Jump to content

LCHF farligt för barn med diabetes

Guest

Recommended Posts

Att det finns dom som påstår att diabetiker med typ 1 kan klara sej utan insulin är självklart allvarligt. Det gör dom ju inte.

Typ 1 är den medfödda va? Att bukspottskörteln inte fungerar som den ska. Typ 2 är den kostrelaterade?

Typ 1 är autoimmun och debuterar vanligen i unga år. Insulinproduktionen slås ut ganska snabbt

Typ 2 är en grupp av olika slags diabetes, vanligen polygenetisk. De flesta som får diabetes i vuxen ålder hamnar här, men en del blir först feldiagnositcerade och har egentligen:

LADA som också kallas typ 1,5, har inslag av både typ 1 och 2. Autoimmun, men ofta med kvarvarande insulinproduktion och genetiska likheter med vissa T2 diabetesgener.

De medfödda varianterna kallas för MODY och jag vet inte hur många sorter man nu har identifierat. Mody står för monogenetisk diabetes hos unga men kan debutera från några månaders ålder till hög ålderdom, beroende på vilken genvariant det gäller.

• Like 2

Jag tror inte att det som pratas om nu är det som du länkar till Xiro. Men det skulle inte förvåna mig om det hänger ihop på något sätt. Nyheten finns på TV4, Ekot, Aftonbladet, ja överallt.

Det verkar drivas en kampanj som går ut på att LCHF-anhängare låter bli att ge insulin till sina typ1 barn. Genomgående verkar vara att man inte har några direkta konkreta fall.

Man säger att om man inte ger insulin till ett en Typ1 diabetiker så dör barnet/personen och det är ju sant!

...och finns det överhuvudtaget någon vettig företrädare för LCHF som har sagt att man inte ska ge barn insulin?

Det är ganska läskigt att det börjar drivas den här typen av kampanjer som får stor spridning....

Citat från artikeln:

"Hon varnar också för felaktig information kring barn med diabetes typ 1, som sprids på flera sajter på nätet. Råd som hon säger kan vara livsfarliga.

— Exempelvis så kan någon framföra att barn med typ 1-diabetes överhuvudtaget inte behöver insulin och det är ett råd som leder till döden för barnet om man följer det."

• Like 2

Hur länge ska detta vansinne fortgå? Svenska barn har bland de högsta förekomsterna av diabetes i världen och det har ökat dramatiskt de sista åren. Man mittstänker komjölk (trots att barn druckit det i alla tider). Virus och bakterier (för lite eller för mycket) förs också fram som möjliga förklaringar. 

Diabetes typ 1 är en otäck sjukdom som kräver konstant medicinering, sänker livskvaliten, har många följdsjukdomar och förkortar livslängden. Det här är därför mycket angeläget.

Jag har en hypotes: De senaste 30 åren har vi börjat tro pga av indrustrifinansierade råd att välling, margarin/oljor och fettsnålt är bra för barn. Det finns inga som helst vetenskapliga belägg för det. Samtidigt har kolik, Typ1 diabetes, allergi och andra autoimmuna sjukdomar ökat dramatiskt. Kan det kanske vara så att det finns ett samband? Vad skulle hända om vi åtegick till att ge barn de dom åt innan Nestle, Sempers och andra bestämde vad dom ska äta?

• Like 1

Jag är ganska (mycket) säker på att Xiros länk är aktuell här. Imorse väcktes jag (via min klockradio) av nyheten, och reportern citerade fallet som beskrivs i Dagens Diabetes i det närmaste ordagrant. Jag har till och med för mig att Dagens Diabetes nämndes som källa. Hörde fallet beskrivas igen senare under fömiddagen.

Rapporteringen, inklusive Gun Forsanders uttalande, var verkligen späckade med faktafel. Hur kan ett seriöst reportage i Sveriges Radio referera till något i stil med "sajter på internet"? Och vad har rökning att göra med LCHF? Pinsamt!

• Like 2

Ja, vad åt små barn förr i gränsen mellan amning och en liten tid till?

Eller i andra länder där man inte har vår välling-tradition?

Traditionellt har man ammat sina barn mycket längre än man gör idag vilket gjort att tiden mellan amning och riktig mat inte funnits. Jag gav inte mina barn välling och de blev vuxna utan krux.  :)

• Like 4