Peddan11

Ett lock öl på helgen

Recommended Posts

Hej.
Mycket dum fråga för somliga men jag undrar verkligen. :rolleyes::P
Har precis börjat med LCHF. älskar öl. Det liksom tillhör allt som händer på helgen.
Hur funkar det om man bara käkar LCHF Söndag till fredag middag, sedan äter man hyfsat LCHF från fredag middag och lördag men det slinker även ner ett lock öl då.
Tacksam för svar.
Mvh Peddan/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min personliga inställning är att alla dåliga kolhydrater man lyckas undvika är bättre än att faktiskt äta dem. Vi människor är väldigt olika som individer, några kan inte tänka sig att helt utesluta mackor, någon annan vill unna sig ett LCHF-bakverk någon gång i månaden osv.

Det bästa för dig är sannolikt att låta bli öl helt och hållet, men bättre att dra ned på kolhydrater söndag till fredag och göra så gott det går på lördag, än att äta kolhydrater hela veckan.

Sen är det så klart också viktigt att relatera till varför du vill äta LCHF. Det kan ju handla om vikt, ork, orolig mage, metabola sjukdomar mm. Så med lite mer information kan du säkert få mer specifika råd.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ätit LCHF i fem år. Som ölintresserad och hembryggare så var just ölet en svår nöt. Så jag höll mig oftast till whiskey och vin, och det går ju bra. Men någon enstaka öl på fredag eller lördag blev det, och helt utan problem.

Nu har jag provat sedan semestern förra året att inte äta något förrän vid lunch, det går kanon. Men vikten ligger still, men det skall den göra då jag har perfekt vikt, samma som när jag var 25 år (är 54år nu).

Sedan årsskiftet har jag försökt att dricka en stor öl varje kväll för att se om det har någon negativ konsekvens. Jag lyckas inte hålla denna diet varje kväll men oftast går det bra :-)

Inte något problem alls, men livskvaliteten har ökat!

En öl är ca 20 gram kolisar så är man noggrann för övrigt tål man det nog om man är frisk.

Nu när jag ätit bra i många år så känner jag att om jag tar en öl eller någon ENSTAKA gång en tårtbit så händer ingenting, inget sötsug eller hunger eller något. Men jag fuskar sällan trots det.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min personliga inställning är att alla dåliga kolhydrater man lyckas undvika är bättre än att faktiskt äta dem. Vi människor är väldigt olika som individer, några kan inte tänka sig att helt utesluta mackor, någon annan vill unna sig ett LCHF-bakverk någon gång i månaden osv.

Det bästa för dig är sannolikt att låta bli öl helt och hållet, men bättre att dra ned på kolhydrater söndag till fredag och göra så gott det går på lördag, än att äta kolhydrater hela veckan.

Sen är det så klart också viktigt att relatera till varför du vill äta LCHF. Det kan ju handla om vikt, ork, orolig mage, metabola sjukdomar mm. Så med lite mer information kan du säkert få mer specifika råd.

Hej och tack för svaret.

Vikt. definitivt vikt. Så som jag ser det så är LCHF det som man kan äta mest gott på utav alla dieter.

Har inte kraft och ork för tillfället att gå in för något super mycket men LCHF känns nåbart.

Mål ett är att första maj ha gått ner fem Kg.

Väger i dag ca 100 kg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ätit LCHF i fem år. Som ölintresserad och hembryggare så var just ölet en svår nöt. Så jag höll mig oftast till whiskey och vin, och det går ju bra. Men någon enstaka öl på fredag eller lördag blev det, och helt utan problem.

Nu har jag provat sedan semestern förra året att inte äta något förrän vid lunch, det går kanon. Men vikten ligger still, men det skall den göra då jag har perfekt vikt, samma som när jag var 25 år (är 54år nu).

Sedan årsskiftet har jag försökt att dricka en stor öl varje kväll för att se om det har någon negativ konsekvens. Jag lyckas inte hålla denna diet varje kväll men oftast går det bra :-)

Inte något problem alls, men livskvaliteten har ökat!

En öl är ca 20 gram kolisar så är man noggrann för övrigt tål man det nog om man är frisk.

Nu när jag ätit bra i många år så känner jag att om jag tar en öl eller någon ENSTAKA gång en tårtbit så händer ingenting, inget sötsug eller hunger eller något. Men jag fuskar sällan trots det.

Hej ock tack för svaret.

Nu är det så att jag bor på västkusten och tillbringar i stort sett all min lediga tid i båten. Det liksom bara hör till att man har en öl ståendes inom en arms avstånd. Om jag nu skulle dricka whiskey eller vin i stället kan ju bara fantasin säja vart det skulle sluta. men nu kanske alla whiskey älskare får hjärnblödning men man kan ju späda ut whiskey med mycket vatten, så kanske man får se kvällen :D;)

Mvh Peddan/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att du får testa dig fram, då vi alla är mycket olika. Det är mycket individuellt hur mycket kolhydrater man tål och hur insulinkänslig man är.

Så du får nog testa, uteblir viktnedgången efter öl på helgen, så får du omvärdera om ölet är så viktigt, och går du ner, så vet du att det funkar just för dig och just nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det vet du bara själv efter att du provat (alla fungerar olika), om du kör LCHF förutom t ex lördag (tänk bira och pizza) så påminner din diet mer om en cyklisk ketogen diet som är väldigt populär i bodybuilder kretsar. Jag har själv använt mig av detta angreppssätt för att minska i fettmassa och tycker att det fungerar bra.

Om jag "laddar" på lördagen så är det inte ovanligt att vikten är 3kg högre på söndag och -eller måndag, detta beror på ökad glykogeninlagring p g a ökat kolhydrat intag (kolhydrater binder vatten) och denna vikt försvinner inom ca 2-3 dagar.

Om du vill läsa mer om detta rekommenderar jag The metabolic diet av Dr Mauro Di Pasquale (2 dagars kolhydrat laddning) eller carb nite solution av John Kiefer (mosa kolhydrater t ex lördag kväll). Den senare dieten är tänkt mer för de som inte vill/kan träna. Beroende på aktivitet så har jag bra erfarenheter av båda.

Dr rocky Patel använder Carb nite med stor framgång på sina patienter med typ 2 diabetes så det borde funka även på de som är väldigt känsliga för kolhydrater.

Hoppas att detta ger lite vägledning.

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett lock är exakt lika mycket som ett flak :-)

Dvs, på ren Svenska en platta. Alltså 4*6=24 st.

Konstigt nog kan det vara både 33cl som 50cl men ändå vara ett flak.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att du får testa dig fram, då vi alla är mycket olika. Det är mycket individuellt hur mycket kolhydrater man tål och hur insulinkänslig man är.

Så du får nog testa, uteblir viktnedgången efter öl på helgen, så får du omvärdera om ölet är så viktigt, och går du ner, så vet du att det funkar just för dig och just nu.

OK. Tack för svaret

Peddan/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett lock är exakt lika mycket som ett flak :-)

Dvs, på ren Svenska en platta. Alltså 4*6=24 st.

Konstigt nog kan det vara både 33cl som 50cl men ändå vara ett flak.

B):)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det vet du bara själv efter att du provat (alla fungerar olika), om du kör LCHF förutom t ex lördag (tänk bira och pizza) så påminner din diet mer om en cyklisk ketogen diet som är väldigt populär i bodybuilder kretsar. Jag har själv använt mig av detta angreppssätt för att minska i fettmassa och tycker att det fungerar bra.

Om jag "laddar" på lördagen så är det inte ovanligt att vikten är 3kg högre på söndag och -eller måndag, detta beror på ökad glykogeninlagring p g a ökat kolhydrat intag (kolhydrater binder vatten) och denna vikt försvinner inom ca 2-3 dagar.

Om du vill läsa mer om detta rekommenderar jag The metabolic diet av Dr Mauro Di Pasquale (2 dagars kolhydrat laddning) eller carb nite solution av John Kiefer (mosa kolhydrater t ex lördag kväll). Den senare dieten är tänkt mer för de som inte vill/kan träna. Beroende på aktivitet så har jag bra erfarenheter av båda.

Dr rocky Patel använder Carb nite med stor framgång på sina patienter med typ 2 diabetes så det borde funka även på de som är väldigt känsliga för kolhydrater.

Hoppas att detta ger lite vägledning.

/Johan

Ok

Tack för svaret

Peddan/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag läste tråden kom jag att tänka på att många blir känsligare mot alkohol på LCHF, dvs det är lättare att bli full. Kan ju vara bra att prova försiktigt ute i båten... ;)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag hade ätit LCHF en tid och tog min första öl så smakade den ohyggligt äckligt, sötsliskig och fadd smak. Ingen konst att låta bli öl då  :P

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag hade ätit LCHF en tid och tog min första öl så smakade den ohyggligt äckligt, sötsliskig och fadd smak. Ingen konst att låta bli öl då  :P

Du får prova med en Amerikansk IPA, de brukar ha humle så att man får en wiplash-skada!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite skrämmande att det normaliseras att fundera på hur man kan fortsätta dricka 24 burkar öl varje helg.

Det finns större problem än övervikt om detta är ett spörsmål..

Hur kan man lura sig själv att tro att man gör det för att man själv vill och att det är för att det är så gott, och inte en ren produkt av fysiskt och psykiskt beroende..

I all välmening.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ett namn för denna diet...ÖLCHF  ;)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite skrämmande att det normaliseras att fundera på hur man kan fortsätta dricka 24 burkar öl varje helg.

Det finns större problem än övervikt om detta är ett spörsmål..

Hur kan man lura sig själv att tro att man gör det för att man själv vill och att det är för att det är så gott, och inte en ren produkt av fysiskt och psykiskt beroende..

I all välmening.

:blink: I all välmening

Mvh

Peter/Peddan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bättre med vin då altså!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det förvånar mig att knappt någon reagerar på att du dricker ett lock öl själv? Det tyder på att du inte bara har viktptoblem. Organen tar stryk. Ta hand om dig.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv dricker jag i princip aldrig öl, och vin blir det inte så ofta heller, men till en god middag dricker jag gärna ett lagom stort (litet) glas vin.

Visst har jag reagerat på att ensam dricka 24 burkar öl (visste inte att ett lock betydde det innan jag läste i den här tråden), det är betydligt mer än vad mitt alkoholiserade ex drack en fredag kväll.

Däremot tror jag inte att pekpinnar i det här sammanhanget gör att någon ändrar inställning. En förändring måste komma från individens eget val och vilja till förändring. Det vi kan göra här är att försöka bidra med fakta och erfarenheter, så kan det i sin tur vara en grund för val och beslut.

Så ser jag på det hela.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang att ingen reagerar (läs fördömer och moraliserar)...

Vad är alternativet då? Moraliserande och fördömande leder ju endast till fortsatt rutten kost, högre övervikt mindre motivation till att dra ner på biran, det kanske minskas naturligt när det manliga sockersuget dämpas, jag vill iaf inte vara den som talar om för andra hur de skall leva.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det förvånar mig att knappt någon reagerar på att du dricker ett lock öl själv? Det tyder på att du inte bara har viktptoblem. Organen tar stryk. Ta hand om dig.

Jaja. Så farligt är det väll ändå inte. ;)

Peter/Peddan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv dricker jag i princip aldrig öl, och vin blir det inte så ofta heller, men till en god middag dricker jag gärna ett lagom stort (litet) glas vin.

Visst har jag reagerat på att ensam dricka 24 burkar öl (visste inte att ett lock betydde det innan jag läste i den här tråden), det är betydligt mer än vad mitt alkoholiserade ex drack en fredag kväll.

Däremot tror jag inte att pekpinnar i det här sammanhanget gör att någon ändrar inställning. En förändring måste komma från individens eget val och vilja till förändring. Det vi kan göra här är att försöka bidra med fakta och erfarenheter, så kan det i sin tur vara en grund för val och beslut.

Så ser jag på det hela.

B)

Peter/Peddan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang att ingen reagerar (läs fördömer och moraliserar)...

Vad är alternativet då? Moraliserande och fördömande leder ju endast till fortsatt rutten kost, högre övervikt mindre motivation till att dra ner på biran, det kanske minskas naturligt när det manliga sockersuget dämpas, jag vill iaf inte vara den som talar om för andra hur de skall leva.

:)

Peter/Peddan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man får göra som man vill, drick öl du  ;) Där jag kommer ifrån finns en hojklubb som har som slogan "sup hårt", den gillar jag fast jag klarar själv inte av att leva upp till den. När dom har kalas brukar dom ha vitt vin för damerna och mig  :D

B)

Peter/Peddan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaja. Så farligt är det väll ändå inte. ;)

Peter/Peddan

Om man inte vill ses som en alkoholmissbrukare, så är det dessvärre det. Just sayin'...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur jag ses är rätt så ointressant för mig. [emoji1]

Mvh

Peter/Peddan

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.Jag lchfar sen februari och har sen nån månad sen börjat dricka igen.Det har vart fredag-lördag.Och då med Norrlands Guld-ca 3-4 liter åt gången.
Det som hänt är att jag tappat matlusten helt dagen efter.Sockret är fortfarande stabilt och vikten går nedåt ialla fall.Från att ha vägt 135 så är jag nu i 116.
Om det går åt andra hållet ja då lägger jag ölen på hyllan.Det negativa är att jag får ångestattcker när alkoholen ska lämna kroppen.Och det är ju jobbigt.
Men annars är det inget annat dåligt som händer.Jag kan däremot INTE tipsa andra lchfare att dricka öl eller alkohol.Pga att vi är alla olika så det kan ju bli sämre för nån annan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg