quest Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Jag läste en artikel av Cathrine Schück där hon menade att kvinnor över 45 år skulle pröva på att utesluta mjölk, yougurt, grädde, smör för att få igång viktminskningen. Känns svårt att få till fettintaget om man inte får använda sej av smör och/eller grädde? Är det någon som erfarenheter/synpunkter på detta? I så fall borde väl även ost uteslutas och då känns det som att det blir väldigt lite kvar...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Själv skulle jag aldrig utesluta smör, men då är det smör jag använder från åretrunt gräsbetande kor. Troligen får man pröva sig fram, undviker själv grädde och creme fraich, anväder inte mjölk och yoghurt alls, och använder dagligen kokosolja. Visst går viktminskningen långsamt men den går åt rätt håll och jag mår mycket bättre. Många gånger när man räknar på hur mycket kolhydrater man äter kan det dra i väg med mycket mejeriprodukter (dit räknar jag inte smör). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Katarina101 Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Hon borde väl motivera varför smör ska undvikas. Innehåller ju mycket små mängder av mjölksocker och mjölkprotein. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yogafreaken Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Jag läste en artikel av Cathrine Schück där hon menade att kvinnor över 45 år skulle pröva på att utesluta mjölk, yougurt, grädde, smör för att få igång viktminskningen. Känns svårt att få till fettintaget om man inte får använda sej av smör och/eller grädde? Är det någon som erfarenheter/synpunkter på detta? I så fall borde väl även ost uteslutas och då känns det som att det blir väldigt lite kvar...? Hej! Jag började att äta LCHF för 3 år sedan, jag har varit väldigt strikt hela tiden men ätit feta mjölkprodukter. Gick ner några kilon främst i början är 167 lång och vägde ung. 84 kg när jag började, mitt mål var 63 kg. Har i stort sätt stått still på 69 kg hela tiden. Jag ska ocjså nämna att jag är 49 år ( ung). Slutade med alla mjölkprodukter inkl ost men inte smör, för C.a 1 månad sedan och har nu gått ner till 66 kg, någor liksom släpte när jag bara äter kött, fisk, grönskaer, smör. Det finns mänder med goda rätter att laga utan grädde. Jg använder mycket majonäs, bea, smörsås, citron sås. tomatsåser, feta skysåser m.m. Jag var förmodligen också lite överkänslig mot mjölkprodukter, för jag har blivit mycket lättare till sinnet och kroppen känns inte lika trög och tung. Hyn är också bättre samt magen och mina problem med värkande leder är också bättre. Jag har läst en hel del om mjölkprodukter, och det verkar som att de är tyvärr är roten till mycket elende i våra kroppar tilsammans med socker och vetermjöl. Det räcker inte att utesluta mjölkprodukter några dagar för effekt, troligen behövs flera veckor för att kunna utvärdera, likaså om man slarvar måste kroppen börja från början igen och rensa ut det från kroppen. Värt att testa speciellt om amn är kvinna och 45 plus. För mig var det Jackpott, nu är jag äntligen i balans. LYCKA TILL DU MED! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Jag läste en artikel av Cathrine Schück där hon menade att kvinnor över 45 år skulle pröva på att utesluta mjölk, yougurt, grädde, smör för att få igång viktminskningen. Känns svårt att få till fettintaget om man inte får använda sej av smör och/eller grädde? Är det någon som erfarenheter/synpunkter på detta? I så fall borde väl även ost uteslutas och då känns det som att det blir väldigt lite kvar...? Mejeriprodukter brukar ofta bromsa viktminskning främst yoghurt då och grädde, men i viss mån för vissa ost, och i ännu mindre mån (ovanligt) smör!. Känns lite överdrivet att Cathrine rekommenderar att ta bort precis alla mejeriprodukter! smör skulle jag allt behålla! för det bör inte bromsa viktminskningen, även lite ost går nog bra! men behåll smör åtminstone tycker jag! Smör är dessutom en sån stor och viktig fettkälla.. Vill du helt sluta med Mejeriprodukter kan du prova livsmedel som: Kokosfett, Olivolja, Avokado, Rapsolja. Blir ju mycket svårare rent praktiskt + att det t o m blir väldigt svårt för vissa att hålla sig mätt, jag själv t.ex. kan inte äta utan mejeriprodukter för då går jag hungrig!. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Hej! Jag började att äta LCHF för 3 år sedan, jag har varit väldigt strikt hela tiden men ätit feta mjölkprodukter. Gick ner några kilon främst i början är 167 lång och vägde ung. 84 kg när jag började, mitt mål var 63 kg. Har i stort sätt stått still på 69 kg hela tiden. Jag ska ocjså nämna att jag är 49 år ( ung). Slutade med alla mjölkprodukter inkl ost men inte smör, för C.a 1 månad sedan och har nu gått ner till 66 kg, någor liksom släpte när jag bara äter kött, fisk, grönskaer, smör. Det finns mänder med goda rätter att laga utan grädde. Jg använder mycket majonäs, bea, smörsås, citron sås. tomatsåser, feta skysåser m.m. Jag var förmodligen också lite överkänslig mot mjölkprodukter, för jag har blivit mycket lättare till sinnet och kroppen känns inte lika trög och tung. Hyn är också bättre samt magen och mina problem med värkande leder är också bättre. Jag har läst en hel del om mjölkprodukter, och det verkar som att de är tyvärr är roten till mycket elende i våra kroppar tilsammans med socker och vetermjöl. Det räcker inte att utesluta mjölkprodukter några dagar för effekt, troligen behövs flera veckor för att kunna utvärdera, likaså om man slarvar måste kroppen börja från början igen och rensa ut det från kroppen. Värt att testa speciellt om amn är kvinna och 45 plus. För mig var det Jackpott, nu är jag äntligen i balans. LYCKA TILL DU MED! Ahhh, jag är 1,67 lång, väger 68 kg, skulle vilja ner till 65 (tror jag), men jag står STILL! På ett sätt bryr jag mig inte, på ett sätt så skulle jag bli lite lättare på jympagolvet och det skulle inte slita så hårt på knän och leder om jag gick ner till 65. Jag tror du gav lösningen till mig hur detta ska lyckas genom ditt inlägg... nu ser jag problem här; men jag har familj med barn i lågstadieåldern som inte äter lchf, vet inte riktigt hur jag ska få till maten... men jag får fundera på det (idag äter alla samma kött/fisk/kyckling och sås, jag äter kokta grönsaker och de övriga kokt potatis/ris/pasta/quinoa etc), har ingen lust att laga "annan" mat till mig. Men, som sagt, ska fundera på hur jag kan få till det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LisaMedTvåSmå Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Ahhh, jag är 1,67 lång, väger 68 kg, skulle vilja ner till 65 (tror jag), men jag står STILL! På ett sätt bryr jag mig inte, på ett sätt så skulle jag bli lite lättare på jympagolvet och det skulle inte slita så hårt på knän och leder om jag gick ner till 65. Jag tror du gav lösningen till mig hur detta ska lyckas genom ditt inlägg... nu ser jag problem här; men jag har familj med barn i lågstadieåldern som inte äter lchf, vet inte riktigt hur jag ska få till maten... men jag får fundera på det (idag äter alla samma kött/fisk/kyckling och sås, jag äter kokta grönsaker och de övriga kokt potatis/ris/pasta/quinoa etc), har ingen lust att laga "annan" mat till mig. Men, som sagt, ska fundera på hur jag kan få till det. Hos oss äter alla samma mat och både ungar och man ÄLSKAR kokosmjölk som ersättning för grädde, creme fraiche i ex köttfärssås, korv stroganoff, tacogratänger, osv. Sen äter övriga familjen mejerier "privat" men alltså inte i gemensam mat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metafröken Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Yogafreaken Trevligt att läsa om dina hälsoförbättringar. Sedan några dagar har jag försökt ta bort så mycket mejeriprodukter jag kan. Dvs. Mjölk, grädde,yoghurt och crème fraiche. Jag märkte nästan omedelbart att värken i mina leder och i ländryggen var så gott som borta. Jag kunde plötsligt böja mig obehindrat och sätta på strumpor utan att oja mig. Gissa om jag blev glad. Kan effekten komma så fort? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yogafreaken Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Ja ibland tror jag effekten kan komma väldigt fort när man slutar med mjölkprodukter. I mjölkprodukter finns det hormoner som kalven ska ha för att växa snabbt och det är dessa hormoner som främst ställer till det i våra kroppar , specielt om man är känslig. Jag förstod inte hur dåligt jag mådde innan jag slutade äta mejerier, nu har jag en fungerande kropp och sinne igen. Jag blev av med mina mörka tankar och nedstämdhet redan efter ett par dagar.... Mejerier är inget för oss människor....... Tydligen blir problemen större ju äldre vi blir, kvinnor efter klimateriet ex Ha det bra och njut av grönskaker, kött och fett ( smör eller gee funkar bra för mig) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snusan12 Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Kanske jag ska ta och testa att ta bort mejeri produkterna men efter som jag är vegetarian så blir det lite svårt att få i sig tillräckligt med protein och att bli mätt. det är andra gången jag testar lchf nu sen början på januari, jag har inte gått ner något eller minskat med mått bandet tycker att det går jätte trögt och tappar lätt motivationen. Jag är 170 och väger 95 så jag är ju överviktig och bara 43 år har inte tränat nu på några månader har inte haft orken. Man tycker ju att det borde visa sig lite i alla fall då jag tidigare åt jätte mycket bröd,past och ris och soooockerr!! Om jag inte äter grädde så känner jag mig inte mätt och då kommer mitt socker sug, även fast jag minskat på grädde och mjölk denna gång jämfört med förra året när jag körde lchf. Ibland är känns det att det är lättare att ge upp och tänka att i dom gamla banorna, inge fett och bara light... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Jag har gjort både broccolimos och köttfärssås med extra creamy coconut milk (Santa Maria) istället för grädde och det blev ganska lyckat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nalta Norrland Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Vet inte om åldern har så stor betydelse... Jag har kört LCHF bara sedan 7/1 så detta blir min femte vecka, jag har hittills utan problem gått ner 3 kg. Men nu när jag läser om fördelar att plocka bort mejeriprodukter så funderar jag på om det inte borde vara något för mig, dels för snabbare viktminskning, men egentligen mest för mitt mående, jag har ständig värk, är alltid trött, har bråkig & irriterad mage och om det med så enkla medel som utesluta grädde skulle få min kropp att må bättre är det helt klart värt att prova. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Tipsar än en gång om kokosolja, som förutom att det är ett utmärkt fett alternativ även har en massa andra bra egenskaper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ami Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Kanske jag ska ta och testa att ta bort mejeri produkterna men efter som jag är vegetarian så blir det lite svårt att få i sig tillräckligt med protein och att bli mätt. det är andra gången jag testar lchf nu sen början på januari, jag har inte gått ner något eller minskat med mått bandet tycker att det går jätte trögt och tappar lätt motivationen. Jag är 170 och väger 95 så jag är ju överviktig och bara 43 år har inte tränat nu på några månader har inte haft orken. Man tycker ju att det borde visa sig lite i alla fall då jag tidigare åt jätte mycket bröd,past och ris och soooockerr!! Om jag inte äter grädde så känner jag mig inte mätt och då kommer mitt socker sug, även fast jag minskat på grädde och mjölk denna gång jämfört med förra året när jag körde lchf. Ibland är känns det att det är lättare att ge upp och tänka att i dom gamla banorna, inge fett och bara light... Hej ge inte upp resultat kommer . Jag använder grädde både i kaffe och matlagningen och tycker att det går bra. Det tog några veckor innan vågen visade ner. Så vänta resultaten kommer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Jag förstår inte riktigt varför mejeriprodukter skulle vara dåligt om man inte är laktosintolerant? Men mjölk är ju förkastligt att dricka i stora mängder om man vill hålla sig till strikt LCHF. http://kolhydrater.ifokus.se/articles/4d7143d5b9cb462221059aa5-vispgradde-vs-mjolk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marsali Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Jag håller just nu på att testa att utesluta grädden, äter inga andra mejerier, jo smör.. men det slutar jag inte med ännu.. grädden först. Jag är 30 år och har ätit lchf i 2 år, gick ner innan och under graviditet ca 25 kg med gick sedan upp igen så min totala minskning är ca 10 kg, har ätit väldigt strikt hela januari och tappade 3 kg första veckan men sen är det stop. jag går ner några 100 g och sen upp igen. jag äter bara kött fett ägg och en mkt liten mängd grönsaker men jag har grädde i kaffe och te, så det är där jag ska börja nu. hjälper inte det vet jag faktiskt inte vad jag ska ta mig till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marsali Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Sitter nu och försöker få i mig kaffet svart,, jaja vad gör man inte för att bli skinny haha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strutfus Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Hos oss äter alla samma mat och både ungar och man ÄLSKAR kokosmjölk som ersättning för grädde, creme fraiche i ex köttfärssås, korv stroganoff, tacogratänger, osv. Sen äter övriga familjen mejerier "privat" men alltså inte i gemensam mat. Hej.. tänkte prova cocosmjölk, vilken är det? för jag står still... Men älskar youghurten. får nog dra ner på den... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Jag förstår inte riktigt varför mejeriprodukter skulle vara dåligt om man inte är laktosintolerant? Men mjölk är ju förkastligt att dricka i stora mängder om man vill hålla sig till strikt LCHF. http://kolhydrater.ifokus.se/articles/4d7143d5b9cb462221059aa5-vispgradde-vs-mjolk Mejeriprodukter höjer blodsockret ganska mycket för vissa av oss.då blir det mindre viktminskning och stort sötsug jag vet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
christinaf Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 jag har ätit lchf i snart 5 veckor har tur för jag har gått ner från 73,5 till 66 på 4 veckor men nu sista dagarna händer inget mer, verkar stå stilla, visserligen fuskade jag i helgen för jag fyllde år, men hoppas det börjar igen att ta på vikten, kanske ska avstå grädden jag med, men är så glad att det är så lätt att gått ner dessa kilo, men jätte svårt att börja om när jag fuskat, så nu är det slut på dessa unna sig dagar, har läst när jag började med lchf att man ska ha en dag där man fuskar men jag tycker det är så svårt att komma tillbaks till motivationen och den friska bra känslan man har när jag skött mig, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts