R2D2 Posted April 6, 2016 Share Posted April 6, 2016 Jag har sedan 1 mars ätit paleo/kost mot autoimmuna sjukdomar, så som karl hulten rekommenderar, fortfarande lchf, men med vissa riktlinjer. Äter två gånger om dagen, måltiderna består av fisk eller kött (oftast fisk) blomkål broccoli zuccini lök vitkål. Tillagar maten i kokosolja, förutom det som kokas eller äts färskt, har också olivolja till maten. Gör egen benbuljong och dricker flera gånger i veckan. Äter ca 3-5 msk kokosolja om dagen. Inget kaffe, ingen alkohol. Med detta sagt har jag blivit betydligt sämre i min astma, som tanken är att få bättre. Kan det vara att man först blir sämre innan det vänder? Varför i så fall, varför blir jag sämre först? Någon som har någon fundering? Någon som lyckats få rätt på sin astma genom kostförändringar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted April 6, 2016 Share Posted April 6, 2016 Jag tror inte det är säkert att din astma är autoimmun. Alltså kanske den inte förbättras med kosten tyvärr. Tex om du har allergisk astma så utlöses den av det du är allergisk emot tex pollen, pälsdjur, gluten. Just nu är det pollensäsong och många har problem inklusive astma, det kan vara anledningen till försämringen just nu. Jag har astma, den är extra jobbig på våren. Den kostförändring som har hjälp mig bäst var att ta bort alla komjölkprodukter, då blev det mycket lindrigare. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 6, 2016 Share Posted April 6, 2016 Jag tror att det ligger mycket i det Erik säger. Men det kan ju vara värt att försöka några månader till om du inte mår katastrofalt dåligt nu och se om det blir någon förbättring. Det kan vara bra att testa det nya konceptet in i "mål".... och därefter fundera på om man ska göra något annat. Man får försöka se det positivt... det är bra att veta vad som inte fungerar också. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
R2D2 Posted April 6, 2016 Author Share Posted April 6, 2016 Jag tror inte det är säkert att din astma är autoimmun. Alltså kanske den inte förbättras med kosten tyvärr. Tex om du har allergisk astma så utlöses den av det du är allergisk emot tex pollen, pälsdjur, gluten. Just nu är det pollensäsong och många har problem inklusive astma, det kan vara anledningen till försämringen just nu. Jag har astma, den är extra jobbig på våren. Den kostförändring som har hjälp mig bäst var att ta bort alla komjölkprodukter, då blev det mycket lindrigare. Nej nej, det är inte alls säkert att den är autoimmun, tänkte bara att en inflammatorisk sjukdom borde kunna bli lite bättre med antiinflammatorisk mat. Så klart att allergi kan visa sig på olika sätt, men jag har inga som helst symtom utom just svårt att andas, har pälsdjur kring mig varje dag året runt utan besvär, äter såklart inte gluten eller mejerier, inte ens smör nu sedan första mars, inte nötter, inte ägg. Pollen har jag aldrig tidigare haft problem med heller. Trodde bara inte det skulle bli sämre med en bättre anpassad kost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 Min äkta hälft har utvecklat allergi (pollen, pälsdjur) på "äldre" dar. Oförklarligt. Hennes kost har inte ändrats nämnvärt (tyvärr ..) Har du testat för pälsdjursallergi nyligen, är det helt uteslutet? Har du tagit någon antibiotikakur de senaste 5 åren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts