Sparklinglollo Posted April 6, 2016 Share Posted April 6, 2016 Hej igen! Behövde lite råd och stöd härinne idag. Ställde mig på vågen idag och hade efter 4 veckor bara gått ner 1kg!!! Min sambo hade gått ner 6 kg! Så jäkla frustrerande och jag tappade fullständigt sugen på att fortsätta!! Gjorde en Gastric operation för sju år sedan och gick ner ca 26 kg men har klättrat upp 16 av dem. Någon som vet om det är svårare att gå ner efter en sådan op? Varför går jag inte ner? Jag har kört så noga . Kan det vara för mycket fett eller mejerier? Hjälp... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted April 6, 2016 Share Posted April 6, 2016 Enklaste sättet att svara på detta är nog att du ger några förslag på hur dina dagar ser ut, vad gäller mat. Utifrån detta går det lättare att komma med råd och stöd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted April 6, 2016 Share Posted April 6, 2016 Tyvärr är nog en del av svaret på din fråga: Hav tålamod! Människor tycks reagera olika, vissa säger att män har lättare att gå ner än kvinnor osv. Livet är tyvärr orättvist. Du kanske måste vänja dig vid tanken att LCHF inte ger snabba resultat. Men sannolikt ger det resultat i det långa perspektivet, bland annat för att många upplever att LCHF är hållbart i längden. Man äter sig mätt, man äter gott, och man mår ofta bättre och är piggare. Allt detta gör att LCHF är lättare att följa i längden. Du kan fundera på hur lång tid det tagit att lägga på dig kilona, och ha det som en referens istället för att jämföra med din sambo. Det är lätt att ge råd, men svårt att veta vilka råd som passar dig. Hoppas du inte tappar lusten, för LCHF är bra för så mycket annat än bara vikten. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 6, 2016 Share Posted April 6, 2016 Hej igen! Behövde lite råd och stöd härinne idag. Ställde mig på vågen idag och hade efter 4 veckor bara gått ner 1kg!!! Min sambo hade gått ner 6 kg! Så jäkla frustrerande och jag tappade fullständigt sugen på att fortsätta!! Gjorde en Gastric operation för sju år sedan och gick ner ca 26 kg men har klättrat upp 16 av dem. Någon som vet om det är svårare att gå ner efter en sådan op? Varför går jag inte ner? Jag har kört så noga . Kan det vara för mycket fett eller mejerier? Hjälp... Skaffa en blodketonmätare och verifiera att du verkligen befinner dig i ordentlig Ketos, typ minimum 1.5+ mmol/L. Fatta därefter beslut om vilka åtgärder du skall vidta. http://www.amazon.co.uk/Call-GK-Dual-Function-Monitoring/dp/B00W1SWR00/ref=sr_1_1?s=drugstore&ie=UTF8&qid=1459949664&sr=1-1&keywords=blood+ketone+meter 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sparklinglollo Posted April 6, 2016 Author Share Posted April 6, 2016 Enklaste sättet att svara på detta är nog att du ger några förslag på hur dina dagar ser ut, vad gäller mat. Utifrån detta går det lättare att komma med råd och stöd. Ex: Igår 2 stekta ägg och ett halvt paket bacon, stekt fläsk utan något till ( bara 3 st) till kvällsmat "egen" kebabsallad med riven ost och vitlöksdressing gjord på majonnäs och turkisk yoghurt.I måndags 1 kokt ägg, 2 korvar och en kycklinggratäng med grädde ost och vitlök och blomkålsris. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sparklinglollo Posted April 6, 2016 Author Share Posted April 6, 2016 Skaffa en blodketonmätare och verifiera att du verkligen befinner dig i ordentlig Ketos, typ minimum 1.5+ mmol/L. Fatta därefter beslut om vilka åtgärder du skall vidta. http://www.amazon.co.uk/Call-GK-Dual-Function-Monitoring/dp/B00W1SWR00/ref=sr_1_1?s=drugstore&ie=UTF8&qid=1459949664&sr=1-1&keywords=blood+ketone+meter Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted April 6, 2016 Share Posted April 6, 2016 Bra info på denna länk. http://www.kostdoktorn.se/svart-att-ga-ner-i-vikt-dra-ner-pa-mejeriprodukterna Testa en vattenfasta på 2 dagar för att stilla insulinpumpen. Om inte det funkar gör en till likadan efter ett par veckor. Inget mejeri och inget gluten är bra tips. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 6, 2016 Share Posted April 6, 2016 Hej igen! Behövde lite råd och stöd härinne idag. Ställde mig på vågen idag och hade efter 4 veckor bara gått ner 1kg!!! Min sambo hade gått ner 6 kg! Så jäkla frustrerande och jag tappade fullständigt sugen på att fortsätta!! Gjorde en Gastric operation för sju år sedan och gick ner ca 26 kg men har klättrat upp 16 av dem. Någon som vet om det är svårare att gå ner efter en sådan op? Varför går jag inte ner? Jag har kört så noga . Kan det vara för mycket fett eller mejerier? Hjälp... Om man säger som så.. orsaken är troligen den samma som gjorde att du blev tvungen att göra en GBP? Riktigt vilka de anledningarna är har jag så klart ingen aning om.. men som regel så är de flera.. och mest troligt så var det inte att det var något fel på magsäcken eller hur den var kopplad till tarmarna.. det där har du ju redan kommit underfund med. Och det säger jag inte för att vara elak! Utiallafall.. finns rätt mycket som kan orsaka fettma/övervikt, dels gener, dels hormoner, dels vanor, dels vad man äter och ur man lever i övrigt. LCHF fokuserar främst på blodsocker/insulin/glukagon/homeostasen som blir vid fettbaserad/ketogen diet. Sen så rekommenderas i övrigt att äta så många som möjligt av sina kalorier från den bästa mat med de mesta näringsämnena man har råd/tid med. Allt det där är rätt enkelt faktiskt bara man har råd och tid att köpa/laga/äta sk riktig mat. Det knepigaste i processen är den mentala biten.. och då pratar jag om vanor och social kontext.. du har lixom tur som har sambo som är inne på samma resa! Jamenvist handlar det om kalorier i slutändan.. iallafall om man är frisk. Grejen är att på LCHF och vid rätt hormoniell respons så brukar aptiten sjunka, som regel så äter man färre gånger. Fastefönstret blir längre om man hoppar frukost! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sparklinglollo Posted April 6, 2016 Author Share Posted April 6, 2016 Nädu. Orsaken är INTE samma som gjorde att jag behövde Gbp! Jag har kört STRIKT! Jag har ju liiiiiite koll faktiskt. Fullt medveten om VARFÖR man får en övervikt och vad LCHF innebär. Men tack ändå! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 6, 2016 Share Posted April 6, 2016 Nädu. Orsaken är INTE samma som gjorde att jag behövde Gbp! Jag har kört STRIKT! Jag har ju liiiiiite koll faktiskt. Fullt medveten om VARFÖR man får en övervikt och vad LCHF innebär. Men tack ändå! Bra det.. för vi är några här på forumet som tar två steg fram för att sen ta ett tillbaka.. man får bara gratulera de som lyckas direkt! Alla drar inte vinstlotter direkt utan får lov att kämpa vidare med allt annat som kan ställa till det i livet. Sen så.. STRIKT innebär lixom inte så mycket utan sen så finns det alla de andra sakerna.. tex så kanske du och sambon skulle äta helt olika.. han verkar ha tagit rätt lott? Hur som helst så har du tur som har honom och han dig och att ni är inne på samma grej.. så slipper ni tjabba om vad ni skall äta tillsammans iallafall. Forumet är rätt stort numera och vi har många medlemmar.. för vissa går det trögt.. för ett fåtal går det riktigt dåligt samt någon får konstiga submarkörer av kostmodellen. För egen del kämpar jag med blodfetter, gubbmagen och kilona som väldigt gärna vill lägga sig tillbaka igen så fort man slappnar av! Grejen är att.. maten är god, kostmodellen är rätt lätt att hålla sig till man äter max två gånger om dagen, man får väldigt sällan cravings, det gör inte så mycket om man äter en eller två gånger om dagen.. man får tid till annat än mat och ätande! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts