Jump to content

Cancern dubblad om 25 år pga levnadsvanor

Erik 2

Recommended Posts

Förfärlig prognos om cancerutvecklingen i Sverige de närmaste 25 åren.

Prognosen beror på brister i våra levnadsvanor (och ökad ålder) och vi ska snart få veta hur vi kan förbättra dessa.

Jag hoppas verkligen att de har nåt nytt att komma med och inte bara det gamla vanliga som ju uppenbarligen inte fungerar eftersom cancern ökar.

Och om de verkligen vet vilka levnadsvanor det är som ligger bakom prostatacancer så vill jag verkligen veta det omgående, har aldrig hört att någon vet det ..... en världsnyhet.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6405199

Folkhälsomyndigheten i samarbete med Cancerfondens prognos visar att inom två decennier kommer fler drabbas av cancer eftersom vi är fler som blir äldre men också på brister i våra levnadsvanor.

Till exempel ökar hud- och lungcancer hos kvinnor. Och prostatacancer är fortsatt den vanligaste cancersjukdomen.

En av utmaningarna kommer framöver att vara att sprida kunskaper om hur vi kan förbättra våra levnadsvanor, säger folkhälso- och sjukvårdsminister, Gabriel Wikström.

– Det är just det förebyggande arbetet som är en av nycklarna i detta tillsammans med naturligtvis att göra effektiviseringar inom vården.

• Like 1

Förfärlig prognos om cancerutvecklingen i Sverige de närmaste 25 åren.

Prognosen beror på brister i våra levnadsvanor (och ökad ålder) och vi ska snart få veta hur vi kan förbättra dessa.

Jag hoppas verkligen att de har nåt nytt att komma med och inte bara det gamla vanliga som ju uppenbarligen inte fungerar eftersom cancern ökar.

Och om de verkligen vet vilka levnadsvanor det är som ligger bakom prostatacancer så vill jag verkligen veta det omgående, har aldrig hört att någon vet det ..... en världsnyhet.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6405199

Folkhälsomyndigheten i samarbete med Cancerfondens prognos visar att inom två decennier kommer fler drabbas av cancer eftersom vi är fler som blir äldre men också på brister i våra levnadsvanor.

Till exempel ökar hud- och lungcancer hos kvinnor. Och prostatacancer är fortsatt den vanligaste cancersjukdomen.

En av utmaningarna kommer framöver att vara att sprida kunskaper om hur vi kan förbättra våra levnadsvanor, säger folkhälso- och sjukvårdsminister, Gabriel Wikström.

– Det är just det förebyggande arbetet som är en av nycklarna i detta tillsammans med naturligtvis att göra effektiviseringar inom vården.

Jag tror det kommer en kampanj i stil med "Spring för livet"

Cancerfonden är väl knappast intresserade av kostforskning?

• Like 1

Jag var på någon hälsoföreläsning någon gang I mitten av åttiotalet. Redan då talade man om att det mesta av cancern berodde på livsstilen, och det allra viktigaste var kosten. Förmodligen fortsatte de med att varna för fett, för jag har inget minne av resten, och då stämde det nog ganska väl med min dåvarande världsbild. Möjligen socker också; ingen direct ny kunskap för mig heller.

• Like 1

• 1 month later...

Han skänker två miljarder till cancerforskningen..

https://www.gp.se/nyheter/sverige/han-sk%C3%A4nker-tv%C3%A5-miljarder-till-cancerforskningen-1.771907

"Läkemedelsföretagen vill inte hitta botemedel. De vill utveckla läkemedel som förlänger livet så länge som möjligt till en väldigt hög kostnad för patienten eller sjukvården. Det är så klart deras inriktning och deras skyldighet att göra så mycket pengar som möjligt. Men det är inte säkert att det är det bästa för patienten,"

• Like 1

Godartad prostataförstoring är en del av det metabola syndromet. Det är urologen Jan Hammarsten övertygad om. I en populationsbaserad studie visar han och hans medarbetare nu att stor prostata kan kopplas till bland annat höga insulinnivåer och högt BMI. 

http://www.dagensmedicin.se/artiklar/2007/10/24/stor-kortel-foreslas-inga-i-metabola-syndromet/

• Like 3