Jump to content

Det fungerar dålig för mig. Uselt rent ut sagt.

Thomas16

Recommended Posts

Jag har tidigare sagt att det inte fungerar bra för mig med LCHF - Jag har inte gått ned något sedan september, snarare tvärt om, jag har aldrig vägt så mycket som nu. Men jag har fortsatt ändå.

För två veckor sedan var jag hos min läkare av annan orsak, men vi kom in på min vikt av naturliga skäl. Läkaren ville ta prover på blodfetter och blodsocker under fasta. Så gjordes. Nu har svaren kommit och det är sämre än vad jag haft tidigare. Båda provsvaren talar om lätt förhöjda värden. Nu ska jag på en glykoskontroll som följd av detta. Nu känns det som att LCHF som bantning är över för min del och jag kommer återgå till Viktväktarna där jag får positiva viktresultat, av tidigare erfarenhet. 

Egentligen anser jag att jag vore mer intressant som person här än de som lyckas med LCHF och får agera som front personer. Jag köper att man inte bör äta socker. Men resten för mig verkar mer vara upphöjt till skyarna under indoktrinering av personer som gör sig kända och tjänar pengar på detta. Varför är inte de intressanta som inte får bättre hälsa eller går ned i vikt? Är LCHF en bluff? 

Jag ska tillägga att jag är 49 år och mitt arv från föräldrarna är det inget fel på. Både far och mor är riktigt smala. 

Det viktiga för varje individ anser jag vara att ta informerade beslut. I ditt fall har du testat LCHF och konstaterat att det inte fungerat, medan viktväktarna tycks fungera bra för dig. Valet borde utifrån det vara enkelt för dig. Och jag önskar dig all lycka till med en metod som är bättre för just dig.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "Jag har tidigare sagt", det tycks endast finnas 1 inlägg från dig här hittills.

Jag får också erkänna att jag inte förstår det du säger om att du "vore mer intressant som person här". Vi som finns här har testat LCHF av olika skäl, och för de flesta av oss fungerar LCHF. Vi kan dela med oss av erfarenheter, vad som fungerar och vad som inte fungerar. Jag ser själv forumet som en möjlighet för människor att ställa frågor och starta diskussioner om LCHF och hur det påverkar vikt och hälsa. Däremot tror jag inte att forumet en gång för alla kommer att slå fast att LCHF är en bluff. Vi är alltför många som fått bättre hälsa och ökad livskvalitet för att det ska ske, dock inte alla, vilket du själv är ett exempel på.

• Like 7

@Thomas16

Jag tycker att du är intressant som individ med tanke på att LCHF fungerar så väl så många andra.

I de fall det inte fungerar så vill jag hemskt gärna veta varför. Jag vill veta alla negativa aspekter av LCHF som folk upplever, inte minst för min egen hälsas och säkerhets skull. Jag vill veta vad som händer i kroppen när LCHF inte gett bra resultat. Har du lust att berätta vad du ätit under en dag, en vecka, när du käkat enligt LCHF? Det sägs att det finns lika många olika sorters LCHF som det finns LCHF:are...

• Like 6

Jag har tidigare sagt att det inte fungerar bra för mig med LCHF - Jag har inte gått ned något sedan september, snarare tvärt om, jag har aldrig vägt så mycket som nu. Men jag har fortsatt ändå.

För två veckor sedan var jag hos min läkare av annan orsak, men vi kom in på min vikt av naturliga skäl. Läkaren ville ta prover på blodfetter och blodsocker under fasta. Så gjordes. Nu har svaren kommit och det är sämre än vad jag haft tidigare. Båda provsvaren talar om lätt förhöjda värden. Nu ska jag på en glykoskontroll som följd av detta. Nu känns det som att LCHF som bantning är över för min del och jag kommer återgå till Viktväktarna där jag får positiva viktresultat, av tidigare erfarenhet.

Egentligen anser jag att jag vore mer intressant som person här än de som lyckas med LCHF och får agera som front personer. Jag köper att man inte bör äta socker. Men resten för mig verkar mer vara upphöjt till skyarna under indoktrinering av personer som gör sig kända och tjänar pengar på detta. Varför är inte de intressanta som inte får bättre hälsa eller går ned i vikt? Är LCHF en bluff?

Jag ska tillägga att jag är 49 år och mitt arv från föräldrarna är det inget fel på. Både far och mor är riktigt smala.

Självklart är ditt o liknande fall intressanta. Berätta gärna mer om din period med LCHF!

- Vilken nivå av LCHF har du kört?

- Vad har du typiskt ätit?

- Bortsett från viktminskningen som inte funkat som förväntat, har du fått några positiva effekter?

- Har kroppsformen ändrats?

- Är du man eller kvinna?

- Dina lätt förhöjda värden, vad är de exakt? Togs de fastande?

- När körde du Viktväktarna senast?

• Like 5

Jag köper att man inte bör äta socker. Men resten verkar mer vara upphöjt till skyarna...

Vad menar du med "resten"?

Jag reagerar på att du ifrågasätter huruvida LCHF är en bluff eller ej - det gjorde jag också i början. Det var mitt utgångsläge! Jag trodde inte att det var sant, gå ner i vikt och bli smal av fett, det lät helt absurt från vad vi lärt oss tidigare. Så jag läste på. Mycket och länge, innan jag kände mig bekväm med att prova LCHF. För mig var det självklart att kunna förstå och förklara hur LCHF fungerar innan jag testade.

Hur kom det sig att du testade LCHF om du inte var övertygad om att det var något bra?

• Like 3

Egentligen anser jag att jag vore mer intressant som person här än de som lyckas med LCHF och får agera som front personer. Jag köper att man inte bör äta socker. Men resten för mig verkar mer vara upphöjt till skyarna under indoktrinering av personer som gör sig kända och tjänar pengar på detta. Varför är inte de intressanta som inte får bättre hälsa eller går ned i vikt? Är LCHF en bluff? 

Min utgångspunkt är att alla borde se över sockerintaget och skära ner 99%.

De som har olika hälsoproblem borde sen prova att ta ut alla spannmål, om inte annat ALLT vete.

Lägg sen till, eller bibehåll, en aktiv livsstil; hundpomenader, crossfit, bergsklättring, cykla till jobbet, mocka stall eller vad det nu är man sysslar med.

Där tror jag att de allra flesta redan har löst det mesta som plågar dem: vikt, ork, sug, ledproblem och en massa annat. En MASSA annat.

OM det inte räcker kan man börja finslipa; trimma ner potatisar eller vara försiktigare med frukt t.ex. Jag tror nämligen inte att potäter och äpplen är stora bovar i vår hälsokatastrof.  ;)

• Like 4

Det viktiga för varje individ anser jag vara att ta informerade beslut. I ditt fall har du testat LCHF och konstaterat att det inte fungerat, medan viktväktarna tycks fungera bra för dig. Valet borde utifrån det vara enkelt för dig. Och jag önskar dig all lycka till med en metod som är bättre för just dig.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "Jag har tidigare sagt", det tycks endast finnas 1 inlägg från dig här hittills.

Jag får också erkänna att jag inte förstår det du säger om att du "vore mer intressant som person här". Vi som finns här har testat LCHF av olika skäl, och för de flesta av oss fungerar LCHF. Vi kan dela med oss av erfarenheter, vad som fungerar och vad som inte fungerar. Jag ser själv forumet som en möjlighet för människor att ställa frågor och starta diskussioner om LCHF och hur det påverkar vikt och hälsa. Däremot tror jag inte att forumet en gång för alla kommer att slå fast att LCHF är en bluff. Vi är alltför många som fått bättre hälsa och ökad livskvalitet för att det ska ske, dock inte alla, vilket du själv är ett exempel på.

Vart har det inlägget tagit vägen kan man undra. Jag fick ju till svar att jag bland annat ska prova att fasta delar av dygnet kommer jag ihåg.

När jag talar om intressant person så menar jag inte på forumet utan på Kostdoktorns sida. Hela tiden handlar det om människor som har genomgått fantastiska viktresor. Var ligger verkligheten i detta? Är de några få procent som lyckas eller är det bara några få som misslyckas. Jag ser inga proportioner på sidan. Vad ska man tro? 

@Thomas16

Jag tycker att du är intressant som individ med tanke på att LCHF fungerar så väl så många andra.

I de fall det inte fungerar så vill jag hemskt gärna veta varför. Jag vill veta alla negativa aspekter av LCHF som folk upplever, inte minst för min egen hälsas och säkerhets skull. Jag vill veta vad som händer i kroppen när LCHF inte gett bra resultat. Har du lust att berätta vad du ätit under en dag, en vecka, när du käkat enligt LCHF? Det sägs att det finns lika många olika sorters LCHF som det finns LCHF:are...

Jag har levt på Stekta kycklingfiléer, biffar och entrecoteer. Smör och olivolja. Kokt broccoli, blomkål och vitkål. Färsk spenat, isbergssallad, avokado och tomat. Majonäs och Bearnaise. Te och Kaffe med grädde. Ägg och ost. 

• Like 3

Självklart är ditt o liknande fall intressanta. Berätta gärna mer om din period med LCHF!

- Vilken nivå av LCHF har du kört?

- Vad har du typiskt ätit?

- Bortsett från viktminskningen som inte funkat som förväntat, har du fått några positiva effekter?

- Har kroppsformen ändrats?

- Är du man eller kvinna?

- Dina lätt förhöjda värden, vad är de exakt? Togs de fastande?

- När körde du Viktväktarna senast?

Vad nivån heter vet jag inte. Men se vad jag ätit i tidigare inlägg. Positiva effekter finns. Jag är mindre stel och klarar mig längre mellan måltiderna utan att tappa humöret eller få huvudvärk. Kroppsformen har blivit värre. Thomas är en man  ;) . Ja proverna togs fastande. De exakta värdena har jag inte, men de går nog att få vid besök hos läkaren. Det var läkaren som kallar det för "lätt förhöjt" Jag har inte tidigare haft något förhöjt värde. Jag körde VV för två år sedan. Det var en lucka mellan det och detta. 

• Like 2

Jag köper att man inte bör äta socker. Men resten verkar mer vara upphöjt till skyarna...

Vad menar du med "resten"?

Jag reagerar på att du ifrågasätter huruvida LCHF är en bluff eller ej - det gjorde jag också i början. Det var mitt utgångsläge! Jag trodde inte att det var sant, gå ner i vikt och bli smal av fett, det lät helt absurt från vad vi lärt oss tidigare. Så jag läste på. Mycket och länge, innan jag kände mig bekväm med att prova LCHF. För mig var det självklart att kunna förstå och förklara hur LCHF fungerar innan jag testade.

Hur kom det sig att du testade LCHF om du inte var övertygad om att det var något bra?

Resten - Att äta så mycket fett istället. 

Jag ville prova något nytt. Jag hade testat LCHF en kort tid för några år sedan men då avbröt jag pga att jag fick sådan magkatarr av bacon. Det har jag uteslutit denna gång. 

• Like 1

Min utgångspunkt är att alla borde se över sockerintaget och skära ner 99%.

De som har olika hälsoproblem borde sen prova att ta ut alla spannmål, om inte annat ALLT vete.

Lägg sen till, eller bibehåll, en aktiv livsstil; hundpomenader, crossfit, bergsklättring, cykla till jobbet, mocka stall eller vad det nu är man sysslar med.

Där tror jag att de allra flesta redan har löst det mesta som plågar dem: vikt, ork, sug, ledproblem och en massa annat. En MASSA annat.

OM det inte räcker kan man börja finslipa; trimma ner potatisar eller vara försiktigare med frukt t.ex. Jag tror nämligen inte att potäter och äpplen är stora bovar i vår hälsokatastrof.  ;)

Rätt sunda åsikter!

• Like 1

Jag tycker att du ska ge det en chans till, tänk på dina hälsoeffekter. skriv upp det du äter i lifesum eller liknande program i en vecka, lägg upp här så kan vi kanske hjälpa dig att hitta rätt  :)

Orsaken att kostdoktorn skriver om framgångshistorier är ju självklart att locka fler personer att våga prova, för att kunna bli friska och gå ner i vikt. Själv har jag ätit mig fri från värk i min reumatiska sjukdom, om inte jag hittat en artikel i en tidning om Dr Annika Dahlqvist för 7 år sedan hade jag aldrig kommit på iden att dra ner på kolhydraterna och öka fettet   :D

• Like 4

Jag tycker att du ska ge det en chans till, tänk på dina hälsoeffekter. skriv upp det du äter i lifesum eller liknande program i en vecka, lägg upp här så kan vi kanske hjälpa dig att hitta rätt  :)

Orsaken att kostdoktorn skriver om framgångshistorier är ju självklart att locka fler personer att våga prova, för att kunna bli friska och gå ner i vikt. Själv har jag ätit mig fri från värk i min reumatiska sjukdom, om inte jag hittat en artikel i en tidning om Dr Annika Dahlqvist för 7 år sedan hade jag aldrig kommit på iden att dra ner på kolhydraterna och öka fettet   :D

Hälsoeffekter... Jo min högsta dröm är att få bli smal, absolut. Men jag har snarare ökat i vikt och när jag öppnade brevet från min läkare blev jag rädd. Även proven går åt fel håll. Jag törs inte äta LCHF längre. Om LCHF handlar om en så smal väg att gå för att det ska fungera så klarar inte jag av det. Jag kan inte bara äta ägg och smör. 

Om man tidigare har svält sig (Viktväktarna eller ITRIM eller liknande) tenderar man att vara extra hungrig en tid framåt. Det kan hålla i en längre tid. För min del höll svälthungern i sig ett par år efter att jag börjat med LCHF. Jag åt mycket mer än jag behövde och gick upp i vikt. Efter ett par år med LCHF stabiliserades hungern och jag slutade att gå upp i vikt.

Hur ligger du till viktmässigt idag jämfört när du började med Viktväktarna? Är vikten högre eller lägre än vid starten av Vv?

• Like 4

Jag tror att det är viktigt att du får svart på vitt vad dina "lätt förhöjda värden" verkligen är.

Det kan råda delade meningar om sådana värden.

Redovisa dem gärna här.

Inget mig emot. Men jag måste få tag i dem först. 

• Like 1

Om man tidigare har svält sig (Viktväktarna eller ITRIM eller liknande) tenderar man att vara extra hungrig en tid framåt. Det kan hålla i en längre tid. För min del höll svälthungern i sig ett par år efter att jag börjat med LCHF. Jag åt mycket mer än jag behövde och gick upp i vikt. Efter ett par år med LCHF stabiliserades hungern och jag slutade att gå upp i vikt.

Hur ligger du till viktmässigt idag jämfört när du började med Viktväktarna? Är vikten högre eller lägre än vid starten av Vv?

Det låter bra om det är så. Men att äta LCHF i några år för att sedan gå ned i vikt låter väldigt långt bort satta mål för min del. Min vikt är idag den högsta jag någonsin haft. Jag har ett BMI på 42. 

Hälsoeffekter... Jo min högsta dröm är att få bli smal, absolut. Men jag har snarare ökat i vikt och när jag öppnade brevet från min läkare blev jag rädd. Även proven går åt fel håll. Jag törs inte äta LCHF längre. Om LCHF handlar om en så smal väg att gå för att det ska fungera så klarar inte jag av det. Jag kan inte bara äta ägg och smör. 

Fast du skrev i ett tidigare inlägg " Positiva effekter finns. Jag är mindre stel och klarar mig längre mellan måltiderna utan att tappa humöret eller få huvudvärk." de var de hälsoeffekterna jag menade  :)

Klart man inte ska äta bara ägg och smör men det kan faktiskt vara så att du äter för lite fett, för mycket protein eller något annat som är fel, därför är det bra att skriva ner vad du äter under en vecka, för att få hjälp här. Vi är många som ätit LCHF i åratal här, dessutom är flera av oss utbildade kostrådgivare  ;)

• Like 4

Det låter bra om det är så. Men att äta LCHF i några år för att sedan gå ned i vikt låter väldigt långt bort satta mål för min del. Min vikt är idag den högsta jag någonsin haft. Jag har ett BMI på 42. 

Hade du hunnit gå upp allt igen av det du förlorade med Viktväktarna innan du började med LCHF?

Om du börjar på Viktväktarna igen och förlorar en massa kilo hur har du då tänkt att förvalta det? Jag känner inte till någon med riktiga viktproblem som lyckats behålla den lägre vikten efter Viktväktarnedgång? Gör du?

De enda som jag kan komma på är tjejer som lyckats gå ner gravidkilon. Inte någon som har viktproblem på riktigt.

Jag har provat det mesta och känner folk som provat det mesta. Det enda som gett varaktiga resultat är LCHF. Blir man bara av med suget (kan vara insulinresistens som man botar med fasta) så slipper man gå hungrig.

• Like 3

Ett BMI på 42 är knappast något tecken på en frisk kropp iallafall.

Och det är faktiskt rätt ovanligt att man når sådana vikter bara genom att vara matglad.. oavsett vad man äter i princip.

LCHF handlar om för rätt många om att reversera hyperinsulinemi/metabolt syndrom.

Ta och kolla dina thyroidhormoner oxå för säkerhets skull.

LCHF handlar altså inte om att äta en massa fett, utan ersätta kolisarna med fett.. gärna kalori för kalori i början.. det blir rätt lite fett i realiteten iomed att fett är så kaloririkt.

• Like 7

Jag har levt på Stekta kycklingfiléer, biffar och entrecoteer. Smör och olivolja. Kokt broccoli, blomkål och vitkål. Färsk spenat, isbergssallad, avokado och tomat. Majonäs och Bearnaise. Te och Kaffe med grädde. Ägg och ost.

Frågan är i vilka proportioner, och hur stor del av ditt dagliga kaloriintag som är av kolhydrater, protein respektive fett. Kycklingfilė och biff är magra. Bernaise och majonäs kan vara en liten klick eller en rejäl hög. Mycket koffein kan ställa till med bukfett. Mycket mjölkprotein kan hindra viktnedgång. Stress kan också hindra. Finns många viktmästare som bloggar hjälpsamt, t ex Skaldeman, Tommy Runesson, Halva Lindha m fl - har du kollat där?

Varför slutade du med Viktväktarna om det var bra för dig?

• Like 3

Är inne på samma som föregående.. kombo av LCHF och viktväktarna!

Grejen är att totalt och i slutändan så handlar allt om kalorier!

Såå förutom att checka så att det inte handlar om något sjukligt tillstånd så återstår kalorier!

Ingen som kommenterat menar på att det är fel på LCHF utan att det är fel på mig (krasst).  Antingen är jag sjuk eller så äter jag LCHF på fel sätt.

Någon ny sjukdom är det inte. Jag har alltid varit överviktig mer eller mindre och perioder har jag lyckats hålla mig i de lägre översiktsnivåerna. 1 gång sedan jag lämnade tonåren har jag varit normalviktig (49 år idag). Det lyckades jag med i ett år under fasansfull psykisk påfrestning. Men nu har jag passerat tidigare viktrekord med några kilo och detta med LCHF-kost. Dessutom har jag för inte så länge sedan tagit en massa prover och inga fel på mig finns i dessa, förutom att jag nu har fått något förhöjda värden av blodfetter och blodsocker.  

Förhoppningarna var enorma när jag startade med LCHF i september. Jag såg framför mig att inte behöva ställa mig mer på vågen och till kommande sommar ha rasta rejält i vikt. Att få bli smidig, och få kraft och ork till mycket som inte finns idag. Men allt blev fullkomligt pannkaka. Jag gick upp i vikt och mina värden försämrades. Jag blev oerhört besviken och nu sedan jag fick svaret på värdena blev jag också allvarligt rädd. 

Ändå så anser ni att LCHF ska få en chans till. Jag är helt vilsen. 

I kallelsebrevet från vårdcentralen till glykoskontrollen står det att jag inte får sluta att äta kolhydrater inför testen. Saken är ju den att jag höll igen på kolhydrater innan, så i så fall skulle jag börja äta kolhydrater inför testen och det låter ju inte heller ok. Jag vet knappt hur jag ska agera nu. Att äta LCHF för mig är inget problem i sig. Jag gillar maten och trivs med det bättre humöret (men det är en katastrof för vikt och blodvärden). 

Thomas, du har precis rätt. För mig är det helt omöjligt att påstå att det är fel på LCHF på ett generellt plan. Jag kan aldrig göra det eftersom min livskvalitet har blivit så otroligt mycket bättre sedan jag började äta LCHF. Dessutom läser jag nästan varje dag om andra människor som fått ännu större hälsovinster än vad jag fått.

Däremot påpekade jag ovan (läs gärna igen) att LCHF inte verkar fungera för just dig! Och då får du acceptera och anpassa dig efter det. Vi kanske inte kan hitta en generalisering som säger antingen att VV passar för exakt alla eller att LCHF passar för exakt alla. Det kan både hängivna LCHF:are och angängare av andra metoder behöva erkänna.

• Like 1

Hej Thomas!

Det är troligvis inget fel på dig eller hur du implementerat LCHF (hur tråkigt och osexigt det än låter så gills kalorier mest). Detta inlägg blir väl lite som att svära i kyrkan :)

Paleo, veganism, Atkins, LCHF m f l fungerar för de flesta eftersom det dödar aptiten automatiskt för många och därför äter folk mindre --> viktnedgång. Just kombinationen av "högre protein" + fett verkar ge mest aptitnedsättning, maten behövs inte dränkas i fett vilket vissa gurus gärna påstår, men man behöver inte undvika naturligt fett exempelvis stekt fläskkarre som redan innehåller tillräckligt med fett (jag får inte någon högre mättnadskänsla av att lägga till en enorm mängd bernaisesås).

Jag tycker att det är lite synd att det inte påpekas tillräckligt starkt i lowcarb kretsar att i slutändan så är det kalorierna som styr vikten och jag tror att fler skulle kunna få ännu bättre resultat och -eller bryta platåer om LCHF förespråkarna var mer öppna med detta (det är min uppfattning iaf). Hur stort eller litet kaloriunderskott som man väljer beror väl i slutändan på hur man känner sig vid olika nivåer, men ett underskott måste finnas, iallafall är detta min erfarenhet samt vad som bevisats i studier där man låst in folk så de är övervakade hela tiden.

Om kolhydrater verkligen är så fettbildande så skulle det va intressant att få veta varför The potatoe diet funkar (googla gärna på det).

Detta är mitt tips:

1. Sätt protein intag till 2gram*önskad kroppsvikt (nå detta mål varje dag)

2. Var inte rädd för någon macronutrient

3. Fyll upp med mycket grönsaker (minst halva tallriken) t ex broccoli för att få bulk i måltiderna antal gram kolhydrater spelar ingen roll (jag skulle vilja träffa den som ätit sig tjock på broccoli). Ät lite kokt potatis eller ris ibland men låt den delen vara mindre, grönsaker och kött är viktigast.

4. Dränk inte maten i fett men undvik inte fett heller

5. Gå så mycket som du kan på dagarna, detta ger mer än vad man tror

6. Va inte rädd för att hoppa över någon måltid då och då (låtsas som det aldrig hänt och ät normalt trots att du ibland kanske inte ätit frukost och lunch)

7. För snabbaste och snyggaste resultat, börja stryketräna och lyft tungt 2-3 dagar/vecka

Detta brukar räcka för att få till ett tillräckligt underskott för att börja minska i vikt och inte kännas alldeles för restriktivt, men alla är olika.

Kanske detta "tråkigare" sätt kan va nåt för dig?

Lycka till!

/Johan

• Like 3

Svärandet i kyrkan är väl i så fall gliringen att vi inte tar hänsyn till kalorierna och att allt skall dränkas i fett?

Du behöver bara läsa mina två inlägg i denna tråden för att se att så inte är fallet!

Från detta till annat.. nämligen om man har ett BMI på 42.. då drar man cirka 3000 Kcal om dagen.. inaktivt liv.

3500 Kcal per dag innebär att man går upp ett halvt kilo per veckan.. likaså 2500 Kcal per dag så går man ner ett halvt kilo per vecka.. mellan tummen och pekfingret.

Sen finns det annat att fundera på.. tex att man varit obese sedan barndomen.. detta blir allt vanligare, men var inte lika vanligt på 60talet.. iallafall om man har normalviktiga föräldrar!

Grejen är som du är inne på att det går bra att både gå ner och upp i vikt på flera kostmodeller.. vad gäller potatisdieten så framhåller även förespråkarna att det är omöjligt att äta så mycket potatis att det blir ett överskott!

Dukan var poppis för något år sedan.. mest protein.. samma där undvik fett och kolhydrater.. blir rätt svårt att äta för mycket då!

Och då så.. vad är finessen med LCHF.. eh, det är god mat först o främst, man får äta sig mätt, man förblir ohungrig länge och äter färre gånger, därmed äter man färre kalorier.. iomed att kroppen får bättre förutsättningar att ta utav lagren mellan måltiderna.

• Like 4

@zepp jag har läst dina inlägg och du har definitivt inte påstått att kalorier inte spelar någon roll.

Mättnaden verkar däremot inte funka för Thomas eftersom han testa lchf under en längre tid och tyvärr gått upp och fått sämre hälsovärden. Om något inte fungerar så bör man ändra på tillvägagångssättet eller metoden.

Varför förkasta idén med att dra ner lite på fettet och öka på t ex broccoli för att få ner energinivån och ändå kunna uppnå mättnad. För ingen överäter väl med flit utöver hunger när man vill gå ner?

Idén med att kalori för kalori ersätta kolisar med fett är ett bra angreppssätt men leder nog i detta fall till hunger och gå hungrig är inte hållbart i längden.

Jag är mer av åsikten att antalet gram kolhydrater eller Procent är inte är så viktigt utan att kvaliteten skall vara hög och med hög menar jag näringstät t ex broccoli istället för pasta som är raka motsatsen sim istortsätt bara levererar energi.

För de sim lchf inte funkar optimalt skulle jag isåfall rekommendera att håll igen lite på extra tillsatt fett och ät så mycket grönsaker som man vill och det som krävs för att bli mätt oavsett hur många gram det blir eller energifördelning. Och om man tränar så ska man inte förakta att äta lite stärkelse då och då om man känner att man behöver det.

Jag ville förmedla ett alternativt sätt att gå ner i vikt på men även belysa ett viktigt faktum att kalorier tyvärr styr och ett lågt kolhydrat intag inte garanterar viktnedgång. M a o alla kolhydrater ger inte övervikt, diabetes eller metabolt syndrom. Lika lite som en exkludering av dessa garanterar att man går ner i vikt. Typ 2 diabetes är en helt annan sak.

• Like 1

"Grejen är att totalt och i slutändan så handlar allt om kalorier!

Såå förutom att checka så att det inte handlar om något sjukligt tillstånd så återstår kalorier!"

Vet inte hur detta kan tolkas så som du gör?

I övrigt så håller jag med det mesta du skriver!

Det är och förblir en myt att man inom LCHF tror att kalorier inte spelar roll!

Eller missupfattningen att ju mer fett ju mer går man ner i vikt!

Skillnaden är det som folk som är nybörjare har litta problem med och det är E%!

Mycket fett/massor av fett.. handlar om E%.. och ingen menar att man skall äta fler kalorier än vad man behöver.

Det räcker som sagt att äta fullfet mat.. typ ägg.. cirka 60E% fett, likaså avokado, karre, lax.. you name them all.

Finessen då är att fett blir huvudenergi för kroppen.. då sjunker blodsocker och insulin, FFA frigörs från fettdepåer och kroppen reglerar blodsockret självt.

Detta då främst om man lider utav hyperglykemi/hyperinsulinemi/insulinresistens.. vilka är komponenter i metabola syndromet!

På detta så kan man ha andra problem, tex inaktivt leverna, stress, pskykiska problem, mentala hangups, osv.

Jason Fung har många ideer!

• Like 2

Ingen som kommenterat menar på att det är fel på LCHF utan att det är fel på mig (krasst).  Antingen är jag sjuk eller så äter jag LCHF på fel sätt.

Såklart att det inte är fel på LCHF ;)  däremot verkar inte din kropp vilja svara på LCHF-kost vilket är konstigt eftersom du är urtypen för den som (oftast) brukar få snabba resultat på LCHF (överviktig man utan sjukdomar som ställer till det).

Om du äter LCHF på "fel sätt" kan vi inte veta eftersom du inte skriver några mängder, inte heller kan vi gissa hur du ska kunna ändra för att få effekt om vi inte vet hur du äter. 

Reagerade på detta som du skrev: 

Dessutom har jag för inte så länge sedan tagit en massa prover och inga fel på mig finns i dessa, förutom att jag nu har fått något förhöjda värden av blodfetter och blodsocker.  

om du äter en bra LCHF så borde inte ditt blodsocker vara högt

• Like 5

Igår läste jag denna tråd och kände mig lite beklämd över TS kommentar om att det alltså är fel på honom, inte på LCHF eftersom det inte funkar. Precis det där vi arga (?!) LCHF:are ofta anklagar andra inriktningar för att säga... 

Jag kunde inte sluta tänka på det och grunnar över om det är så att definitionen/ramverket är FÖR grovt att mycket kan räknas som LCHF utan att för den skull vara varken nyttigt eller gynna viktnormalisering..? Många har varit inne på det; det handlar om energiprocent, totala kalorier osv men också om stress (hormoner) och annat. En skiva fläskkarré med en fräsch sallad och god dressing eller gegga är LCHF. Tre paket bacon och inget annat på en dag är också LCHF. Det är också en köttbit som simmar i smör. Tyvärr är dessa sista exempel vad många som inte testat, eller som bara testat att banta med LCHF, förknippar med denna kosthållning. Jag såg att Gudiol raljerade över LCHF-ingenjörens kommentar att man kan "môla på med fett men man behöver inte göra det". Men det är ju för att alla är så olika och båda varianterna My nämnde ryms i definitionen eftersom "mycket fett" beror av vad man äter i övrigt och inte är en viss mängd i gram.

Så, kanske måste vi vara tydligare med att det ramverk vi hänvisar till verkligen bara är ett ramverk och att vill man äta för hälsa och viktnormalisering så kan man behöva exprimentera eftersom kroppen blivit felmatad i många år och vi är lite olika. För mig, på väg mot klimakteriet, är det säkert en massa hormoner utöver insulinet som spökar. (Jag har förresten tillfälligt återinfört någon enstaka rågknäckeskiva och gått ner ett kilo...)

Det är lite synd att VV inte har en low carb-variant, typ som Matdagboken. Deras ursprungliga program från 70-talet var väldigt Atkins-likt och t o m när jag var med första gången (1988?) så var det uppstyrt hur mycket protein/fett/kolhydrater det skulle vara. Inga fria val. Visst, det var fettsnålt förstås men framför allt var stärkelserika rotfrukter, majs och liknande begränsade. Matdagbokens färdiga menyer är lite åt det hållet.

Önskar dig Thomas (och alla andra som kämpar i motvind) varmt lycka till med att hitta din modell, det som passar dig. 

• Like 6

Igår läste jag denna tråd och kände mig lite beklämd över TS kommentar om att det alltså är fel på honom, inte på LCHF eftersom det inte funkar. Precis det där vi arga (?!) LCHF:are ofta anklagar andra inriktningar för att säga... 

Jag kunde inte sluta tänka på det och grunnar över om det är så att definitionen/ramverket är FÖR grovt att mycket kan räknas som LCHF utan att för den skull vara varken nyttigt eller gynna viktnormalisering..? Många har varit inne på det; det handlar om energiprocent, totala kalorier osv men också om stress (hormoner) och annat. En skiva fläskkarré med en fräsch sallad och god dressing eller gegga är LCHF. Tre paket bacon och inget annat på en dag är också LCHF. Det är också en köttbit som simmar i smör. Tyvärr är dessa sista exempel vad många som inte testat, eller som bara testat att banta med LCHF, förknippar med denna kosthållning. Jag såg att Gudiol raljerade över LCHF-ingenjörens kommentar att man kan "môla på med fett men man behöver inte göra det". Men det är ju för att alla är så olika och båda varianterna My nämnde ryms i definitionen eftersom "mycket fett" beror av vad man äter i övrigt och inte är en viss mängd i gram.

Så, kanske måste vi vara tydligare med att det ramverk vi hänvisar till verkligen bara är ett ramverk och att vill man äta för hälsa och viktnormalisering så kan man behöva exprimentera eftersom kroppen blivit felmatad i många år och vi är lite olika. För mig, på väg mot klimakteriet, är det säkert en massa hormoner utöver insulinet som spökar. (Jag har förresten tillfälligt återinfört någon enstaka rågknäckeskiva och gått ner ett kilo...)

Det är lite synd att VV inte har en low carb-variant, typ som Matdagboken. Deras ursprungliga program från 70-talet var väldigt Atkins-likt och t o m när jag var med första gången (1988?) så var det uppstyrt hur mycket protein/fett/kolhydrater det skulle vara. Inga fria val. Visst, det var fettsnålt förstås men framför allt var stärkelserika rotfrukter, majs och liknande begränsade. Matdagbokens färdiga menyer är lite åt det hållet.

Önskar dig Thomas (och alla andra som kämpar i motvind) varmt lycka till med att hitta din modell, det som passar dig. 

Men är det inte skillnad på vad folk på ett forum skriver om kosten och vad tex Kostdoktorn informerar om? När jag läser kostdoktorns beskrivning av vad man kan äta inom LCHF så tycker jag den är mkt tydlig och visar på en balanserad kostkombination av grönsaker, protein och fett. Däremot när jag läser här inne om allas olika personliga tolkningar av detta så blir det lätt förvirrande.

• Like 3

Är det väldigt kontroversiellt här på kostdoktorns forum att leka med tanken att LCHF inte fungerar jättebra för alla? Som jag skrev tidigare så kommer jag aldrig att påstå att LCHF är fel eftersom det har inneburit så stora hälsoförbättringar och välbefinnandeökningar för så många, inklusive mig själv och människor i min omgivning. Med det sagt är det inte säkert att det blir resultatet för exakt alla. Jag skulle rekommendera LCHF till alla med hälsoproblem, och föreslå att "härda ut" minst 3 månader och varna för vissa "övergångsbesvär".

Men jag tycker mig ha förstått att en och annan faktiskt inte mår bra på LCHF och då är det mig främmande att framhärda i att folk ska fortsätta.

Dock verkar ju LCHF ha fått vissa positiva konsekvenser för Thomas i form av bättre humör och tillfälle att njuta av god mat. I sig icke att förakta.

• Like 5

Men är det inte skillnad på vad folk på ett forum skriver om kosten och vad tex Kostdoktorn informerar om? När jag läser kostdoktorns beskrivning av vad man kan äta inom LCHF så tycker jag den är mkt tydlig och visar på en balanserad kostkombination av grönsaker, protein och fett. Däremot när jag läser här inne om allas olika personliga tolkningar av detta så blir det lätt förvirrande.

Ja, det är det jag menar; När någon nybörjare vill ha hjälp kommer ofta frågan "är det tillåtet?" och kanske måste vi bli tydligare att 5g kolh/100g är ett riktmärke, att man inte "fuskar" om man äter nåt som inte faller in där. I många trådar framgår skillnaden för den vane men jag misstänker att många nybörjare inte tar in det så. Fast hur man ska uttrycka sig för att förtydliga vete sjutton...  :unsure: Kanske vi människor behöver rätt/fel-tänkandet initialt?

• Like 3

Det jag menar är att det inte finns någon möjlighet att få alla oss som ger råd att svara enhetligt. Jag ser att måna tex påstår med stor pondus att man kan gå ner i vikt med kaloriöverskott om det är fett man äter. Bättre att hänvisa direkt till kostdoktorns tydliga sammanställning då.

• Like 4

Det jag menar är att det inte finns någon möjlighet att få alla oss som ger råd att svara enhetligt. Jag ser att måna tex påstår med stor pondus att man kan gå ner i vikt med kaloriöverskott om det är fett man äter. Bättre att hänvisa direkt till kostdoktorns tydliga sammanställning då.

Och där hamnade vi osökt på pudelns kärna.. dvs definitioner och litta annat!

För de som går upp i vikt av att äta 1000 Kcal oså lägger till/byter ut mot mer fett.. säg 1500 kcal LCHF.. är det då ett kaloriöverskott på 500 kcal som leder till viktnedgång!

Faaast,, det var knappast överskottet som ledde till viktminskningen utan kosten per se/de hormoniella implikationerna mest troligt!

• Like 5

Det är väl inte så lätt att veta exakt hur många kalorier man bör äta för att undvika överskott och underskott? Som Zepp är inne på kan LCHF hjälpa en del med det. Och vid ketos får man ju fördelen att aceton utsöndras genom andningen, kroppens främsta sätt att göra sig av med resterna av "förbränt" fett såg jag på en föreläsning. På högkolhydratkost kommer man typiskt mer sällan i ketos och mister då acetonfördelen tror jag.

F ö svårt att felsöka kostvanor om man inte har mer info, t ex mängder och proportioner.

• Like 1

Hej Thomas!

Det är troligvis inget fel på dig eller hur du implementerat LCHF (hur tråkigt och osexigt det än låter så gills kalorier mest). Detta inlägg blir väl lite som att svära i kyrkan :)

Paleo, veganism, Atkins, LCHF m f l fungerar för de flesta eftersom det dödar aptiten automatiskt för många och därför äter folk mindre --> viktnedgång. Just kombinationen av "högre protein" + fett verkar ge mest aptitnedsättning, maten behövs inte dränkas i fett vilket vissa gurus gärna påstår, men man behöver inte undvika naturligt fett exempelvis stekt fläskkarre som redan innehåller tillräckligt med fett (jag får inte någon högre mättnadskänsla av att lägga till en enorm mängd bernaisesås).

Jag tycker att det är lite synd att det inte påpekas tillräckligt starkt i lowcarb kretsar att i slutändan så är det kalorierna som styr vikten och jag tror att fler skulle kunna få ännu bättre resultat och -eller bryta platåer om LCHF förespråkarna var mer öppna med detta (det är min uppfattning iaf). Hur stort eller litet kaloriunderskott som man väljer beror väl i slutändan på hur man känner sig vid olika nivåer, men ett underskott måste finnas, iallafall är detta min erfarenhet samt vad som bevisats i studier där man låst in folk så de är övervakade hela tiden.

Om kolhydrater verkligen är så fettbildande så skulle det va intressant att få veta varför The potatoe diet funkar (googla gärna på det).

Detta är mitt tips:

1. Sätt protein intag till 2gram*önskad kroppsvikt (nå detta mål varje dag)

2. Var inte rädd för någon macronutrient

3. Fyll upp med mycket grönsaker (minst halva tallriken) t ex broccoli för att få bulk i måltiderna antal gram kolhydrater spelar ingen roll (jag skulle vilja träffa den som ätit sig tjock på broccoli). Ät lite kokt potatis eller ris ibland men låt den delen vara mindre, grönsaker och kött är viktigast.

4. Dränk inte maten i fett men undvik inte fett heller

5. Gå så mycket som du kan på dagarna, detta ger mer än vad man tror

6. Va inte rädd för att hoppa över någon måltid då och då (låtsas som det aldrig hänt och ät normalt trots att du ibland kanske inte ätit frukost och lunch)

7. För snabbaste och snyggaste resultat, börja stryketräna och lyft tungt 2-3 dagar/vecka

Detta brukar räcka för att få till ett tillräckligt underskott för att börja minska i vikt och inte kännas alldeles för restriktivt, men alla är olika.

Kanske detta "tråkigare" sätt kan va nåt för dig?

Lycka till!

/Johan

Tack för ditt engagemang! Jag tar till mig av det du säger. Intressant det där med proteinmängden kontra målvikt. Förklara gärna vad du menar med macronutrient. 

Makronutrient handlar egentligen om det som ger energi, dvs. fett, protein och kolhydrater. Jag tror att även alkohol räknas dit.

Man pratar även om mikronutrienter som handlar om vitaminer och mineraler, och det finns det ju en hel radda av. Jag brukar kolla livsmedel i matkalkyl.se där man kan se rekommenderat dagligt intag (RDI) för vitaminer och mineraler.

När det gäller protein finns det många olika åsikter, och säkert en del forskning också. Råden säger allt från 0,5 gram protein per dag och per kilo man vill väga upp till kanske 2 gram per kilo man vill väga. Själv tror jag på den lägre nivån. Men om man t.ex. tränar hårt är det många som anser att man ska äta enligt det andra rådet.

Viktigt också att komma ihåg att i 100 gram kött finns det ungefär 20 gram protein. Det betyder alltså att om allt protein man äter under en dag kommer från kött och man vill väga 80 kilo bör man äta nånstans mellan 200 gram och 800 gram kött. Protein finns ju i annan mat också.

• Like 3

Jag tror på att hålla proteinintaget nere, mycket ovanjordsgrönsaker och sen på med fett, smör, kokosolja och olivolja, så man blir mätt. Stress har en negativ effekt på vikten, helt klart.

• Like 4

Jag lutar mer åt andra hållet.. dvs att hålla proteinintaget rätt högt/normalt till sin nuvarande vikt!

Men det finns undantag.. och där rekommenderar jag TS att undersöka förutsättningarna. och de handlar om hyperinsulinemi/insulinresistens!

Grejen därvidlag är att protein är mer insulinogent än kolhydrater per gram.

Skillnaden är att protein är essentiellt till skillnad från kolhydrater.

Såå.. i princip så är insulinutsöndring utav proteinintag av godo medans insulinutsöndring från framförallt excesser av kolhydrater är av ondo.. för folk som har problem med hyperinsulinemi/insulinresistens.

Då kommer man osökt till frågan hur man vet vad som är bäst för en själv?

Tja man kan ta en del blodprov tex eller göra en glukosbelastningstest.. eller så kör man strikt LCHF med kalorirestriktion ett tag för att se vilken effekt det får.

Glukosbelastning kan man göra själv med hjälp av 75 gram dextrosol och en blodsockermätare, alternativt på VC.

C-peptid kan man kolla på vårdcentralen om de är villiga att ställa upp, det mäter insulin över en längre tid.

HBa1c likaså det mäter genomsnittligt blodsockret under tre månader.

Sen då om VC inte är villiga att ställa upp så återstår Jason Fungs koncept.. med fastor och strikt LCHF!

Fast kanske inte för de som startade på 1000 Kcal om dagen och gick upp i vikt av detta!

• Like 1

Jag tyckte det var fasligt intessant i en av filmerna på kostdoktorns medlemssidor, tror det var Cereal Killer, där killen fick sin viloförbeänning uppmätt i en metabol kammare och sedan mätte och vägde sin lchfmat, använde USDA's egen databas och kom upp i drygt dubbla mängden kalorier per dag mot sin viloförbränning och gick ändå ner en hel del i midjemått... Redan innan smal person som inte tränade speciellt mycket.

• Like 2

Jag laddade ner appen Lifesum. Jag har registrerat min mat idag och kom fram till att jag ätit totalt: 3325 kcal, utav det utgjorde 3% (24g) kolhydrater, 14% (117g) protein och 83% fett (306g).  Räcker det med grundnivån för att registrera maten för utvärdering eller måste jag få fram fler uppgifter, då genom att vara guldmedlem?

• Like 2

Tycker definitivt att grundnivån räcker så här långt!

Det gav iallafall ett resultat man kan utgå ifrån och försöka testa?

Mellan tummen och pekfingret så är du viktstabil på 3000 Kcal.

Kolisarna är lixom rätt strikta.. oavsett vikt, proteinet ligger rätt bra till för din vikt.. man kanske skulle kunna skruva lite på det tex 100 gram i början?

Återstår sen fettet.. procentuellt så ser det ut som värsta LCHFaren.. men det är energi/Kcal.. det är där du kan börja mickla och då menar jag neråt.

En av tankarna med LCHF och så högt fettintag procentuellt är att aptiten helst skall sjunka av sig själv.

Nu förefaller det som om det inte gör detta.. och anledningen vet vi rätt lite om.

Så mitt förslag är att testa 2500 Kcal.. testa om det räcker för att förbli ohungrig mellan måltiderna.. annars så testar du 2800.. eller 3000!

Det är himla svårt att se varje måltid och bedömma hur mycket Kcal den innehåller.. men försök att inte lägga till mer fett än vad du tror verkar vettigt.

Det där har jag själv erfarenhet utav.. det tar ett bra tag att bryta gamla vanor och inte trilla av stolen när portionen inte fyller ut hela tallriken.

Inte nog med det.. det är hur lätt som helst att falla tillbaka i gamla vanor.. se samma portionsstorlekar som normala.

Som jag sagt tidigare.. i slutändan så handlar det trots allt om kalorier.

Grejen är att det är en pina att svälta sig ner i vikt.. men rätt effektivt.. däremot så kan LCHF hjälpa till med att öka uttaget ur fettväven mellan måltider.. det blir lixom inte alltid samma pina.. däremot så kan det vara ovant.

• Like 4

Tycker definitivt att grundnivån räcker så här långt!

Det gav iallafall ett resultat man kan utgå ifrån och försöka testa?

Mellan tummen och pekfingret så är du viktstabil på 3000 Kcal.

Kolisarna är lixom rätt strikta.. oavsett vikt, proteinet ligger rätt bra till för din vikt.. man kanske skulle kunna skruva lite på det tex 100 gram i början?

Återstår sen fettet.. procentuellt så ser det ut som värsta LCHFaren.. men det är energi/Kcal.. det är där du kan börja mickla och då menar jag neråt.

En av tankarna med LCHF och så högt fettintag procentuellt är att aptiten helst skall sjunka av sig själv.

Nu förefaller det som om det inte gör detta.. och anledningen vet vi rätt lite om.

Så mitt förslag är att testa 2500 Kcal.. testa om det räcker för att förbli ohungrig mellan måltiderna.. annars så testar du 2800.. eller 3000!

Det är himla svårt att se varje måltid och bedömma hur mycket Kcal den innehåller.. men försök att inte lägga till mer fett än vad du tror verkar vettigt.

Det där har jag själv erfarenhet utav.. det tar ett bra tag att bryta gamla vanor och inte trilla av stolen när portionen inte fyller ut hela tallriken.

Inte nog med det.. det är hur lätt som helst att falla tillbaka i gamla vanor.. se samma portionsstorlekar som normala.

Som jag sagt tidigare.. i slutändan så handlar det trots allt om kalorier.

Grejen är att det är en pina att svälta sig ner i vikt.. men rätt effektivt.. däremot så kan LCHF hjälpa till med att öka uttaget ur fettväven mellan måltider.. det blir lixom inte alltid samma pina.. däremot så kan det vara ovant.

Håller med Zepp helt och hållet :)  hoppas du får effekt och glöm inte att rapportera dina resultat här  :D

• Like 3

Hej Thomas!

Bra initiativ, nu har du en nivå att utgå från och sänka intaget. Jag håller med Zepp om att räkna kalorier samt med flit äta mindre än hungern säger är en pain in the ass. Det finns lite praktiska tips som du däremot kan ha nytta utav för att göra det hela något enklare.

Att banta varje dag tycker jag suger och tycker att det är väldigt psykologiskt pressande, så testa gärna följande, vi utgår från att du är viktstabil vid intag på 3000kcal/dag och du vill försöka minska det genomsnittliga intaget till 2500kcal/dag

Banta dvs håll igen varannan dag (eller vilken nivå som ger en tolererbar hunger). På bantardagarna hoppa gärna över måltider så du får äta lite större när du äter om det är din preferens (då får du åtminstone bli ordentligt mätt minst 1 gång per dag).

dag1 = 2000kcal

dag 2 = 3000kcal

dag3 = 2000kcal

dag4 = 3000kcal

osv.....

För att förenkla kaloriräkningen:

Laga 4 olika maträtter du tycker om och näringsberäkna dessa, lägg upp portion för normaldag och bantardag (om du väljer att tex banta varannan dag) på tallrik och ta kort på tallrikarna med t ex en smartphone. Sedan så slipper du räkna kalorier och väga mat och kan inför måltiden jämföra portionen du lagt upp med bilden i din telefon (det borde bli tillräckligt exakt) under förutsättning att du använder samma tallrikar. 

Att rortera 4st maträtter kan även sänka aptiten eftersom variationen inte är så stor.

Lycka till!

/Johan
  • Like 3