Jump to content

Det fungerar dålig för mig. Uselt rent ut sagt.

Thomas16

Recommended Posts

Testa.. pröva dig fram!

Och som sagt vad.. iallafall i en början så förenklas det hela om du äter typ samma mat.

Du får göra som i äldre tider med olika rätter var dag, dvs i princip 7 olika maträtter.

• Like 2

En sak jag fundera på. Om jag registrerar att jag dricker 2 kaffe och 2 te per dag så går det åt 5 kolhydrater av de 20 jag ska äta med strikt LCHF. Det är en fjärdedel av hela dagsransonen. Betyder det att jag måste avstå från att dricka detta för att kunna äta mer grönsaker under dagen? 

En sak jag fundera på. Om jag registrerar att jag dricker 2 kaffe och 2 te per dag så går det åt 5 kolhydrater av de 20 jag ska äta med strikt LCHF. Det är en fjärdedel av hela dagsransonen. Betyder det att jag måste avstå från att dricka detta för att kunna äta mer grönsaker under dagen? 

Näe.. så petig tycker jag inte du skall vara utan väldigt goda medicinska skäl!

Grejen är att 20 gram är rätt strikt och en tummregel och då för folk som drar cirka 2000 Kcal per dag!

Det är som regel svårt för nybörjare att begripa E%.. dvs energiprocent.

20 gram blir 5E% för någon som lägger sig på cirka 1800Kcal.

Kör på E% dvs 5E% kolisar om du behärskar detta.. det blir då 37,5 gram.

Klarar du dig under 50 gram varje dag så skall du få en stjärna i min bok!

Drick ditt kaffe och te.. det är annat du skall undvika!

Offra inte grönisarna onödigtvis!

• Like 2

Näe.. så petig tycker jag inte du skall vara utan väldigt goda medicinska skäl!

Grejen är att 20 gram är rätt strikt och en tummregel och då för folk som drar cirka 2000 Kcal per dag!

Det är som regel svårt för nybörjare att begripa E%.. dvs energiprocent.

20 gram blir 5E% för någon som lägger sig på cirka 1800Kcal.

Kör på E% dvs 5E% kolisar om du behärskar detta.. det blir då 37,5 gram.

Klarar du dig under 50 gram varje dag så skall du få en stjärna i min bok!

Drick ditt kaffe och te.. det är annat du skall undvika!

Offra inte grönisarna onödigtvis!

Tack för hjälpen!

Tack för hjälpen!

5E% är jävligt strikt det oxå!

Troligen kan du behöva det.. åtminstone i början.

Skit i att registrera kaffe och te!

Men det var bra att du upptäckte att det kan finnas kolisar lite var stans.

• Like 3

• 3 weeks later...

Thomas hur går det? Har nåt av tipsen hjälpt bägaren att tippa?

Jo jag har skärpt till allt ännu mer. Jag bestämde mig för att fortsätta med LCHF när jag fick svaret på min glykosbelastning. Jag hade inget fel alls på värdena visade det sig. Då kändes det inte längre som att LCHF gjort mig sämre. Jag har börjat minska kraftigt i vikt och allt flyter på fint. Alla mjölkprodukter är uteslutna utom smör och 1 dl grädde om dagen. Viktminskningen är det primära i mitt liv just nu. 

• Like 4

Jo jag har skärpt till allt ännu mer. Jag bestämde mig för att fortsätta med LCHF när jag fick svaret på min glykosbelastning. Jag hade inget fel alls på värdena visade det sig. Då kändes det inte längre som att LCHF gjort mig sämre. Jag har börjat minska kraftigt i vikt och allt flyter på fint. Alla mjölkprodukter är uteslutna utom smör och 1 dl grädde om dagen. Viktminskningen är det primära i mitt liv just nu. 

Skönt iallafall att utesluta medicinska orsaker?

Såå.. då kanske vi kan spåra orsaken till varför du inte automatisk sjönk i aptit på en högfettkost?

Med andra ord så har du då betydligt större frihetsgrader vad du skall äta.. du kanske inte ens behöver äta ens LCHF-likt?

Jag har väl kommit fram till något liknande i princip.. fast jag fortsätter nog iallafall fast inte lika nogräknat.. för det är dels god mat, dels så behöver man bara äta 1-2 gånger om dagen, handlandet går på strunttider, man slipper släpa hem stora kassar med energi och näringslös mat!

Dessutom så blir maten dubbelt så god när det är längre mellan måltider!

• Like 2

Skönt iallafall att utesluta medicinska orsaker?

Såå.. då kanske vi kan spåra orsaken till varför du inte automatisk sjönk i aptit på en högfettkost?

Med andra ord så har du då betydligt större frihetsgrader vad du skall äta.. du kanske inte ens behöver äta ens LCHF-likt?

Jag har väl kommit fram till något liknande i princip.. fast jag fortsätter nog iallafall fast inte lika nogräknat.. för det är dels god mat, dels så behöver man bara äta 1-2 gånger om dagen, handlandet går på strunttider, man slipper släpa hem stora kassar med energi och näringslös mat!

Dessutom så blir maten dubbelt så god när det är längre mellan måltider!

Jag tror jag åt för lite protein för att hålla mig mätt. Jag fick klart för mig med hjälp av appen att det är mindre protein i kött än vad jag trodde. Nu äter jag fler ägg och mer rent kött tillsammans med lagom mycket fett och lite kolhydrater. Ibland räcker det som du säger med mat en gång om dagen för att jag ska stå mig, men oftast blir det två. Annars kommer hungern tidigare nästa dag istället. Nötter verkar inte vara något problem för mig. Det äter jag nästan varje dag som mellanmål. Oliver har jag också som mellanmål. 

• Like 4

Jag tror jag åt för lite protein för att hålla mig mätt. Jag fick klart för mig med hjälp av appen att det är mindre protein i kött än vad jag trodde. Nu äter jag fler ägg och mer rent kött tillsammans med lagom mycket fett och lite kolhydrater. Ibland räcker det som du säger med mat en gång om dagen för att jag ska stå mig, men oftast blir det två. Annars kommer hungern tidigare nästa dag istället. Nötter verkar inte vara något problem för mig. Det äter jag nästan varje dag som mellanmål. Oliver har jag också som mellanmål. 

Gött att du kommit på lite olika grejer.. men framförallt att det inte var medicinskt!

Du har altså hitintills kommit fram till att det mest troligt inte är medicinskt, du har lärt du lärt mer om var kolisar lurar och var proteinet finns.. och hur mycket!

Säga vad man vill om LCHF som "one size fits all".. så blir man iallafall betydligt mer medveten om näringslära, macronutrientfördelning och hur dessa påverkar ens aptit/kaloriintag.

LCHF/ketogen diet tarvar som regel litta mer protein.. dels för Glukoneogenes behov, dels så sägs det öka den omedelbara mättnaden!

Bra om det finns något som säger stopp iallafall, blir som regel betydligt lättare att hålla kalorierna på rimliga nivåer/underlätta viktnedgång om så behövs/eftersträvas.

Teorin/vetenskapen inom näringslära säger att kolhydrater tas upp först, det tar cirka 1 timme efter måltiden, aminosyrorna kommer snart efter, säg 2 timmar, fett kommer sist, säg 3-4!

Vem påstod att vi skall äta fem-sex gånger om dagen.. de måste leva till stora delar utav socker och mjöl?

Oandrasidan så utgår SLVs/WHOs kostråd från att vi skall leva främst utav socker och mjöl.. jisses vilket snärj de har för att handla och laga all mat.. oandrasidan så är det nog anledningen till att folk bulkar junkfood.. iallafall om de tenderar att följa sådana råd!

Iallafall så får du ytterligare en stjärna i min bok.. iomed att du kommit på något som påverkar ditt Kalories in/kalories out!

Mm.. äter jag för mycket ena dagen så blir jag som regel ohungrigare nästa dag!

• Like 2

Det går upp ett ljus för mig när detta fungerar om hur vi är skapta. Just som du säger att varför äta så många gånger om dagen när det inte egentligen inte behövs om vi bara äter rätt.  

Mm.. det mesta du äter lagras.. för att sen ta ut mellan måltiderna.. gäller både kolisar, aminosyror och fett!

Antingen får man leva av sallader.. eller äta pyttelite varje gång!

Problemet uppstår som regel när man umgås med andra!

Som f*n äter/fikar/mellanmålar jämt och ständigt.. det funkar inte för mig.. det funkar iallafall rätt dåligt för mig och då blir det till att äta huvudmålen trots att man inte är hungrig!

En helt annan grej.. litta of topic är att man bör uppreglera mekanismerna som gör att man kan leva rätt länge på lagrad energi.. samt att så länge kroppen har fullt sjå med att befinna sig i ett lagrande tillstånd så är det prio, till skillnad från tillståndet att reparera/renovera/städa!