Högt S-ferritin och dåliga kolesterolvärden.

Recommended Posts

Nu behöver jag lite hjälp från kunniga personer på forumet.

Jag gjorde en stor blodtest på Werlabs.  Har tidigare haft ganska höga kolesterolvärden men är inte så orolig då jag är kvinna och äter LCHf sedan 2,5 år.

Nu fick jag mina svar och de som, stack ut var

S-Ferritin:    209 mikrog/mol     (ref värde. 10-150)

samt

LDL -.kolesterol           5,5     (ref värde. 2,0-5,3)

P-Apolipoprotein B    1,74     (ref värde. 0,5-1,7)

P-kolesterol                8,3      (ref värde. 3,9-7,8)

Inom gränsvärde är

Triglycerid                 0,8       ( ref värde.0,45 -2,6)

HDL-kolesterol          2,1       ( ref värde.1,0 - 2,7)

ApoB/Apo A1 kvot    0.9      < 1

Jag får känslan av att det tyder på en låggradig inflammation i kroppen, men var och varför?

Bör jag vara orolig?

Har googlat lite på S-Ferritin, men det bra sidorna är på engelska och ganska svåra att förstå för mig.

Men, jag förstår att det är viktigt att sänka järnhalten med blodgivning för en förhöjd halt kan vara förknippat

med många olika sjukdomstillstånd. 

Tacksam för era kloka kommentarer.  :)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen expert på labbvärden, men HDL-värdet och Triglycerid-värdet är vad jag förstår utmärkta, vilket gör att P-kolesterol och LDL-kolesterol är i princip ointressanta. Inget att oroa sig över alltså.

Övriga värden får andra mer kunniga kommentera :)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Nej, men var förkyld för ett par veckor sedan. Tränade styrketräning på kvällen innan provet. Inte så hårt är 55 år.

Men såg sedan att man inte skulle träna precis innan provtagning.

Är nästan mer orolig för S-Ferritinet, enligt vad jag förstod på vissa engelska sidor kan det bidra till arterioskleros. Där nämndes det i carotis, det är väl halspulsådern?

Men det nämndes även problem med bukspottkörtel, levern och Alzheimers som en komplikation till höga Ferritinvärden.

Vad säger du Zepp?  Du är ju påläst som få. :)

Länk till inlägg

Tror du tänker på Hemokromatos, en ärftlig sjukdom som leder till för höga järnvärden.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hemokromatos

Nej

Då har man väldigt höga nivåer.

Nej, jag hittade en engelsk websida   www.irondisorders.org   Där fanns det mycket att läsa, men jag är inte så jättevass på medicinsk engelska. Men

tillräckligt för att inte känna mig så komfortabel.

Känns som att jag måste ge mig iväg och bli tappad på blod.....

Länk till inlägg

Nej

Då har man väldigt höga nivåer.

Nej, jag hittade en engelsk websida   www.irondisorders.org   Där fanns det mycket att läsa, men jag är inte så jättevass på medicinsk engelska. Men

tillräckligt för att inte känna mig så komfortabel.

Känns som att jag måste ge mig iväg och bli tappad på blod.....

Hemokromatos kan man ha vid dessa värden, lite beroende på hur gammal du är och hur mycket kroppen har hunnit lagra. Vi kvinnor utvecklar hemokromatos senare än vad män gör, på grund av att vi föder barn och menstruerar, och får på så sätt naturliga blodtappningar lite nu och då.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Okay, tack.

Jag är 55, så jag gör inte längre av med något järn på naturlig väg.

Jag får kanske bege mig till en vårdcentral så de kan kika lite närmare på mig.  Det fanns

en hel del mindre lustiga biverkningar enligt den engelska websidan.  Allt från metaboliskt syndrom till

Alzheimer.

På svenska sidor, så nämner de endast betydligt färre biverkningar.

Länk till inlägg

Vad jag menar är att när man tar en hel drös med prover så är det nästan normalt att något enstaka sticker ut av vanliga eller ovanliga skäl.

Man brukar säga att man inte skall ligga över 200, helst på 150.. du har 209, de nio innebär iallafall inget akut.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Vad jag menar är att när man tar en hel drös med prover så är det nästan normalt att något enstaka sticker ut av vanliga eller ovanliga skäl.

Man brukar säga att man inte skall ligga över 200, helst på 150.. du har 209, de nio innebär iallafall inget akut.

Tack för hjälpen. Jag får väl testa om ett halvår igen och se vad som hänt kanske. Det är som du skrev  inget anmärkningsvärt värde.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Det kan vara en låggradig inflammation, tog du fler prover samtidigt skulle de kunna tala för eller emot detta. Det kan också vara ditt normalvärde.

Utifrån det du skriver kan man inte säga mycket mer.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Pratar järnvärden på lördag i podden (avsnitt 85) https://itunes.apple.com/se/podcast/4health-med-anna-sparre/id907951009?mt=2

Men ett högt ferritin utan att andra järnvärden är avvikande är tecken på inflammation snarare än hemokromatos

Din apkvot skulle helst legat under 0,8 som kvinna, men generellt är inte kolesterolvärden så mycket att ha överhuvud taget. Lyssna gärna på Ralf Sundberg om detta http://4health.se/79-doc-ralf-sundberg-kolesterol-blodtryck-kostrad-och-forskningsfusk

• Gilla 2
Länk till inlägg

Pratar järnvärden på lördag i podden (avsnitt 85) https://itunes.apple.com/se/podcast/4health-med-anna-sparre/id907951009?mt=2

Men ett högt ferritin utan att andra järnvärden är avvikande är tecken på inflammation snarare än hemokromatos

Din apkvot skulle helst legat under 0,8 som kvinna, men generellt är inte kolesterolvärden så mycket att ha överhuvud taget. Lyssna gärna på Ralf Sundberg om detta http://4health.se/79-doc-ralf-sundberg-kolesterol-blodtryck-kostrad-och-forskningsfusk

Vad trevligt. brukar alltid lyssna på din superbra pod. Hoppas jag får lite tips på hur man kan bli av med en låggradig inflammation, med mera. Äter liberal LCHF sedan 2,5 år.

Länk till inlägg

Det tyder inte på speciellt mycket inflammation

. . . nej, och ska man fånga en låggradig inflammation, så måste det nog till ett micro - CRP.

Varken SR eller CRP är dugliga till detta . . . egentligen . . .

• Gilla 3
Länk till inlägg

Om du hade tränat innan provtagningen så har du (väl?) din låggradiga inflammation där? Nu vet jag tyvärr inte hur snabbt ferritin reagerar på låggradig inflammation så jag kan ju självklart ha fel.

En annan fundering: hur många pass/v och hur tungt kör du?

Länk till inlägg

Jag tänker på att LDL kolesterolet är såpass mycket högre än HDL. HDL är goda kolesterolet som skyddar hjärta o kärl och LDL är det onda farliga(för att komma ihåg brukar jag tänka L som i Lethal. Dödligt).

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Länk till inlägg

Jag tränar inte så tungt, är lite rädd att skada mig.

Kvällen innan så tränade jag hemma och lyfte lite vikter, 3*10. Försöker träna stora muskelgrupper med marklyft, knäböj, bänkpress, biceps mm. Började i oktober och har

aldrig tränat styrketräning innan.

Går på pass en kväll /vecka med EFIT eller cirkelträning eller liknande.  Annars promenerar jag ganska mycket.

Är kvinna och 55 år.

• Gilla 1
Länk till inlägg