Sjirka

Alzheimer och kost

Recommended Posts

Det här inlägget handlar om kost och Alzheimer men först lite om mig själv.

Jag är 58 år och lider av kognitiv svikt med ett närminne som försämrats drastiskt de senaste åren. Jag har också fått svårt med stavning och har mycket dålig balans och koordination. (Motoriken är en av de saker som syns innan andra symtom gör sig gällande). Min far fick Alzheimer tidigt och redan före 60 år började han bli konstig. Diagnosen kom flera år senare och då var han svårt dement och klarade inte tillvaron utan hjälp. Sjukvården klappar mig på huvudet och tar vare sig den ärftliga komponenten eller symtomen på allvar, troligen beroende på en datortomografi som gjordes för några år sedan som inte visade något. (Det är dock känt att datortomografin inte behöver visa något i tidigt stadie av sjukdomen.) En annan anledning är att jag varit utbränd och det ger ju ganska lika symtom som inte alltid går tillbaka. Jag tycker dock att det är konstigt att ingen förbättring alls har skett utan att jag blivit sämre istället för bättre och dessutom ökar utbrändhet risken för demens. Deras oförstående attityd kan också förklaras med att jag är verbal och inte har svårt att förstå (bara att komma ihåg det jag förstod för 5 minuter sedan). Eftersom sjukvården inte vill utreda vidare bestämde jag mig för att göra ett DNA-test och den visade på en flerdubblad risk för Alzheimer jmf med normalbefolkningen. Jag räds inte att dö men jag vill veta om jag har sjukdomen så att jag kan hinna leva innan jag går in i dimmorna. Ovissheten är värst. Bättre att veta än att pendla mellan hopp och förtvivlan. 

 

Jag har ätit LCHF i ganska många år men tyvärr fuskat rejält. Kanske beroende på att jag blir för mager annars. Dumt jag vet! Misstänker att jag haft högt blodsocker och att jag är "smalfet". DNA-testet visade på extrem hög risk för diabetes 2. Nu har jag dock ändrat mig helt och gått tillbaka till ren LCHF.

Mina frågor:

1. Har läst att kokosfett är bra för att förebygga försämring vid Alzheimer och t.om få det att vända. Vet någon hur mycket man ska äta och hur man bör fördela intaget under dagen. Är det lika bra efter stekning och upphettning t.ex. i kaffet? Går det lika bra med lukt- och smakfri variant?

2. Gurkmeja ska också vara bra. Stämmer det? Hur mycket? Går det lika bra med kapslar?

3. Har läst att DHA omega 3 är bra vid demens. Äter nu mor DHA som egentligen är avsedd för gravida. Blir det fel? Bör jag även få i mig EPA? Vilket märke är bäst? Hur mycket bör jag få i mig per dag?

4. Jag har ätit kosttillskott som rekommenderas för att förebygga Alzheimer under fler år bl.a. mycket höga doser av B12, B6, Folsyra, Magnesium samt D-vitamin 50 mg. Är det bra? Är det något annat jag missat?

5 Jag är inne på antiinflammatorisk kost men blir lite förvirrad av rekommendationerna som ibland är ganska långt ifrån LCHF. Någon som vet något som inte bygger på tro utan på vetenskap?

6 Jag har en del infektioner i kroppen som inte vill läka ut. Misstänker att det beror på tarmen som nu ägnas extra omsorg genom kost och nyttiga tarmbakterier samt resistent stärkelse. Har en haft många infektioner och har läst att det finns forskning som visar att Alzheimerhjärnor har en ökad förekomst av bakterier som finns i munhålan. Även andra infektioner påverkar hjärnan och jag har haft många sådana med antibiotikakurer. Nu har jag börjat ta kollodialt silver mot infektionerna. KS är ifrågasatt men om jag förstår rätt så har man inte kunna bevisa något. Någon som vet hur effektivt det är mot t.ex. candida och skadliga tarmbakterier. Tar KS även de nyttiga bakterierna?

7. Äter l-tryptofan och Citikolin som kroppen behöver för att bilda signalsubstanser som minskar vid Alzheimer. Funderar även på att börja med Acety-L-Carnitin. Någon som vet om dessa tillskott bromsar/förebygger Alzheimer eller om det bara lindrar symtomen. 

8. Kan mina symtom bero på något annat än Alzheimer?

8. Andra synpunkter eller tips.

 

Jag är så tacksam över alla svar, gärna med källhänvisning.. 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa tips jag kan ge är att läsa boken Stoppa Alzheimer Nu! Av Bruce Fife.

 

Där var kokosfett viktigt, 2 till 5 msk. ekologisk kallpressad kokosolja fördelat över dagen, den med smak är snäppet bättre. Finns på 5-kiloshinkar på www.crearome.se

 

För att hålla oljan flytande öser jag över kokosbitar till en glasburk som sen får stå på värmeelementet.

 

Loberg

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs hos Ann Fernholm, flera artiklar efter varandra. http://ettsotareblod.se/?s=alzheimer

 

Läs David Perlmutter: 

http://www.bokus.com/bok/9789163611193/skydda-din-hjarna-om-tarmbakteriernas-formaga-att-laka-och-skydda-din-hjarna/

http://www.bokus.com/bok/9789163610424/hotet-mot-din-hjarna-den-overraskande-och-skrammande-sanningen-om-hur-vete-kolhydrater-och-socker-langsamt-dodar-ditt-mest-kansliga-organ/

 

Sött blod bör undvikas. Skaffa en blodsockermätare och ät en kost som håller det superlågt.

 

Jag tror anti-inflammatorisk kost kan ge för högt blodsocker för dig. Superstrikt grönsaksbaserad LCHF med resistent stärkelse i tillägg, mycket kokosfett, inget mejeri och sparsamt med protein tror jag på. Ingen frukt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en liten studie där man rapporterat framgång att reversera från UCLA. 2014.

http://newsroom.ucla.edu/releases/memory-loss-associated-with-alzheimers-reversed-for-first-time

 

Bredesen’s approach is personalized to the patient, based on extensive testing to determine what is affecting the brain’s plasticity signaling network. In the case of the patient with the demanding job who was forgetting her way home, her therapy consisted of some, but not all, of the components of Bredesen’s program, including:

  • eliminating all simple carbohydrates, gluten and processed food from her diet, and eating more vegetables, fruits and non-farmed fish
  • meditating twice a day and beginning yoga to reduce stress
  • sleeping seven to eight hours per night, up from four to five
  • taking melatonin, methylcobalamin, vitamin D3, fish oil and coenzyme Q10 each day
  • optimizing oral hygiene using an electric flosser and electric toothbrush
  • reinstating hormone replacement therapy, which had previously been discontinued
  • fasting for a minimum of 12 hours between dinner and breakfast, and for a minimum of three hours between dinner and bedtime
  • exercising for a minimum of 30 minutes, four to six days per week

Bredesen said the program’s downsides are its complexity and that the burden falls on patients and caregivers to follow it. In the study, none of the patients was able to stick to the entire protocol. Their most common complaints were the diet and lifestyle changes, and having to take multiple pills each day.

The good news, though, said Bredesen, are the side effects: “It is noteworthy that the major side effects of this therapeutic system are improved health and an improved body mass index, a stark contrast to the side effects of many drugs.”

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Erik 2 för bra tips och länkar. Jag är i full gång och letar blodsockermätare men de finns i många olika prisklasser och jag vet inte vad jag ska satsa på. Är du insatt och kan ge tips? Har bla tittat på en som kopplas mobilen för ca 200 kr. Bör jag satsa på en som mäter ketoner också eller har det mer marginell betydelse när det inte handlar om viktnedgång?

Ytterligare en fråga. Vad är det som gör att jag bör undvika mejeriprodukter? Gäller det även smör och ost som innehåller mycket lite eller inga kolhydrater?

 

Tack även Ethel och Tor H för bra tips om vidare läsning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ville också peka på studien från UCLA, men såg att Erik redan gett den länken. Den är mycket intressant. Läs Terry Wahls bok för stöd om kost/meditation vid svår sjukdom.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Erik 2 för bra tips och länkar. Jag är i full gång och letar blodsockermätare men de finns i många olika prisklasser och jag vet inte vad jag ska satsa på. Är du insatt och kan ge tips? Har bla tittat på en som kopplas mobilen för ca 200 kr. Bör jag satsa på en som mäter ketoner också eller har det mer marginell betydelse när det inte handlar om viktnedgång?

Ytterligare en fråga. Vad är det som gör att jag bör undvika mejeriprodukter? Gäller det även smör och ost som innehåller mycket lite eller inga kolhydrater?

 

Tack även Ethel och Tor H för bra tips om vidare läsning.

http://www.amazon.co.uk/Codefree-Glucose-Monitor-Monitoring-Testing/dp/B0068JAJXU/ref=sr_1_5?s=drugstore&ie=UTF8&qid=1460893466&sr=1-5&keywords=codefree

 

Det är den blodsockermätare jag använder...har inte hittat någon i Europa med billigare mätstickor. Nedan motsvarande för blodketonmätare.

 

http://www.amazon.co.uk/Call-GK-Dual-Function-Monitoring/dp/B00W1SWR00/ref=sr_1_1?s=drugstore&ie=UTF8&qid=1460893611&sr=1-1&keywords=blood+ketone+meter

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för tipset. Mätstickorna kan ju ruinera en. Codefree Glucose-Monitor fick väldigt bra betyg på Amazon. Jag köpte den dock på Ebay.co.uk istället där det blev billigast om man även köpte stickor och lancetter. För ca 38 pund  inkl. frakt (ca 450 kr) får jag monitorn med alla tillbehör samt 100 extra mätstickor och lancetter. Motsvarande hade gått på 775 kr för den blodsockermätaren jag tänkte köpa på Apotea. Nu kan jag dessutom köpa stickor till billigare pris då jag behöver fylla på. Det tar väl några dagar till innan jag kan testa den men jag litar på dig och Amazons användare. 

Här är en länk:  http://www.ebay.co.uk/itm/SD-Codefree-Blood-Sugar-Meter-mmol-L-Glucose-Monitor-Starter-Kit-VAT-free-/220903935762?var=&hash=item336ee68f12:m:mmO13GmPMXpfJZp-psQeEhQ

Länken funkar visst inte men sök på Codefree-blood-Suger-Meter. Säljaren heter homehealth-uk

Nu mäter jag ketosen med urinstickor och det är väl inte det säkraste sättet. Planerar att köpa Ketonix så fort kassan medger. Jag vet att blodketosmätare är mer tillförlitligt men ketosstickorna är så hiskeligt dyra. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för tipset. Mätstickorna kan ju ruinera en. Codefree Glucose-Monitor fick väldigt bra betyg på Amazon. Jag köpte den dock på Ebay.co.uk istället där det blev billigast om man även köpte stickor och lancetter. För ca 38 pund  inkl. frakt (ca 450 kr) får jag monitorn med alla tillbehör samt 100 extra mätstickor och lancetter. Motsvarande hade gått på 775 kr för den blodsockermätaren jag tänkte köpa på Apotea. Nu kan jag dessutom köpa stickor till billigare pris då jag behöver fylla på. Det tar väl några dagar till innan jag kan testa den men jag litar på dig och Amazons användare. 

Här är en länk:  http://www.ebay.co.uk/itm/SD-Codefree-Blood-Sugar-Meter-mmol-L-Glucose-Monitor-Starter-Kit-VAT-free-/220903935762?var=&hash=item336ee68f12:m:mmO13GmPMXpfJZp-psQeEhQ

Länken funkar visst inte men sök på Codefree-blood-Suger-Meter. Säljaren heter homehealth-uk

Nu mäter jag ketosen med urinstickor och det är väl inte det säkraste sättet. Planerar att köpa Ketonix så fort kassan medger. Jag vet att blodketosmätare är mer tillförlitligt men ketosstickorna är så hiskeligt dyra. 

Jag har skrivit ett inlägg om det förut...men kommer nog att göra det igen...om man seriöst är intresserad av att ligga i nutritionell (optimal) ketos så är sannolikt Ketonixen bortkastade pengar, sorry.

 

Mmm...jag har vid något tillfälle handlat via homehealth....men Amazon är så bekvämt :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har skrivit ett inlägg om det förut...men kommer nog att göra det igen...om man seriöst är intresserad av att ligga i nutritionell (optimal) ketos så är sannolikt Ketonixen bortkastade pengar, sorry.

 

Mmm...jag har vid något tillfälle handlat via homehealth....men Amazon är så bekvämt :)

 

Jag vill gärna vet mer om dina tankar kring Ketonix! Jag tycker nämligen att den fungerar utmärkt, överensstämmer väl med mitt upplevda mående, min spegelbild och vad jag stoppat i mig. Tänker också på Margaretas blogg "Vägen till 65" där hon jämfört Ketonix med blodketoner och tycker att överensstämmelsen är god. Men, vi startar väl en ny tråd på temat (Peter!). Inte min mening alls att kapa denna  ;)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill gärna vet mer om dina tankar kring Ketonix! Jag tycker nämligen att den fungerar utmärkt, överensstämmer väl med mitt upplevda mående, min spegelbild och vad jag stoppat i mig. Tänker också på Margaretas blogg "Vägen till 65" där hon jämfört Ketonix med blodketoner och tycker att överensstämmelsen är god. Men, vi startar väl en ny tråd på temat (Peter!). Inte min mening alls att kapa denna  ;)

Mmm... jag ska göra det...jag har en ganska lång mätserie..så jag ska resonera utifrån den...det behöver ju inte nödvändigtvis vara fel på Ketonixen...men jag tycker att jag har en del på fötterna :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill gärna vet mer om dina tankar kring Ketonix! Jag tycker nämligen att den fungerar utmärkt, överensstämmer väl med mitt upplevda mående, min spegelbild och vad jag stoppat i mig. Tänker också på Margaretas blogg "Vägen till 65" där hon jämfört Ketonix med blodketoner och tycker att överensstämmelsen är god. Men, vi startar väl en ny tråd på temat (Peter!). Inte min mening alls att kapa denna  ;)

Bra idé att starta en ny tråd. Det är nog många som är i valet och kvalet över vad de ska köpa. Förmedlar här ett väldigt intressant svar från en som är biokemist. (The biochemist) 

 

Det finns två ketoner i blodet, acetoacetat (AcAc) och betahydroxybutyrat (BHB). När det gäller Alzheimer är det den keton som heter beta-hydroxybutyrat (BHB) du vill åt. Denna mäter du via blodet. Urinstickor visar endast AcAc. Utandningsluftmätare visar också AcAc men det är en indirekt metod då den mäter aceton. AcAc är inte helt stabil och den tappar hela tiden en viss del av sin svans vilket är aceton. Om du mäter blodglukos och BHB vår du en väldigt bra bild av hur din risk för diabetes förändras över tid. Det är nämligen så att det första som normalt händer är att kroppen ökar mängden insulin för att hålla blodsockret normalt. Och när väl insulinresistens satt in börjar blodsockret stiga. Insulin kan du inte mäta hemma, knappt på sjukhus, men relationen mellan glukos och BHB är viktig då BHB går ned då insulin ökar. AcAc påverkas dock inte. 

 

Alzhemier och T2D

- ketogen diet till och från

- Fasta, 16-20h minst en gång i veckan och 2-3 dygn fasta ett par gånger per år

 

Om du vill höra på mer bio-kemi om ketoner kan du lyssna på denna pod med Dr Richard Veech

https://www.bulletpr...hard-veech-299/ 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.