Popular Post stoscha Posted April 7, 2016 Popular Post Share Posted April 7, 2016 Jag har i över ett år vetat att jag har MDS, min benmärg håller på att lägga av. Men eftersom den (än så länge) inte är särskilt aggressiv så kanske jag inte dör av lunginflammation förrän till min 70-årsdag.... det kan man ta. Jag satte igång att plocka ut mitt pensionssparande i förtid så jag är säker på att jag kan ha nytta av pengarna själv. Jag har länge haft taskiga levervärden. Först var det alla mediciner. När jag slutade med allihop hade jag nästan normala värden vid ett tillfälle, men sen steg de lite igen. Ja, det fanns ju olika anledningar... Min älskade rioja kompletterades med lite rosé på altanen vid varma kvällar, eftersom jag hade så bra värden började jag äta lite mer liberalt vilket till slut mynnade ut i lite fusk av och till... så småningom mera till. Jag började med glycin för att hjälpa levern att spotta upp sej lite och då steg värdena till något som gjorde mina läkare rent hysteriska. Jag tvärslutade med glycin, men precis efteråt kom makens 70-årsdag som firades på alla sätt en hel vecka. Nästa blodprov var inte bättre det, trots att jag verkligen försökte att strikta till det, men efter en längre period med fusk är det ju lite svårt. Så både min blodläkare och min metabolläkare gjorde remiss för att undersöka min lever. Det blev nog för mycket för systemet, för jag var själv tvungen att efterlysa ultraljudsundersökningen hos röntgen, så 9 veckor efter remiss fick jag den undersökningen till slut. Sen hände ingenting och ingenting, så till slut letade jag som 17 efter resultatet i min journal. (I Uppsala län kan man logga in och titta på journalen på nätet. En suverän tjänst om man tycker att man tål läsningen). Efter mycket om och men hittade jag till sist resultatet under fjolårets remissdatum. Misstänkt levercancer! Jaha, google gick varm och levercancer har ju riktigt taskig prognos, men det beror oftast på att den i de flesta fall inte upptäcks förrän det är för sent. Av alla cancersorter som finns har jag alltså lyckats med att få två sorter som man mår bra av ända till slutet. Det kan man ju kalla tur i oturen. Och eftersom knölen var liten kanske jag i alla fall skulle hinna bli pensionär? Men undersökningen var över 3 veckor gammal och ingen hade kontaktat mej om dess resultat. Mer härdsmälta i systemet? Jag började efterlysa information om resultatet och fick till slut en telefontid med en läkare. 4 dagar efter läkarsamtalet fick jag MRT-scanning. Dagen efter (igår) kunde jag gå in och läsa resultatet.... då blev det lite jobbigt! Hela förmiddagen har jag känt mej som en kanin i ett hörn av ett terrarium fullt med ormar. Levercancer, jovisst! Man SKULLE kunna läsa ut att tumören växt 4 mm på 7 veckor, fast det KAN kanske bero på svårigheter att mäta exakt med olika metoder (ultraljud och magnetkamera)? Men dessutom hittade de nåt skit på min bukspottkörtel! Vad för slags cystor kunde man visst inte säga. Jag har önskat hela förmiddagen att min läkare kan bekväma sej med att boka tid för operation. I stället för den där lilla smidiga grejen med titthål och bränning, så jag kanske kan skutta runt igen ganska snart lär de väl behöva sprätta upp hela mej för att kolla vad det är mer jag dragit på mej. Jag har tyckt synd om mej själv sedan kl 6 i morse, men nu har jag gjort det färdigt, i alla fall för stunden! Nu tänker jag ge cancern på käften allt vad jag orkar! Jag är inte tänkt att bara lägga mej platt. Min leverläkare säger att jag inte kan påverka nåt med kosten, och att smör är jättefarligt, men det kan ju inte vara fel att i alla fall försöka strypa den jäveln. Och skulle det inte funka så lär jag ju i alla fall kanske gå ner de där sista kilona till Beach 2016, så nån fördel kanske det blir ändå. OK, jag kommer att sluta med smör (eller i alla fall minska ner rejält). Jag kör kokosolja istället, fast jag blir inget bra i magen av den. Jag har gjort åtskilliga försökt att komma igång med fastandet igen, men det är svårt. Jag börjar med skåpvandring tidig eftermiddag. Jag tror jag ska hoppa över frukosten och ta en kopp buljong förstärkt med kokosolja, gurkmeja, svartpeppar, colostrum, ingefära och D-vitamin till lunch. Sen äter jag en strikt LCHF-middag (inte fakir - jag lagar mat åt oss bägge och ibland gäster). Sen ska jag ge tusan i att knapra på nötter, ostbitar, fläsksvålar, ölkorvar och annat gott på kvällen framför TV:n. Rioja ska jag dricka på min 60-årsdag om 3 månader. Jag lär nog gnälla lite här av och till när beslutsamhetens friska hy går över i självömkandets grådaskiga ansikte, men då får ni hjälpa till att peppa mej till fight Slå´n igen, på´n igen... titta där han andas! Slå´n igen, på´n igen... titta där han rörde sej lite grann! 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 En snabb fråga. Din läkare säjer att du inte kan påverka nåt med kosten, men att smör är jättefarligt???? Jag kanske är dum, men jag får inte riktigt ihop den ekvationen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 (edited) Hej Stoscha men framförallt Heja Stoscha!Jag är inte så aktiv på forumet och läser mer än jag skriver men har alltid hyst ett gott öga till dig och prioriterat att läsa de inlägg du skriver. Det låter bra att ge cancern på käften! Igen, igen och igen! Buljongplanen låter också klok tycker jag. Kör hårt, och gör det som funkar för dig. Heja heja! Jag har inte alls samma diagnoser och prognoser, men känner igen varje stavelse av vårdapparatstrul och väntan och kamp. Om det känns bra för dig så kan vi pma om det, om det kan vara skönt för dig att ventilera med någon som också har erfarenhet av systemets tungroddhet och bakgator. Edited April 7, 2016 by Ostgoten 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 (jag delar Trollmormors frågetecken) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 7, 2016 Author Share Posted April 7, 2016 Du vet ju att LCHF ger ju alla läkare stora darren. Jag frågade honom om det skulle hjälpa att dra ner ordentligt på kolisar eftersom cancerceller äter socker. Det var det han menade inte skulle hjälpa. Av smör får man skrumplever. Jag har givit honom ett långt mail om vad LCHF egentligen är för nåt, eftersom jag misstänker att han inte är så insatt. Jag har sagt att jag inte kommer att ta bort LCHF, för då mår mitt hjärta taskigt i stället och att jag i alla fall dör om 10 år så jag hinner inte dö av skrumplever Edit: Jag såg i min mailkorg att mailet till läkaren var raderat. OK, jag kan förstå det. De får så mycket konstigheter från alla möjliga knasbollar så de är väl tvungen att sanera hårt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 Skrumplever av smör???? Trodde man fick det av t ex alkohol och andra kolhydrater. Är det sprit i smör?? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 7, 2016 Author Share Posted April 7, 2016 Nä men fettlever blir skrumplever och man får fettlever av socker, alkohol och smör... men inte av andra kolhydrater än socker 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 Jag vill inte verka tjatig, men inte får man väl fettlever av smör? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 7, 2016 Author Share Posted April 7, 2016 Vi tror inte det men läkarna tror att mättat fett är det farligaste som finns. Två olika leverläkare har talat om det för mej 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 Fettlever av smör? Knappast troligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 Man blandar ibland ihop mättat fett från djurriket med härdat fett som finns i kakor. Så tryck i dig så mycket Smör du vil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 Så strikt ketogen kost som bara är möjligt, tror jag är det bästa. och naturligtvis ta emot de behandlingar som sjukvården erbjuder. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 7, 2016 Author Share Posted April 7, 2016 Jo jag vet att de har fel, men jag kan i alla fall säga att jag gör dem till viljes genom att byta ut det ena mättade fettet mot det andra. Dessutom har jag för mej att laurinsyra tar en genväg så levern inte blir inblandad. Jag tänkte ge den så mycket semester jag kan 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted April 9, 2016 Share Posted April 9, 2016 Hej Stoscha, mycket tråkigt att du är sjuk. Hoppas att det blir bra ändå. Några kluringar från en amatör: - MDS kan ge leverförstoring, kanske MDSen är orsaken till levercancern? - MDS kan bero på fel i metyleringen? Läs här om hypometylerande läkemedel http://www.doktorn.com/artikel/allt-om-mds - Fakta o råd kring metylering http://alpha-plus.se/metylering-halsans-pa-och-avfunktion/ - MDS minskar olika blodkroppar. http://www.doktorn.com/artikel/allt-om-mds - MDS behandlas ibland med stamcellstransplantation http://www.doktorn.com/artikel/allt-om-mds - "The researchers say fasting "flips a regenerative switch" which prompts stem cells to create brand new white blood cells, essentially regenerating the entire immune system." etc etc http://www.telegraph.co.uk/science/2016/03/12/fasting-for-three-days-can-regenerate-entire-immune-system-study/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted April 9, 2016 Share Posted April 9, 2016 Här har vi en svensk som forskat på MDS sedan 80-talet http://ki.se/forskning/blodkroppar-som-inte-vill-mogna. Här nämns metylering och epigenitik, och även mitokondrierna - vilket för tankarna till Terry Walsh, http://tedxtalks.ted.com/video/TEDxIowaCity-Dr-Terry-Wahls-Min 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted April 9, 2016 Share Posted April 9, 2016 Har läkarna kategoriserat in din MDS i någon undergrupp? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted April 9, 2016 Share Posted April 9, 2016 Vilken mottagning hör du till? Du kan alltid själv ta kontakt med onkologen, det gjorde jag när ja vad det det hette, entero? nåt uppenbarligen saknade vett och min man hade fått diagnosen levercancer. Jag tyckte att onkologen i Visby var jättebra, de kunde sina saker och visste vad det handlade om. Att det var jag som tog kontakterna berodde på att min man hade afasi. Kämpa på! Oddsen är väl inte lysande men så länge det finns liv finns det hopp. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post stoscha Posted April 9, 2016 Author Popular Post Share Posted April 9, 2016 Tack alla. Jag har turen att få tag på en läkare på mag-tarm nu som verkar vettig. De ska göra datortomografi också för att kolla metastaser i hela bukhålan och bröstkorgen. Därefter vet de vad de ska göra. Är det bara tumören i levern så går den ta bort enkelt. Det är väldigt sällsynt att man upptäcker så små levertumörer. Han trodde att en del av det som MDS orsakar kan bero på levertumören. De byter inte benmärg på gamla kärringar. Sånt är ju till för ungdomen. Jag ska träffa läkaren om en vecka efter nya blodprov. Hinner väl inte få DT före det 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 9, 2016 Share Posted April 9, 2016 Jag håller alla tummar för dig Stoscha Man kommer långt på lite "jävlaranamma" och tjurighet, och har jag inte missuppfattat helt, så tror jag att du har både ock 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 9, 2016 Share Posted April 9, 2016 Jag håller också tummarna! Har du lyssnat på denna podcast? Jag har funderat på att om man skulle råka ut för någon cancer...att kanske följa de råd som ges där.http://fourhourworkweek.com/2015/11/03/dominic-dagostino/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 9, 2016 Share Posted April 9, 2016 Tack alla. Jag fått turet att få tag på en läkare på mag-tarm nu som verkar vettig. De ska göra datortomografi också för att kolla metastaser i hela bukhålan och bröstkorgen. Därefter vet de vad de ska göra. Är det bara tumören i levern så går den ta bort enkelt. Det är väldigt sällsynt att man upptäcker så små levertumörer. Han trodde att en del av det som MDS orsakar kan bero på levertumören. De byter inte benmärg på gamla kärringar. Sånt är ju till för ungdomen. Jag ska träffa läkaren om en vecka efter nya blodprov. Hinner väl inte få DT före det Hoppas det bara är cancer i levern, den klarar tydligen att man tar bort en bit. Håller tummarna för dig! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted April 9, 2016 Share Posted April 9, 2016 "Långtidsfasta reducerar ett enzym som heter PKA samt reducerar IGF-1 (tillväxtfaktor länkad till bland annat tumörutveckling). PKA är en nyckel-gen som måste switchas av för att stamcellerna ska börja regenerera, när den är avstängd börjar stamcellerna bygga upp hela immunsystemet på nytt samtidigt som gamla skadade immunceller städas undan." http://martinajohansson.se/dag-3-av-5-min-langfasta/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 9, 2016 Author Share Posted April 9, 2016 "Långtidsfasta reducerar ett enzym som heter PKA samt reducerar IGF-1 (tillväxtfaktor länkad till bland annat tumörutveckling). PKA är en nyckel-gen som måste switchas av för att stamcellerna ska börja regenerera, när den är avstängd börjar stamcellerna bygga upp hela immunsystemet på nytt samtidigt som gamla skadade immunceller städas undan." http://martinajohansson.se/dag-3-av-5-min-langfasta/ Intressant men min MDS gör att jag har väldigt få vita blodkroppar. Undrar vad som händer om jag rensar ur de jag har i förväg... min benmärg är ju inte så pigg. Jag experimenterade med glycin efter att ha läst Martina vilket ju blev katastrof (fast det är ju tack vare den katastrofen som tumören upptäcktes så tidigt) men en frisk pigg ungdom funkar nog inte likadant som en skraltig kärring. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 9, 2016 Author Share Posted April 9, 2016 Här har vi en svensk som forskat på MDS sedan 80-talet http://ki.se/forskning/blodkroppar-som-inte-vill-mogna. Här nämns metylering och epigenitik, och även mitokondrierna - vilket för tankarna till Terry Walsh, http://tedxtalks.ted.com/video/TEDxIowaCity-Dr-Terry-Wahls-MinTack för länkar. Jag ska läsa dem så snart jag har en dator i närheten. Det är för jobbigt på telefon.Jag googlade på MDS men bästa informationen fick jag när de bad att jag skulle vara med i deras databas för forskning. http://nmds.org/Patient-informations/Swedish Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted April 10, 2016 Share Posted April 10, 2016 Intressant men min MDS gör att jag har väldigt få vita blodkroppar. Undrar vad såm händer om jag rensar ur de jag har i förväg... min benmärg är ju inte så pigg. Jag experimenterade med glycin efter att ha läst Martina vilket ju blev katastrof (fast det är ju tack vare den katastrofen som tumören upptäcktes så tidigt) men en frisk pigg ungdom funkar nog inte likadant som en skraltig kärring. Om jag fattade rätt kunde fastan rensa bort de blodkroppar som inte fungerar och kickstarta tillverkning av nya. Men frågan är om det funkar i din situation, jag tänkte precis som du. Kanske nån expert och/eller nåt labbprov kan avgöra? Kanske börja med att ringa Eva Hellström Lindberg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 10, 2016 Author Share Posted April 10, 2016 Enligt min blodläkare finns det inget jag kan göra för att förändra nånting. Enligt MDS hemsida har man inte en susning om varför folk får sånt här helt oförhappandes. MDS som i mitt fall inte är så aggressiv, gör att jag hinner träffa mina barnbarn så länge att de kommer att minnas mej, känns inte så hemsk. Jag kommer att må bra ända tills den ger sej på de röda blodkropparna vilket den inte gjort än. Jag slipper dessutom mammas öde med 20 år som sjuk fattigpensionär. Jag kan gå vidare med flaggan i topp. Vad mer kan man begära! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 10, 2016 Author Share Posted April 10, 2016 Tack Xiro för länkarna. En av den gav mej i alla fall en ordentlig aha-upplevelse. Undrar på att min kristallsjuka aldrig vill gå över... den är inne på 6:e månaden nu, oavsett hur många Epleys manövrer jag gör, oavsett vilken tid på dygnet det är. Men yrsel är en av biverkningarna till MDS. Det hade jag missat - det var ju inte aktuellt när jag läste in mej för ett år sen. Lite bekymmersamt om jag har undermetylering pga för mycket cystein. Det finns ju i äggula, lök, broccoli, brysselkål och paprika. Typisk LCHF-mat :-P. Det är ingen läkare som mätt folsyra och cystein i mitt blod. Ska träffa min blodläkare i juni. Hon är mycket mån om mej men definitivt inte intresserad av kostfrågor. B-vitamintillskott har jag funderat på redan förut. Tänk om jag skulle komma till skott nu? Fast jag får se upp med doseringen av B3 då... Hur man än vänder sej har man ändan bak. Fasta har jag börjat med nu i mindre skala. Helt plötsligt blev jag mycket mer motiverad till det... undrar vad det kan bero på? ;-) Jag kör ett ätfönster på 2 timmar, fast med buljong på mitten, men jag ska jobba på att få bort den också. Det ska bli spännande med blodproven i morgon om det syns nån som helst skillnad efter 4 dagars halvfasta. Min leverläkare sa ju att det var bara viktminskning som gjorde skillnad, men jag har ju varit viktstabil i 1,5 år (varierar 2-3 kg som mest) sedan jag tappade 10-13 kg. Jag ska ta nya blodprov för en annan läkare om 14 dagar men leverproverna är samma. Ska bli kul om det syns nån skillnad då också. Jag är mycket tveksam till längre fasta utan att kolla med min blodläkare. I och för sej är hon också av åsikten att ingenting jag gör hjälper, men hon borde kunna säga om det är direkt skadligt i alla fall. Medicinering ska det mycket till om jag tar till. I alla fall inte utan att grundligt ha läst igenom biverkningslistan. Efter att ha lyckats slänga alla 11 piller om dagen som jag hade efter min kranskärlsoperation, vilka gjorde att jag verkligen kände mej gammal och sjuk, så föredrar jag verkligen alla andra metoder först. Jag tycker det känns bättre att ha liv i mina år än år i mitt liv. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 10, 2016 Author Share Posted April 10, 2016 Peter B. Jag tror också stenhårt på att försöka strypa tillgången till socker i kroppen så mycket som möjligt. Fast jag vet inte om jag är mogen för fakir i resten av mitt liv, faktiskt. MDS är ju egentligen inte nån riktig cancer... Cancer för mej är okontrollerad tillväxt. MDS innebär ju att stamcellerna inte orkar göra sitt jobb ordentligt, så bortsett från det här med att försätta kroppen i reparationsläge, vilket man ju tydligen gör redan vid 16/8, känns det inte som att man skulle åstadkomma nåt mer med extremdiet? Levercancern och eventuella metastaser till den är ju en annan femma. Det är därför jag har börjat med ett ätfönster på bara 2 timmar nu, för att ge min stackars utschasade lever så mycket tid för återhämtning som möjligt. Nånstans har jag läst att de elakaste jäklarna klarar sej på det lilla socker som kroppen själv tillverkar ändå... Skulle det inte funka med operation eller att jag får återfall får jag ta mej en ny funderare. Enligt min leverläkare spelar det ingen roll... men som sagt - smör är ju också jättefarligt i deras värld... :-P 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted April 10, 2016 Share Posted April 10, 2016 Får du äta surströmming? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted April 10, 2016 Share Posted April 10, 2016 Tack Xiro för länkarna. En av den gav mej i alla fall en ordentlig aha-upplevelse. Undrar på att min kristallsjuka aldrig vill gå över... den är inne på 6:e månaden nu, oavsett hur många Epleys manövrer jag gör, oavsett vilken tid på dygnet det är. Men yrsel är en av biverkningarna till MDS. Det hade jag missat - det var ju inte aktuellt när jag läste in mej för ett år sen. Lite bekymmersamt om jag har undermetylering pga för mycket cystein. Det finns ju i äggula, lök, broccoli, brysselkål och paprika. Typisk LCHF-mat :-P. Det är ingen läkare som mätt folsyra och cystein i mitt blod. Ska träffa min blodläkare i juni. Hon är mycket mån om mej men definitivt inte intresserad av kostfrågor. B-vitamintillskott har jag funderat på redan förut. Tänk om jag skulle komma till skott nu? Fast jag får se upp med doseringen av B3 då... Hur man än vänder sej har man ändan bak. Fasta har jag börjat med nu i mindre skala. Helt plötsligt blev jag mycket mer motiverad till det... undrar vad det kan bero på? ;-) Jag kör ett ätfönster på 2 timmar, fast med buljong på mitten, men jag ska jobba på att få bort den också. Det ska bli spännande med blodproven i morgon om det syns nån som helst skillnad efter 4 dagars halvfasta. Min leverläkare sa ju att det var bara viktminskning som gjorde skillnad, men jag har ju varit viktstabil i 1,5 år (varierar 2-3 kg som mest) sedan jag tappade 10-13 kg. Jag ska ta nya blodprov för en annan läkare om 14 dagar men leverproverna är samma. Ska bli kul om det syns nån skillnad då också. Jag är mycket tveksam till längre fasta utan att kolla med min blodläkare. I och för sej är hon också av åsikten att ingenting jag gör hjälper, men hon borde kunna säga om det är direkt skadligt i alla fall. Medicinering ska det mycket till om jag tar till. I alla fall inte utan att grundligt ha läst igenom biverkningslistan. Efter att ha lyckats slänga alla 11 piller om dagen som jag hade efter min kranskärlsoperation, vilka gjorde att jag verkligen kände mej gammal och sjuk, så föredrar jag verkligen alla andra metoder först. Jag tycker det känns bättre att ha liv i mina år än år i mitt liv. "ha liv i mina år än år i mitt liv" Bra sagt, har själv tänkt i de banorna, men inte lyckats koka ned det till så få ord 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 10, 2016 Author Share Posted April 10, 2016 Får du äta surströmming? I augusti är jag tänkt att äta både surströmming nypotatis och tunnbröd, så det så! Lika som att jag kommer att äta sushi andra maj hos dottern i Belgien om de inte sytt in mej för operation då. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 10, 2016 Author Share Posted April 10, 2016 "ha liv i mina år än år i mitt liv" Bra sagt, har själv tänkt i de banorna, men inte lyckats koka ned det till så få ord Inte tänkt ut det själv. Jag kommer inte ihåg var jag såg det men det fastnade 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted April 11, 2016 Share Posted April 11, 2016 Jag har påbörjat att brodera en bonad med texten "Fyll inte livet med år utan åren med liv" men jag fyller visst inte mitt liv med broderi, så jag tror att det bara står "Fyll int" än så länge. Kan ju tolkas som en nykterhetsuppmuntran kanske?Stoscha, du verkar ha många bra grejer på gång för dig. Hoppas att du får god utdelning därav. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post stoscha Posted April 11, 2016 Author Popular Post Share Posted April 11, 2016 Alltså, jag bara älskar den här webbtjänsten att man kan se sin journal. Jag tog blodprov kl 9 i morse och redan nu kan jag läsa av provsvaren. Om man inte visste bättre skulle ingen någonsin kunna räkna ut att jag har levercancer. Mina ASAT är t.o.m nästan normala. Det tror jag aldrig jag sett förut. Och ALAT bara lätt förhöjt. Alla andra värden de tagit ligger på grönt. Helt uppenbart är att min lever tycker om när jag fastar ordentligt. Och det bara efter 4 dagar!!! Får fortsätta med det då... Om jag fattar det hela rätt så är det ingen indikation på att jag har cancer i bukspottkörteln. Det provet var långt under gränsvärdet (tycker jag det verkar som). Slog upp noteringarna som min läkare skrivit förut också... Enligt den rankingen har jag 100% överlevnad om ett år och 80% om 5 år gällande levern. Jag älskar internet :-) 15 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 11, 2016 Share Posted April 11, 2016 Alltså, jag bara älskar den här webbtjänsten att man kan se sin journal. Jag tog blodprov kl 9 i morse och redan nu kan jag läsa av provsvaren. Om man inte visste bättre skulle ingen någonsin kunna räkna ut att jag har levercancer. Mina ASAT är t.o.m nästan normala. Det tror jag aldrig jag sett förut. Och ALAT bara lätt förhöjt. Alla andra värden de tagit ligger på grönt. Helt uppenbart är att min lever tycker om när jag fastar ordentligt. Och det bara efter 4 dagar!!! Får fortsätta med det då... Om jag fattar det hela rätt så är det ingen indikation på att jag har cancer i bukspottkörteln. Det provet var långt under gränsvärdet (tycker jag det verkar som). Slog upp noteringarna som min läkare skrivit förut också... Enligt den rankingen har jag 100% överlevnad om ett år och 80% om 5 år gällande levern. Jag älskar internet :-) Härligt Stoscha 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted April 11, 2016 Share Posted April 11, 2016 Alltså, jag bara älskar den här webbtjänsten att man kan se sin journal. Jag tog blodprov kl 9 i morse och redan nu kan jag läsa av provsvaren. Om man inte visste bättre skulle ingen någonsin kunna räkna ut att jag har levercancer. Mina ASAT är t.o.m nästan normala. Det tror jag aldrig jag sett förut. Och ALAT bara lätt förhöjt. Alla andra värden de tagit ligger på grönt. Helt uppenbart är att min lever tycker om när jag fastar ordentligt. Och det bara efter 4 dagar!!! Får fortsätta med det då... Om jag fattar det hela rätt så är det ingen indikation på att jag har cancer i bukspottkörteln. Det provet var långt under gränsvärdet (tycker jag det verkar som). Slog upp noteringarna som min läkare skrivit förut också... Enligt den rankingen har jag 100% överlevnad om ett år och 80% om 5 år gällande levern. Jag älskar internet :-) Som sagt, Heja Stoscha! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 6, 2016 Author Share Posted May 6, 2016 Nu äääntligen har resultatet av datortomografin kommit. Att det ska ta 14 dagar att tyda såna bilder!!?? Och resultatet är att det inte alls är nåt fel på min lever egentligen... OK lite fettlever (som jag ju fixar till med rejäl fasta) annars mår den bra. Så jag slipper biopsin (skönt, för den har jag gruvat mej för). Förstorad mjälte med en massa åderbrock i verkar inte heller som nåt man ska hetsa upp sej för, och de där utväxterna på bukspottkörteln var inte ens nämnda, så det är väl bara snälla cystor. Den där tumören sitter troligen på binjuren istället, men väldigt nära levern. Eftersom jag inte har några som helst symptom som kan härröra sej till binjurar som mår dåligt så är det säkert inte någon aggressiv historia. Vissa av blodproverna brukar jag ta regelbundet i alla fall och de ligger inom normalen. Binjurar tillhör Metabolmottagningen så nu får jag återgå dit. Min läkare där är inte världens snabbaste, så det lär nog ta ett tag innan han tycker han har tid att kolla på mej. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted May 6, 2016 Share Posted May 6, 2016 Det låter positivt. Hoppas det fortsätter på den vägen. Lycka till stoscha! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted May 6, 2016 Share Posted May 6, 2016 Jag håller med SGK! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post stoscha Posted June 3, 2016 Author Popular Post Share Posted June 3, 2016 Det här var en saga med lyckligt slut. Idag har jag träffat kirurgen och jag är totalt friskförklarad. Den där cystan jag har på binjuren är så godartad så den får vara. Oskuret är bäst. Jag tillhör de 5% av befolkningen som får såna. Så jag är en rätt pigg kärring i alla fall bortsett från att man måste hålla koll på mitt hjärta och min lata benmärg. Ikväll blir det faktiskt bubbel till räkorna! 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted June 3, 2016 Share Posted June 3, 2016 Vilket fantastiskt besked. Stort grattis stoscha. Jag är otroligt glad för din skull. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted June 3, 2016 Share Posted June 3, 2016 Härligt Stoscha!! Några visdomar du lärt av detta? Några ändringar i dina vanor? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 3, 2016 Author Share Posted June 3, 2016 Hihi, samvetsfråga... ja, jag ska regelbundet avlasta min lever ordentligt och se till att jag får in periodisk fasta som en del av min vardag. Jag äter väldigt sällan frukost numera, och jag övar mej på att hoppa över lunchen också så ofta det går... men mat är ju så gott. Och jag gillar att laga mat också. Men kokosoljan påverkade ju inte levern så jag använder förstärkt buljong som stödmat. Att jag ska sluta fuska har jag vetat länge och nu när jag har ett intressant jobb är det ju lättare. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 1, 2017 Author Share Posted March 1, 2017 Jag har idag fått svar på varför jag gått omkring med yrsel i snart 1,5 år. Mina balansorgan på ena sidan är totalt utslagna och kommer så att förbli. Nu ska jag gå på balansskola för yrsel och balans är tydligen olika saker så det går att lära sej leva med det. Läkaren sa att jag visst kommer att kunna klättra på stegar igen... Skönt när man har hus. Det är så jobbigt att be sonen om allt. Men mina älskade MBT dojor måste jag göra mej av med. Jag måste ha så stor kontaktyta som möjligt. Suck! Är det nån som behöver MBT i storlek 37? Jag har både träningsskor, sandaler och "finskor" 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted March 2, 2017 Share Posted March 2, 2017 Den här historien är inte bara lång- den är kolossalt intressant också! Tack för att du hållit oss fortlöpande informerade. Det jag ser som en röd tråd genom hela historien är din sakliga och jordnära hållning, och din aldrig sviktande optimism. Jag är benägen att tro att det i själva verket är optimismen som har räddat dig (givetvis understödd av LCHF och fasta). Grattis till din seger över ohälsan och en sjukvårdsapparat i snigelfart! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts