*Sara* Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 Jag har åkt på influensa så det skriker om det, det första som alla säger när halsen gör ont är ta halstabletter och te med honung...jag blir galen, ge mig lite tips, huvudet som ändå är van vid LCHF är lite trögt just nu. Mat och dryck tips mottages med stor tacksamhet. Lätta och svåra, jag kommer inte kunna handla hur som helst närmaste dagarna... får ta det jag har hemma... Jag behöver bli frisk till måndag morgon ....såklart !!! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 Du måste ha fuskat med kosten Vila är viktigast. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 Manukahonung är svindyrt men effektivt. Det har dokumenterad verkan mot streptokocker bl a. Ta en tesked och låt smälta sakta i munnen. Obs att det finns 2 sorter. Jag köper alltid den starkaste 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 Jag kommer här och är negativ: Ingenting hjälper. Jag försöker få i mig salt och lite vätska och försöker sova så mycket det bara är möjligt. Har gett upp huskurerna när det väl brutit ut. På sikt tycker jag att tillskott av gurkmeja och zink verkar ha hjälpt mig, men jag är tveksamt ill om det gör skillnad när väl sjukan är ett faktum. Men det där kan ju vara olika för olika kroppar. Jag tror faktiskt att jag blir snäppet mindre dålig av att inte äta under sjuka, men om det stämmer kan jag inte riktigt avgöra.Krya på dig! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 Jag är böjd att hålla med Ostgoten, vila och sömn är det viktigaste. Halsen och luftvägarna kan du lindra med att koka upp vatten med riven ingefära, har du ingen färsk så funkar det med torkad malen också. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 Tugga ingefära och vitlök. Som bonus så håller det även borta varulvar och efterhängsna karlar. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Penny Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 Drick och spraya Collodialt silver i halsen. Det hjälper mig så snart jag känner mig lite krasslig i halsen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 Jag har nyss haft influensa, har boostat mig med ingefärsdryck. Koka upp vatten, ha i rejält med hackad eller riven ekologisk ingefära. Låt sjuda ca 1 timme och låt svalna. Häll upp i flaska och drick varm eller kall ( jag föredrar varm) tillsätt ca 1 msk citron per glas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 Jag gör en lite enklare version av ingefärsdricka Skiva motsvarande 1 tumme ingefära.Klyfta 1 citron och ta bort skalet. Använd ekologisk ingefära och citron, om möjligt. Lägg ingefära och citron i en tillbringare el dyl och häll över 1 liter kokande vatten.Låt stå över natt eller tills det svalnat. Förvara i kylskåp.Ta bort ingefäran och citronen i samband med servering. Drycken kan spädas om man tycker den är för stark. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honung Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 Dricker stora mängder kokosolja så fort jag känner att det är på gång. Ev nermixat i te. Äter ingenting. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 Fasta och vila. Ta inga febernedsättande medel, om inte febern är alldeles outhärdlig. När man är sjuk så har man oftast ingen matslust, det har jag tolkat som att kroppen vill ha energi till att bekämpa sjukdomen och inte till att smälta en massa mat. Likadant med febern, tror att det är kroppens sätt att bekämpa bakterier och virus. Det händer att jag blir smittar av nåt ibland, men sjukdomsförloppet är mycket kortare och lindrigare än för de i min omgivning. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 Kan bara skicka styrkekram! Jag är en av de lyckligt lottade som varken varit sjuk eller förkyld sedan jag började med LCHF. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 Tar en ibumetin och en paracetamol och går och lägger sig? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 Jag tror inte att man ska bekämpa febern, den finns ju där av en anledning. Det kan väl knappast vara så att naturen ger oss feber bara för skojs skull? Att ta febernedsättande piller är att behandla symptomen, inte sjukdomen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
*Sara* Posted April 8, 2016 Author Share Posted April 8, 2016 Hur mkt av Jag gör en lite enklare version av ingefärsdricka Skiva motsvarande 1 tumme ingefära. Klyfta 1 citron och ta bort skalet. Använd ekologisk ingefära och citron, om möjligt. Lägg ingefära och citron i en tillbringare el dyl och häll över 1 liter kokande vatten. Låt stå över natt eller tills det svalnat. Förvara i kylskåp. Ta bort ingefäran och citronen i samband med servering. Drycken kan spädas om man tycker den är för stark. Hur mkt av drycken dricker man i taget?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
*Sara* Posted April 8, 2016 Author Share Posted April 8, 2016 Febern borta. Förkylning kvar. Influensaprovet positivt. Typ b...vad det nu säger?!. Tack för alla tips. Jag fortsätter ta till mig hjälp o nu kan det väl bara bli bättre 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
*Sara* Posted April 8, 2016 Author Share Posted April 8, 2016 Du måste ha fuskat med kosten Vila är viktigast. Du har nog rätt. lite för mkt mörk choklad kanske. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
*Sara* Posted April 8, 2016 Author Share Posted April 8, 2016 Jag måste bara tacka för ingefära och citrongrejen Jag kokade en dryg liter vatten och hällde över citron i bitar och skivad ingefära, drack lite nu medan ljummet, jättegott ju. Ja jag blev förvånad, men mumsgott. Tack ni snälla!! Jag ska gå en kurs som jag längtat efter i dryga 2 år på måndag, och den håller på hela veckan, snacka om att jag är "frisknatill fokuserad"!! Jag har hopp!! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
*Sara* Posted April 10, 2016 Author Share Posted April 10, 2016 Faktum är att det inte är bättre. Usch. Dricker ingefärsvatten o sköljer näsan med koksalt. Dricker massor av vatten o vilar. det är ett mirakel om jag blir frisk idag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts