mejdej Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Jag har just börjat med periodisk fasta som det beskrivs i en artikel i SVD och i en bok Åldradets gåta av Henrik Enhart. Jag gör det i första hand för att få hälsovinster men har en liten baktanke om att också gå ner i vikt. Enligt det undersökningar som gjorts äter försökspersonerna medelhavskost emellan, jag äter lchf men inte den strängaste. Jag vill här gärna ha kontakt med flera som också provar detta. Idén att vi naturligtvis inte är anpassade för att äta tre mål på regelbundna tider och att vi ska klara av kortare fasteperioder är ju självklar om man tänker lite paleo.Beläggen för att fastan har hälsoeffekter verkar övertygande. Sedan kan man ju ha olika svårt för att genomföra det. För mig är det ganska enkelt. Det finns inga undersökningar på detta och lchf - men jag tycker det bör göra saken enklare. Dett finns två beprövade vägar. Antingen inte äta något på 16 timmar, två till tre ggr i veckan. Alltså i princip hålla sig ifrån kylskåpet på kvällen och inte äta frukost. eller Hålla sig i 24 timmar, helt eller nästan helt ett par gånger i veckan. Själv har jag prövat 16-timmarsfasta några gånger men tänker gå över till 24-timmarsfasta 2 ggr i veckan. Hoppas: Kunna sluta helt med blodtrycksmedicin Lugna läkarens oro för mina blodfetter och förstås, främst, gå ner i vikt. Jag är en typ evighetsmaskin som inte går ner trots lchf och kalorirestriktion. Äter alltså lchf främst för att må bra och någonstans accepterat vikten (fast ändå inte). Det är viktigt för mig att inte har viktminskning som första mål eftersom man då ger upp när vikten sen står stilla. Och jag vill fram för allt leva länge och friskt. Som sagt vilka fler... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Jag kör fettfasta (tror jag det kallas). Äter lunch vid 12, äter middag vid 18, lite snacks (ostrulle eller nötter) vid 20. Kaffe med fett till frukost vid 7. Så inte riktigt 16 timmar, och fett i kaffet. Ibland avstår jag det och dricker bara kaffe och då blir det ju periodisk "riktig" fasta. Jag gör detta nästan varje vardag, annars är jag inte hungrig till lunch. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sugiyama Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Testade första gången igår, åt middag kvällen innan och sedan bara te och kaffe på morgonen. Gick sedan en promenad innan jag åt lunch vid 12. Åt en micromacka på em och sedan en stadig middag. Det jag upplevde som positivt var att jag var riktigt sugen på mat hela dagen. Mådde för övrigt bra, hade ork och var pigg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Blaze Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Jag kör periodisk fasta 3-4 dagar/v. Äter inget mellan 19-12.30. Funkar så där, jag är jättehungrig när jag vaknar på morgonen, men dämpar det med 2 stora muggar slätt te. Så då klarar jag mig hyfsat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Jag är ju ingen nybörjare på LCHF och har aldrig mått så bra som när jag började med LCHF för fyra år sen men jag har aldrig lyckats plocka bort de sista 5-7 kilona. De kan kan kanske kvitta men de sitter runt midjan och stör mig rätt så mycket. Blir lite barbapappalikt Det här med periodisk fasta är något nytt för mig. Har inte uppmärksammat det förren nu när detta forum startade. Jag gick ju ner 12 kg på ett halvår när jag började med LCHF och sen klingade det som sagt av och det har känts omöjligt att bli av med resterande. Har nu kört strikt LCHF sen nyår men det har inte påverkat vikten positivt. Nu är det så att jag "unnade" mig en del på semestern i sommras och tog hem en del av det fram till jul sen var det färdigt igen med resultatet att det blev +6,5 kg sammanlagt med sviterna från sommaren. De andra 5-7 kilona finns också kvar så totalt skulle jag vilja gå ner ca10 kg till nu. Började för en vecka sedan att bara äta var 24:e timme och har redan gått ner tre kilo. Helt otroligt och jag skulle gärna vilja fortsätta så här ett tag till. Kanske tills jag har nått målvikten runt 75 kg men är lite orolig för att jag kanske kommer att lida brist på en del näringsämnnen. Man kan ju ta en multivitamin om dagen men frågan är om det räcker. Finns det någon av er där ute i cyberrymden som har erfarenheter av 24 timmars fasta under en längre period ? Alla tips och råd mottages tacksamt //Lars Ps// Bör kanske tillägga att jag känner mig lite trött och hängig nu efter en vecka. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lovis Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Larz, vad och hur mycket äter du när du väl äter? Vad dricker du under dagen? Kaffe, te med eller utan grädde? Jag äter när jag är hungrig, vid 12 och 18, 2 koppar kaffe på morgonen, så det blir ju en form av fasta. Tänkte ev testa en hårdare fasta när jag börjar gå ner mot min målvikt, vet att det kan gå lite segare då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Larz, vad och hur mycket äter du när du väl äter? Vad dricker du under dagen? Kaffe, te med eller utan grädde? Jag äter när jag är hungrig, vid 12 och 18, 2 koppar kaffe på morgonen, så det blir ju en form av fasta. Tänkte ev testa en hårdare fasta när jag börjar gå ner mot min målvikt, vet att det kan gå lite segare då. Jag äter för tillfället oftast en biff på blandfärs på ca 120 gr innehållande både fetaost och bacon, 2-3 kokta ägg med rikligt med majonäs på, en bit briesost på ca 100gr. Dricker mycket vatten och ca 6 koppar kaffe under dagen utan vispgrädde. Idag hade jag också ca 150 gr stekt sidfläsk. Äter detta vid 11:30 sen ingenting förren nästa dag och tycker det funkar bra förutom att jag känner mig lite trött och hängig nu så jag funderar på vad jag skall göra för förändring.. Vet inte om jag skall börja äta två mål igen eller äta mer på det målet jag äter. Men jag är inte speciellt hungrig på kvällarna. Kanske ta en multivitamin. Känner mig lite villrådig för jag vill gärna fortsätta så här ett tag till. Det gör ju susen på vikten. //Lars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Jag äter för tillfället oftast en biff på blandfärs på ca 120 gr innehållande både fetaost och bacon, 2-3 kokta ägg med rikligt med majonäs på, en bit briesost på ca 100gr. Dricker mycket vatten och ca 6 koppar kaffe under dagen utan vispgrädde. Idag hade jag också ca 150 gr stekt sidfläsk. Äter detta vid 11:30 sen ingenting förren nästa dag och tycker det funkar bra förutom att jag känner mig lite trött och hängig nu så jag funderar på vad jag skall göra för förändring.. Vet inte om jag skall börja äta två mål igen eller äta mer på det målet jag äter. Men jag är inte speciellt hungrig på kvällarna. Kanske ta en multivitamin. Känner mig lite villrådig för jag vill gärna fortsätta så här ett tag till. Det gör ju susen på vikten. //Lars Alltså, jag tror du behöver hålla på såhär en längre tid för att få "skadlig" vitaminbrist...? Men jag kanske har fel. En annan sak som du skulle kunna testa, är att äta var 24:e timme i en vecka, sedan äta lite oftare en vecka eller två, sedan en vecka igen med 24:e timme? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Dett finns två beprövade vägar.Antingen inte äta något på 16 timmar, två till tre ggr i veckan. Alltså i princip hålla sig ifrån kylskåpet på kvällen och inte äta frukost. eller Hålla sig i 24 timmar, helt eller nästan helt ett par gånger i veckan. Det finns t.o.m. fler än två beprövade vägar och jag har testat alla möjliga varianter de senaste åren. En bra, rätt ny dokumentär i ämnet är EAT, FAST AND LIVE LONGER. Tror nog de flesta som är intresserad av periodisk fasta kan finna den intressant. Finns det någon av er där ute i cyberrymden som har erfarenheter av 24 timmars fasta under en längre period ? Yes! Den senaste tiden har jag fastat varje måndag. Minst 24 timmar och ibland ända upp emot 36-40 timmar. (D.v.s. jag fastar från söndag kväll till måndag kväll, men ibland förlänger jag fastan ända till tisdag morgon eller lunch om det känns bra). Jag mår utmärkt av det! Ju längre tid man fastar desto mer biokemiska processer sätter igång i kroppen som aldrig får en chans att starta annars, och många av de handlar om att reparera celler etc. under vilan. Jag har upptäckt att det passar mig bäst att köra en rejäl fasta i veckan, 24-40 timmar, och sedan inte behöva fundera alls på vad och när jag äter resten av tiden. (Även om jag för det mesta siktar in mig på naturliga oprocessade matvaror). 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Tack för svaren de är guld värda. Nu har jag lite att fundera på innan jag tar ett beslut //Lars 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sofiaslchf Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Jag är typisk kolhydratberoende och har trillat dit några veckor här och där under det senaste året pga olika orsaker, bland annat att min mamma dog i somras. Det gör ju också att min vikt pendlar mycket, men tycker alltid den är lättare att få kontroll över med PF. När jag efter mina "kolhydratsåterfall" återgår till LCHF återgår jag också genast till Periodisk fasta, eftersom det passar mig mycket bra. Jag har mitt ätfönster mellan ca. 12-20, sedan fastar jag från ca. 20-12 (ca.tider pga olika lunchtider på jobbet). Detta fungerar exemplariskt bra för mig eftersom jag aldrig behöver tänka på frukosten och är riktigt hungrig de gångerna jag äter (för det mesta bara lunch och middag). De enda gånger jag måste (och det kanske bara gäller mig, det behöver inte vara så för alla) äta något är innan jag tränar på morgonen. Det blir 2-3 ggr/vecka men i övrigt så fastar jag så gott som varje dag. Nu när jag började om gick jag ner över 5 (fem!!) kilo på en vecka, vätska såklart, men mycket beror på att kroppen äter på ett sätt som den vill äta på. Så ni som funderar, fundera inte längre, utan prova en vecka. Det är ju bara att återgå till frukost om det inte funkar 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mejdej Posted January 23, 2013 Author Share Posted January 23, 2013 Larz, inte tror jag du skulle ta skada av en spenatsallad (typ) till maten. Och en multivitamintablett för säkerhets skull. Tänker att nu borde du vara ketoshög, men det är du inte. Nog olika, olika personer. Skulle vilja veta hur länge ni som hållit på, hållit på:-). Ska nog fundera på om Cavegirls modell en gång veckan istället för två, när jag prövat mitt första alternativ. Förresten tack för bra film men nog var den där Baltimore-professorn lite väl mager - det kan stiga en åt huvudet på flera sätt. Apropå http://www.jonasbergqvist.se/sidor/periodisk-fasta/ varnar för att man inte ska köra fasta om man haft ätproblem, det kan trigga igång sånt. Tänker nog det - hittills har jag känt att det triggat igång fuskaren hos mig, den säger: "Ja men nu fastar ju du, så nu kan du nog unna dig det här wienerbrödet". Vad säger ni som hållit på ett tag? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Larz, inte tror jag du skulle ta skada av en spenatsallad (typ) till maten. Och en multivitamintablett för säkerhets skull. Tänker att nu borde du vara ketoshög, men det är du inte. Nog olika, olika personer.Skulle vilja veta hur länge ni som hållit på, hållit på:-). Ska nog fundera på om Cavegirls modell en gång veckan istället för två, när jag prövat mitt första alternativ. Förresten tack för bra film men nog var den där Baltimore-professorn lite väl mager - det kan stiga en åt huvudet på flera sätt. Apropå http://www.jonasbergqvist.se/sidor/periodisk-fasta/ varnar för att man inte ska köra fasta om man haft ätproblem, det kan trigga igång sånt. Tänker nog det - hittills har jag känt att det triggat igång fuskaren hos mig, den säger: "Ja men nu fastar ju du, så nu kan du nog unna dig det här wienerbrödet". Vad säger ni som hållit på ett tag? Det där med ketos hög kände jag bara av under min första tid som LCHF:are. Har handlat multivitamin idag på apoteket som heter Vital Höst och Vinter med enligt dem extra högt D- vitamin innehåll. Har lite svårt för det här med enheter men det står att D3 innehåller 20ug/tablett och det säger mig egentligen ingenting. Detta skulle enligt förpackningen täcka 400% av RDI. När man inte fattar så får man väl lita på det Lär säkert inte må sämre av de i alla fall. De kostade 79 kr för 30 tabletter. Undrar om man känner någon effekt av så få tabletter. De räcker ju bara en månad. Vad det gäller att unna sig som du säger så är det nog lite som du säger. Nu har jag varit duktig så nu kan jag..............men jag kommer alltid fram till att det är ju faktiskt bara gott de sekunderna det är i munnen sen gör det mest skada. Min slutsats blir alltid att det inte är värt det ändå händer det igen vid olika tillfällen. Visst är vi lite konstiga vi människor. I alla fall jag Lars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Jag är typisk kolhydratberoende och har trillat dit några veckor här och där under det senaste året pga olika orsaker, bland annat att min mamma dog i somras. Det gör ju också att min vikt pendlar mycket, men tycker alltid den är lättare att få kontroll över med PF. När jag efter mina "kolhydratsåterfall" återgår till LCHF återgår jag också genast till Periodisk fasta, eftersom det passar mig mycket bra. Jag har mitt ätfönster mellan ca. 12-20, sedan fastar jag från ca. 20-12 (ca.tider pga olika lunchtider på jobbet). Detta fungerar exemplariskt bra för mig eftersom jag aldrig behöver tänka på frukosten och är riktigt hungrig de gångerna jag äter (för det mesta bara lunch och middag). De enda gånger jag måste (och det kanske bara gäller mig, det behöver inte vara så för alla) äta något är innan jag tränar på morgonen. Det blir 2-3 ggr/vecka men i övrigt så fastar jag så gott som varje dag. Nu när jag började om gick jag ner över 5 (fem!!) kilo på en vecka, vätska såklart, men mycket beror på att kroppen äter på ett sätt som den vill äta på. Så ni som funderar, fundera inte längre, utan prova en vecka. Det är ju bara att återgå till frukost om det inte funkar Mmmmm! Jag har ju provat en vecka nu och tycker det funkar bra. Visst känner jag av lite hunger på kvällarna men det fixar jag med ett eller flera glas vatten. Frågan är hur länge man kan köra på i ett sträck utan att skada sig med näringsbrist osv. Har tänkt öka på mängden mat nu vid det tillfället på dagen då jag äter och bokföra på matdagboken så man kan ha koll. //Lars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Jag äter för tillfället oftast en biff på blandfärs på ca 120 gr innehållande både fetaost och bacon, 2-3 kokta ägg med rikligt med majonäs på, en bit briesost på ca 100gr. Dricker mycket vatten och ca 6 koppar kaffe under dagen utan vispgrädde. Idag hade jag också ca 150 gr stekt sidfläsk. Äter detta vid 11:30 sen ingenting förren nästa dag och tycker det funkar bra förutom att jag känner mig lite trött och hängig nu så jag funderar på vad jag skall göra för förändring.. Vet inte om jag skall börja äta två mål igen eller äta mer på det målet jag äter. Men jag är inte speciellt hungrig på kvällarna. Kanske ta en multivitamin. Känner mig lite villrådig för jag vill gärna fortsätta så här ett tag till. Det gör ju susen på vikten. //Lars Du verkar äta ungefär samma mat som mig och ungefär lika mycket sånär som på kaffet. Äggen ger en del vitaminer, men jag äter multivitamin för säkerhets skull ändå. Så slipper jag ha huvudbry angående vitaminbrist. Lägg på litet olika färgat paprika på köttet, så får du ett extra tillskott vitaminer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Du verkar äta ungefär samma mat som mig och ungefär lika mycket sånär som på kaffet. Äggen ger en del vitaminer, men jag äter multivitamin för säkerhets skull ändå. Så slipper jag ha huvudbry angående vitaminbrist. Lägg på litet olika färgat paprika på köttet, så får du ett extra tillskott vitaminer. Tack Limp Läste på Kostdoktorns blogg nyss att : 1 µg D-vitamin = 40 E. Vilket innebär att de jag köpt bara innehåller 800 E. Vårt dagsbehov lär ligga på 2000-5000E. Nä det får bli till att köpa bättre grejer Äter du extra d-vitamin Limp? Har du någon bra i så fall att rekommendera? //Lars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Cavegirl IF Posted January 23, 2013 Popular Post Share Posted January 23, 2013 hittills har jag känt att det triggat igång fuskaren hos mig, den säger: "Ja men nu fastar ju du, så nu kan du nog unna dig det här wienerbrödet". Vad säger ni som hållit på ett tag? Håll wienerbrödet mot höften och säg till dig själv: "Ser den ut att passa bra där? Nej, jag tänkte väl det." Sen lägger du tillbaks wienerbrödet i korgen. När det gäller D-vitamin så trycker jag i mig minst 5000 IE om dagen vintertid. På sommaren njuter jag av solen istället. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Du får ju i dig D-vitamin från maten du äter oxå! Tex äggen! Sen så är det bättre upptag när det kommer med olja! och de har två varianter! http://www.pharmanord.se/produkterna/kosttillskott/vitaminer-och-mineraler/d-pearls 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pch Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Personligen äter jag ytterst sällan 3 mål mat/dag Att vi bör äta frukost/lunch/middag känns lite som Socialstyrelsens rekommendation "ät sextiåtta brödskivor om dagen" Jag äter mat mitt på dagen oftast mellan 13-15, sedan ett mål till runt 19 och är ohungrig där emellan Periodisk fasta är troligtvis ett uttryck myntat av personer som tror att man måste äta minst 3 ggr/dag... IMHO (min ödmjuka åsikt) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 I går åt jag inte förren kl 20:00 vilket innebar 32 timmars periodisk fasta. Jag gillar faktiskt det här med att verkligen inte äta förren jag är ordentligt hungrig. Gud så god maten är då. Det är den iofs sig i vanliga fall också men det här är ännu bättre och det känns faktiskt väldigt naturligt. Innan har jag ju ätit ca 2 ggr om dagen när jag tyckt jag var hungrig efter att det sugit till lite i magen men nu är hungerkänslorna betydligt mer påtagliga och det verkar göra susen på vikten. Skall väga mig på onsdag igen och återkommer med rapport då. Har gått en timme i skogen idag med jycken och det kändes som jag skulle kunna gå hur långt som helst så energin är det inget fel på. Nu skall jag ta itu med tvätt, disk, städning och sedan laga lite god mat som jag inte riktigt vet när jag kommer att avnjuta. Det tar kanske 24, 36 eller 48 timmar innan den slinker ner. Vi får se Vi hörs //Lars 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 Personligen äter jag ytterst sällan 3 mål mat/dag Att vi bör äta frukost/lunch/middag känns lite som Socialstyrelsens rekommendation "ät sextiåtta brödskivor om dagen" Och Socialstyrelsen och etablissemangsforskningen har inte kunnat stå emot livsmedelsindustrin som varit pådrivande för övergången från det mer traditionella ätmönstret till småätandet. Jag äter mat mitt på dagen oftast mellan 13-15, sedan ett mål till runt 19 och är ohungrig där emellan Periodisk fasta är troligtvis ett uttryck myntat av personer som tror att man måste äta minst 3 ggr/dag... IMHO (min ödmjuka åsikt) Uttrycket periodisk fasta har dels en praktisk orsak, dvs att helt enkelt både beskriva vad det handlar om och dels särskilja sig från den fasta vi normalt brukar tänka på när ordet kommer upp. LCHF har ju liknande praktiska orsaker, där man dels rent praktiskt vill förklara att fokus ligger på den primärt energigivande delen att helt enkelt ersätta kolhydrater med fett. Man särskiljer sig då lite från Atkins och en massa från GI och stenålderskostgänget. Dessutom finns, som alltid, en kommersiell aspekt där man för att sälja något som "nytt" i regel först och främst måste lägga krut på en bra paketering och något som lockar konsumenter/följare. Även om Martin Berkhan definitivt lagt ned mycket jobb och berömvärt populariserat PF- konceptet (eller "intermittent fasting" som det kallas världen över) med sitt Lean Gains så har PF-konceptet funnits tidigare. Kommersiellt så var det Ori Hoflmekler med sin "Warrior Diet" som innan Berkhans "Lean Gains" mest framgångsrikt anammat konceptet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 I går åt jag inte förren kl 20:00 vilket innebar 32 timmars periodisk fasta. Jag gillar faktiskt det här med att verkligen inte äta förren jag är ordentligt hungrig. Gud så god maten är då. Det är den iofs sig i vanliga fall också men det här är ännu bättre och det känns faktiskt väldigt naturligt. Innan har jag ju ätit ca 2 ggr om dagen när jag tyckt jag var hungrig efter att det sugit till lite i magen men nu är hungerkänslorna betydligt mer påtagliga och det verkar göra susen på vikten. Skall väga mig på onsdag igen och återkommer med rapport då. Har gått en timme i skogen idag med jycken och det känndes som jag skulle kunna gå hur långt som helst så energin är det inget fel på. Nu skall jag ta itu med tvätt, disk, städning och sedan laga lite god mat som jag inte riktigt vet när jag kommer att avnjuta. Det tar kanske 24, 36 eller 48 timmar innan den slinker ner. Vi får se Vi hörs //Lars Härligt! Och skönt att du inte är trött och hängig längre som du skrev häromdagen. Jag är just hemkommen från promenad med hunden också och känner massor med energi fast jag inte ätit sedan igår kväll Bakar samtidigt mitt nötbröd, ska dammsuga huset nu och ikväll blir det zucchini-lasagne! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 F.....n. jag som är så duktig och predikar för alla andra klarar inte av ett barnkalas ens. Svägerskans dotter fyller fyra idag och vi var så klart dit bjudna. Hamburgare och sallad gick bra, likaså frysta jordgubbar och osötad vispgrädde och jag mådde som en prins. Då sätts det fram en skål med lösgodis och min hjärna stängdes plötsligt av och jag undrar fortfarande vad som hände. Jag som inte har något sötsug åt bit efter bit tills jag mådde illa och gör det än. Ännu en gång har mitt hjärnspöke vunnit över mig..............åhhhhhhh! Jag blir så förbannad på mig själv. Suck...........Får ta nya tag i morgon Blir nog inget matintag förren på kvällen som straff Lars 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Blaze Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 F.....n. jag som är så duktig och predikar för alla andra klarar inte av ett barnkalas ens. Svägerskans dotter fyller fyra idag och vi var så klart dit bjudna. Hamburgare och sallad gick bra, likaså frysta jordgubbar och osötad vispgrädde och jag mådde som en prins. Då sätts det fram en skål med lösgodis och min hjärna stängdes plötsligt av och jag undrar fortfarande vad som hände. Jag som inte har något sötsug åt bit efter bit tills jag mådde illa och gör det än. Ännu en gång har mitt hjärnspöke vunnit över mig..............åhhhhhhh! Jag blir så förbannad på mig själv. Suck...........Får ta nya tag i morgon Blir nog inget matintag förren på kvällen som straff Lars Händer de bästa av oss. Jag bråkar med sockermonstret i flera veckor efter ett avhopp... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anitram Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Det där med ketos hög kände jag bara av under min första tid som LCHF:are. Har handlat multivitamin idag på apoteket som heter Vital Höst och Vinter med enligt dem extra högt D- vitamin innehåll. Har lite svårt för det här med enheter men det står att D3 innehåller 20ug/tablett och det säger mig egentligen ingenting. Detta skulle enligt förpackningen täcka 400% av RDI. När man inte fattar så får man väl lita på det Lär säkert inte må sämre av de i alla fall. De kostade 79 kr för 30 tabletter. Undrar om man känner någon effekt av så få tabletter. De räcker ju bara en månad. Vad det gäller att unna sig som du säger så är det nog lite som du säger. Nu har jag varit duktig så nu kan jag..............men jag kommer alltid fram till att det är ju faktiskt bara gott de sekunderna det är i munnen sen gör det mest skada. Min slutsats blir alltid att det inte är värt det ändå händer det igen vid olika tillfällen. Visst är vi lite konstiga vi människor. I alla fall jag Lars Det motsvarar ca 800 IU/ tablett det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 F.....n. jag som är så duktig och predikar för alla andra klarar inte av ett barnkalas ens. Svägerskans dotter fyller fyra idag och vi var så klart dit bjudna. Hamburgare och sallad gick bra, likaså frysta jordgubbar och osötad vispgrädde och jag mådde som en prins. Då sätts det fram en skål med lösgodis och min hjärna stängdes plötsligt av och jag undrar fortfarande vad som hände. Jag som inte har något sötsug åt bit efter bit tills jag mådde illa och gör det än. Ännu en gång har mitt hjärnspöke vunnit över mig..............åhhhhhhh! Jag blir så förbannad på mig själv. Suck...........Får ta nya tag i morgon Blir nog inget matintag förren på kvällen som straff Lars Reptilhjärnan är svår att motstå! På det igen och berätta här hur det går 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Det motsvarar ca 800 IU/ tablett det. Larz, kolla här http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin/ vad Doc skriver om mängden D-vitamin. Det behövs faktiskt mycket mer än 20 ug / 800 IE för att nå goda nivåer av D-vitamin. Och när man tagit typ 5000 IE per dag mår man klart bättre, kan både jag och min fru intyga 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Larz, kolla här http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin/ vad Doc skriver om mängden D-vitamin. Det behövs faktiskt mycket mer än 20 ug / 800 IE för att nå goda nivåer av D-vitamin. Och när man tagit typ 5000 IE per dag mår man klart bättre, kan både jag och min fru intyga Ja du Kjell. Jag har beställt med 2500 UI/tablett. Får väl ta ett par sådana om dagen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Ja du Kjell. Jag har beställt med 2500 UI/tablett. Får väl ta ett par sådana om dagen Det blev jag glad att höra! Vi hörs i veckan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pirjohelena Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Jag började min periodisk fasta för fyra veckor sedan efter att läst om Jonas Bergvist plogg här på Kostdoktorn. Första och andra veckan drack jag LCHF kaffe på morgon. Jag har alltid varit frukost människa och trodde det skulle bli svårt att skippa frukosten. Jag behövde gå ner 4-5 kg, de sista envisa kilon som ville inte lätta.Jag drack mitt kaffe måndag tom fredag och åt frukost på helgen. Jag har ätit lättare lunch 11 och middag kl 18. Det blir 17 timmars fasta om jag bortser från fettkaffet. Första och andra veckan gick jag ner 2 kg. Tredje veckan drack jag bara te på morgon hela veckan, frukost på helgen. Men gick inte ner något alls. Någon skrev att man skall bara fasta 2-3 dagar per vecka. Förra vecka körde jag periodisk fasta tis +tors och gick ner 1 kg Nu tänker jag pröva mån+ons+fre och se vad som händer. Jag har inte märkt några andra hälsoeffekter än.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Larz, du vet väl att när sådant händer hjälper du många av oss andra!!! Det känns oerhört skönt att höra att man inte är ensam om att misslyckas ibland...... 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Leopold Roos Posted January 29, 2013 Popular Post Share Posted January 29, 2013 Jag är lite förvånad hur många vill få till rutiner och exakthet på allt, jag ser periodisk fasta som en förenkling av matintag, inte att man måste ha schema, planering och uppoffring för att få det precis på "rätt" tider och med rätt mellanrum.Jag kör ofta periodisk fasta. Den kan börja när som och sluta när som (8-25h). Behövs inte planeras, utan är för att bara göra det enklare i livet. Så jag slipper spendera tid på köpa nåt på affären, slippa försöka hitta dyra alternativ till lumnch/fika/middag på stan osv. Bonus att jag mår bättre av det och blir av med sug. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Jag är lite förvånad hur många vill få till rutiner och exakthet på allt, jag ser periodisk fasta som en förenkling av matintag, inte att man måste ha schema, planering och uppoffring för att få det precis på "rätt" tider och med rätt mellanrum. Jag kör ofta periodisk fasta. Den kan börja när som och sluta när som (8-25h). Behövs inte planeras, utan är för att bara göra det enklare i livet. Så jag slipper spendera tid på köpa nåt på affären, slippa försöka hitta dyra alternativ till lumnch/fika/middag på stan osv. Bonus att jag mår bättre av det och blir av med sug. Jag är nog lite lagd åt det hållet (rutiner och planering), men det har även en bakgrund i och med att jag har familj med barn. Det är en social samvaro som är viktig för oss, att äta med barnen och de har ganska fasta tider, så därför blir det för min del inte "ät när du är hungrig" utan jag har fasta mattider. Då är t ex frukosten det enda målet som inte är planerat, och då blir det fasta för att vara hungrig på de andra tiderna. Fastan blir "planerad" med "rätt tider och mellanrum". Jag önskar att jag kunde köra din "stil", men tyvärr, min sociala situation tillåter inte det riktigt (eller jag vill inte offra det iaf). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harlequin Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Har också börjat med periodisk fasta, känns faktiskt riktigt bra, jag kör fasta ungefär enligt länken http://www.styrkelabbet.se/periodisk-fasta/ Mitt upplägg ser ut så här: Jag kör den periodiska fastan 5-6 dar i veckan, har en till två dagar där jag vilar från fastan, i mitt fall så ser jag till att vilodagarna sker under helgerna. Träningen kör jag 6 dar i veckan oavsett. Ungefärliga tider: kl. 12.00-13.00: Dagens första mål kl. 17.00-18.00: Före-träningsmål. Ungefär samma som första måltiden. kl. 18.30-20.30: Träning (90min styrketräning + 30min cardio), skiftar lite beroende på vad det är för kl. 21.00-21.30: Efter-träningsmålet. Dagens största mål. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny J Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Spännande läsning. Jag körde själv 5-6 dagar 16-timmarsfasta förra veckan, men slutade sedan dels för att jag fick magont och dels för att jag blev allmänt butter. Kände också att jag fick mer fokus på mat, vilket inte är bra för mig. Ska intresserat följa hur det går för er så kanske jag tar upp fastandet igen något senare. Känner att det i alla fall i teorin skulle vara en bra grej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panter Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Jag kör också 5-6 dagar/vecka 18-timmarsfasta. Jag är inte hungrig förre KL.12 nu. Det känns verkligen bra.Sedan när jag äter lunch så smakar det riktigt gott! Men jag har märkt nu att mitt blodsocker är mycket högre än det brukade vara förre lunch.Alltså 5.8-6.2.Är det bra? Kan någon förklara det?Förr var mitt fasteblodsocker 4.5.Det kanske inte så bra att genomföra PF? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Jag kör också 5-6 dagar/vecka 18-timmarsfasta. Jag är inte hungrig förre KL.12 nu. Det känns verkligen bra.Sedan när jag äter lunch så smakar det riktigt gott! Men jag har märkt nu att mitt blodsocker är mycket högre än det brukade vara förre lunch.Alltså 5.8-6.2.Är det bra? Kan någon förklara det?Förr var mitt fasteblodsocker 4.5.Det kanske inte så bra att genomföra PF? Fastevärden ska normalt ligga mellan cirka 4-6, så du ligger nog inte fel i alla fall. Kanske stiger blodsockret under förmiddagen en aning pga frisättning från glykogendepån i levern kanske om det är lite stressigt på jobbet (stresshormoner höjer blodsockret). Du kan ju fortsätta testa och även jämföra lunchvärdet med vad det blir om du äter frukost, då får du en fingervisning om det är normalt för dig med lite högre blodsocker mitt på dagen eller om man kan koppla det till att du förlängt P/F. Återkoppla gärna i denna tråden, det är ju intressant att höra 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Jag kallar det ogärna periodisk fasta (i tidigare diskussioner har det ofta betytt 24-48 timmars fasta, och jag håller nog fast vid det). Jag läste någon sådan diskussion några år efter min lchf-start, och började fundera. Jag visste att frukost för mig var tvångsmatning - ordet hunger betyder ingenting på morgonen överhuvudtaget , men det var väl lag på att äta frukost, eller..? Och jag visste att jag kunde vänta med maten (inte alls som förr, när jag blev mycket grinig om jag inte fick mat var fjärde timme) men om det dröjde för länge fanns ingen botten, så det var inte heller bra. Så vågade jag hoppa över frukosten? Jag testade till slut, och det var en lättnad. Ingen påverkan på vikten (tyvärr), men jag trivs med att äta 11-12, och någon gång på kvällen, 17-20, och jag trivs med att äta mycket, och sedan kunna tänka på något annat än mat. Kanske skulle jag testa att äta bara en gång om dagen ibland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny J Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Cavegirl, jag tittade just på dokumentären du länkade till och den var verkligen intressant. Ska nog ta tag i det här med fastandet snart jag med, men då kanske som en-två fastedagar i veckan istället för 16/8. Vågar inte riktigt börja med så strikt fasta medan jag helammar, dock. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strutfus Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Jag förstår inte riktigt det här med Periodisk Fasta, äter ni ett stort mål o sen, väntar många timmar? Någon som har ork o förklara lite? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Stort o stort.. man äter väl bara sig mätta som vanligt Har inte medvetet själv ätit pf men kom på det när man fick läsa om det här mer att men .. sådär har jag ju ätit redan ett par år minst. Inget annat än kaffe på morgonen och frukost/lunch vid 12.. sedan middag vid 4-5 och sen om man har tur inget innan dagen efter igen. Det där "tur" tog jag med för det händer ju att man ibland syndar sig något mer framför tv'n tex.. mest nötter eller något annat tillåtet lätt. Min last det där med kvällsätande annars men försöker begränsa det till bara "ibland" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 Jag förstår inte riktigt det här med Periodisk Fasta, äter ni ett stort mål o sen, väntar många timmar? Någon som har ork o förklara lite? Kolla här http://www.styrkelabbet.se/periodisk-fasta/, det är bra beskrivet. Jag håller just på att pressa ner vikten från 85 till 80 sedan ett par veckor, har nu 7 hekto kvar... äter ett mål per dygn med få kh så det är ständig fettförbränning och det mesta kommer från lagret av bukfett 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 Kolla här http://www.styrkelabbet.se/periodisk-fasta/, det är bra beskrivet. Jag håller just på att pressa ner vikten från 85 till 80 sedan ett par veckor, har nu 7 hekto kvar... äter ett mål per dygn med få kh så det är ständig fettförbränning och det mesta kommer från lagret av bukfett Grattis Kjell, bara sju hekto kvar. Bra jobbat. Jag har ju också hållit på i fjorton dagar nu och ätit var 24:e timme. Jag gick ner 3 kg första veckan men ingenting denna veckan. Kanske något hekto men det är svårt att se om man inte har digital våg. Det känns faktiskt som jag har gått ner på kläderna men vågen visar ingenting. Tänker hålla ut ett tag till för jag trivs bra med att äta så sällan så får vi se vad det ger i längden. Återkommer i denna tråd en gång i veckan och rapporterar hur det går med vikten. //Lars 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helena L Posted February 2, 2013 Share Posted February 2, 2013 Har också börjat med periodisk fasta, känns faktiskt riktigt bra, jag kör fasta ungefär enligt länken http://www.styrkelabbet.se/periodisk-fasta/ Mitt upplägg ser ut så här: Jag kör den periodiska fastan 5-6 dar i veckan, har en till två dagar där jag vilar från fastan, i mitt fall så ser jag till att vilodagarna sker under helgerna. Träningen kör jag 6 dar i veckan oavsett. Ungefärliga tider: kl. 12.00-13.00: Dagens första mål kl. 17.00-18.00: Före-träningsmål. Ungefär samma som första måltiden. kl. 18.30-20.30: Träning (90min styrketräning + 30min cardio), skiftar lite beroende på vad det är för kl. 21.00-21.30: Efter-träningsmålet. Dagens största mål. Vad äter du då vid 21-tiden? Jag kör PF och tränar alltid sent (klar vid 20-21-tiden) och har inte fått till det med det sista målet. Har svårt för att äta så sent. Jag har tagit EAA istället. Men om man tränar sent så "ska" man ju äta som du. Har å andra sidan inte haft några problem att hålla mig till lunch ändå, men jag vill samtidigt inte riskera minskad muskeltillväxt. Förlåt för ett rörigt inlägg... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny J Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Verkligen häftigt, Lars! Får du inte ont i magen när du går så länge utan mat? Själv upplevde jag det som största problemet när jag försökte fasta, att jag fick ont i magen av det. Undrar i mitt stilla sinne om det berodde på all svart kaffe jag drack på tom mage... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annjan Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Kolla här http://www.styrkelabbet.se/periodisk-fasta/, det är bra beskrivet. Jag håller just på att pressa ner vikten från 85 till 80 sedan ett par veckor, har nu 7 hekto kvar... äter ett mål per dygn med få kh så det är ständig fettförbränning och det mesta kommer från lagret av bukfett Ett mål om dagen... vad består den måtiden av? Jag har själv testat PF de senaste två månaderna sen jag läste om det på Jonas Berqvists sida http://www.jonasbergqvist.se/sidor/periodisk-fasta Jag äter frukost och lunch sen blir det uppehåll till därpå följande frukost. Klämmer även in träning varje kväll. Främst kettlebells, bodypump, core och spinning. Ofta blir det två pass. Men kroppsfettet tycks sitta som berget, det händer väldigt, väldigt lite om alls!? Är det för sent då man hunnit till 45? Syndar typ en gång i veckan och då blir det nötter i övrigt håller jag mej till LCHF. Tacksam för lite tips här hur jag ska bli av med "dallret" /Anki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Ett mål om dagen... vad består den måtiden av? Jag har själv testat PF de senaste två månaderna sen jag läste om det på Jonas Berqvists sida http://www.jonasbergqvist.se/sidor/periodisk-fasta Jag äter frukost och lunch sen blir det uppehåll till därpå följande frukost. Klämmer även in träning varje kväll. Främst kettlebells, bodypump, core och spinning. Ofta blir det två pass. Men kroppsfettet tycks sitta som berget, det händer väldigt, väldigt lite om alls!? Är det för sent då man hunnit till 45? Syndar typ en gång i veckan och då blir det nötter i övrigt håller jag mej till LCHF. Tacksam för lite tips här hur jag ska bli av med "dallret" /Anki Det var en ganska normal middag med kött eller fisk, något fett typ sås och ovanjordsgrönsaker o sallad. Så det blev definitivt energiunderskott varje dag, vilket ju krävs för viktnedgång som tar på fettlagret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harlequin Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Vad äter du då vid 21-tiden? Jag kör PF och tränar alltid sent (klar vid 20-21-tiden) och har inte fått till det med det sista målet. Har svårt för att äta så sent. Jag har tagit EAA istället. Men om man tränar sent så "ska" man ju äta som du. Har å andra sidan inte haft några problem att hålla mig till lunch ändå, men jag vill samtidigt inte riskera minskad muskeltillväxt. Förlåt för ett rörigt inlägg... Jag brukar ta en proteindrink efter träningen, sen har jag som regel en matlåda. Om jag inte är hungrig tar jag en sardinburk alt tonfiskburk (rätt upp och ner, öppna burken, och ät). Ett tips är att göra matlådor som du kan ta när du kommer hem. Lycka till 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mejdej Posted February 4, 2013 Author Share Posted February 4, 2013 Verkligen häftigt, Lars! Får du inte ont i magen när du går så länge utan mat? Själv upplevde jag det som största problemet när jag försökte fasta, att jag fick ont i magen av det. Undrar i mitt stilla sinne om det berodde på all svart kaffe jag drack på tom mage... För mig är det största, eller enda problemet - magen grejar det inte. Har bytt från stor kopp kaffe till liten på morgonen, men misstänker jag måste avstå tills efter maten på kvällen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny J Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 För mig är det största, eller enda problemet - magen grejar det inte. Har bytt från stor kopp kaffe till liten på morgonen, men misstänker jag måste avstå tills efter maten på kvällen. Jag misstänkte att det kunde vara det. Men vet inte hur jag skulle överleva en dag utan kaffe... Kanske det skulle vara en idé att prova fasta en par dagar i veckan, så påverkar det inte dagsformen så mycket... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts