Chris Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Jag kör periodisk fasta sedan 2 månader tillbaka. Jag äter två mål om dagen, kl 12 och kl 16 sen fastar jag i 20 timmar. Det är väldigt smidigt att ha ett schema att gå efter samt att jag bara lagar ett mål om dagen som jag delar på två. Efter kl 16 så behöver jag inte tänka på mat Precis som när jag gick över till LCHF så var det en jobbig övergång... hungrig, trött etc men det blev bra efter några dagar. Det bästa med periodisk fasta enl mig är att jag inte är så matfixerad längre. Bättre att tanka fulltank ist för att pytsa i flera gånger per dag 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ktina Posted February 8, 2013 Share Posted February 8, 2013 Jag har nog kört periodisk fasta mer eller mindre sedan jag flyttade hemifrån 1989. Är den typen som kan gå länge utan att känna behov av mat. Fördelen numera är ju att när jag väl äter (lunch 10:30 och middag 17:30)så är ju maten näringstät, behöver inte oroa mig för några brister. För 20 år sedan var jag helt ointresserad av kost och hade kunnat käka sågspån bara för att få bukfylla. Tur att man blir visare med åren! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stardust76 Posted February 8, 2013 Share Posted February 8, 2013 Har också börjat med periodisk fasta, känns faktiskt riktigt bra, jag kör fasta ungefär enligt länken http://www.styrkelabbet.se/periodisk-fasta/ Mitt upplägg ser ut så här: Jag kör den periodiska fastan 5-6 dar i veckan, har en till två dagar där jag vilar från fastan, i mitt fall så ser jag till att vilodagarna sker under helgerna. Träningen kör jag 6 dar i veckan oavsett. Ungefärliga tider: kl. 12.00-13.00: Dagens första mål kl. 17.00-18.00: Före-träningsmål. Ungefär samma som första måltiden. kl. 18.30-20.30: Träning (90min styrketräning + 30min cardio), skiftar lite beroende på vad det är för kl. 21.00-21.30: Efter-träningsmålet. Dagens största mål. Harlequin! Vore skoj att få veta mer om din träning med PF! Har du lust att berätta? =) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 8, 2013 Share Posted February 8, 2013 Periodisk fasta är trams.. tycker jag. Jag äter 1-2 gånger om dagen, vare sig det behövs eller ej.. åtminstone en gång varannan dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ktina Posted February 8, 2013 Share Posted February 8, 2013 Periodisk fasta är trams.. tycker jag. Jag äter 1-2 gånger om dagen, vare sig det behövs eller ej.. åtminstone en gång varannan dag. Ja, går det mer än tre dagar börjar åtminstone jag få ont i magen. Det har hänt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paleotalibanen Posted February 8, 2013 Share Posted February 8, 2013 Operiodisk fasta är mycket bättre! Äter 0-7ggr/2dagar själv. Periodisk fasta är trams.. tycker jag. Jag äter 1-2 gånger om dagen, vare sig det behövs eller ej.. åtminstone en gång varannan dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Äter??? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik N Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 För mig är hela grejen med PF att jag i möjligaste mån försöker lära mig att lyssna på kroppens signaler (behov) Är inte styrd av att äta efter klockan, även om det blir en viss regelbundenhet så kan det bli väldigt olika tider beroende på olika dagsbehov. Så på sätt och vis faller det sig naturligt.Tränar hyfsat hård löpträning, 6-8 mil/v. plus lite annat för styrkan. Gör oftast mina bästa pass efter en längre fasta, ca:20-24 timmar, långpass upp till 3-4mil. Kortare tuffa terrängpass 10-15km Och orken finns där Och det är ju sånt folk ställer sig förundrande till..springa, utan gel, bars cola..etc, ?? Att förklara hur det rent fysiologiskt funkar är inte min grej. Men det finns ju kunnigt folk här som Zepp, Tini Tom som säkerligen har dom bra svaren. Nu tänker jag inte på att det är fettförbränningen som är den stora givande energikällan i det här fallet. UTAN, vad som rent händer i kroppen efter en längre fasteperiod, har för mig att det är nåt hormon man drar fördel av i träningen då..jag vet inte. Sorry om det blev otydligt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjrebqll Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Periodisk fasta är trams.. tycker jag. Jag äter 1-2 gånger om dagen, vare sig det behövs eller ej.. åtminstone en gång varannan dag. Det är väl inget tramsigt med periodiskt fasta. Dessutom så är det en perfekt metod att köra vid tex styrketräning för att minimera fettinlagringen och öka i muskelmassa vid energi överskott. Du äter ju själv vare sig det behövs eller inte, låter lika tramsigt det. Självklart kan man äta när hungern faller en inpå. Det man inte tänker på är att även detta brukar infalla enligt ett visst mönster. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linen Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Grattis Kjell, bara sju hekto kvar. Bra jobbat. Jag har ju också hållit på i fjorton dagar nu och ätit var 24:e timme. Jag gick ner 3 kg första veckan men ingenting denna veckan. Kanske något hekto men det är svårt att se om man inte har digital våg. Det känns faktiskt som jag har gått ner på kläderna men vågen visar ingenting. Tänker hålla ut ett tag till för jag trivs bra med att äta så sällan så får vi se vad det ger i längden. Återkommer i denna tråd en gång i veckan och rapporterar hur det går med vikten. //Lars Vilka tider äter du Larz ? och hur många mål nyfiken....och vad äter du då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Vilka tider äter du Larz ? och hur många mål nyfiken....och vad äter du då? Jag äter mitt enda mål någon gång mellan 18-20 på kvällen. Då äter jag något köttbaserat, ofta blandfärsbiffar med fetaost och bacon i, (tröttnar aldrig på det ). Till det brukar jag ha tex broccolimos eller omelett, oliver, brieost, riven ost, ett par ägg, och majonäs. Jag har inte så stora variationer i min kost men jag har kommit så långt så att jag äter för att leva och inte tvärtom. Många undrar hur jag står ut men jag trivs bra med att äta så här och tänker nog fortsätta tills jag tröttnar ( om jag nu gör det någon gång ) //Lars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Det är väl inget tramsigt med periodiskt fasta. Dessutom så är det en perfekt metod att köra vid tex styrketräning för att minimera fettinlagringen och öka i muskelmassa vid energi överskott. Du äter ju själv vare sig det behövs eller inte, låter lika tramsigt det. Självklart kan man äta när hungern faller en inpå. Det man inte tänker på är att även detta brukar infalla enligt ett visst mönster. Lite det jag menade.. blir väl mycket teorier av det hela, antingen så äter man när man är hungrig eller så inser man att man bara hinner äta en gång just den här dagen och äter mer den enda måltiden Missar man ett mål så äter man mer nästa. Tror inte det är periodisk fasta som är välgörande.. utan snarare tvärt om dåligt att ständigt äta 3-4 måltider om dagen bara för att maten står på bordet.. behöver man det så är det något fel på maten.. eller ämnesomsättningen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linen Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Tror banne mig jag startar ikväll med en smaskigt fet måltid med allehanda gotte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Det är litet kul att jag själv utan egentligen ha tänkt på det eller ens medvetet satsat på fasta, praktiserar det ändå sju dagar i veckan. Jag äter nämligen två gånger om dagen. Frukost och middag och fasteregeln blir då 15/9. Under timmarna 1 och 9 efter vaknandet äter jag och resten av tiden är fasta. Den fettmässiga tyngdpunkten har jag vid middagen för att slippa småsug på kvällen. Jag har också märkt att en tidig middag eliminerar kvällssuget helt. Undra om varför ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harlequin Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Harlequin! Vore skoj att få veta mer om din träning med PF! Har du lust att berätta? =) Tjena...ursäkta mitt dröjesmål, har inte varit inloggad på ett tag. Hur som helst, det fungerar faktiskt över förväntan, trodde styrketräningen skulle gå åt helvete,...men jag har inte märkt av några större minskningar i styrka, enbart små minskningar i toppstyrka. Provade häromdagen att köra ben på fastande mage, det enda jag tog innan passet var BCAA, till min förvåning lyckades jag köra mina vanliga vikter och set (400Kg i benpressen exempelvis ...blev en 8:a istället för en 10:a ). Själva upplägget är att jag tränar 5-6 dagar i veckan och har en till två vilodagar, på rullande schema. Som du säkert redan förstått så delar jag in musklerna och tränar dem vanligtvis två åt gången. Ex Dag 1: bröst och biceps Dag 2: axlar och triceps Dag 3: Rygg mage Dag 4: Ben och vader Dag 5 & 6: här känner jag efter och väljer ut musklegrupper beroende på dagsform. Dag 7 Vila Vad gäller övningar så försöker jag att variera mig, jag känner efter och låter kroppen få bestämma, men som regel kör jag med mycket fria vikter, hantlar och stänger. Kablar, maskiner och dyligt ser jag till att lägga sist i varje muskelgrupp. Vad gäller antalet set så ligger jag på minst 12st per musklegrupp och repetitionerna varierar mellan 8-12 (träningsset) och 4-6 (Tunga set). Vad gäller min träning så är mitt motto "muskelkontakt", jag drar hellre ner på vikterna och ser till att jag får bra kontakt i muskeln. Hoppas du fått svar på dina funderingar, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linen Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Min periodiska fasta är nu igång spännande och se vad som sker om jag går ner mer.åt senast igår vid 15.00 och är ej hungrig än på länge känns det som.Dock dricker jag en hel del kaffe och loka citron men det gör väl inget!? Tänkte väga mig på måndag och se vad som hänt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny J Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Börjar precis känna mig som människa efter min magsjuka i måndags och börjar fundera ifall jag ska se detta som ett gyllene tillfälle att testa periodisk fasta igen. Jag har nämligen inte klarat kaffe nu och jag tror att kaffet var största problemet för mig när jag testade periodisk fasta. Så nu skulle det bara vara att köra på utan kaffet och hoppas att magen klarar det. Men kanske så att man tar en väldigt lugn start, typ matfönster på 10-12 h t.ex. och se hur magen reagerar. Sedan ifall det går bra kunde man minska på matfönstret vart efter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mejdej Posted February 13, 2013 Author Share Posted February 13, 2013 Jag har inte kört regelbundet och experimenterar lite vad som passar mig 24 - 16 timmar. Tycker 16 är lite blaha.. men 20 till 24 är bättre om jag inte ska hålla på varje dag. Vad jag tydligt märkt är att jag äter mindre när jag äter. Är inte lika sugen längre. Vore kul att veta om andra också känt det. Så har jag ett problem, den j-a magen som inte tillåter kaffe när jag inte äter, kör mullbärsté - som smakar f-n. Men jag tror det minskar suget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linen Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Jag har inte kört regelbundet och experimenterar lite vad som passar mig 24 - 16 timmar. Tycker 16 är lite blaha.. men 20 till 24 är bättre om jag inte ska hålla på varje dag. Vad jag tydligt märkt är att jag äter mindre när jag äter. Är inte lika sugen längre. Vore kul att veta om andra också känt det. Så har jag ett problem, den j-a magen som inte tillåter kaffe när jag inte äter, kör mullbärsté - som smakar f-n. Men jag tror det minskar suget. Jag testar oxå nu och är inne på 2a dygnet 24h mellan målen.Men idag är jag ej hungrig men ska slänga i mig ala Larz biffar sen tänkte jag troligtvis innfinner sig hungern för en måltid ikväll...fortsättning följer hur man mår och lycka till du oxå 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 En liten uppdatering på min periodiska fasta ( äter var 24:e timme ) som nu har varat i fyra veckor. Började ju för att försöka kicka igång viktminskningen som hade avstannat. Jag gick ner tre kilo första veckan, stod still 2:a och 3:e men har tappat ytterligare 1 kg sista veckan. Summa sumarium 4 kg på fyra veckor Inte fy skam och jag har mått väldigt bra under tiden så jag fortsätter ett tag till. Fördelarna jag har märkt är ett ännu lungnare inre än på länge trots hyffsat strikt LCHF. Faktiskt har jag sista veckan kännt mig lite piggare också men det kanske beror mer på att jag börjat med omega 3 och d-vitamin också för ett par veckor sedan. Skit samma för jag mår oförskämt bra och lchf maten smakar godare än någonsin. Varje måltid var 24:e timme är en fröjd för smaklökarna och jag njuter av varje tugga. En annan fördel för en som inte trivs i köket bland kastruller och skit är att jag känner mig riktigt driven och tycker det är roligt att laga mat när jag kommer hem på kvällen. Har sett i andra kommentarer här att vissa tycker periodisk fasta är trams och då undrar jag vad de grundar sitt påstående på. Förmodligen är de väl trådsmala och mår bra eller så är det så att de inte har bättre vett än att utala sig som de gör. Vissa åsikter kan man faktiskt behålla för sig själv, man behöver inte spy dem omkring sig i tid och otid. Vi är många som kämpar med övervikt och ohälsa och vi försöker hitta bra vägar för att stävja detta så tänk er för ni som utalar er innan hjärnan är med på banan. //Lars 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Att må oförskämt bra, är faktiskt en så härlig upplevelse att man lätt kan börja betrakta obligatoriska utgifter som tillgångar Det allra trevligaste är dock att glädjen man själv upplever, brukar smitta av till andra i omgivningen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
melderv Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Fråga från PF-newbie: Jag har precis dragit igång med en "8/16h-modell" men läste nu nånstans att den modellen är bäst för de som styrketränar. Jag styrketränar inte. Jag tränar inte alls. Vill fokusera på maten nu till en början. Har jag förstått detta rätt? Blir det fel för att jag inte tränar? Hur bör jag göra? (Äter strikt LCHF) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Fråga från PF-newbie: Jag har precis dragit igång med en "8/16h-modell" men läste nu nånstans att den modellen är bäst för de som styrketränar. Jag styrketränar inte. Jag tränar inte alls. Vill fokusera på maten nu till en början. Har jag förstått detta rätt? Blir det fel för att jag inte tränar? Hur bör jag göra? (Äter strikt LCHF) Som Zepp var inne på, men kanske uttryckte lite burdust (men utvecklade ju senare vad han menade), så är poängen att inte överkomplicera. Om jag förstått Larz här ovan så har jag han i princip automatiskt landat i att äta som han gör och det verkar ju funka alldeles strålande. Så vill du äta enligt PF så utgå i så fall hellre från dig själv och dina egna behov. Ha i bakhuvudet att populariseringen av PF av idag främst utgått från Martin Berkhans modell, dvs Lean Gains. Du kan läsa mer om det här: http://www.leangains.com/ Men även om Berkhan är en klipsk person så är han ingen Gud. Han har inget trollspö som han viftar med som sedan styr naturens lagar och den kroppsliga evolutionen så att det måste vara si och så många timmar mellan varje måltid etc. Så igen, utgå från dig själv. Många upplever en naturlig PF med LCHF, dvs man äter mindre frekvent. Kan man få bättre effekt genom att minska "ätomfånget" s.a.s.? Prova? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Fråga från PF-newbie: Jag har precis dragit igång med en "8/16h-modell" men läste nu nånstans att den modellen är bäst för de som styrketränar. Jag styrketränar inte. Jag tränar inte alls. Vill fokusera på maten nu till en början. Har jag förstått detta rätt? Blir det fel för att jag inte tränar? Hur bör jag göra? (Äter strikt LCHF) Bry dig inte om vem det passar. Fungerar det för dig, kör vidare. Fungerar det inte, anpassa så att det passar. Som jag skrivit innan, äter jag själv efter något som skulle kunna kallas för 9/15. Jag har inte följt någon modell, utan det bara blev så av sig själv i min letande efter fungerande ätmönster. Kör igång bara... testa och ändra och anpassa om det behövs. Våga och vinn... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted February 16, 2013 Share Posted February 16, 2013 Fråga från PF-newbie: Jag har precis dragit igång med en "8/16h-modell" men läste nu nånstans att den modellen är bäst för de som styrketränar. Nej då. 16/8 funkar även utmärkt utan att träna :-) Det viktiga är att ge kroppen några extra timmars vila från matsmältning och för att få en chans att dra igång en del biokemiska reparationsprocesser i kroppen som inte får en chans att starta i vanliga fall när man äter från morgon till kväll (och därmed smälter mat en bra bit in på natten). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Nu ska jag för första gången testa; åt middag kl 19.15 ikväll, planen är att inte dricka mitt frukost-bullet-kaffe förrän kl 12 imorgon och därefter simma en timme. Blir spännande att se hur jag klarar fasta nu när jag äter strikt jämfört med hur illa jag fixade det innan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Nu ska jag för första gången testa; åt middag kl 19.15 ikväll, planen är att inte dricka mitt frukost-bullet-kaffe förrän kl 12 imorgon och därefter simma en timme. Blir spännande att se hur jag klarar fasta nu när jag äter strikt jämfört med hur illa jag fixade det innan Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnaI Posted February 18, 2013 Share Posted February 18, 2013 När jag har testat periodisk fasta har jag frusit jättemycket och blivit helt blå under naglarna och om läpparna. Känns som att jag inte har någon förbränning då... Vad beror detta på? Äter jag för lite fett? Är inte i ketos från början? Kan ni hjälpa mig? // Anna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
melderv Posted February 18, 2013 Share Posted February 18, 2013 Oj... det har jag aldrig hört talas om... sen är det ju rätt svårt att svara på din fråga då du inte berättat hur du äter (?). Sen om jag skulle gissa lite hejvilt kan jag tänka mig att du kanske generellt får i dig för lite energi (vilket ju är poängen när man försöker gå ner i vikt) och då har ju kroppen svårare att hålla värmen. Men då pratar jag förvisso om att frysa... brukar du bli blå under naglarna och om läpparna annars när du fryser? Annars är jag väl helt ute och cyklar haha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frida.g Posted February 18, 2013 Share Posted February 18, 2013 Ja, alltså min kropp reagerade ju inte så himla bra på det här. Har ätit lchf två månader och blivit intresserad av PF. Åt som vanligt igår, sista målet kring 21 och sen ringde klockan kl 06 imorse.Gick bra fram till 10-tiden då jag blev extremt hungrig och tog en kopp te på fikat, utan något i. Lite snurrig och kraftlös fortsatte jag lektionen.Kring 11 blev jag helt svettig, varm, illamående och jag fick gå till toan och spy! Har inte spytt i varken sjukdom eller bakfylla på år och dar, så sen enda kopplingen jag ser är PF. Nu har jag vräääkt i mig mat men är fortfarande snurrig och lite ont i huvudet. Det här experimentet tänker jag nog inte testa igen... Har svårt att se vad jag kan ha gjort fel också när det enda instruktionerna man får är att man inte ska äta något från säg, 20.00-12.00. Det låter alltså som en "lätt" grej.Gjorde det, spydde.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anina Posted February 18, 2013 Share Posted February 18, 2013 Ja, alltså min kropp reagerade ju inte så himla bra på det här. Har ätit lchf två månader och blivit intresserad av PF. Åt som vanligt igår, sista målet kring 21 och sen ringde klockan kl 06 imorse. Gick bra fram till 10-tiden då jag blev extremt hungrig och tog en kopp te på fikat, utan något i. Lite snurrig och kraftlös fortsatte jag lektionen. Kring 11 blev jag helt svettig, varm, illamående och jag fick gå till toan och spy! Har inte spytt i varken sjukdom eller bakfylla på år och dar, så sen enda kopplingen jag ser är PF. Nu har jag vräääkt i mig mat men är fortfarande snurrig och lite ont i huvudet. Det här experimentet tänker jag nog inte testa igen... Har svårt att se vad jag kan ha gjort fel också när det enda instruktionerna man får är att man inte ska äta något från säg, 20.00-12.00. Det låter alltså som en "lätt" grej. Gjorde det, spydde.. Jag tror definitivt INTE det var PF som gjorde dig sjuk ! Man blir inte spysjuk utav att vara utan mat. När man ska prova PF kan det ju precis som vid kostbyte vara all ide att ta det lugnt. Vara snäll mot kroppen och känna efter, och kanske sakta vänja sig vid nya rutiner. Tex kan man vid fasta börja med att bara förskjuta frukosten ng timme för att se hur det känns, hitta sitt eget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frida.g Posted February 18, 2013 Share Posted February 18, 2013 Jag tror definitivt INTE det var PF som gjorde dig sjuk ! Man blir inte spysjuk utav att vara utan mat. När man ska prova PF kan det ju precis som vid kostbyte vara all ide att ta det lugnt. Vara snäll mot kroppen och känna efter, och kanske sakta vänja sig vid nya rutiner. Tex kan man vid fasta börja med att bara förskjuta frukosten ng timme för att se hur det känns, hitta sitt eget. Fast jag är ju inte sjuk nu...? Jag blev tvärdålig och känslan var att jag blev så överhungrig att jag spydde typ. Nu mår jag hur bra som helst förutom lite ont i huvudet! Men det är som du säger, man får ta det lugnt i början. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
melderv Posted February 18, 2013 Share Posted February 18, 2013 Låter som näringsbrist eller nåt åt det hållet... hur äter du i övrigt? Vad åt du innan "fastetimmarna"? För mig funkar PF prima för att jag äter mig ordentligt mätt (!) vid sista måltiden. Sen äter jag mig också hyffsat ordentligt mätt vid första målet på dagen. Det blir bara nån "smörkaffe" eller något däremellan. Hursomhelst! Strunta i PF tillsvidare. Kom fram till vad det berodde på istället för att pusha kroppen över dess gränser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted February 18, 2013 Share Posted February 18, 2013 Harlequin och ni andra som tränar vid periodiskt fasta, har ni tränat "mitti i " fastan? Jag kör 16h fasta ca två gånger i veckan, skippar frukost och kör styrketräning innan jag äter lunch. Hur fungerar det att sen fortsätta fastan och vänta med mat till kvällen? Jonas Colting använder ju 24h fasta och tränar under tiden. Jag fastar inte för att gå ner i vikt utan för bättre balans i ätandet, hungerkontroll och bättre träningseffekt (enligt Jonas Bergqvist) Jag upplever att jag är mindre hungrig vid lunchtid efter fasta än när jag äter frukost. har bara inte "vågat" 24h än. Ni som har problem med 16h, det kanske kan vara tufft för kroppen om den är helt ovan, det kanske går att flytta fram frukosten 2h, nästa gång 3h och till slut blir det 16h fasta? . Jag var väldigt hungrig vid de vanliga mattiderna första gången, det kändes skönt att bryta det mönstret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harlequin Posted February 18, 2013 Share Posted February 18, 2013 Harlequin och ni andra som tränar vid periodiskt fasta, har ni tränat "mitti i " fastan? Jag kör 16h fasta ca två gånger i veckan, skippar frukost och kör styrketräning innan jag äter lunch. Hur fungerar det att sen fortsätta fastan och vänta med mat till kvällen? Jonas Colting använder ju 24h fasta och tränar under tiden. Jag fastar inte för att gå ner i vikt utan för bättre balans i ätandet, hungerkontroll och bättre träningseffekt (enligt Jonas Bergqvist) Jag upplever att jag är mindre hungrig vid lunchtid efter fasta än när jag äter frukost. har bara inte "vågat" 24h än. Ni som har problem med 16h, det kanske kan vara tufft för kroppen om den är helt ovan, det kanske går att flytta fram frukosten 2h, nästa gång 3h och till slut blir det 16h fasta? . Jag var väldigt hungrig vid de vanliga mattiderna första gången, det kändes skönt att bryta det mönstret. Hej Nej jag har inte tränat mitt i fastan, jag kör fastan mellan 21.00-12.00 och mitt ätfönster mellan 12.00-21.00. Min träning hamnar vanligtvis runt 18.30-20.00. Min periodiska fasta är fem till sex dagar i veckan, under helgerna så har jag min ätardag. Funkar bra för mig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Ja, alltså min kropp reagerade ju inte så himla bra på det här. Har ätit lchf två månader och blivit intresserad av PF. Åt som vanligt igår, sista målet kring 21 och sen ringde klockan kl 06 imorse. Gick bra fram till 10-tiden då jag blev extremt hungrig och tog en kopp te på fikat, utan något i. Lite snurrig och kraftlös fortsatte jag lektionen. Kring 11 blev jag helt svettig, varm, illamående och jag fick gå till toan och spy! Har inte spytt i varken sjukdom eller bakfylla på år och dar, så sen enda kopplingen jag ser är PF. Nu har jag vräääkt i mig mat men är fortfarande snurrig och lite ont i huvudet. Det här experimentet tänker jag nog inte testa igen... Har svårt att se vad jag kan ha gjort fel också när det enda instruktionerna man får är att man inte ska äta något från säg, 20.00-12.00. Det låter alltså som en "lätt" grej. Gjorde det, spydde.. Det är ju bland annat flunsatider en hel del är magsjuka. Det kan ju ha varit ett utslag av dålig timing helt enkelt. En tanke vad gäller att du utgick från LCHF innan du gav dig på PF. Upplevde du att LCHF "automagiskt" gjorde att du började äta mindre ofta? Man skulle ju kunna tänka sig att OM man känner så så är bättre att mjukstarta och gradvis tänja gränserna vad gäller måltidsintervallerna. Som Zepp var inne på tidigare, alla kostomläggningar måste primärt utgå från en själv så de grundläggande rekommendationerna kring olika dieter måste ses som just rekommendationer innan man börjar. Självklart kan man inte fortsätta äta kanelbullar varje dag till kaffet om man har för avsikt att ge sig på en LCHF-diet, men däremot så finns det en stor poäng i att göra saker som verkar jobbiga/krävande/"bara nya" gradvis och i en takt som gör att man själv hänger med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Jag har testat två dagar i rad med att äta 12-20. Det har funkat över förväntan bra när det gäller hunger/sug/mättnad men jag fick rejäl huvudvärk och svårt att koncentrera mej, kände mej väldigt seg och trött. Ska prova att istället äta 9-17, tror det funkar bättre för mej. Som sagt - ändå över förväntan faktiskt då jag är fullt nöjd med 2 mål mat om dan bara, jag provar lite till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Idalin Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Detta är helt nytt för mig så har lite frågor... Bär ni fastar, nu dricker inget vatten eller något unde de 16 timmarna eller 24 timmar och efter de timmarna äter ni som vanligt en dag.. Men om man tränar mycket som jag hur hör man för att få bästa resultatet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Vatten, kaffe och the brukar anses ok, så länge det inte innehåller några kalorier. För träning ska det ju ge extra effekt så länge det inte gäller träning på elitnivå http://www.jonasbergqvist.se/sidor/periodisk-fasta/ Just nu är jag rejält förkyld, när det blir bättre ska jag testa att träna under fastan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harlequin Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 Detta är helt nytt för mig så har lite frågor... Bär ni fastar, nu dricker inget vatten eller något unde de 16 timmarna eller 24 timmar och efter de timmarna äter ni som vanligt en dag.. Men om man tränar mycket som jag hur hör man för att få bästa resultatet.. Vatten, Kaffe, Thé är ok, det är ju rätt viktigt att dricka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 Det ligger ju inget självändamål i att köra PF.. utan det är mer en upplysning att många faktist klarar sig och mår bättre av att äta en gång eller två under ett helt dygn. Dvs man måste inte slaviskt äta var 3-4 timme.. utan man kan känna efter hur ofta man faktist behöver äta och vad som passar en bäst. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted February 24, 2013 Share Posted February 24, 2013 Detta är helt nytt för mig så har lite frågor... Bär ni fastar, nu dricker inget vatten eller något unde de 16 timmarna eller 24 timmar och efter de timmarna äter ni som vanligt en dag.. Men om man tränar mycket som jag hur hör man för att få bästa resultatet.. Som vissa andra redan svarat... kalorifria drycker (eller som endast innehåller en försumbar del kalorier) är okej. Själv dricker jag vatten, grönt te, svart te och kaffe under fastan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 Egentligen bryter väl periodisk fasta mot en av LCHF-grundprinciper, dvs. äta när man är hungrig. Eller blir ni hungriga ett par gånger i ert ätfönster ? Om inte, äter ni väl enligt fast tider, eller hur ? Varför ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 De perioder jag kört P/F och bara ätit ett kvällsmål kan jag inte säga att jag blivit verkligt hungrig i mellantiden. Man har stabilt blodsocker i ketos med energi från fettdepån, när magsäcken väl vant sig vid att vara tom slutar den signalera hunger. Det är väl bara att man kan känna sig sugen vid lunchtid när alla samlas i kantinen... Jag tycker måltider är roliga så P/F gör livet lite torftigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 Egentligen bryter väl periodisk fasta mot en av LCHF-grundprinciper, dvs. äta när man är hungrig. Eller blir ni hungriga ett par gånger i ert ätfönster ? Om inte, äter ni väl enligt fast tider, eller hur ? Varför ? Jag har bara testat några dagar men mina upplevelser av det var att jag blev hungrig vid två tillfällen per ätfönster - och så trodde inte jag att jag skulle reagera. Jag upplevde dessutom längre mättnadskänsla mellan måltiderna. Jag åt inte enligt fasta tider utan bara utifrån det ätfönster jag bestämt 8/16 - eller inom det ätfönstret kanske man säger. För mej var det en bra erfarenhet, en av dagarna blev min fasta dessutom längre än jag planerat, på grund av en provtagning som jag skulle vara fastande inför. Det gick väldigt bra även om jag var sååå trött innan jag fick äta igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johann Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Tror jag inte platsar här, för efter 5 år av periodiskt fastande prövar jag ju inte längre. Frukost är helt onödigt, ät rätt de andra måltiderna, ät LCHF. Man dör inte om man inte äter var tredje timme. Även om jag ska ut och åka skidor, springa eller cykla på förmiddagen gör jag det utan mat i magen, kanske en kopp kaffe eller te bara. På vintern åker jag mycket utför med vänner, och de måste ju ha 1-2 fikaraster innan lunch, men det beror snarare på sockersug och att de inte har någon kondition. Att min mage är lugn, att jag nästan aldrig är sjuk och att jag kan prestera på en jämn nivå dag för dag, det går mindre upp och ner. Det tackar jag LCHF för. Tycker bara det är skönt att slippa tänka på mat hela tiden och jag känner ju inte det minsta att jag har lägre energinivå på förmiddagen, snarare tvärtom. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 En liten uppdatering här igen. Har hållit på så många veckor nu med att bara äta var 24:e timme så jag börjar tappa räkningen. Tror jag är inne på min 7:e eller 8:e vecka nu. Har ju mått alldeles förträffligt och fått igång viktnedgången igen men nu går det trögt. Denna veckan har varit seg som tuggummi och viktminskningen pendlar mellan 3-4 kg. Har också varit lite trött och hängig. Vet inte om jag skall skylla detta på mitt sätt att äta eller på andra faktorer. Jag menar man är ju så evinnerligt trött på vinter och snö nu. Bara solen tittar fram ibland så går ju livet mycket lättare. Om jag tänker tillbaka innan min LCHF tid så kom sådana här tröttsamma perioder betydligt oftare. Angående den pendlande viktminskningen så kan det kanske bero på att jag har tränat styrka 3 ggr i veckan i en period nu. Har kört rätt tufft och strikt med benböj, marklyft, bänkpress och lite andra mindre krävande övningar. Har blivit lite starkare under den här tiden och det bör väl innebära lite mer muskler så det som försvunnit i fett har kanske ersatts av muskler. Det känns verkligen som jag har tappat vikt på vissa delar av kroppen. Speciellt runt häcken men magen fortsätter att puta ut, kanske där min kropp tar av fettlagret till sist. Tror jag skall köra på ett tag till och se om det vänder. Bor ju i Skåne så våren bör inte vara allt för långt borta Ha en bra helg alla ni där ute i cyberrymden. Lars 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Egentligen bryter väl periodisk fasta mot en av LCHF-grundprinciper, dvs. äta när man är hungrig. Eller blir ni hungriga ett par gånger i ert ätfönster ? Om inte, äter ni väl enligt fast tider, eller hur ? Varför ? Hmmmm! Det blir väl lätt så att man provar allt inom ramen för LCHF när inte kroppen vill släppa ifrån sig mer fett. Det var kanske så för ursprungsmänniskan att den inte alltid kunde äta när den var hungrig. Tillgången på villebråd och säsongen avgjorde kanske när de kunde skaffa något ätbart så detta är kanske egentligen inget onaturligt för oss. Bara lösa teorier och filosofiska tankar från min sida Sen är det ju alltid intressant att se hur ens kropp reagerar på det man gör. Om jag trots allt skall summera mina veckor med periodisk fasta så måste jag säga att det mesta har varit positivt. Man blir själv lite förvånad över att man kan fungera så bra med både jobb, träning och allt annat. //Lars 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lenajohansson Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 hej! har nu testat pf i två dagar mellan kl 10-18 , idag lite förskjutet.. känns jäkligt skönt o befriande att 'slippa' tugga tugga äta äta hela tiden... dricker mitt kaffe på morgonen med lite grädde och njuter av det... fick mer energi redan första dagen o började storstäda innan första målet idag väntar jag med maten till lunch (som är dagens höjdpunkt för mig-största målet för dagen) spontangick en promenad utan mål, vilket kan vara svårt för mig i vanliga fall (läs-innan lchf) inget blodsockerfall eller trötthet alls - bara en känsla av befrielse! märkte redan igår att jag istället för min frömacka med mycket pålägg, ville ha mer riktig mat...åt då fetaost med sallad o olja kvällarna är inget problem...är inte hungrig men törstig och dricker té vid 20-tiden då känner jag också att jag fortfarande är mätt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 Jag har en stor skepsis till alla teorier och sanningar om när man ska äta. Dvs. regler om klockslag och olika fönster. Alla är vi ju olika som individer med olika dygnsrytm och vanor. En del är morgontrötta och andra har avvikande ämnesomsättning. Vissa tränar så att svetten rinner och andra ligger på sofflocket och njuter av film som konst. Alltså, alla är vi olika och jag menar att det aldrig kan finnas bara en sanning när man bör äta. Sanningarna är lika sånga som vi är själva till antal. Varför sprids då dessa sanningar ? Gissningsvis av samma orsaker som att sälja bröd ! Panem et circenses... bröd och cirkusnöjen åt folket ! Flockaktiviteter för pöbeln... Därför... våga ifrågasätta "sanningar" och våga också att ändra dessa "sanningar" utifrån vad som fungerar bäst för dig själv ! Bara du själv vet vad som fungerar för dig... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts