Jump to content

Vi som prövar periodisk fasta

mejdej

Recommended Posts

Ännu en lite uppdatering av min PF. Nu rullar det på som bara den och jag har tappat 5,5 kg på drygt 9 veckor. Energi har jag också så det blir över :D

Har den sista veckan faktiskt ätit något lite till efter mitt huvudmål som sker någon gång mellan 17 - 19. Några kvällar har jag tagit ett par ägg med majonäs och en blandfärsbiff eller en dubbel finncrisp med rikligt med smör och brieost på lite senare vid  ca 21:00 men sen blir det inte mer än kaffe och vatten tills nästa dag.

Mår så bra så jag kör på ett tag till. Kan kanske nå mitt mål att få bort magen. Den är betydligt mindre redan :D var och köpte nya jeans i storlek 32/30 och de sitter inte precis tajt. Härlig känsla. På jobbet har jag fått byta storlek på jobbebyxorna från 52 till 48. Nu känns det inte svårt att hålla på med det här :D

I går avslutade jag jobbeveckan med ett hårt styrketräningspass och idag har jag gått 5 km i raskt tempo på förmiddagen med hunden efter två koppar kaffe med vispgrädde till "frukost". Känner sådan lust till att börja jogga så fort skogsvägar och stigar blir isfria. Både hunden och jag älskar det.

Ligger också i startgroparna för att börja cykla till jobbet igen och det blir 14 km om dagen. Har gjort det året runt i ett par år men kom av mig i höstas på grund av familjeproblem (sjukdom)(inte jag). Detta är också något som börjar ordna upp sig som det ser ut i nuläget så livet börjar se ljust ut igen :)

Visst är det väl förunderligt att man kan må så bra och ha så mycket energi trots det är så pass långt mellan måltiderna. Är faktiskt förvånad själv :D

Blev väldigt taggad av Jonas Berqvist blogginlägg om periodiskt fasta: http://www.jonasbergqvist.se/sidor/periodisk-fasta/  och faktiskt av Daniel Matssons hemsida också: http://www.styrkelabbet.se/periodisk-fasta/

Som jag skrivit innan så är det här något som jag kan rekomendera till er som inte får igång viktminskningen eller har hamnat på en platå. Det är inte helst enkelt men det går. Jag har ju haft mina dippar under de här veckorna med lite trötthet och sug men vill man bara tillräckligt så klarar man det ;)

//Lars

• Like 3

Jag har en stor skepsis till alla teorier och sanningar om när man ska äta. Dvs. regler om klockslag och olika fönster. Alla är vi ju olika som individer med olika dygnsrytm och vanor. En del är morgontrötta och andra har avvikande ämnesomsättning. Vissa tränar så att svetten rinner och andra ligger på sofflocket och njuter av film som konst. Alltså, alla är vi olika och jag menar att det aldrig kan finnas bara en sanning när man bör äta. Sanningarna är lika sånga som vi är själva till antal. 

Varför sprids då dessa sanningar ? Gissningsvis av samma orsaker som att sälja bröd ! Panem et circenses... bröd och cirkusnöjen åt folket ! Flockaktiviteter för pöbeln...

Därför... våga ifrågasätta "sanningar" och våga också att ändra dessa "sanningar" utifrån vad som fungerar bäst för dig själv ! Bara du själv vet vad som fungerar för dig...

Vem har pratat om sanningar? Rubriken här är "Vi som provar..." och vi funderar just på vad som funkar bäst för oss. Jag tror att du är lite på fel plats med dina antisanningar.:-)

• Like 1

Jag har gått upp ett par kilo sedan jag började med PF. Fast jag vill helst gå ner ....  Åt ingen frukost.Lunch vid kl.13.00.Middag vid KL 18,00. Mellan KL.13.00 och 18.00 var jag konstant hungrig.Jag vräkte i mig hur mycket mat som helst och kände ingen mättnad...Men förre kl 12 var  jag inte hungrig.Så det verkar att detta inte fungerar  på mig eftersom jag blir så fokuserad på maten och går upp i vikt..

Larz, du skriver efter en frukost på kaffe med grädde? Brukar du dricka det? Bryter du inte fastan då?

Bara vispgrädde på helgerna. Lyxar till det då :D Kan bli en och annan gång i veckan med men inte ofta. Tror väl inte att jag bryter fastan för det. Det är ju ingen fast föda så magen bör ju inte få något speciellt att jobba med. Men jag är absolut ingen expert på det här. Detta verkar ju bevisligen fungera för mig än så länge. Vi är ju olika som människor.

Så länge jag känner att jag mår som en prins och går ner  i vikt så kör jag på. Bör ha en 5-6 kg till att plocka så det är inte mycket men det blir ju ofta svårare och svårare ju närmare målvikten man kommer. Blir kanske att äta var 36:e timme på slutet för nu ger jag järnet. Magen skall bort, så är det bara :P

//Lars

• Like 1

Vem har pratat om sanningar? Rubriken här är "Vi som provar..." och vi funderar just på vad som funkar bäst för oss. Jag tror att du är lite på fel plats med dina antisanningar.:-)

Undra om du inte missförstår mig ?

Som jag skrivit tidigare, tillämpar jag inte specifikt periodisk fasta medvetet, eftersom jag har egentligen inget ätfönster per definition. Men jag äter ändå på ett sätt som kan klassas som fastan... två gånger om dagen morgon och kväll med en kontinuitet från en dag till en annan. Jag äter så med en viss glidning sju dagar i veckan sedan förra sommaren.

Det jag menar med sanningar är att man behöver inte vara bokstavstrogen för att erhålla effekt av dito. Man behöver inte följa ursprungsdefinitionen... timtalet ordagrant, dvs "sanningen" hur man ska göra, Det går hur bra som helst att anpassa det hela till sig själv och sitt leverne och rutiner. Dvs. prova på utan att egentligen prova på. En del tycker ju att de får det inte att fungera, men jag hävdar att visst går det med en anpassning. Våga och vinna helt enkelt.

Undra om du inte missförstår mig ?

Som jag skrivit tidigare, tillämpar jag inte specifikt periodisk fasta medvetet, eftersom jag har egentligen inget ätfönster per definition. Men jag äter ändå på ett sätt som kan klassas som fastan... två gånger om dagen morgon och kväll med en kontinuitet från en dag till en annan. Jag äter så med en viss glidning sju dagar i veckan sedan förra sommaren.

Det jag menar med sanningar är att man behöver inte vara bokstavstrogen för att erhålla effekt av dito. Man behöver inte följa ursprungsdefinitionen... timtalet ordagrant, dvs "sanningen" hur man ska göra, Det går hur bra som helst att anpassa det hela till sig själv och sitt leverne och rutiner. Dvs. prova på utan att egentligen prova på. En del tycker ju att de får det inte att fungera, men jag hävdar att visst går det med en anpassning.

Jag tror inte jag riktigt förstår vad du menar, eller ditt resonemang med "sanningar", vad är det med periodisk fasta som gör att du anser att upplägget kring det hela målas upp som sanningar. Om nu timmarna (tidsuppdelningen osv) gör att du upplever att det finns en massa sanningar, borde även LCHF och exempelvis vad man ska äta (potatis eller ej), antalet kolhydrater (20g, 30g, 50g, osv per dag ), etc också vara en massa sanningar. 

Regler som berättas som allerådande är de "sanningar" jag syftar på. Jag ser inga egentliga regler t.ex inom LCHF och menar att när regler börjas lyftas fram som sanningar uppstår just frågorna om vad man får göra istället för vad man kan göra ? Periodisk fasta bygger bl.a på tidsregler och jag menar att om någon har problem med tiderna, så är det bara strunta i dem och inte hejdas av sådant och plötsligt kan man kanske uppnå det man önskar sig.  

Jag har gått upp ett par kilo sedan jag började med PF. Fast jag vill helst gå ner ....  Åt ingen frukost.Lunch vid kl.13.00.Middag vid KL 18,00. Mellan KL.13.00 och 18.00 var jag konstant hungrig.Jag vräkte i mig hur mycket mat som helst och kände ingen mättnad...Men förre kl 12 var  jag inte hungrig.Så det verkar att detta inte fungerar  på mig eftersom jag blir så fokuserad på maten och går upp i vikt..

Vad åt du när du väl åt???????? Kanske du åt för lite fett och protein och för många kh. Bokför du din kost på något vis så du kan se fördelningen på fett, protein och kh?

Regler som berättas som allerådande är de "sanningar" jag syftar på. Jag ser inga egentliga regler t.ex inom LCHF och menar att när regler börjas lyftas fram som sanningar uppstår just frågorna om vad man får göra istället för vad man kan göra ? Periodisk fasta bygger bl.a på tidsregler och jag menar att om någon har problem med tiderna, så är det bara strunta i dem och inte hejdas av sådant och plötsligt kan man kanske uppnå det man önskar sig.  

Ok jag förstår hur du menar, hängde bara inte riktigt med varför du just hakade upp dig på de bestämda tidsintervallerna i PF, jag förstår om du anser att metoden är rätt så fyrkantig, där gränserna för vad som kan anses som PF och inte är rätt så uppstyrda. Men så är ju LCHF och lowcarbkost ochså uppstyrt, dvs av olika guider och regler för vad som anses vara LCHF och vad som inte är LCHF. Jag tror att det på ett sätt måste vara uppstyrt, just av den anledningen att det ska vara konkret. Självklart så ska man strunta i tiden om man har problem med denna, men då ska man samtidigt veta att då är det inte PF man äter enligt. Samma sak gäller LCHF, har man problem med att man inte kan sluta äta pasta, ris, bröd, eller minska ner dessa till de nivåer som anses vara LCHF, då ska man veta att det inte är LCHF man äter enligt.  :)

Hej alla

Nu har även jag hoppat på och testar PF, efter att min vikt tickat lite uppåt (lite för mkt kh). Har alltid varit en jag-måste-äta-frukost-människa men har nu dessa två dagar klarat mig alldeles utmärkt :-)

Mitt första mål på dagen har varit kl.11 när jag har lunch och middagen intagits kl.19. Klarade mig inte riktigt mellan lunch o middag men tog då ett kokt ägg. Övrig tid bara te och vatten.

Hade lite huvudvärk i går men inte känt av ngt idag :-) I dag var jag eg inte hungrig kl 11 men vågade inte vänta tills fikarasten 13:45. Jobbar som säljare vid telefonen hela tiden och då får jag lite svårt att gå ifrån att äta lite senare. Men om jag inte är hungrig vid 11 i morgon så ska jag skjuta på det till rasten. Känner att jag blev mättare fortare när jag väl åt...

Jag har ca 20 kg att ta av och hoppas att detta ska få fart på viktminskningen. Jobbar dock lite i motvind då mina hjärtmediciner har viktökning som biverkningar, men det SKA gå :-)

Ja det finns en risk med detta, för mig är det att jag tycker jag kan unna mig en liten liten macka, nu när jag inte ätit på .. ja du vet. Jag har inte gått upp men heller inte gått ner. Så då undrar man varför. Jag fortsätter för jag har relativit lätt för det och har  läst om hälsovinsterna. Men då gäller det två tre gånger i veckan. Jag tror som nån fastaguru jag läst, att det kan trigga igång dåliga ätbeteenden. Jag tror kanske inte heller att det är något för dig

Det triggar verkligen dålig ätbeteenden.Så fastan är ingenting för min del. Äter frukost nu igen.Ätt ägg en avokado och kaffe med lite grädde funkar bra på morgonen. Med lite mat i magen då lunchen kommer kan man bete sig som en vanlig människa och inte som en vild urhungrig varg  :)

Jag har ätit, och äter ibland lite enligt periodisk fasta.

Ett enkelt upplägg tyckte jag var att dagligen äta mellan 13-21. Det blir inte konstigare än att man skippar frukost, vilket jag ändå gör eftersom jag aldrig är hungrig på morgonen. och så att man inte småäter innnan man går och lägger sig då. sista måltiden klockan 21!

Det triggar verkligen dålig ätbeteenden.Så fastan är ingenting för min del. Äter frukost nu igen.Ätt ägg en avokado och kaffe med lite grädde funkar bra på morgonen. Med lite mat i magen då lunchen kommer kan man bete sig som en vanlig människa och inte som en vild urhungrig varg  :)

Hej.

Har kört PF i ca 18 månader 4-5 dagar i veckan.
Började i slutet av sommaren 1011 då jag ståt stilla i vikt i ca 7 månader (då 98kg).
Efter 4 månader med PF hade jag gått ner ca 5kg förmodligen både fett och muskler men mest fett.
Sedan dess har det gått ner långsamt sakta men säkert idag ligger jag på ca 85kg och ca 17% fett.

Med PF kan jag över äta och festa till lite utan att gå upp och går jag upp är det max 1kg och det försvinner fort.

Kör moderat Paleo diet och filosofi och äter runt 100-150g kolhydrater per dag.

PF +  lowcarb = win win!

Jag och min man har ätit lchf i två år. Vi äter när vi är hungriga vilket har blivit ingen frukost. Helt omedvetet en variant på PF. Nu har vi börjat läsa om PF och kör minst 16 timmar med två mål om dagen (lunch och middag). Funkar alldeles utmärkt att träna under fastan! Härlig träning på morgonen med bra resultat! Mår bra gör vi med och man märker att vi verkligen är i stabil ketos! Funkar även bra om man vill bygga muskler och inte fokusera på att förlora vikt.

• 1 month later...

Har också anmält mig till PF gruppen på facebook :D En liten uppdatering från mig innebär att jag fortfarande bara äter 1 ordentligt mål om dagen och kompletterar med något litet efter ett par timmar. Allt sker på kvällstid och jag mår väldigt bra på det här. Bekvämt är det också. Behöver inte konka med matlådan till jobbet :D

Ha det gött så syns vi kanske på fajan ^_^

//Lars

• Like 1

Jag har kört 24-timmarsfasta i 15 dagar nu kombinerat med liberal LCHF (vilket innebär vissa mindre utvikningar när lusten pockar på vid middagsbordet som exempelvis sprödbakad fisk). Jag äter alltså en större måltid en gång om dagen. Oftast är det 24 timmar mellan måltiderna, men ibland har det varit 20 och ibland runt 30.

Mellan måltiderna dricker jag kaffe med lite mjölk i samt äter tuggummi. På morgonen dricker jag dock te. Jag tränar varje dag, om än inte särskilt hårda träningspass, utan lättare löpning på dag 1 och ett medelhårt styrkepass på dag 2. Mitt mål är givetvis att komma till en värdig sommarform och hittills har min disciplin varit hög förutom en pizza med vännerna vid ett tillfälle och lite vin på helgkvällarna. Men när jag har ätit pizza så var det den enda måltiden den dagen.

Reflektioner efter två veckor:

Det har fungerat fantastiskt bra som helhet. Första veckan var dock ganska jobbig och jag kände yrsel vid olika tillfällen. Dessutom hade jag humörsvängningar och kände en enorm trötthet. Men detta var inte så ofta. Det har nästan försvunnit helt under de sista dagarna. För jag har även mått stundvis mycket gott. Speciellt sista veckan har kroppen anpassat sig och hungern har radikalt förändrats. Det har känts märkligt att inte vara särskilt hungrig trots att man inte har ätit på nästan ett dygn. Visst är man sugen på mat och annat plock, men man är inte hungrig. Det har varit fascinerande.

Jag har inte vägt mig, men jag tror att jag har gått ner i vikt. Jag borde göra det, men äger faktiskt ingen våg. Men det känns så på klädena. Dessutom går löpningsturerna bättre och bättre. 

En dålig grej har dock uppstått. Jag brukar äta mellan 16:00 - 1700, direkt efter jobbet, och sedan blir jag under cirka två timmar otroligt trött och inte åtkomlig för världen. En paltkoma som jag inte hade tidigare. Kanske borde jag äta efter träningen, men jag vet inte om jag orkar vänta så länge. Är det helt fel att äta innan träningen än efter?

I det stora hela är jag supernöjd och rekommenderar alla att testa på periodisk fasta. Om inte annat så mår kroppen mycket bra. Dessutom har jag gått ner i vikt, om än, bara några kilo. Periodisk fasta är närmast härlig. Det är precis som när LCHF kom in i mitt liv. Det har kommit och gått, men kolhydratskonsumtionen har dragits ner, dock kanske ej tillräckligt mycket. Det är inte alltid så att man orkar stå emot alla frestelserna som erbjuds och resultatet har inte blivit det man önskar, men kroppen mår definitivt bättre. 

Några reflektioner eller tankar kring mitt upplägg? Tacksam för alla kommentarer! Man kan väl lägga till att jag är man och i övre  20-års åldern och har en relativt modest, om än fortfarande övervikt, som jag kämpat med att bli av med i flera år.

Jag tror egentligen att jag hade kunnat köra periodisk fasta väldigt enkelt.
Jag är van vid att va på ca 1000kalorier per dag, och äter oftast väldigt lite... dels på grund av att jag helt enkelt oftast inte blir hungrig (som jag nämnt innan på diverse trådar här på forumet) ... så att gå 24 timmar utan mat skulle inte vara svårt för mig. Kanske kommer köra det någon gång senare, efter jag låtit LCHF:en tagit rot... 

Men nu när jag har läst igenom lite i denna tråd, så håller jag ändå mer på min idé om att fasta i 1-2 dagar innan min resa till sydkorea i slutet av Juni - början av Juli.
Jag kommer köra LCHF fram tills dess, men vägrar undvika socker och kolhydrater (som ris!) när jag är där. Är självklart orolig att gå upp massa i vikt, men hade hoppats att fastan innan skulle motverka en stor viktuppgång... 

Vad tror ni om det?? Fasta innan resan? Jag kommer va i Korea i ca 10 dagar. Omöjligt att undvika kolhydrater under min tid där, även om jag skulle vilja det... (vilket jag inte vill, just under denna resan.)

EDIT: Oh! En idé till mig själv! När jag väl är i Sydkorea, kan jag ju köra periodisk fasta några dagar, med "8h ätfönster".. inte var dag, men de som jag kan kontrollera. Kan inte kontrollera när eller vad jag äter om jag är hemma hos familjen hela dagen, då jag då måste äta samtidigt som dem, och samma mat. Men om jag och min kille är själva vissa dagar utan hans familj, kan jag ju periodfasta just då =)

En dålig grej har dock uppstått. Jag brukar äta mellan 16:00 - 1700, direkt efter jobbet, och sedan blir jag under cirka två timmar otroligt trött och inte åtkomlig för världen. En paltkoma som jag inte hade tidigare. Kanske borde jag äta efter träningen, men jag vet inte om jag orkar vänta så länge. Är det helt fel att äta innan träningen än efter?

Du kanske kan ta något litet innan träningen? 30-60min innan... om detta inte var ett LCHF forum skulle jag föreslå en banan, päron eller nån annan slags frukt, men eftersom att jag är rätt ny på LCHF vet jag inte vad man skulle kunna ta istället ^^; Bär kanske?

Men något litet en stund innan träningen borde väl inte va så farligt?? Menar inte en hel måltid, eller inte ens en halv måltid. Bara nått knippe energi.

• 3 weeks later...

Jag har nu kört med PF sedan början av april. Först 16-timmars fasta ett par gånger i veckan genom att avstå från frukost. Det kändes rätt bra men gav inte viktnedgången en skjuts. Nu provar jag fler dagar i veckan, alternerar med fettkaffe vissa morgnar och rent kaffe andra. Nu inträder zombiekänslan på förmiddagarna, betongkeps, svaghet och kraftiga hungerkänslor. Att dricka mer vatten och kaffe ger en stunds effekt men pigg och klartänkt blir jag inte. När jag väl ska äta lunch blir jag mätt väldigt snabbt och riktigt hungrig efter någon timme igen. Om jag äter rikligare blir jag uppblåst och "svag".

Någon som känner igen sig? Tips på korrigeringar?

De senaste 2 veckorna har jag kört mycket fasta för att kanske minska ett par kg på min normala kroppsbyggnad för att bli definierad, men händer inte så mycket. Dock har jag fått mer energi, och ofta sprungit över en mil efter 18-24h fasta. Kör fasta minst en gång var 3e dag, men närmar sig varannan eller tom varje (så det blir ett mål per dag).

Nu känns det riktigt bra! Åt igår kväll, två portioner, långsamt samt imorse två ägg till frukost med Bregott och en stor kopp med fettkaffe 50g smör och 2 msk kokosfett. Varm i kroppen och lugn till sinnet. Får se nu när jag blir hungrig igen... Känner igen att det tar minst två måltider (nästa dag) innan jag lämnar fastakänslan ( litet uppvarvad, litet avstängd, yr) utan mår som vanligt. Förmodligen har jag kört på för hårt och äter nu som vanligt ett par dar innan jag tar en dag till med 16:8

• 1 month later...

En fråga om PF: Överallt står det att man föreslås att man ska lämna frukosten och äta mellan 12-20 eller något ditåt. Jag provade, men jag klarar inte av det. Jag kan inte vara på jobb och bland folk innan jag ätit på morgonen. Alltså jag är så trött och blir dessutom smått apatisk. Känns mest som om livslusten sakta rinner av mej och jag orkar inte bry mej eller engagera mej i det allra minsta... Jag höll ut bara några dagar, för jag måste ju funktionera på jobbet.

Jag ändrade mina vanor så jag äter ett gott morgonmål. Morgonmålet är dagens bästa stund och jag älskar mina ägg :P Morgonmålet infaller alla mornar 06.30-07.00. Mellan klockan ett och tre äter jag min bastanta lunch och dricker kaffe direkt på. Sen äter jag inget förrän nästa morgon. Om jag tränar gör jag det också på morgonen innan jag bryter fastan. Är det någon annan som har lagt upp fastan på det här viset? Det är ingen konst för mej att hålla de här rutinerna, medan att hoppa över morgonmålet är en sådan plåga.

• 2 weeks later...

Jag har inte kört regelbundet och experimenterar lite vad som passar mig 24 - 16 timmar. Tycker 16 är lite blaha.. men 20 till 24 är bättre om jag inte ska hålla på varje dag. Vad jag tydligt märkt är att jag äter mindre när jag äter. Är inte lika sugen längre. Vore kul att veta om andra också känt det.

Så har jag ett problem, den j-a magen som inte tillåter kaffe när jag inte äter, kör mullbärsté - som smakar f-n. Men jag tror det minskar suget.

Jag har nyss börjat med 5:2 främst för att vässa till mina blodvärden men det skulle ju inte göra nåt om det syntes på midjan också. Jag dricker rött te (roiboos) som både är gott och sprängfullt med antioxidanter

Egentligen bryter väl periodisk fasta mot en av LCHF-grundprinciper, dvs. äta när man är hungrig. Eller blir ni hungriga ett par gånger i ert ätfönster ? Om inte, äter ni väl enligt fast tider, eller hur ? Varför ?

Jag tycker det är väldigt skönt att slippa ut och "jaga mat" vid lunchtid. Det är svårt att hitta juste käk vid jobbet. Tar en lång promenad i solen i stället. Dessutom har jag tidigare alltid varit så styrd av klockan så det är bra att lära mej hur hunger känns på riktigt. Men det är viktigt att dricka! Och dessa heta sommardagar har jag kompletterat med salt, eftersom jag fått dimhjärna

Harlequin och ni andra som tränar vid periodiskt fasta, har ni tränat "mitti i " fastan?

Jag kör 16h fasta ca två gånger i veckan, skippar frukost och kör styrketräning innan jag äter lunch.

Hur fungerar det att sen fortsätta fastan och vänta med mat till kvällen? Jonas Colting använder ju 24h fasta och tränar under tiden.

Jag fastar inte för att gå ner i vikt utan för bättre balans i ätandet, hungerkontroll och bättre träningseffekt (enligt Jonas Bergqvist)

Jag upplever att jag är mindre hungrig vid lunchtid efter fasta än när jag äter frukost. har bara inte "vågat" 24h än.

Ni som har problem med 16h, det kanske kan vara tufft för kroppen om den är helt ovan, det kanske går att flytta fram frukosten 2h, nästa gång 3h och till slut blir det 16h fasta? . Jag var väldigt hungrig vid de vanliga mattiderna första gången, det kändes skönt att bryta det mönstret.

På onsdagar tränar jag tyngdlyftning på kvällen. Bryter fastan vid lunch, tränar kl 18. Jag är inte hemma förrän vid niotiden på kvällen och känner jag ingen akut hunger så fortsätter jag fastan till dagen efter. Inga problem :)

• 3 weeks later...

Har i en vecka ätit mellan 18-22 varje dag. Inget före, inget efter.. Alltså jag fastar 20h per dygn.

Jag har ätit LCHF många år nu..

Jag måste väl få säga att ni som dricker kaffe med fett i på morgonen inte riktigt fastar. Och inte ni som äter 13 och 19 heller.

Men det är min åsikt.

Hur som har jag på en vecka med lchf och denna fasta gått ner 4,5kg.. Och känner skillnad på hunger och sug....

Jag har också dom där besvärliga sista kilona kvar, men det är inte min huvudsak - men kära lchf vänner, jag behöver lite råd.

Jag har precis börjat ett nytt jobb, efter flera år av sjukskrivningar så blev LCHF vägen tillbaka till livet helt enkelt för mig. Min kost är inte ändrad, jag har helt plötsligt fått enorma problem igen och min mage svullar så jag fundera på om perofisk fasta kan vara något. Jag har ett kontorsjobb och tillgång till ICA's underbara salladsbar samt Kista FoodQuart ( finns en del guldkorn där med lchf're bakom disken!).

Vissa pratar om struktur, andra inte, jag behöver dock personligen struktur så jag kan vara fokuserad. Jag kör min version av mbc kaffe med en skvätt laktosfri grädde, lite ekologisk vanlilpulver i kaffet när det görs och sedan två matskedar kokosfett. Dock står jag mig inte helt till lunch ( ca 13) då jag ofta också tränar på förmiddagen. Jag får skakningar och magen svullnar upp.

Någon som har liknande? som kan ge råd också på bra fasta upplägg.

En del reagerar på allt fettet på tom mage, diarré och/eller att det kör i magen, om det kan vara det? Har du prövat ned osaltat smör+kokosfett? Själv tycker jag att det godaste kaffet är svart mixat med 20g kokos och 30 g smör!

Många tränar under fastan för att få ytterligare effekt av träningen...

Men du, ICAs underbara salladsbar? Den innehåller rätt mkt konserveringsmedel m fl kemikalier! Det är därför de kan ha t ex avokadobitar i tre dagar. Normalt svartnar avocadon på fem röda sekunder!

Kanske något där du inte tål?

Larz, inte tror jag du skulle ta skada av en spenatsallad (typ) till maten. Och en multivitamintablett för säkerhets skull. Tänker att nu borde du vara ketoshög, men det är du inte. Nog olika, olika personer.

Skulle vilja veta hur länge ni som hållit på, hållit på:-). Ska nog fundera på om Cavegirls modell en gång veckan istället för två, när jag prövat mitt första alternativ. Förresten tack för bra film men nog var den där Baltimore-professorn lite väl mager - det kan stiga en åt huvudet på flera sätt. Apropå http://www.jonasbergqvist.se/sidor/periodisk-fasta/ varnar för att  man inte ska köra fasta om man haft ätproblem, det kan trigga igång sånt. Tänker nog det - hittills har jag känt att det triggat igång fuskaren hos mig, den säger: "Ja men nu fastar ju du, så nu kan du nog unna dig det här wienerbrödet". Vad säger ni som hållit på ett tag?

Hej,

Baltimoreprofessorn (Mark Madsen, med reservation för stavning :)) var elitlöpare i sin ungdom tror jag, så jag tror det har också att göra med hans kroppsbyggnad. Verkar som han gick oduschad rakt in i laboratoriet men jag kanske såg fel :)

Jag har hållit på i ett år nu ganska precist med 5:2 och ska snart gå över till 6:1 om mitt nästa blodprov är "bra". Jag var orolig för magnesium och järn men jag har jättebra värden - mitt i intervallet för det som anses vara normalt. Fastedagarna består av lättsmält mat med moderata mängder protein och mycket mineralämnen och vitaminer (en jättestor skål med grönsaker och sedan lite "frömjöl" (mjöl gjort på pumpafrön, sesamfrön eller liknande), någon matsked linfröolja. Jag tror att det grundläggande är att kosten är såpass balanserad i stort att du kompenserar för ett minimalt bortfall av spårämnen, mineraler och vitaminer på dina fastedagar. Jag har i alla fall inte haft några problem alls med mineraler och vitaminer och inte tagit några tillskott av något slag. Jag äter gärna spenat, broccoli, ruccola, lök, paprika och tomat på mina fastedagar. Med lite basilika eller annan krydda så är det jättegott tycker jag (men det mesta smakar gott när man inte ätit på länge :))

En del reagerar på allt fettet på tom mage, diarré och/eller att det kör i magen, om det kan vara det? Har du prövat ned osaltat smör+kokosfett? Själv tycker jag att det godaste kaffet är svart mixat med 20g kokos och 30 g smör!

Många tränar under fastan för att få ytterligare effekt av träningen...

Men du, ICAs underbara salladsbar? Den innehåller rätt mkt konserveringsmedel m fl kemikalier! Det är därför de kan ha t ex avokadobitar i tre dagar. Normalt svartnar avocadon på fem röda sekunder!

Kanske något där du inte tål?

Jag kör en liknande på morgonen, funderar på lägga till ägg igen men då tappar jag fastan.

Jag försöker vara selektiv med vad jag väljer ifrån salladsbaren, nu är den mer ett komplement än standard och har alltid egen dressing med / hemgjord majonäs. Där jag befinner mig går salladsbaren varm, vart har du läst att t ex avokadon har konserveringsmedel?

• 5 months later...

Jag går i skolan från 9-17, och tränar boxning vid 19-tiden två gånger i veckan. 

Detta hade jag velat kombinera med strikt LCHF och periodisk fasta. Någon som har förslag på faste- och ätfönster för detta? För vad jag vet så vill man ju helst ha träningen i slutet av fastan.

Tack på förhand!

Jag har också dom där besvärliga sista kilona kvar, men det är inte min huvudsak - men kära lchf vänner, jag behöver lite råd.

Jag har precis börjat ett nytt jobb, efter flera år av sjukskrivningar så blev LCHF vägen tillbaka till livet helt enkelt för mig. Min kost är inte ändrad, jag har helt plötsligt fått enorma problem igen och min mage svullar så jag fundera på om perofisk fasta kan vara något. Jag har ett kontorsjobb och tillgång till ICA's underbara salladsbar samt Kista FoodQuart ( finns en del guldkorn där med lchf're bakom disken!).

Vissa pratar om struktur, andra inte, jag behöver dock personligen struktur så jag kan vara fokuserad. Jag kör min version av mbc kaffe med en skvätt laktosfri grädde, lite ekologisk vanlilpulver i kaffet när det görs och sedan två matskedar kokosfett. Dock står jag mig inte helt till lunch ( ca 13) då jag ofta också tränar på förmiddagen. Jag får skakningar och magen svullnar upp.

Någon som har liknande? som kan ge råd också på bra fasta upplägg.

Hej! 

Jag hade också stora problem med svullen mage, förstoppning och följderna därav. Misstänkte att det var mjölkprodukterna (proteinet, inte laktosen), så har slutat med ost, grädde och annat gott. Inte ens smör funkar, så jag gör egen ghee och använder mer kokosolja och kokosmjölk i maten nu. Fuskar någon gång, men det kostar ofta mer än det smakar. Testa mejerifritt ett tag, om du fortfarande lider av dessa symptom. Hoppas att du hittar en lösning! /Hanna

Jag har funderat på pf av flera anledningar, inte minst för att slippa bängla med matlåda vareviga dag! (Jag pluggar, det finns ingen bra mat att köpa på kilometers avstånd från campus) Det finns förstås fler orsaker, till exempel att få fjutt på viktminskningen.

5:2 skulle betyda två dagar i veckan med lunchproblemet ur vägen :)

Jag undrar hur ni gör, som har barn hemma?

Att äta frulle med barnen innan vi går iväg är en kär vardagsrutin. Dessutom vill jag inte att de ska se att jag inte äter.

Jag har funderat på pf av flera anledningar, inte minst för att slippa bängla med matlåda vareviga dag! (Jag pluggar, det finns ingen bra mat att köpa på kilometers avstånd från campus) Det finns förstås fler orsaker, till exempel att få fjutt på viktminskningen.

5:2 skulle betyda två dagar i veckan med lunchproblemet ur vägen :)

Jag undrar hur ni gör, som har barn hemma?

Att äta frulle med barnen innan vi går iväg är en kär vardagsrutin. Dessutom vill jag inte att de ska se att jag inte äter.

Kan du inte köra en frukost som inte innehåller så mycket då? En grönsassmothie som äts med sked eller nåt

Kan du inte köra en frukost som inte innehåller så mycket då? En grönsassmothie som äts med sked eller nåt

Det skulle jag ju kunna göra - men då bryter jag väl fastan? Innan jag ens har börjat, liksom?

Eller vänta nu.. Nu blandar jag ihop 5:2 med 16:8.. :rolleyes:

(väl påläst och förberedd, jajemänsan ;) )

Hur gör du?

Det finns ju olika varianter av periodisk fasta. Det som fått det att bli så stort är ju att man kan "få" äta lite när man fastar. Tjejer 500kcal undet fastan.

Jag kör 5:2 med ca 22 tim fasta med bara kalorifria drycker.

Jag brukar ha en gurka i skrivbordslådan när jag fastar. Den innehåller ju ingenting men tillfredsställer tuggbehovet. Dessutom kan jag doppa den i gott salt för jag tycks ha större saltbehov de dagar jag fastar.

Sen har jag en tubost (väldigt lite kcal) och enölkorv i väskan om tågen inte skulle funka eller nåt annat strular

• Like 1

Jag körde 5:2 några veckor, men blev sedan så dålig efter fastedagarna att jag slutade. Tyvärr minskade viktnedgången kraftigt när jag slutade med det, så jag funderar på 16:8 istället. Har migrän som utlöstes av bland annat dåligt/oregelbundna mattider så det var det som kom in i bilden. Är hungrig på morgonen så frukost behöver jag av den anledningen, tyvärr har jag lättare att hoppa över lunchen än kvällsmålet så jag velar lite vad som kan fungera bäst. Kanske kan fungera om jag dricker fett-te eller en grönsaksjuice till frukost?

Ska prova med start i morgon så får vi se vad som händer.

• Like 1