Jump to content

Vi som prövar periodisk fasta

mejdej

Recommended Posts

Jag körde 5:2 några veckor, men blev sedan så dålig efter fastedagarna att jag slutade. Tyvärr minskade viktnedgången kraftigt när jag slutade med det, så jag funderar på 16:8 istället. Har migrän som utlöstes av bland annat dåligt/oregelbundna mattider så det var det som kom in i bilden. Är hungrig på morgonen så frukost behöver jag av den anledningen, tyvärr har jag lättare att hoppa över lunchen än kvällsmålet så jag velar lite vad som kan fungera bäst. Kanske kan fungera om jag dricker fett-te eller en grönsaksjuice till frukost?

Ska prova med start i morgon så får vi se vad som händer.

Intressant!

Egentligen tror jag 16:8 skulle funka bättre för mig än 5:2. För jag är minst hungrig på morgonen, frukost äter jag egentligen på gammal vana.. Tyvärr funkar det inte med familjen att hoppa över frullen, så jag får prova med 5:2.

Jag får inte riktigt ihop det med LCHF bara, på 500 ynkliga kcal blir det ju inget käk alls..?

Jag har en polare som kör 5:2 med gott resultat, men han käkar GI. Så han har betydligt större svängrum, alltså mer käk på tallriken för sina 600 kcal.

Vad tänkte du för grönsaksjuice?

Är det bara jag som inbillar mig, eller har 5:2 som snabbfix stannat av? Ett tag lät det som lösningen på alla viktproblem, ät vad skit som helst i fem dagar och "fasta" i två så är det lugnt..

Kom du under de berömda 500 kcal då?

Nyfiken i en strut undrar varför du har slutat fasta..?

Jag tror det, bryr mig inte riktig om kalorierna men det kändes bra. Slutade innan jul pga av stress (yttre faktorer). Skulle gärna ta upp det igen men måste få kroppen mer stabil först. :)

• Like 2

Jag fastade från början av januari förra året enligt den metod som SvD-journalisten Henrik Ennart har beskrivit och som trådstartaren använde. Alltså, jag helfastade 16-24 timmar med två eller tre dagars mellanrum. I september började jag med LCHF och i november slutade jag fasta för då tyckte jag att jag inte behövde bli smalare. Funkade jättebra. Fastade från ca 11:00 till 05:00 dagen efter. Nu har jag valt att behålla en fastedag men det är mest bara mitt kontrollbehov. Nu fastar jag från 18:00-10:30 ca. Prövade 5:2 en gång men det blev verkligen för lite kalorier för mig. Det gick helt enkelt inte. Med 5:2 blir det ju bara 500 kalorier på 36 timmar.

• Like 1

Jag har gått upp ett par kilo sedan jag började med PF. Fast jag vill helst gå ner ....  Åt ingen frukost.Lunch vid kl.13.00.Middag vid KL 18,00. Mellan KL.13.00 och 18.00 var jag konstant hungrig.Jag vräkte i mig hur mycket mat som helst och kände ingen mättnad...Men förre kl 12 var  jag inte hungrig.Så det verkar att detta inte fungerar  på mig eftersom jag blir så fokuserad på maten och går upp i vikt..

Samma för mig. Jag har upptäckt att jag inte får stressa för DÅ går jag upp i vikt. Inte för att jag äter mer utan för att hela kroppen går i spinn.  :(

Jag provade periodisk fasta men hoppade kvickt av när vågen tickade uppåt helt plötsligt.

Nu befinner jag mig i en påfrestande situation och vågen går uppåt. Mitt ätande har inte förändrats; samma "frukost" (kaffe med gräddskvätt), samma lunch (stor sallad, en klick salladssås, det protein som bjuds) och samma kvällsmat som vanligt. Inga utsvävningar men vikten bara tickar uppåt.  :huh:

• Like 1

Intressant!

Egentligen tror jag 16:8 skulle funka bättre för mig än 5:2. För jag är minst hungrig på morgonen, frukost äter jag egentligen på gammal vana.. Tyvärr funkar det inte med familjen att hoppa över frullen, så jag får prova med 5:2.

Jag får inte riktigt ihop det med LCHF bara, på 500 ynkliga kcal blir det ju inget käk alls..?

Jag har en polare som kör 5:2 med gott resultat, men han käkar GI. Så han har betydligt större svängrum, alltså mer käk på tallriken för sina 600 kcal.

Vad tänkte du för grönsaksjuice?

Är det bara jag som inbillar mig, eller har 5:2 som snabbfix stannat av? Ett tag lät det som lösningen på alla viktproblem, ät vad skit som helst i fem dagar och "fasta" i två så är det lugnt..

Jag räknade inte kalorier utan körde grönsaksjuice som jag gör hemma i råsaftcentrifugen, grön smoothie till lunch (1 avokado, div gröna blad, halv citron och vatten) sen pumpasoppa till kvällen. Jag TROR att jag landade runt 500-600 kcal men jag har inte räknat som sagt. Jag körde flytande helt för magen var i olag och den blev bättre av en dags "vila". 

Grönsaksjuicen jag gör är ofta morot, fänkål, ingefära så har jag i rödbeta ibland, ibland inte. Går att köra det mesta man tycker är gott :) Jag gör ett stort glas, en pint och även om man inte blir mätt mätt så ger det lite mättnadskänsla. Särskilt med ingefäran i så blir jag "varm i magen" som om jag hade ätit mat. Tror det brukar räknas på 30-40 kcal per dl grönsaksjuice. 

• Like 1

Samma för mig. Jag har upptäckt att jag inte får stressa för DÅ går jag upp i vikt. Inte för att jag äter mer utan för att hela kroppen går i spinn.  :(

Jag provade periodisk fasta men hoppade kvickt av när vågen tickade uppåt helt plötsligt.

Nu befinner jag mig i en påfrestande situation och vågen går uppåt. Mitt ätande har inte förändrats; samma "frukost" (kaffe med gräddskvätt), samma lunch (stor sallad, en klick salladssås, det protein som bjuds) och samma kvällsmat som vanligt. Inga utsvävningar men vikten bara tickar uppåt.  :huh:

Det där med stress är intressant. Jag har upptäckt att det är jätteviktigt för mig att hantera det hela tiden så jag försöker inte bli stressad av när jag äter fel och inte stressa på med för mkt träning. När det blir för mkt på jobbet försöka hantera det och släppa taget. Yoga hjälper det mentala helt klart. Jag vet ju att det kommer komma tillfällen när det blir jobbigt men jag har blivit otroligt mkt lugnare sen jag ställde om till LCHF (PF hjälpte också). Tidigare var jag en väldigt orolig själ.

• Like 2

Det där med stress är intressant. Jag har upptäckt att det är jätteviktigt för mig att hantera det hela tiden så jag försöker inte bli stressad av när jag äter fel och inte stressa på med för mkt träning. När det blir för mkt på jobbet försöka hantera det och släppa taget. Yoga hjälper det mentala helt klart. Jag vet ju att det kommer komma tillfällen när det blir jobbigt men jag har blivit otroligt mkt lugnare sen jag ställde om till LCHF (PF hjälpte också). Tidigare var jag en väldigt orolig själ.

Jag känner igen det där. Var lite av ett nerv-vrak innan jag lade om kosten. 

Numera finns det bara två saker som får mig ur balans: tågkrascher i arbetsbördan (inträffar varje höst, inget att göra åt) och när det krisar med ungarna. Annars är jag lugn som en flodbåt, hehe. :D

• Like 2

Jag kör en liknande på morgonen, funderar på lägga till ägg igen men då tappar jag fastan.

Jag försöker vara selektiv med vad jag väljer ifrån salladsbaren, nu är den mer ett komplement än standard och har alltid egen dressing med / hemgjord majonäs. Där jag befinner mig går salladsbaren varm, vart har du läst att t ex avokadon har konserveringsmedel?

Avocadon i dessa salladsbarer innehåller konserveringsmedel. På vissa ställen finns en skärm där man kan läsa vad varje produkt innehåller. Just avocadon innehåller bl a citronsyra, dvs svartmögel :(

Sen finns det många saker i baren helt utan tillsatser.

Jag kan dela med mig av mina erfarenheter också.

Jag har testat att fasta förr, före LCHF. Då har jag dels testat en hel veckas fasta ganska många gånger. Körde det varje februari några år. Det är en väldigt häftig känsla, man blir liksom mer skärpt, piggare, glad osv. Men jag blev tvungen att lägga ned det när barnen blev större för att deras mamma var rädd att jag skulle inducera ätstörningar på dem. Sen har jag bantat med 24-timmarsfasta förr. Det gick till ungefär så att jag åt en pzza varje kväll men inget mer än det. "16:8" har jag kört i decennier, så fort jag fick möjlighet att hoppa över frukost eftersom jag aldrig är hungrig på morgonen.

Men nu kör jag moderat LCHF och tänkta boosta sommarformen med lite fasta. Mitt största problem är att jag bor i ett hushålla med andra människor så det finns alltid mat omkring en och det finns andra som äter annorlunda. Så länge jag inte blir suktad så är det inga större problem förutom om jag sitter sysslolös. T.ex. är det obekvämt att sitta framför TV:n eller köra bil längre sträckor eller liknande eftersom jag då blir sugen på att småäta. Här är iaf mitt upplägg:

Måndag - äter inget alls. Första fastan startar (egentligen vid sänggång på söndagen).

Tisdag - Äter lunch och/eller middag om jag känner för det. Ofta blir det ingen lunch. Första fastan slutar.

Onsdag - lchf som vanligt. Andra fastan börjar vid sänggång.

torsdag - äter bara middag och bara proteinkälla t.ex.stekta kycklingfileér omkring 500 kcal. Andra fastan slutar.

Fredag - lchf som vanligt.

Lördag - lchf som vanligt + ganska ofta fuskande med familjemiddag.

Söndag - lchf som vanligt

Detta har resulterat i ungefär 1kg viktminskning per vecka i 4 veckor.

• Like 1

Jag kan dela med mig av mina erfarenheter också.

Jag har testat att fasta förr, före LCHF. Då har jag dels testat en hel veckas fasta ganska många gånger. Körde det varje februari några år. Det är en väldigt häftig känsla, man blir liksom mer skärpt, piggare, glad osv. Men jag blev tvungen att lägga ned det när barnen blev större för att deras mamma var rädd att jag skulle inducera ätstörningar på dem. Sen har jag bantat med 24-timmarsfasta förr. Det gick till ungefär så att jag åt en pzza varje kväll men inget mer än det. "16:8" har jag kört i decennier, så fort jag fick möjlighet att hoppa över frukost eftersom jag aldrig är hungrig på morgonen.

Men nu kör jag moderat LCHF och tänkta boosta sommarformen med lite fasta. Mitt största problem är att jag bor i ett hushålla med andra människor så det finns alltid mat omkring en och det finns andra som äter annorlunda. Så länge jag inte blir suktad så är det inga större problem förutom om jag sitter sysslolös. T.ex. är det obekvämt att sitta framför TV:n eller köra bil längre sträckor eller liknande eftersom jag då blir sugen på att småäta. Här är iaf mitt upplägg:

Måndag - äter inget alls. Första fastan startar (egentligen vid sänggång på söndagen).

Tisdag - Äter lunch och/eller middag om jag känner för det. Ofta blir det ingen lunch. Första fastan slutar.

Onsdag - lchf som vanligt. Andra fastan börjar vid sänggång.

torsdag - äter bara middag och bara proteinkälla t.ex.stekta kycklingfileér omkring 500 kcal. Andra fastan slutar.

Fredag - lchf som vanligt.

Lördag - lchf som vanligt + ganska ofta fuskande med familjemiddag.

Söndag - lchf som vanligt

Detta har resulterat i ungefär 1kg viktminskning per vecka i 4 veckor.

Så om jag läser rätt fastar du närmare två dygn först, söndag kväll till tisdag kväll? Och sedan ett dygn, onsdag kväll till torsdag kväll?

Dricker du bara vatten under fastedagarna eller fyller du på med något annat?

Vad äter din familj?

Du får ursäkta nyfiken i en strut här, men detta är högintressant för mig just nu. Särskilt hur du gör med familjen!

Jag har också barn, och nej, jag vill inte att de ska se att jag inte äter. Om det är belagt att det finns en ökad risk för ätstörningar vet jag inte, men det är inget jag vill prova och se.. Dessutom är min äldste son en lite orolig själ. Han skulle direkt notera att jag inte äter, och sen skulle jag få förklara mig blå innan han blev nöjd. Om han ens skulle godta det hela, det är inte säkert.

Summan av kardemumman är att det inte är värt besväret att hoppa frullen för min del, särskilt om det finns andra vägar att gå. Till exempel 5:2, med de där ynka 500 kcal per dag..

Någon annan förälder där ute som vill dela med sig av hur ni löst fastelogistiken..? Emottages tacksamt :)

Liksom alla andra tips och erferenheter, förstås ;)

• Like 1

Ja den första fastan startar på söndag kväll och håller sedan på antingen till tisdag lunch eller tisdag kväll, ca 40-48 timmar. Idag blir det nog inte förrän kvällen eftersom jag inte är hungrig.

Andra fastan är ca 24 timmar men med bara ett mindre mål på kvällen. Anledningen till det målet är att jag tränar på torsdagar och det känns bra att få i sig protein då.

Man kan väl säga att de äter kolhydratreducerad kost. Ingen pasta, inget ris osv. men en del rotfrukter och mindre mängder bröd och musli.

När barnen var i en påverkansbar ålder så var det ingen fasta som gällde. Men på vardagarna är det ju bara middag man äter ihop och där går det ju att ursäkta att man ibland är upptagen. Att äta ett mål om dagen går ju utmärkt ihop utan att barnen i familjen märker något. Jag själv tror ju inte att det är så farligt om de ser att man fastar och jag själv tycker att det är ett större problem att de lär sig att äta på tider. Visst ska de, och även vuxna, äta när maten står på bordet, annars fungerar ju inte logistiken. Men det betyder inte att maten måste stå på bordet klockan 12, särskilt inte om man ätit frukost klockan 10 en lördag.

Det är väl först i puberteten som barnen kan börja reflektera över hur mycket föräldrarna äter. Jag minns själv hur jag inte upptäckte att min far bara drack kaffe till frukost på vardagarna förrän jag var ca 13 år. Problemet är ju balansgången. Man vill att barnen ska tänka på vad de äter och att de ska äta nyttigt, men man vill inte att det ska slå över åt något håll (som så mycket annat, man vill att de ska pröva vingarna och ta risker, men inte för mycket, man vill att de lära sig att ta ansvar, men inte så mycket att de inte får njuta av att vara barn, man vill att de ska ha fina och roliga grejer, men inte så mycket att de blir materiellt bortskämda). 

Intressant  :)

En del av det du beskriver är icke gångbart hemma hos mig, annat är det.

Jag tolkar det som att du har äldre barn. Min äldste är elva, och du kan ge dig f*n på att han har örnkoll. Barn är olika.

Vi äter två mål tillsammans, frukost och middag (inte bara ett, som du beskriver).

Vad gäller fasta inför barn - tja, där är vi helt enkelt inte överens.

Tack för svar. Man lär sig alltid nåt nytt ;)

Kan du inte äta något med väldigt lite energi som han inte tycker om då? Så kan ni äta olika saker.

En skål buljong t.ex. (fast det brukar barn tycka om) innehåller bara ca 15 kcal, släng i lite grönsaker så är det omkring 25-30 kcal.

Ett annat förslag är mannagrynsvälling på vatten. Det blir ju en del kolhydrater (ca 14 gram) och ca 70 kcal istället.

Det blir ju inte ren fasta men bra nära. 

Eller måste ni äta samma sak även till frukost?

Sen kan jag nog hålla med om att man ska vara extra aktsam om man har en 11 åring som har örnkoll på vad föräldrarna äter. Det är väl lite av ett riskbeteende just för att få ett ansträngt förhållande till mat senare i livet. 

• Like 1

Kan du inte äta något med väldigt lite energi som han inte tycker om då? Så kan ni äta olika saker.

En skål buljong t.ex. (fast det brukar barn tycka om) innehåller bara ca 15 kcal, släng i lite grönsaker så är det omkring 25-30 kcal.

Ett annat förslag är mannagrynsvälling på vatten. Det blir ju en del kolhydrater (ca 14 gram) och ca 70 kcal istället.

Det blir ju inte ren fasta men bra nära. 

Eller måste ni äta samma sak även till frukost?

Sen kan jag nog hålla med om att man ska vara extra aktsam om man har en 11 åring som har örnkoll på vad föräldrarna äter. Det är väl lite av ett riskbeteende just för att få ett ansträngt förhållande till mat senare i livet. 

Han (eller de andra barnen) behöver nog inte äta samma frukost som jag, även om de med förtjusning glufsar i sig ägg o bacon när jag gör det..

Ska testa att göra grönsaksjuice med ingefära, efter ett tips i den här tråden. Det får barnen gärna smaka också :)

• 4 weeks later...

Jag kör en liknande på morgonen, funderar på lägga till ägg igen men då tappar jag fastan.

Jag försöker vara selektiv med vad jag väljer ifrån salladsbaren, nu är den mer ett komplement än standard och har alltid egen dressing med / hemgjord majonäs. Där jag befinner mig går salladsbaren varm, vart har du läst att t ex avokadon har konserveringsmedel?

Blev misstänksam på den gröna avokadon eftersom jag vet hur snabbt den skiftar i färg trots att jag häller citron över. Läste på skyltarna och där står alla ingredienserna........

Jag har ätit LCHF sedan nyår och vägt och mätt allting noga för att veta vad/hur mycket jag stoppar i mig. Jag äter två mål, vid 9 och 16-17, så jag är alltså en PFare också (utan att veta om det). Ligger normalt på <5 kh, ca 20 protein och >75 fett, totalt runt 1400-1500 kcal. Är 171 cm och väger nu 73 kilo. Startvikt drygt 80.

I mitten av januari var jag definitivt i ketos, jag riktigt kände hur jag lättade, kilona liksom "rann" av mig. Men nu går det väldigt trögt med viktnedgången tycker jag. Känner mig svullen i magen och det vill liksom inte lossna (bokstavligt).

Jag är medveten om att detta med viktnedgång är mycket individuellt, men kanske någon här känner igen sig och kan ge lite goda råd.

Är det någon som har något förslag på åtgärder? Jag har minst 10 kg kvar i form av mage, lår, m.m.  m.m.

Tack på förhand!

Välkommen vännen, men om vi ska kunna ge några råd värda namnet behöver vi veta vikt, längd, ålder, kön, tidigare kosthistorian(babtningserfarenheter)... Och vilket mål du har.

Vi har alla olika gener, olika kroppar, olika erfarenheter och olika mål.

Om du preciserar dina så blir det lättare för vår samlade erfarenhet att tillmötesgå dej

Körde en egen variant av PF förra året den här tiden, med två stekta ägg till frukost, fettchoklad/fettkaffe till lunch och sen middag som vanligt (LCHF). Gick ner ca 8 kg på tre månader av det.

Nu har jag nytt arbete så då passar inte den varianten så bra. Började förra veckan köra en 16/8 PF istället. Äter middag vid 17-18tiden, sen inget förrän kl 9.30 då jag dricker en fettkaffe, sen lunch vid 12-tiden. Har förhoppningen att det ska hjälpa mig att få bort de sista envisa kilona runt magen. :)

Funderar också på att lägga till L-glycin, för att hjälpa till att sänka kortisolnivåerna...

Ja, jag vet - sluta stressa är bättre, men det kanske kan vara en hjälp på vägen?.. Just nu (i snart tre år) är det heltidsjobb OCH heltidsstudier så stressnivån är mellan varven nog lite onödigt stor... Å andra sidan har jag inga fritidsproblem! ;)

Nån som har några synpunkter på L-glycin?..

http://www.highfatfitness.net/recension-aminosyran-l-glycin/#comments

Välkommen vännen, men om vi ska kunna ge några råd värda namnet behöver vi veta vikt, längd, ålder, kön, tidigare kosthistorian(bantningserfarenheter)... Och vilket mål du har.
Vi har alla olika gener, olika kroppar, olika erfarenheter och olika mål.
Om du preciserar dina så blir det lättare för vår samlade erfarenhet att tillmötesgå dej

Stocha och Johanna07: OK, trodde jag hade lämnat all erforderlig info. Men då startar jag en ny Sasse-tråd, eftersom denna ursprungligen handlar om periodisk fasta.

Jättetacksam för era svar där.

Sasse