Ketosmätning och styrketräning


kakanapan
 Share

Recommended Posts

Hej allihop! Hittade ingen tråd om detta så skapade en ny.

 

Bakgrund:

Jag har kört liberal LCHF i 2 år, nu har jag kört superstrikt lchf i 17 dagar. Har fettprocent 21,7% och är något tränad. Har gått ner 2 kg under dessa 17 dagar.

Köpte en blodsocker/ketonmätare, den som rekommenderades genom kostdoktorn.

Jag väger och lägger in all mat jag får i mig i elektronisk kostdagbok. Jag är mycket noga med att inte gå över 5g kolhydrater per dag. Det har hänt 2 gr under denna period att jag hamnat precis under 10g per dag. Ligger på ca 1800-2000 kcal om dagen.

De flesta dagar har jag 0,5 i ketos på morgonen. (Fastande mage minst 9 timmar).

Om jag 16:8 fastat ligger jag i ca 1,7 - 2,0 på morgonen. Äter inte mellan kl 16-07

 

Nu till min fråga:

 

Det som hänt är följande: När jag ätit min sista måltid kl 17, går till gymmet och styrketränar 1 timme. Kom hem och äter ETT ägg kl 20:00, mäter ketosen på morgonen dagen efter kl 08:00 och får fram värdet 0,5.

 

Hur kan en litet ägg påverka så mycket?... Hade jag inte ätit ägget hade jag legat på 1,7-2,0 som när jag 16:8 fastar.

 

Det var någon som sa till mig att man får lägre ketosvärde om man tränar eftersom kroppen använder upp de glukoneogenes som finns så man får lägre ketonutslag, än om man inte tränar.

Läste också att det kan ta tre veckor innan man får ett jämnt högt "morgon ketos".

 

Någon som vet om detta är sant? Kan bidra med länkar?

Jag googlar och finner inget svar på min fråga.

 

Kan inte strypa åt min diet mer nu, jo kan sluta med kaffet (som jag också räknar in i dagboken).

Och ja jag kan sluta med mitt efter träningen ägg men vill ju mata mina muskler så dom inte försvinner. :(

 

Link to comment
Share on other sites

Att komma upp högt i Ketos är knepigare än man tror.  Varför vill du vara i ketos?

 

Jag skulle definitivt fortsätta med ägget (protein) om du vill bygga lite muskler.

 

Enklaste sättet att få högre värden skulle jag gissa är att du fortsätter äta som du gör men adderar t ex några ketobollar på kvällen tillsammans med ägget.

http://56kilo.se/chokladbollar-ketobollar/

Det blir fler kalorier men det behöver inte innebära någon viktuppgång.

 

Det finns fler sätt. Läs gärna lite hos Martina.

http://martinajohansson.se/vagar-ketos/

Link to comment
Share on other sites

Att komma upp högt i Ketos är knepigare än man tror. Varför vill du vara i ketos?

 

Jag skulle definitivt fortsätta med ägget (protein) om du vill bygga lite muskler.

 

Enklaste sättet att få högre värden skulle jag gissa är att du fortsätter äta som du gör men adderar t ex några ketobollar på kvällen tillsammans med ägget.

http://56kilo.se/chokladbollar-ketobollar/

Det blir fler kalorier men det behöver inte innebära någon viktuppgång.

 

Det finns fler sätt. Läs gärna lite hos Martina.

http://martinajohansson.se/vagar-ketos/

Jag vill uppnå maximal fettförbränning så mina muskler blir tydligare, så därför vill jag vara i maximal ketos.

Ketobollar är riktigt gott :)

 

Tack för länkarna ska kika på dem.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share