Zepp

Klassiskt exempel på faktaresistens

Recommended Posts

Oj... Ja det här börjar bli skrattretande. Varje läskunnig normalbegåvad person som sätter sig in i det här kommer till samma slutsats - Naturligt fett och kolesterol är hälsosamt med stöd av vetenskapen. Och det är väl det man vill förhindra med de senaste dagarnas absurda kampanjer där man argumenterar mot påhittade fall av ketoacidos m.m. Livsmedels och läkemedelsindustrin börjar väl bli desperata på allvar nu. Bra det.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Offerkoftan... Ja LCHFare är ju minst lika våldsamma som andra extremister. Det visar ju vetenskap och beprövad erfarenhet lika väl som att fett är farligt. Så det är naturligtvis helt motiverat med en skattefinansierad väktare här. Vi har ju sett hur andra som vågat stå upp mot Lchf sekten blivit stenade med gamla korvar och isterband. Allvarligt så är fan detta helt otroligt. Verkligheten överträffar allt jag kunnat föreställa mig

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns dom här hoten publicerade och har hon polisanmält?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sjukaste i det hela är ju att hon inte ens forskade om LCHF trots att pressen försöker vinkla det så. Det feta kost hon nämner är ju smör, bullar och kakor, det var väl främst detta " vi LCHF-are" hakade upp oss på, att man gett hela forskningen fel rubrik.

se tidigare inlägg om detta i forumet   http://forum.kostdoktorn.se/topic/7954-%C3%A4ldre-som-%C3%A4ter-lchf-blir-undern%C3%A4rda-enligt-publikation-fraan-uppsala-universitet/?hl=disputation#entry105528

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Senaste jag kollade på Kostdoktorns sida så ingick varken tårta, bullar eller godis i LCHF?

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det denna tråd som avses?

http://annikadahlqvist.com/2016/03/06/kan-fet-mat-leda-till-undernaring

Helt absurt i så fall att en normal människa kan känna sig hotad av det. Bara sakdiskussion i en exemplariskt hövlig ton. "Djävulens advokat" är ett vedertaget uttryck. Tar man illa upp av det då har man andra problem. Suck...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skulle vara intressant om Lisa Söderlund visade upp dessa hemska kommentarer.

Här är den avhandling som hon disputerade på nyligen.

Disputation

2016-02-26, Vårdskolans aula, ing. 21, Västmanlands sjukhus Västerås, Västerås, 09:15 (Svenska)

Opponent Rothenberg, Elisabet, Associate professor

Intressant att det var Rothenberg som var opponent, ordförande i Dietisternas Förbund.

http://uu.diva-portal.org/smash/record.jsf?aq=[[]]&aq2=[[]]&sf=all&aqe=[]&af=[]&searchType=LIST_COMING&sortOrder=author_sort_asc&onlyFullText=false&noOfRows=50&language=sv&pid=diva2%3A876410&dswid=-1985

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag känner mej lite dum. Kan vara jag som inte fattar, men jag har en fråga angående debattartikeln i Läkartidningen ovan. Under artikeln står det så här:

"Potentiella bindningar eller jävsförhållanden: Tommy Cederholm deltar i och leder internationella forskarstyrda studier som villkorslöst delfinansieras av företag som Nutricia, Nestlé Medical Nutrition och Fresenius Kabi, ger föreläsningar som arrangeras av företag som Nutricia, Nestlé, Fresenius-Kabi och Arla (arvoden utbetalas till Uppsala universitet) och är medförfattare och redaktör till medicinska läroböcker" 

Menar dom att han inte är jävig???? :unsure:

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tolkar den texten som att de menar att han genom nämnda kopplingar kan vara jävig. De tar alltså inte ställning till om detta påverkar trovärdigheten på hans forskning eller inte, men redovisar fakta så att var och en kan bilda sig en egen uppfattning i frågan. Förmodligen helt i enlighet med gällande regelverk och praxis.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Göran formulerar precis det jag själv ofta tänker. Låt oss diskutera sakfrågor, om LCHF är fel, då bör kritiker tala om exakt vad som är felet, och bemöta den forskning som visar på att LCHF ger hälsofördelar. Jag läste precis hos Ann Fernholm att forskning visar på lägre risk för diabetes typ 2 hos dem som äter feta mejeriprodukter. T.ex. kan LCHF-kritiker bemöda som om att ge relevant kritik på den studien om de anser den vara fel.

Heja Göran!

Tänkte själv likadant när jag läste det!

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

T.ex. kan LCHF-kritiker bemöda som om att ge relevant kritik på den studien om de anser den vara fel.

Heja Göran!

Dessa studier verkar inte distribueras i deras vetenskapliga "gated comunities" så de tycks inte ens känna till dem. Hursomhelst är det ju mycket lättare att bara sitta kvar därinne och dela ut etiketter än att släppa hörnflaggan och komma ut på spelplanen.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg