Frege Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 Hej behöver hjälp och tipps jag har ätit lchf sen föra sen början av 2015 hela 2015 fungerade klockrent men nu 2016 blir det "fusk" oftare och oftare jag vet vad man ska äta och inte äta ett stort problem är vardagar när gumman jobbar och jag laga mat till barnen 4st som inte äter lchf 4 av 5 dagar går kanon men en dag blir jag så satans sugen på allt jag vill inte äta men börja äta lite ändå sen finns det inget stopp den kvällen är hungrig sugen på precis allt som man inte få äta och det finns inget stopp men det är bara när jag är själv med barnen är gumman hemma fungerar och tänker jag på allt som man ska lika så på jobbet när det bjuda på fika eller annat läskande inga problem och avstå men hemma med barnen... hjälp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 Ta en promenad är ju kanske inte nåt bra råd med fyra ungar i huset. Men kanske ni som familj ska anpassa kosthållet mer åt LCHF-hållet om det är svårt för dig? Då menar jag inte strikt LCHF men att kasta ut det värsta. Ingen har dött av att i desperation efter kolhydrater börja knapra sig igenom vad kylskåpet håller av råa morötter. Bröd och frukostflingor är gott men knappast nyttigt. Gå över till havregröt, hushållet alltså. Jag tycker att de kan underlätta för dig och eftersom det sällan kan döljas att man ätit eller druckit upp saker är det ju lika bra att du säger som det är. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 My på LCHFingenjören har ju många verktygslådor med tips på hur man slipper bli golvad av sockertrollet 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 Du kan ju inte låta barnen bestämma vad du ska äta! Jag föreslår att du tar befälet över kosthållningen och serverar hela familjen lchf/paleo. (nu låter jag lite arg och hård, men är egentligen väldigt snäll ) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 Kan du inte laga LCHF-mat åt hela familjen, men låta barnen komplettera med potatis eller liknande? Så gör vi ofta hemma hos oss. Jag tycker sällan att den där potatisen eller riset är mer lockande än min egen broccoli, eller vad det nu är jag äter till. Det är inte ovanligt att även något av barnen väljer bort potatisen, framför allt femåringen tycker oftast att den är överflödig. Flingor finns hemma hos oss, men ytterst sällan i annan form än havrekuddar. Bröd finns vanligen en sorts hårdbröd samt fryst formfranska, alltså tråkigt bröd, som inte är överdrivet lockande. Havregryn har vi också alltid hemma, så det är inte så att barnen inte får äta kolhydrater. Det är endast ett av barnen som har restriktioner i vad hon får äta i den vägen, men även de andra två måste ju hålla tillgodo med vad som finns hemma (eller köpa själv). Så jag ser ingen orsak att servera kalaspuffar eller O'boy till någon! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted April 8, 2016 Share Posted April 8, 2016 Är det något speciellt som gör dig sugen när du är hemma? Känner du dig rastlös eller stressad? Har ni mysrutiner som gör att du faller dit? Finns det något du kan ta till och äta istället för att falla dit på kolhydrater? Är det någon speciell kolhydratskälla som frestar dig. Som redan nämnts så fungerar det ofta bra att göra LCHF-mat till hela familjen och servera kolhydratrika tillbehör till den som så önskar. Gör inte så mycket att det räcker till dig bara. Barnen kan själva få ta ansvar för att köpa godis och snacks och göra det för egna pengar. Motivera dem gärna att inte köpa godis genom att ge dem ett val. Om du inte köper godis så har du råd med den där legobyggsatsen. Man behöver inte äta chips och godis för att umgås och ha mys. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts