lchfwinther

Varför är LCHFare så arga? i P3 idag

Recommended Posts

Jag har en känsla av att jag hört mycket av det här förr, dvs att det är samma gamla "hot" som valsat runt i pressen i ett antal år nu. Ingen ursäkt alls, naturligtvis, men ibland undrar jag om inte detta är uppblåst liksom många andra LCHF-larm. Någon som vet mer om de enskilda fallen och vad det är för galenpanna som ligger bakom?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Att hota eller förolämpa är naturligtvis fel och ska aldrig förekomma, men jag tycker att den senaste tidens "kampanj" där Maj-Lis, Claude m.fl. går ut och beklagar sig är mycket fjädrar och lite hönor.

Samtidigt är många LCHFare upprörda, och med rätta. LCHF kallas i media köttdiet, trots att den förespråkar samma mängd protein som tallrikmodellen. Just diet är man ju noga med att trycka på också eftersom det förknippas med ohälsoam bantning. Men LCHF är ju snarare en kosthållning.

För mig blir det allt mer uppenbart att det som tex Lars Bern skriver om på sin blogg anthropocene.live verkligen stämmer - Vissa tidningars agenda är till salu. Varför skulle annars DN uttrycka sig så här http://www.dn.se/nyheter/sverige/lchf-kritik-leder-till-hot/

Alla medier kämpar idag mot vikande upplagor och annonsering, och de som sitter på pengar kan utnyttja detta. Men sånt här kan ju ske väldigt subtilt och vara stört omöjligt att påvisa, men det börjar för mig bli allt svårare att betvivla. Ang LCHF så kan det exempelvis ha gått till så att Peter Wolodarski eller någon annan högt uppsatt på DN träffat någon/några i livsmedels och läkemedelsbranschen som noterat vikande försäljning av diabetesmedicin och kolhyratrika livsmedel. Man har egentligen inte diskuterat LCHF utan framtida annonsering och samarbeten. Sen på slutet av mötet har någon ondgjort sig över det här med LCHF i allmänna ordalag inför Wolodarski tillsammans med lite menande blickar. Wolodarski är en klipsk och snabbfotad kille som fattar hinten att det säkert skulle uppskattas och vara bra för samarbetet om det skrevs lite om avigsidorna med LCHF i hans tidning. I nästa akt träffar Wolodarski en ny hungrig hälsoreporter som vill göra karriär och få uppslag. Ja du kanske kan skriva nåt om problemen med LCHF säger Wolodarski...

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en känsla av att jag hört mycket av det här förr, dvs att det är samma gamla "hot" som valsat runt i pressen i ett antal år nu. Ingen ursäkt alls, naturligtvis, men ibland undrar jag om inte detta är uppblåst liksom många andra LCHF-larm. Någon som vet mer om de enskilda fallen och vad det är för galenpanna som ligger bakom?

Tjejen som disputerade: det hände helt nyligen. Något mer vet jag inte. Vad som hänt och inte hänt spelar ingen roll för oss nu - skadan är skedd, tyvärr. Och våra motståndare har fått hela jäkla Atlanten på sin kvarn :-P

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att det här med att rykten sprids bland sockerätare att LCHFare skulle vara arga är en projektion av vad sockerätarna själva känner när de pratar med någon som äter LCHF. De för över sina egna känslor på de som äter LCHF.

Inom livsmedelsbranschen pratas det också mycket om hur arga LCHFare är (har jag hört från en källa som arbetar med reklam för olika livsmedelsproducenter). Ett av våra stora olivoljeföretag var så förundrade över att alla som äter kokosolja är så arga.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är 100 gånger enklare att brutalt sparka omkull ett bygge än att konstruera det.....Tyvärr.

Så länge det finns stora pengar i att tillverka diabetesmediciner och skräpmat kommer vi få leva med såna här utspel

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är 100 gånger enklare att brutalt sparka omkull ett bygge än att konstruera det.....Tyvärr.

Så länge det finns stora pengar i att tillverka diabetesmediciner och skräpmat kommer vi få leva med såna här utspel

Håller med! Till viss del kan det nog vara en projektion, men jag tror också det är en av "skräpmatsföreträdare" medveten avledningsmanöver som spelar på sagda projicering och således tar udden av det faktum att vetenskapen i detta är till vår fördel. Desto mer vi förminskas, desto troligare är det att folk inte bryr sig om att lyssna på våra argument. Samt att vissa av oss faktiskt blir arga och visar det, och således förminskar oss själva ytterligare genom att bekräfta stereotypen. Så det är nog helt rätt att man får vänja sig vid tanken på mer sånt här, samt ställa in sig på att motbevisa det närhelst tillfälle ges.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte varför vissa känner att de måste gå så hårt åt LCHF. Kanske för att de förespråkat lågfettdiet och tallriksdieten i hela sitt yrkesliv och det är för mycket prestige att vända. Det skulle ju vara som att hela deras yrkesliv var meningslöst och att de t.o.m. har skadat människor. Det är få som klarar det, med det finns de som säger: Ok, jag har haft fel i 30 år, nu ska jag göra mitt bästa för att reparera skadan. T.ex. Prof. Tim Noakes. All respekt till honom.

Sedan tycker jag det verkar som att en del forskare redan har bestämt sig för vad svaret ska bli innan de börjar sin studie, men det är bara min känsla, jag vet inte om det är så.

http://matmedicin.blogspot.se

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag såg en kommentar hos My från någon som verkar jobba med media om att det alltid blir en massa hallå när det skrivs om LCHF, oavsett vinkling.

Men det ligger ju i sakens natur!!!

Om kritiken mot LCHF beskrivs med påståenden i stil med "LCHF kan vara livsfarligt" (obs! fiktivt exempel, men ändå belysande tror jag), kanske med en hänvisning till gällande forskning, då är det helt och hållet självklart att människor som fått livet tillbaka på LCHF-kost reagerar och hör av sig. Och särskilt om dessa LCHF:are tidigare lydigt följt dietistens kostrekommendationer med försämrad hälsa och livskvalitet som följd. Detta är inget annat än självklart.

Det är tyvärr inte heller överraskande att artiklar och inslag som är positiva till LCHF följs av känsloladdade utspel. I närmare ett halvt sekel har vi blivit hjärntvättade att tro att fett är livsfarligt och att fullkorn är nödvändigt. Det tog även mig några år att förstå att det var fel. Vanliga människor reagerar instiktivt utifrån vad de tror sig veta. Och de forskare som reagerar har ju byggt hela sin forskningskarriär på dessa felaktiga påståenden. Såklart att de blir upprörda.

Så just nu känner jag mig mest upprörd över att det framställs som konstigt och märkvärdigt att debatt om LCHF upprör känslor. Jag får intrycket att medierapporteringen tror att känslor rörs upp av principiella skäl snarare än av skäl som har med hälsa och välbefinnande att göra.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag tror fakiskt LCHF-skeptikerna skjuter sig i foten och motverkar sitt eget syfte med sånt här. Folk börjar vakna upp. Traditionella medier tappar i förtroende och allt fler börjar jämföra dem med andra källor. All publicitet är god publicitet heter det och normalbegåvade som jag själv kan nu tack vare internet själv sätta sig in ett ämne och komma till en egen slutsats. Och min har blivit efter några år att mycket av det som framförs som sanning kring kost, hjärtkärlhälsa och cancer i själva verket är felaktigt och vinklat av kommersiella intressen. Tack Annika Dahlqvist, Uffe ravnskov, Thomas Seyfried, Tim Noakes, Andreas Eenfeldt m.fl. som hjälpt mig komma till dessa bokstavligt talat livsviktiga insikter.

”Sanningen måste förvärvas av varje enskild människa. Vill du veta något måste du själv se på alla premisserna, själv lyssna på alla argumenten och sedan själv avgöra vad som verkar mest logiskt. Det går lätt snett om du ber auktoriteterna göra arbetet åt dig.” - Uffe Ravnskov

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här med arga LCHF-are är ju inte nytt. I flera år har jag ju läst på olika fora om "de hemska människorna på Kolhydrater iFokus" - oftast har det handlat om människor som ställt frågor, och fått svar som inte passat (då är man hemsk, och gärna ofta okunnig, även om man lagt tid och energi för att försöka hjälpa en person med problem).

Jag minns också ett mail jag skrev en gång, för säkert 5-6 år sedan, till någon journalist som undrade varför LCHF-are var så arga. Har man blivit itutad "fettsnålt fettsnålt fettsnålt fibrer fullkorn fettsnålt" hela livet - och sedan inser hur mycket bättre man själv, och än viktigare familjen, hade mått om man fått veta att det var en stor lögn alltihop...ja, vad blir man annat än arg?

Men hota någon skulle jag självklart aldrig göra; vad hjälper det?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Avhandlingen av Lisa Söderström verkar vara av mycket dålig kvalitet, detta syns tydligt om man läser abstrakt..

Jag tvivlar på att någon tung LCHF-förespråkare har hotat henne. Typiskt det hon sa "ingen kom".  Det är uppblåst propaganda av "experterna". 

Märkligt att opponent vid disputationen var E. Rothenberg, ordförande på Dietist Förbundet. En opponent bör ju vara någon som kritiserar avhandlingen, och att den som disputerar kan försvara avhandlingen.   Detta luktar forsknings-fusk.

http://uu.diva-portal.org/smash/record.jsf?aq=[[]]&aq2=[[]]&sf=all&aqe=[]&af=[]&searchType=LIST_COMING&sortOrder=author_sort_asc&onlyFullText=false&noOfRows=50&language=sv&pid=diva2%3A876410&dswid=-9090

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant. Dock lär ju minsta försök till att påpeka endera klassifieras som ytterligare påhopp;]

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I radioreportaget med Lisa Söderström lät det som att det faktum att några sagt att de ville närvara vid disputationen i sig var ett hot. Poängen med en dispuation är ju precis att granska den forskning som presenteras och att vem som helst har rätt att delta i detta.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant. Dock lär ju minsta försök till att påpeka endera klassifieras som ytterligare påhopp;]

Ja, det är verkligen jätteolyckligt. Debatten kan ju bli helt skev.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag läst hos Ann Fernholm att någon faktiskt påstått att barn med diabetes typ 1 skulle kunna slippa insulin på LCHF-kost i facebookgruppen (?) Barndiabeteskampen. Det är naturligtvis ett helt felaktigt påstående som den personen fört fram.

Men frågan är ju hur det ska hanteras? Måste jag känna mig skyldig för att något dumt påstås i "LCHF-kostens namn"? Jag försöker förgäves tänka ut ett liknande exempel inom något annat område, men jag är tveksam till att det blir tydligare. Men ska varje ideologi, varje organisation, varje gräsrotsrörelse värderas utifrån sin mest korkade förespråkare? Ska all alternativmedicin likställas med exempelvis homeopati? Ska lärare antas vara lika ondskefulla som "Caligula" i filmen Hets bara för att de är lärare?

Jag tror det är det här med "Guilt by association" som provocerar mig. Jag vill verkligen inte pådyvlas en massa åsikter jag inte står för. Det enda jag gjort är ju att jag har ätit nyttig mat och att jag har blivit friskare/mer välmående. Och jag tror att fler än jag skulle kunna uppleva samma sak, om de vågade testa.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag läst hos Ann Fernholm att någon faktiskt påstått att barn med diabetes typ 1 skulle kunna slippa insulin på LCHF-kost i facebookgruppen (?) Barndiabeteskampen. Det är naturligtvis ett helt felaktigt påstående som den personen fört fram.

Ja tyvärr är det ju så att LCHF inte hjälper mot alla åkommor, är man korkad så tror jag inte man blir smartare av kostförändringen  ;)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ibland är det tyvärr så att en del lchf-are ibland har ett språk, som är otrevligt och det gör ju inte "motståndare" speciellt intresserade av att lära sig mer om lchf.Forskare är lärda att inte acceptera något, som inte är vetenskapligt undersökt. Därför borde det sammanställas allt det som folk har varit med om på ett vetenskapligt sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som förbryllar mig i LCHF-debatterandet är varför motståndarna fokuserar allt på LCHF:are med dåligt språk och allmänt otrevligt uppträdande, men ignorerar alla kunniga uttalanden som är helt sakliga och vetenskapligt underbyggda, exempelvis Ann Fernholms utmärkta analyser och Erik Edlund på Matfrisk Blogg. Det är ju i sådana sammanhang det skulle kunna bli en intressant och upplysande diskussion, om man håller den saklig.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som förbryllar mig i LCHF-debatterandet är varför motståndarna fokuserar allt på LCHF:are med dåligt språk och allmänt otrevligt uppträdande, men ignorerar alla kunniga uttalanden som är helt sakliga och vetenskapligt underbyggda, exempelvis Ann Fernholms utmärkta analyser och Erik Edlund på Matfrisk Blogg. Det är ju i sådana sammanhang det skulle kunna bli en intressant och upplysande diskussion, om man håller den saklig.

Jepp, fokus på eventuellt dåligt språk från vissa flyttar fokus från diskussion om sakargument men jag tror bara en tid. Jag tror i slutändan så kommer nog alla parter nå konsensus om vad som är rätt, vad det nu kan vara. Jag vet i alla fall vad som är rätt för mig personligen även om jag lär mig saker varje dag. Det känns bra.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag uppfattar att etablissemanget anser sig ha rätt att helt och fullt förkasta en LCHF-diet, och i likhet med Gun Forsander helt oemotsagt få påstå att LCHF kopplas till högt blodtryck och farliga blodfetter (och lustigt nog rökning?!). Men när LCHF-ätare går i svaromål klassas det plötsligt som hot, påhopp och trakasserier.

Självklart ska verkliga hot aldrig förekomma, och det existerar säkert LCHF-are med bristande omdöme. Men LCHF-are är inte mer korkade än människor i allmänhet, så de argumenterar inte heller mer korkat än människor i allmänhet vågar jag påstå.

Det är såhär Sverige ser ut nu förtiden, det gäller också inom politiken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg