Jump to content

Mina värden efter 3 mån med LCHF

tomlen

Recommended Posts

Jag har kört LCHF i 3 mån och fått dessa förändringar.

LDL ökat från *3.5 till *4.3 (ref 3.0). Blev förvånad att LDL ökade så mycket. Läkaren gillade inte detta utan ville därför sätta in statiner.

ApoB var 1.26 (ref 0.66-1.33).

ApoA var 1.19 (1.04-2.02))

Apo-kvoten hos LDL (ApoB/ApoA) var efter dessa 3 mån 1.19/1.26=*0.9 (ref <0.9).

Förhoppningsvis beror det höjda LDL på att de stora fluffiga LDL blivit fler d v s ApoA har ökat och att de små kompakta LDL blivit färre d v s ApoB har minskat, men det vet jag inte eftersom jag bara tagit det nu senaste gången efter tjat på läkaren.

HDL steg från *0.7 till *0.9 (ref >1.0). 

Triglyceriderna sjönk från *3.0 till 1.2 (ref <2).

HbA1c sjönk från *47 till 37 (ref 31-46).

Fasteblodsocker sjönk från 7.9 till 6.2 (ref 4.0-6.0, prediabetes 6.1-7.0, diabetes >7.0).

Vikten sjönk från 94 (BMI=30) till 86 (BMI=27). 

Behöver jag vara orolig för högt LDL? Kommer detta värde att sjunka med fortsatt LCHF?

Det är snarare HDL/APOa1 som behöver upp.

Du ser ut att ha prediabetes, som har blivit bättre på tre månader.. ta nya prover om 3-6 månader.

Det tänker jag göra. VC kanske inte vill, så jag kanske får anlita Werlabs. Tyvärr har de inte provtagning i Örebro.

• Like 1

Ser inte varför vc skulle neka ny provtagning i din situation. Refvärdena för LDL är väl normalt 1,4-4,7, så jag antar att du haft nån hjärt-/kärlhändelse eftersom du skriver ref 3,0?

Som du är inne på är LDL svårtolkat. Det är dessutom beräknat på en formel som inte brukar stämma på LCHF. Se här http://homepages.slingshot.co.nz/~geoff36/LDL_mmol.htm

Precis som Zepp är inne på kommer troligen dina värden fortsätta ändras efterhand som din kropp vänjer sig vid LCHF. Och vid viktminskning kan det säkert uppstå nåt ovanligare bland värdena. Låt inte dessa tillfälliga tillstånd avgöra.

Att HDL stiger och triglycerider sjunker är typiskt för LCHF, det stämmer även på dig och är positivt.

• Like 5

Ser inte varför vc skulle neka ny provtagning i din situation. Refvärdena för LDL är väl normalt 1,4-4,7, så jag antar att du haft nån hjärt-/kärlhändelse eftersom du skriver ref 3,0?

Som du är inne på är LDL svårtolkat. Det är dessutom beräknat på en formel som inte brukar stämma på LCHF. Se här http://homepages.slingshot.co.nz/~geoff36/LDL_mmol.htm

Precis som Zepp är inne på kommer troligen dina värden fortsätta ändras efterhand som din kropp vänjer sig vid LCHF. Och vid viktminskning kan det säkert uppstå nåt ovanligare bland värdena. Låt inte dessa tillfälliga tillstånd avgöra.

Att HDL stiger och triglycerider sjunker är typiskt för LCHF, det stämmer även på dig och är positivt.

Nej, jag har inga hjärtproblem. Många VC samt Kostdoktorn anger refvärde 3.0 för LDL.

Jag känner till Friedewalds formel 

LDL = Kolesterol – TG /2,2  HDL 

och att man av praktiska orsaker inte mäter LDL utan beräknar det.

Studerar man formeln ser man att stora sänkningar av TG (triglycerider) 

och små förändringar av HDL ger ett missvisande högt LDL. 
De som börjar med LCHF får ofta snabb sänkning av triglycerider och långsam förändring av HDL, 
eftersom ett kraftigt minskat intag av kolhydrater ger låga triglycerider .

En säkrare metod är att titta på ApoA och ApoB i kombination med triglycerider och HDL.

http://ww2.lakartidningen.se/ltarkiv/2004/temp/pda28330.pdf

• Like 1

Vårdcentralen gör sina bedömningar om vilka prover som skall tas!

De är skattefinansierade och skall hålla hårt i pengarna.

Dina värden indikerar prediabetes så då skulle det kunna tänkas att de är villiga att följa upp.. men det beror då mer på din läkare.

I värsta fall får du hota med att skriva dig på annan mottagning?

Utiallafall.. Werlabs och Blodkollen verkar vara en tjänst som köper sina prover från främst Unilab och Alerilabs?

https://www.blodkollen.se/mottagningar

Hur som helst.. det mesta ser ut att gå åt rätt håll.. förutom LDL.

I värsta fall får du lägga in en resa på semestern till närmaste provställe?

Personligen hade jag inte varit särskildt orolig i ditt fall, när flertalet prover går åt rätt håll medans LDL sticker iväg.

Det kan dels vara tillfälligt eller omställningen.. lika bra att följa upp hur som helst.

• Like 1

Dina värden har ju blivit mycket bättre överlag. Så ignorera LDL värdet ett tag tycker jag. :)

Ditt blodsocker låg rejält högt innan du började med LCHF...det kan kanske vara värt att skaffa en egen blodsockermätare och hålla extrakoll på detta...om du skulle börja avvika från LCHF-kosten är det inte omöjligt att du behöver medicinera blodsockret.

• Like 3

Här anger kostdoktorn 1,4-4,7 som ref för LDL http://www.kostdoktorn.se/mina-halsovarden-efter-10-ar-pa-lchf och jag har samma ref på mina egna provsvar. När kostdoktorn skriver att man brukar anse att LDL bör vara under 3 så tolkar jag det som hans bild av mainstream, inte hans egen åsikt.

Varför tjatar jag om detta då? Jo för att ingen ska tro att LDL över 3 är nåt anmärkningsvärt. Dessutom kan refvärden och läkares inställning till dem påverkas av lobbyism driven av dem som tjänar på det - refvärdena är inte heliga.

• Like 1

"Om du har någon hjärt-kärlsjukdom eller annan riskfaktor... LDL, bör då vara högst 3,0" http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hoga-blodfetter/?ar=True

Kan förstå att dina tidigare värden motiverade 3 som ref, men efter kort tid på LCHF har värdena förbättrats väldigt mycket, och det är inte osannolikt att det snart inte alls längre är relevant med 3. Oavsett är LDL av begränsat bedömningsvärde, jag ville bara visa hur det lätt kan bli fel när man utreder t ex behov av statiner. Detta är inte första gången vi på forumet ser en rekommendation för statiner som förtjänat kritik.

• Like 3

Senast jag mätte kolesterolet var mitt LDL 4,5. Efter att ha läst Uffe Ravnskovs böcker är jag inte ett dugg rädd för det värdet. Men jag har lite bättre HDL, senaste värdet var 1,57 och triglyceriderna 0,84.

I ditt fall, tomlen, verkar ju värdena dessutom gå åt rätt håll. Grattis :)

• Like 2

Det tänker jag göra. VC kanske inte vill, så jag kanske får anlita Werlabs. Tyvärr har de inte provtagning i Örebro.

Om du orkar betala en dryg tusenlapp så får du ta vilka prover du vill på Wasapraktiken (tror den heter så?) på väster.

• Like 2

Vad har ni andra för erfarenhet?

Brukar HDL-förändringen komma ikapp TG-förändringen och därmed sänka LDL enligt formeln?

Hur lång tid brukar det i så fall ta?

Jag är inte orolig, men det vore kul att kunna peka på för de läkare som tror att LCHF och LDL är farligt.

• Like 1

Dina värden har ju blivit mycket bättre överlag. Så ignorera LDL värdet ett tag tycker jag. :)

Ditt blodsocker låg rejält högt innan du började med LCHF...det kan kanske vara värt att skaffa en egen blodsockermätare och hålla extrakoll på detta...om du skulle börja avvika från LCHF-kosten är det inte omöjligt att du behöver medicinera blodsockret.

Varje morgon mäter jag fasteblodsocker, blodtryck och vikt och noterar det i Excel.

Jag arbetar ju på Statistiska Centralbyrån så ...  ;)

• Like 3

"Om du har någon hjärt-kärlsjukdom eller annan riskfaktor... LDL, bör då vara högst 3,0" http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hoga-blodfetter/?ar=True

Kan förstå att dina tidigare värden motiverade 3 som ref, men efter kort tid på LCHF har värdena förbättrats väldigt mycket, och det är inte osannolikt att det snart inte alls längre är relevant med 3. Oavsett är LDL av begränsat bedömningsvärde, jag ville bara visa hur det lätt kan bli fel när man utreder t ex behov av statiner. Detta är inte första gången vi på forumet ser en rekommendation för statiner som förtjänat kritik.

Jag har tackat nej till destruktiva statiner och är inte orolig för LDL. Tyvärr tror många läkare fortfarande på kolesterolhypotesen. För mig är dessa blodprover en bekräftelse på att LCHF fungerar.

• Like 3

Vad har ni andra för erfarenhet?

Brukar HDL-förändringen komma ikapp TG-förändringen och därmed sänka LDL enligt formeln?

Hur lång tid brukar det i så fall ta?

Jag är inte orolig, men det vore kul att kunna peka på för de läkare som tror att LCHF och LDL är farligt.

Grejen är att sådant inte ens är lätt att svara på ens här inne där vi har delvis annan syn på detta med kolesterol och andra lipider.

Och det beror på att det är komplicerat.

Finns en hel del olika saker att ta hänsyn till.. och hur man tolkar.

Störst statistisk risk är tokig APO-kvot.. främst då om de består av APOb.. dvs det är främst APOb som är arterosklerotiska.

Det handlar om "number game", ju fler ju större risk.. spelar då mindre roll om de är stora eller små.. "its a number game"!

Näst bästa bedömning är Tot/HDL= säger en del om hur väl HDL fungerar.. det går bra att ha högt Tot om bara HDL oxå är högt.

Non HDL kolesterol.. det är en delvis annan bedömning iomed att det handlar om ämnet kolesterol och kan handla om kolesterol hyperresponder, upptag i tarmen samt hur väl cellernas egenproduktion regleras.

Högt insulin stimulerar intra cellulär kolesterolproduktion medans högt glukagon sänker densamma.

En tredje sak är triglycerider.. det är rent fett och ytterligare ett annat ämne.

Triglyceriderna i blodet påverkas i stor utsträckning utav hur god fettoxidationsförmåga man har, ASP, Insulin, det inhiberas av högt blodsocker/insulin samt alkohol.

• Like 1

Om du orkar betala en dryg tusenlapp så får du ta vilka prover du vill på Wasapraktiken (tror den heter så?) på väster.

Det är detta paket som jag har funderat på: https://werlabs.se/halsotester/halsokontroll-xl

http://www.vasapraktiken.se/ har en fattig hemsida, så man måste ringa och fråga.

Bedömt utifrån hemsidan verkar Werlabs vara proffsigast och ge bäst stöd. Man får ta en semesterdag och åka till närmaste stad där de finns.

• Like 2