Syster

Glycin - biverkningar?

Recommended Posts

Igår, efter några månaders funderande så tog jag min första Glycine-dos.

Framförallt för att få sova bättre på nätterna, efter att alltid ha sovit som en klubbad oxe hela nätterna till för ett halvt år sedan då jag började vakna mitt i nätterna och ha svårt att somna om.

Döm om min förvåning när jag efter ca 15 minuter efter intaget började att uppleva en del konstiga fenomen, hörseln förändrades till ett eko. Jag fick skrattanfall  :lol: ja, det kan ju låta roligt, i och för sig, men vad skrattade jag åt? Ingen aning faktiskt.

Hela upplevelsen påminde om när jag den enda gången har fått Morfin.

Under våldsamma skrattanfall så tvingade jag även i maken Glycine, jag tänkte som så att det är väl tråkigt om det är bara jag som är på ett strålande humör här i huset. Ja, inte blev han nåt muntrare  :( Sov gjorde jag väl hyfsat i och för sig, men det kanske var på grund av total utmattning i bukmuskelaturen efter alla skrattanfall  :P

I morse vaknade jag faktiskt bakis, vilket jag inte gjort på väldigt länge, och då har det varit av andra orsaker än Glycine  :ph34r: En gräslig huvudvärk hade jag ådragit mig som hållit i sig hela dagen (brukar sällan ha huvudvärk), även maken ifråga som inte upplevde några maniska fenomen igår kväll hade huvudvärk.

Nu har jag läst på under dagen och kommit fram till att om man får någon form av "biverkningar" så är dosen för låg  :o  Vet inte om jag törs ta detta igen.

Kan jag ha fått en påse med Magic Mushrooms istället för Glycine  :P

Skämt åsido, har någon annan upplevt några dylika fenomen med Glycine? Och har ni då vågat öka dosen?

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår, efter några månaders funderande så tog jag min första Glycine-dos.

Framförallt för att få sova bättre på nätterna, efter att alltid ha sovit som en klubbad oxe hela nätterna till för ett halvt år sedan då jag började vakna mitt i nätterna och ha svårt att somna om.

Döm om min förvåning när jag efter ca 15 minuter efter intaget började att uppleva en del konstiga fenomen, hörseln förändrades till ett eko. Jag fick skrattanfall :lol: ja, det kan ju låta roligt, i och för sig, men vad skrattade jag åt? Ingen aning faktiskt.

Hela upplevelsen påminde om när jag den enda gången har fått Morfin.

Under våldsamma skrattanfall så tvingade jag även i maken Glycine, jag tänkte som så att det är väl tråkigt om det är bara jag som är på ett strålande humör här i huset. Ja, inte blev han nåt muntrare :( Sov gjorde jag väl hyfsat i och för sig, men det kanske var på grund av total utmattning i bukmuskelaturen efter alla skrattanfall :P

I morse vaknade jag faktiskt bakis, vilket jag inte gjort på väldigt länge, och då har det varit av andra orsaker än Glycine :ph34r: En gräslig huvudvärk hade jag ådragit mig som hållit i sig hela dagen (brukar sällan ha huvudvärk), även maken ifråga som inte upplevde några maniska fenomen igår kväll hade huvudvärk.

Nu har jag läst på under dagen och kommit fram till att om man får någon form av "biverkningar" så är dosen för låg :o Vet inte om jag törs ta detta igen.

Kan jag ha fått en påse med Magic Mushrooms istället för Glycine :P

Skämt åsido, har någon annan upplevt några dylika fenomen med Glycine? Och har ni då vågat öka dosen?

Som jag har förstått det så är glycin en aminosyra som finns naturligt i tex kött. Många äter ju benbuljong och även gelatin för att få i sig bland annat glycin. Så det låter verkligen underligt att det skulle ge sådana extrema effekter.

Själv får jag bara lite bättre ro på kvällen och sover lite bättre. Jag tar 2 tsk i te på kvällen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min trasiga lever löpte amok efter en månads glycinintag. Vågar inte prova något mer

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skicka genast din påse till mig så skall jag offra min kropp för att destruera eländet. :P

För den påsen jag köpte måste vara placebo.. då jag inte märker någoting. :blink:

Möjligen får jag kliva upp en gång extra per natt för att kissa ut vattnet som jag sköljde ner placebon med? :wacko:

Utiallafall, hittar inte tråden men Bio förklarade att Glycine kan interagera med litta synapser i nerver eller annat minns inte så noga, då jag själv inte märkt något.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skicka genast din påse till mig så skall jag offra min kropp för att destruera eländet. :P

För den påsen jag köpte måste vara placebo.. då jag inte märker någoting. :blink:

Möjligen får jag kliva upp en gång extra per natt för att kissa ut vattnet som jag sköljde ner placebon med? :wacko:

Utiallafall, hittar inte tråden men Bio förklarade att Glycine kan interagera med litta synapser i nerver eller annat minns inte så noga, då jag själv inte märkt något.

Dristade mig till att ta en dos i kväll också  :o Inga Magic Mushrooms/morfineffekter än så länge  ;) So far so good.

Så du får nog ta den här påsen Zepp, den är ju inte så rolig längre  :P  ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm.. ytterligare en påse med placebo då eller?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://kurera.se/aminosyror-l-glycin/

"Glysin i gramdoser ska inte tas om man är hyperkänslig, eller blir hyperaktiv."

Anna Sparre har testat http://4health.se/somnexperimentet-del-3-utvarderingen-av-glycin-for-att-sova-battre

Lite mer hos Anna http://4health.se/somnexperimentet-del-1-vilket-ar-det-basta-tillskottet-for-somnen

Martina testade 1,5 g inför natten http://martinajohansson.se/recension-aminosyran-l-glycin/

Hur många gram tog ni som testat?

Själv är jag smått försiktig till så rena starkt hormontriggande preparat i höga doser bortsett från om man har akut behov att söka lösningar vid allvarliga tillstånd som t ex schizofreni. Man kanske gör klokare att testa en så låg dos att man knappt märker något alls men se vad det ger över t ex en vecka? Och kanske kombinera med nåt som hjälper återställa ev nedsatt känslighet för seratonin och dopamin, t ex rosenrot? Spekulationer från mig, jag kan inte så mycket om detta.

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har testat glycin vid flera tillfällen, i olika doser och det tycks ha motsatt effekt mot vad jag önskar. Jag sover sämre än någonsin. Min dåliga sömn blir något hjälpt av tabletter med valeriana, Valerina Natt.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har provat Glycin under 3 veckor för att jag ville sänka mitt fasteblodsocker som var något för högt. Glycin motverkar kortisolet och det är det, alltså stress, som gör att jag får högt blodsocker. De effekterna jag fått på 1.5 g Glycin till natten är att fasteblodsockret har gått ner några tiondelar till normalt. Enligt den information jag har hittat om Glycin motverkar det alltså kortisol och ger bättre återhämtning och bättre nattsömn. Att man har tillräckligt med Glycin är också viktigt för att levern ska kunna göra en effektiv avgiftning. Att det skulle vara dåligt för levern som någon skriver ovan har jag dock inte hittat någonstans.

Man behöver testa i minst 3 veckor innan man kan säga något om effekten.

http://matmedicin.blogspot.se

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inga smått "vansinniga" biverkningar efter gårdagens dos, men huvudvärken håller benhårt fast  :(

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får testa högre dos och under flera dagar för "mushroom effect"!

En sak är väldigt underlig.. för när jag är i Turkiet/Maspalomas så sover jag som en stock.. utan Glycine!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Igår tog jag inget Glycine, orkar inte ha ont i huvudet längre, så idag mitt på dagen så släppte äntligen huvudvärken. Ytterst märkligt tycker jag, verkar inte vara någon som får biverkningar av Glycine, möjligen uteblivet önskvärt resultat.

Men, jag ska nog testa igen, om ett tag, det kan ju ha varit något virus som dök upp samtidigt, man vet ju aldrig  :huh:

Men uppstår samma symtom igen, då skickar jag påsen till Zepp  :P

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Värst vad E640 var populärt då, kanske inte är så tokiga dom där E-numren. Hur långt räcker fläsklägg o kalvsylta undrar en omodern människa?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"De flesta proteiner innehåller endast små mängder glycin, dock undantaget gelatin eller kollagen där glycininnehållet är 25 – 30 % av det totala proteininnehållet."

Flaeskesver någon?

"Som signalsubstans fungerar glycin som en hämmande signalsubstans i ryggmärgen, medan glycin dock är en koagonist för exciterande NMDA-receptorer i hjärnan. NMDA-receptorer verkar fungera sämre hos personer med schizofreni, och man forskar för närvarande på om läkemedel som påverkar glycinnivåerna i hjärnan kan användas som behandling vid schizofreni."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Glycin

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nån som testat tillskott av gelatin?

http://www.annahallen.se/detaljer-i-gelatin

Jag började med gelatin för ca 1 månad sedan. Antingen dricker jag buljong, kokt på höns, kyckling, fläsklägg eller märgben, eller också tar jag rent gelatin. Rent gelatin tar jag om jag inte har tillgång till buljong. Jag har också tagit extra gelatin i buljongen. Man ska räkna med ca 1 tsk per kopp. Det verkar som jag sover bättre när jag dricker buljong. Möjligen har jag också blivit något smidigare och rörligare. Yogan går lättare. Om det beror på gelatinet och buljongen eller det faktum att jag gjort yogaprogrammet ett antal gånger vet jag inte. I vilket fall som helst så kommer jag försöka fortsätta med buljong. Sover jag bättre så är det bara bra. Motverkar det framtida artros och ger andra hälsofördelar så är det också bra. Dessutom gillar jag själva processen, att ta tillvara matrester och annat, och få ut något gott av det. 

Glycine som nämns tidigare i tråden har jag testat. Ibland fungerar det, ibland inte. Fungerar det så somnar jag, men jag upplever att jag sover oroligt och drömmer egendomligt. Fungerar det inte så känner jag mig låg och nedstämd dagen efter och har sovit oroligt trots glycinet. Det känns inte som jag kommer fortsätta med glycine i någon större omfattning. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anna Hallén har ett intressant inlägg om att glycin bör kombineras med lycin....(vilket jag tror är lysin på svenska..)

http://www.annahallen.se/detaljer-i-gelatin

Hon skriver bl a om glycin: Glycin stimulerar dopamin • Kan dock innebära hyperaktivitet

Det kanske är det som är ditt problem? 

Hon skriver också;

Men… väljer man tillskott på glycin i stället för gelatin/kollagen så missar du l-lycin. Denna vill du också ha!

L-lycin: – gynnar bentillväxten & skapar styrka i skelett – gynnar upptaget av kalcium – ökar elasticiteten i senor och kärl – hämmar herpes simplex infektioner (tillsammans med vitamin C) – brist ger trötthet, utmattning och huvudvärk.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm.. varför skall allt vara så komplicerat! :huh:

Säg nu vilket pulver jag skall ta för att lösa alla mina problem. :unsure:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm.. varför skall allt vara så komplicerat! :huh:

Säg nu vilket pulver jag skall ta för att lösa alla mina problem. :unsure:

Magic Pulver  :P

Uppfinn ett sådant, så har du både pension, reskassa och en hel del annat säkrat  ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Magic Pulver :P

Uppfinn ett sådant, så har du både pension, reskassa och en hel del annat säkrat ;)

Mm.. eller Magic piller.. så man kan fortsätta köpa skräpmat och ändå må bra, hålla vikten och hälsan!

Framförallt slippa läsa innehållsförteckningar och fundera på hur det innehållet påverkar hälsan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Som signalsubstans fungerar glycin som en hämmande signalsubstans i ryggmärgen, medan glycin dock är en koagonist för exciterande NMDA-receptorer i hjärnan. NMDA-receptorer verkar fungera sämre hos personer med schizofreni, och man forskar för närvarande på om läkemedel som påverkar glycinnivåerna i hjärnan kan användas som behandling vid schizofreni."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Glycin

Rent hypotetiskt: Skulle detta kunna förklara en plötsligt upplevd ensamhet efter att ha börjat med glycine? Rent hypotetiskt alltså :ph34r:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rent hypotetiskt: Skulle detta kunna förklara en plötsligt upplevd ensamhet efter att ha börjat med glycine? Rent hypotetiskt alltså :ph34r:

Det där får du fråga Bio om för nu börjar vi närma oss ytterst komplicerade verkningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min nyfikenhet i detta fortsätter, kom över denna artikel med massor av intressanta spår http://startarom.blogspot.se/2014/06/om-gelatin-och-glycin.html?m=1

"Hittade återigen en mycket intressant medicins artikel om de aminosyror som vi har brist på eftersom vi är så dåliga på att äta annat än helmuskelkött och missar det där nyttiga som vi idag anser är äckligt.

Efter denna artikel kommer åtminstone jag köpa både ekologiskt gelatin och Glycin som tillskott.

Det är en lång text med många svåra ord men det framgår ändå tydligt att ALLA, oavsett ålder eller fysiska problem av alla slag behöver tillskott i form av gelatin framför allt."

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig fungerade L-glycine mycket bra. Jag tog det varje kväll under flera månader men äter det inte längre för nu sover jag hyfsat utan. 

Glycine har ju den effekten att det renar levern så om levern är i behov av rengöring så kan man få en del "bakiseffekter" som huvudvärk och illamående.

Det är bäst att börja med liten mängd och långsamt öka till en dos som fungerar.

Jag fick svart tunga under en tid när jag åt det. Jag kan inte komma på något annat som kunde vara orsaken. Såg ut som att jag hade ätit lakrits.

Det skulle i och för sig kunna ha varit ondskan som kom ut också...... :angry: haha 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min nyfikenhet i detta fortsätter, kom över denna artikel med massor av intressanta spår http://startarom.blogspot.se/2014/06/om-gelatin-och-glycin.html?m=1

"Hittade återigen en mycket intressant medicins artikel om de aminosyror som vi har brist på eftersom vi är så dåliga på att äta annat än helmuskelkött och missar det där nyttiga som vi idag anser är äckligt.

Efter denna artikel kommer åtminstone jag köpa både ekologiskt gelatin och Glycin som tillskott.

Det är en lång text med många svåra ord men det framgår ändå tydligt att ALLA, oavsett ålder eller fysiska problem av alla slag behöver tillskott i form av gelatin framför allt."

Jisses.. där hängde jag inte med i alla vändningar!

Iallafall så snappade jag upp att kollagen.. dvs svål/brosk är nyttigt att äta!

En brasklapp.. däremot.. mal de inte ner allt sådant i junkfood.. typ korv?

Och sen så kommer man osökt in på långkok och egengjord buljong.. blir litta merjobb.. men sådant drar vi oss väl inte för va?

Och som en bonus så är helt plötsligt "Flaeskesver" numera att betrakta som dels hälsokost samt kosttillskott av kollagen.. ja jag kommer lixom inte att tveka längre att köpa dessa!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jisses.. där hängde jag inte med i alla vändningar!

Iallafall så snappade jag upp att kollagen.. dvs svål/brosk är nyttigt att äta!

En brasklapp.. däremot.. mal de inte ner allt sådant i junkfood.. typ korv?

Och sen så kommer man osökt in på långkok och egengjord buljong.. blir litta merjobb.. men sådant drar vi oss väl inte för va?

Och som en bonus så är helt plötsligt "Flaeskesver" numera att betrakta som dels hälsokost samt kosttillskott av kollagen.. ja jag kommer lixom inte att tveka längre att köpa dess

http://martinajohansson.se/gelatin-biotillganglighet/
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jisses igen.. vad allt blir komplicerat!

Det blir alltså fortfarande att undvika "flaeskesver" annat än i undantagsfall/godis.

Iallafall så gillar jag både svål och brosk så jag får väl fortsätta med detta?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min trasiga lever löpte amok efter en månads glycinintag. Vågar inte prova något mer

Konstigt, jag har läst nånstans att glycin är bra mot levern?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det hade jag också läst, men min var lite för trasig för en sån kur

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det hade jag också läst, men min var lite för trasig för en sån kur

Hur yttrar sig sådant.. får du magic mushroom effekt som vissa eller?

Själv får jag ingen som helst effekt som jag kan indikera/känna.. mer då utav vattnet som jag sköljer ner pulvret med.

Oandrasidan så är jag en intermitent användare av olika tillskott.. kanske märks mer om man är mer frekvent och tar större dos?

Ingen vore tex lyckligare än jag om jag till minstingen fick en normal och regelbunden sömn.

Sen så.. litta of topic.. påsen från gymgrossisten är bökig att använda finns det inga kapslar?

Kapslar med något tillskott brukar jag använda mer frekvent.. (iallafall om jag bestämt mig för att ta dessa) de blir lättare en del av dygnsrutinerna.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur yttrar sig sådant.. får du magic mushroom effekt som vissa eller?

Själv får jag ingen som helst effekt som jag kan indikera/känna.. mer då utav vattnet som jag sköljer ner pulvret med.

Oandrasidan så är jag en intermitent användare av olika tillskott.. kanske märks mer om man är mer frekvent och tar större dos?

Ingen vore tex lyckligare än jag om jag till minstingen fick en normal och regelbunden sömn.

Sen så.. litta of topic.. påsen från gymgrossisten är bökig att använda finns det inga kapslar?

Kapslar med något tillskott brukar jag använda mer frekvent.. (iallafall om jag bestämt mig för att ta dessa) de blir lättare en del av dygnsrutinerna.

Vet inte vad magic mushrom är men mina levervärden blev så gräsliga så bägge mina läkare gick bananas... och tur var ju det eftersom det var så min tumör upptäcktes. Men som sagt det är nog lite för häftigt för en trasig lever.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg