Jump to content

Min tråd och långsiktiga mål

Augustus

Recommended Posts

Här tänkte jag skriva ner hur det går för mig att nå mina mål. I bästa fall kommer jag komma ihåg att skriva varje vecka, beroende på motivation. Är van lchf:are, har noll sötsug, men är fruktansvärt dålig på att motionera och träna , något jag verkligen vill göra regelbundet.

Start:

--------

Kön: man

Ålder: 31

Längd: 176cm

Vikt: 87kg

Jag har lyckats lista ut exakt när jag började tänka negativa tankar om min kropp och att jag inte dög som jag var. Jag tror kvinnor hängs ut i media oftare och påverkas på ett helt annat sätt än män gör med skeva ideal. Men, män påverkas precis lika mycket av sneda ideal, men kanske av andra källor. I mitt fall var det mönstringen som 18 åring då jag vägde 79kg på 176cm och fick reda på att jag var överviktig och de verkade oroliga över det. Jag är helt övertygad att det var triggern som startade självkänslan som fortfarande ligger hos mig idag, att jag inte dög.

Hursomhelst, idag ser jag på livet annorlunda och tycker lchf är en bra metod för mig för att må bra. Definitivt har det dödat mitt sötsug helt sedan jag började (igen) i julas. Jag vet dock att jag kommer aldrig komma till ro i själen förrän jag klarar av att komma under min mönstringsvikt, 79kg. Det är mitt definitiva viktmål. Andra mål är givetvis att börja träna regelbundet.

Planerad bäring mot mitt mål:

Keto när jag kan, annars lchf samt daglig fasta Warriot Diet-style (även detta något jag är fullkomligt bekväm med sedan många år).

Idag, 9/4 är det dessutom första dagen efter en koffeinfri period (fyra dagar) när jag inte längre är dimmig i huvudet eller har huvudvärk. Första målet är vattenfasta över helgen, dvs senaste intag var i fredags och jag börjar käka igen på måndag.

• Like 4

Jag önskar dig lycka till med din resa och dina mål. Och beklagar det du fick höra vid mönstringen. Jag jobbar delvis som rådgivare/vägledare och anser att det är oerhört viktigt att känna in en person och hur den upplever sig själv och sin situation. Jag får aldrig pådyvla en person ett problem som den själv inte uttrycker.

Berätta gärna mer detaljerat kring vad du äter, proportioner och hur ditt mående påverkas. Om du känner för det förstås :)

Alla berättelser från individer blir ju sammantaget erfarenheter och empiri som gör oss alla klokare och förhoppningsvis mer nyanserade i vår syn på kost och hälsa.

• Like 1

Fasteplanerna sprack direkt. Blev vrålhungrig och lagade diverse lchf-grönsaker (broccoli, blomkål, stjälkselleri, gul lök) stekt i smör och med mycket beanaise-sås (Coops, 0,8g kol/100g). Medvetet utan kött då jag ville se hur väl jag skulle stå mig utan proteinet, men det verkar funka fint.

~1500 kcal, 32g kolhydrater, ~20g protein, resten fett.

Intressant att se hur mycket kolhydrater det trots allt blev. I framtiden får jag försöka ersätta lite växter med djur. ;)

• Like 2

Idag 11/4 har jag varit omättlig. Heldag hemma pga inläsning i plugget, så tillgången till mat har alltid funnits nära till hands.

Vaknade kl 6 och redan kl 7 var jag vrålhungrig. Tillagade då ännu en grönsaksrätt med mycket fett (som häromdagen). Bara den drygt 1700 kcal, 25g kolhydrater, 20g protein och resten fett. Tänkte att det kan bli något jag kan leva på under hela dagen. Men, nej.

Runt 12 var jag återigen vrålhungrig och stekte flera hamburgare (scans) i smör med creme fraiche på toppen.

Om inte det vore nog kokade jag några ägg på kvällen och åt med majonnäs.

Fattar inte. Jag tränar inte, jag sitter bara hemma och varvar läsande med filmtittande.

Imorrn är det heldag i plugget så då blir det "normalt" warrior diet för mig med lchf-mat. Verkar vara enda verktyget som kan hejda mig nuförtiden, att faktiskt inte vara i närheten av ett kök...

• Like 1

Själv lyssnar jag ohejdat på min mages signaler när jag är stressad (som idag). Skulle egentligen ha haft en dag utan kolhydrater idag, men jag väljer att trösta stackars mig i min stressiga situation med en del goda grönsaker, köttrik korv och fet sås. :unsure:

Annars tycker jag att det är ganska enkelt att bortse ifrån sug och hunger.

Jag tackar för feedback.

Stoscha, När jag är hemma dricker jag massor av vatten, säkerligen 5+ liter om dagen. Har en tillbringare jag fyller på hela dagen lång.

ATIX, jag startade inte med den här tråden, jag startade (igen) i julas. :)

Om jag har "aktiviteter" (plugg, resa) använder jag mig av periodisk fasta, då har jag full koll och får i mig rimlig mängd mat vid tillfället. Det är värre om man är hemmavid en hel dag, då finns alltid tillgången där. På vardagarna "gillar jag läget" och blir stärkt av folket runt omkring mig som äter normalkost och blir panikslagna varannan timme då magen börjar kurra.. ;)

• Like 3

• 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Snart klarat av dag två av helfasta. Vatten + kaffe. Inte det minsta hungrig.

Om det beror på fastan eller nåt annat vet jag inte, men det känns i halsen som om jag håller på att bli förkyld. I övrigt mår jag hur bra som helst. Så länge man inte tittar på när andra äter är det inga problem. Planerar avsluta fastan på lördag morgon, då jag avklarat tre dygn. Får se hur jag känner mig om jag kör kortare eller längre.

Edit: morgonen dag 3 testar jag Ketonix och jag blåser rött, så maskineriet tuggar på enligt förväntningar. (Tummen-upp)

• Like 1

• 2 weeks later...