Jump to content

Havrekli

Renate

Recommended Posts

Hur är det med havrekli egentligen? I min bok "Frisk med LCHF" av Sofie Hexeberg och Gunn-Karin Sakariassen, så finns ett recept på ett lågkolhydratbröd innehållande Havrekli. Men enligt tabellen så innehåller ju detta en hög andel kolhydrater, eller ??

Tror jag bakar med samma recept fast fick den från en av expressens bilaga om lchf ... reagerade också för havreklin och bytte ut den mot samma mängd fibrex som "bara" har 5,5 g kolhydrater per 100g.. Fungerar utmärkt och brödet blir väldigt gott. Har ätit det en längre tid redan alltid när jag blir brödsugen som det heter... bra frukost variation till bacon och ägg med mycket pålägg på...

Mvh en frisk diabetiker typ0

• Like 1

Tack för upplysningen! :) Synd bara tycker jag att receptet finns i Dr Hexeberg och Sakariassens LCHF recept bok. Det blir ju missvisande.. Min dotter hade bakat idag när jag kom hem och hon trodde ju naturligtvis att hon gjort något bra, som bakade "LCHF lågkolhydratbröd"..

Tack för upplysningen! :) Synd bara tycker jag att receptet finns i Dr Hexeberg och Sakariassens LCHF recept bok. Det blir ju missvisande.. Min dotter hade bakat idag när jag kom hem och hon trodde ju naturligtvis att hon gjort något bra, som bakade "LCHF lågkolhydratbröd"..

Hur mycket kruskakli ska det vara i receptet

Jag brukar ibland baka LCHFbröd som jag modifierar lite för att det ska bli godare och passa resten av familjen. Då sätter jag med en halv dl bovetemjöl eller mindre. Det gör att brödet blir mycket mer brödlikt men är fortfarande glutenfritt. Kan hända receptet med havrekli är tänkt lite lika. Jag har faktiskt bakat det och det blev mycket brödlikt. Och är ännu glutenfritt (strikt sett kan havre vara kontaminerat av tex vete).

Jag tror receptet är ok för tex barnfamiljer.

• Like 1