Jump to content

Förmaksflimmer

britt1950

Recommended Posts

Jag har varit akut på sjukhus två gånger för hjärtklappning. Första gången (juli) konstaterades det efter Ekg att jag hade förmaksflimmer. det lugnade ner sig o jag behövde ingen medicin. För två veckor sedan var jag inne igen. Det börjar när jag lagt mej, det känns som dubbelslag, jag får ångest o pulsen ökar. Denna gången blev jag ordinerad betablockerare( Bisoprolol) och blodförtunnande( Eliquis) Jag är 66 år fullt frisk för övrigt och har ingen övervikt eller högt blodtryck: Jag är på mitt fjärde år med lchf som jag har mått väldigt bra av. Jag har också kört 8/16 ett tag och tycket det funkar bra. Jag promenerar mycket (minst 10000 steg/dag) Jag har så svårt att acceptera att jag "åkt på detta" o att jag ska äta medicin resten av livet. Är det någon som har erfarenhet av detta så tar jag tacksamt emot goda råd

• Like 1

Jag är lite tveksam till magnesiumbrist som främsta orsak till förmaksflimmer.

Däremot så är jag helt för att kolla brist alternativt tillföra magnesium.. då brist på detta knappast är en fördel vid sagda problem.

Skilj på förmaksflimmer enligt EKG och hjärtrusningar.

• Like 4

Ibland funkar magnesium för mig, jag har haft flimmerattacker i ungefär sex år. Jag har nån betablockerare men jag tar den bara periodvis, när det flimrar. Jag har lågt blodtryck så jag kan inte ta särskilt hög dos betablockerare ändå.

Annat som kan stoppa ett anfall för mig är hård fysisk ansträningen.

Att jobba med huvudet lågt, som att rensa ogräs, kan utlösa flimmer på mig.

• Like 1

Jag tror att LCHF ibland kan leda till magnesiumbrist om man tex inte äter mycket grönt. Innehåller kosten dessutom mycket kalcium från mejeri blir balansen kalcium/magnesium fel och kan påverka upptaget.

Man kan surfa runt på detta ämne om man vill: 

https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=atrial%20fibrillation%20magnesium

• Like 2