Jump to content

46 år, 10 veckor, 0 kg i viktminskning

Fröken Jul

Recommended Posts

Hej

Jag vet att jag inte är den första att skriva om viktminskning, men jag skulle så gärna se om jag kan få svar här. jag har letat, men inte lyckats hitta...

Problem
Jag går inte ned i vikt på LCHF. Jag gjorde det för några år sedan och då funkade det utmärkt, men tyvärr började jag äta fel igen...

Fakta
Ålder: 46 år
Vikt: 69
Längd: 161
Vitaminer: D-vitamin och Magnesium
Sköldkörtelprov: Ja, för något år sedan och det var negativt
Interimfasta: 16:8 på vardagar
Mejerier: Endast lite vispgrädde i kaffet på morgonen
Nötter: nej, nästan aldrig
Kolhydratintag: ca 20-40 gr/dag
Fettintag: snitt 100 gr/dag
Träning: Styrketränar 4-5 dagar i veckan
Stress: nej, faktiskt inte, harmoni råder. 
Mått: Midjan har gått från 88 till 76 cm (då där funkar det i alla fall) 

Kommer inte på något mer just nu som kan vara bra att veta. Om någon har något tips, skulle jag verkligen uppskatta det.

Tack på förhand.

• Like 1

Eftersom du styrketränar har du bytt fett mot muskler istället. Muskler väger mera än fett. Att gå från 88 till 76 i midjan på 10 veckor är kanonbra resultat!! Alltså; det fungerar! Vikten är inte viktigast.

Är det?? Det låter ju lovande. Men jag vettkatten, jag är rätt fet ändå ;o)

• Like 1

Klimakteriet, kanske? Medelålders damer verkar ha svårt att gå ner i vikt och du är inte ensam om att ha svårt att gå ner i vikt. 

Frågan har diskuterats här bl a  http://forum.kostdoktorn.se/topic/7900-att-%C3%B6vervintra-klimakteriedimman/

Tack! Ska kolla där. Jag har också tänkt på det, men det verkar inte vara dags än.... Men jag är helt klart i "fel" kategori. 

12 cm i midjan är väldigt bra, det tyder ändå på att det händer något i kroppen. Men, jag kan förstå att du vill ner i vikt också och jag föreslår lite längre fastor 24 tim, två gånger i veckan. Om du inte redan gör det så lägg till något konditionspass också. :)

Jisses  de där midjecentrimetrarna är för det första betydligt viktigare för din hälsa än siffror på vågen!

Skit i vågen, alla vågar är "freaking fuckin liars" iomed att det inte ens kan tala om något som helst om din hälsa, hur du mår eller hur länge du kommer att leva och må bra!

Det första alla borde göra är att slänga ut sina vågar.. iallafall så länge de bara presenterar siffror om hur högt tryck man utövar på jordskorpan!

• Like 6

Midjemåttet har minskat riktigt bra. När det gäller styrketräningen, har du blivit starkare?

Om man styrketränar och går på diet, vilket är en bra kombination, bör antingen vikten gå ned eller styrkan upp. Dvs om vikten står still men du blir starkare är det ok för det betyder att du får mer muskler och då måste fett försvinna om vikten står still. Om styrkan står still men vikten går ned är det också bra för då betyder det att du minskar I . Menn viktigast av allt, det är enbart fett du tappar eftersom styrkan är densamma.

• Like 4

Jisses  de där midjecentrimetrarna är för det första betydligt viktigare för din hälsa än siffror på vågen!

Skit i vågen, alla vågar är "freaking fuckin liars" iomed att det inte ens kan tala om något som helst om din hälsa, hur du mår eller hur länge du kommer att leva och må bra!

Det första alla borde göra är att slänga ut sina vågar.. iallafall så länge de bara presenterar siffror om hur högt tryck man utövar på jordskorpan!

Haha, underbart! Tack för uppmuntran. Ja, nåt rätt borde jag ju göra... Jag mår ju strålande! Inte för att jag kanske mådde dåligt innan förutom magproblem som är helt borta. Jag sover mindre, har ännu mer energi och ett mycket jämnare och trevligare humör.

Det är ju inte så illa!

• Like 4

Midjemåttet har minskat riktigt bra. När det gäller styrketräningen, har du blivit starkare?

Om man styrketränar och går på diet, vilket är en bra kombination, bör antingen vikten gå ned eller styrkan upp. Dvs om vikten står still men du blir starkare är det ok för det betyder att du får mer muskler och då måste fett försvinna om vikten står still. Om styrkan står still men vikten går ned är det också bra för då betyder det att du minskar I . Menn viktigast av allt, det är enbart fett du tappar eftersom styrkan är densamma.

Hm... Det har du helt rätt i. Jag vill ju inte tappa muskler. Förutom att jag vill minska i vikt av helt naturliga orsaker är det också att jag har fått problem med en höft och då tänker jag att det vore bra att ha 10 kg mindre att bära omkring på. Men helst inte på bekostnad av muskelmassa....

Tack för ett utmärkt positivt resonemang!

• Like 1

Ändra ingenting du gör, du ligger helt optimalt och samtliga borde vara avundsjuka på dig (jag är det iaf), du byter fett mot muskler (va inte rädd för att få för mycket muskler för det kan du inte få för du saknar tillräckligt med testosteron för det). vilket kommer göra att du kommer se mycket bättre och ungdomligare ut för att inte tala om hälsofördelarna. Vikten kommer sänka sig efter ett tag, så följ rådet att titta inte på vågen så länge centimetrarna krymper.

Ingen fasta, varför bryr du dig om vad siffran på vågen säger? Så tillvida du inte ska tävla i nån idrott som delas in i viktklasser.

• Like 3

• 4 weeks later...

Jag har som mål att äta 120 gr, men lyckas sällan med att få i mig det....

120 gram protein känns mycket. Jag är, precis som du, 46 år och 161 cm lång  :) Jag kollar inte så ofta, men när jag gör det ligger jag ofta runt 60-70 gram.

Jag har som mål att äta 120 gr, men lyckas sällan med att få i mig det....

Betvivlar jag inte alls för det innebär att du då blir tvungen att äta cirka 600 gram kött/fisk per dag!

70-100 gram är mer realistiskt.. det får ju finnas plats på tallriken för fett och grönsaker oxå.

Då pratar vi 350-500 gram per dag.

• Like 1

Betvivlar jag inte alls för det innebär att du då blir tvungen att äta cirka 600 gram kött/fisk per dag!

70-100 gram är mer realistiskt.. det får ju finnas plats på tallriken för fett och grönsaker oxå.

Då pratar vi 350-500 gram per dag.

Det låter mycket bättre! Det kör jag på

• Like 1

Det låter mycket bättre! Det kör jag på

Teorin ser ut som så.. man måste ersätta sina nitrogenförluster.. det har beräknats ligga på cirka 0,8 gram protein per kilo och dag.. plus minus 0,1!

LCHF teorin säger att vi förbrukar ytterligare aminosyror iomed att vi gör glukos i levern.. där säger vi att det kan krävas ytterligare cirka 0,2 gram per kilo.. dvs då hamnar man lätt på 1 gram/kilo.

Till detta så är det rätt sällan optimalt att ligga på minimum av något essentiellt.. låt säga 1,5 gram/kilo är mer optimalt.

Till detta kommer ytterligare teorier.. skall man räkna övervikten eller sin normalvikt?

Teorin ser ut som så.. man måste ersätta sina nitrogenförluster.. det har beräknats ligga på cirka 0,8 gram protein per kilo och dag.. plus minus 0,1!

LCHF teorin säger att vi förbrukar ytterligare aminosyror iomed att vi gör glukos i levern.. där säger vi att det kan krävas ytterligare cirka 0,2 gram per kilo.. dvs då hamnar man lätt på 1 gram/kilo.

Till detta så är det rätt sällan optimalt att ligga på minimum av något essentiellt.. låt säga 1,5 gram/kilo är mer optimalt.

Till detta kommer ytterligare teorier.. skall man räkna övervikten eller sin normalvikt?

Och jag gissar om man styrketränar och vill byta ut fettet mot muskler, så kanske det behövs en aning till? Jag bör väga 60 kg, så då bör jag äta typ 90 gr protein per dag? Och kanske kontrollera kcal intaget under en period....
  • Like 1

Och jag gissar om man styrketränar och vill byta ut fettet mot muskler, så kanske det behövs en aning till? Jag bör väga 60 kg, så då bör jag äta typ 90 gr protein per dag? Och kanske kontrollera kcal intaget under en period....

Din gissning är förmodligen korrekt?

För om man strävar efter muskler.. så tenderar det förutom träning oxå litta mer aminosyror som byggmaterial.

Grejen är bara att.. tada.. muskelbyggande och kalorirestriktion sällan är kompatibelt!

Du får försöka hitta en medelväg helt enkelt.

För muskelbyggande kräver dels träning, mer aminosyror än nitrogenförlusterna och sen på det även kaloriöverskott!

Vem sa att livet var lätt? :wacko:

Grejen är väl att om man inte strävar efter att bli värsta body buildern så funkar rätt normala fördelningar av macrokomponenter och lagom med kalorier.. samt lagom styrketräning!

Dvs om man bara vill bli lite mer fit!

Först så kan man nyttja sin genetiska potential.. dvs det går rätt lätt att åstadkomma genom bra kost och ett aktivt liv/lite träning!