tessfredriksson Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Hej! Har nyligen börjar med LCHF (måndags)...har en förkärlek till potatisen och moset. Så gjorde en blomkålsmos...vilket ger mig kväljningar (tyvärr...) Jag är väl sådär uppfostrad med husmanskost och konsten att inte äta en enda grönsak. De enda grönsaker jag äter(Majs, ärtor, sallad och motor) ska man helst undvika pga av kolhydrathalten...Nu till min fråga. vad kan jag ersätta potatis, ris och pasta med om jag INTE äter (jag försöker faktiskt...) - avokado (går om det är i röror, dock en "råa") - ägg - gurka, tomat, paprika - "udda" ostar (äter endast brie, hushållsost) - makrill - sill Måste tillägga att jag inte har tillgång till ugn, utan bara plattor. Steker faktiskt grön sparris som fungerar okej. (Är nämligen sugen på att prova zucchini lasagne...men lite svårt utan ugn!) Som sagt hjälp mig ersätta det...med något gott Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Prova broccolimos. Kok upp i saltat vatten, slå av vattnet, i med rikligt med riktigt smör och en liten skvätt vispgrädde ( gör mosen ljusare och lite godare ), kör med mixerstav, strö på riven ost när den är kvar i grytan. Vänta en stund så osten hinner smälta lite. Supergott Detta gör jag flera gånger i veckan och använder då frusen broccoli. Vissa blandar blomkål och broccoli. Lycka till 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Vitkål i alla dess former, en favorit för mig är stekt i småbitar eller kall i cole slow tillsammans med lite purjolök. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lovis Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Zucchini är gott att bara skära i skivor och steka till dom är mjuka. Jag äter mycket spenat, färsk som jag steker snabbt i vitlökssmör. Har du testat brysselkål? Den färska är jättegod, koka mjuka och lägg på en klick smör och salt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Woka grönsaker (broccoli, blomkål, morötter, vitkål, lök) om du inte vill koka dem mjuka. var även lite snäll mot dig själv och ät morötter (ca 5g kh/100gram), ärtor och sallad. Jag tycker att en fräsch isbergssallad med lite tomat och gurka är jättegod till en köttbit med sås!!! En annan sak; försök att inte tänka "ersättning" så mycket. Ät det du gillar . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cewe68 Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Strimla zuccini på längden med osthyvel Stek/koka på svag värme i mycket smör tills zuccinin mjuknat Salt och peppar Samma sak går att göra med vitkål, rödkål eller salladskål Prova att riva blomkålen och koka i en bottenskyla saltat vatten, blir som ris, istället för mos Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anitram Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Hej! Jag skulle också tipsa om broccolimos.Jag gör som beskrivet tidigare men ibland har jag i lite philadefiaost.Blir milt och gott.Har du provat fänkål? Jättegott att bara steka i smör med lite salt på. gräddstuvad vitkål är ju gott.Paprika kan man ju äta i mindre mängder.Avokadoröra som tillbehör är ju jättebra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anitram Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Jag kom på att du kan visst göra lasagne.Om du lägger ihop den i en djup stekpanna och lägger på locket.Då blir det ett ganska bra resultat.ha bara inte för hög värme. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LenaK Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Jag tror att när du väl har vant dig, så kommer du inte att vilja äta potatis (utom till midsommar). Det tog lite tid för mig att komma in i nya rutiner men nu kan jag inte tänka mig att äta potatis. Här är mina alternativ till potatis, ris och pasta: Riv på den grova sidan av rivjärnet - rättika - squash/zucchini - blomkål eller finstrimla - vitkål - rödkål eller grovhacka - spenat - savoykål - lök och purjolök Dessa grönsaker och rotfrukter fräser du sedan på stekjärn på svag värme med MYCKET smör till den konsistens och smak du tycker är bra för dig. Salt och grovmalen svartpeppar vill det också till. Jag brukar välja en råvara åt gången men vissa går så klart bra att blanda. Fördelen är att här behövs ingen sås till skillnad mot när man äter potatis. Broccoli, brysselkål och gröna bönor varierar jag också med men dessa brukar jag först koka lätt för att sedan fräsa dem likadant på stekjärn. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Hej!Har nyligen börjar med LCHF (måndags)...har en förkärlek till potatisen och moset. Så gjorde en blomkålsmos...vilket ger mig kväljningar (tyvärr...) Jag är väl sådär uppfostrad med husmanskost och konsten att inte äta en enda grönsak. De enda grönsaker jag äter(Majs, ärtor, sallad och motor) ska man helst undvika pga av kolhydrathalten...Nu till min fråga. vad kan jag ersätta potatis, ris och pasta med om jag INTE äter (jag försöker faktiskt...) - avokado (går om det är i röror, dock en "råa") - ägg - gurka, tomat, paprika - "udda" ostar (äter endast brie, hushållsost) - makrill - sill Måste tillägga att jag inte har tillgång till ugn, utan bara plattor. Steker faktiskt grön sparris som fungerar okej. (Är nämligen sugen på att prova zucchini lasagne...men lite svårt utan ugn!) Som sagt hjälp mig ersätta det...med något gott Varför ersätta pot ris och pasta ät smör och sallad till köttet i stället 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Jag har inget tips men har samma problem när en släkting med BMI kring eller över 40 kommer på besök. Jag skulle så gärna vilja laga något gott LCHF som skulle locka till att åtminstone testa kosten. Han äter inga andra växtdelar än spannmål, socker, riven morot, äppeljuice, potatis, egna äpplen, ris, tomatpure, ketschup, banan och inlagda rödbetor. Alltså inte tomat, lök, kålväxter, bönor osv. Lyckligtvis äter han svamp men troligen inte i alla former. Typ svamp i gräddsås torde gå. Han äter kött och fisk (utom strömming och sill och knappast makrill eller sardiner heller. Men gravad lax går hem.) Räkor och kräftor går inte. Nötter tror jag inte han skulle äta annat än salta cashew. Men mandelmjöl fungerar. Jag bjöd sist på fläskpannkaka på sidfläsk med riven morot och nästa måltid var LCHFpizza på maletkött och salsakryddad passerad tomat (får inte finnas bitar) och champinjoner. Men pannkakan är han inte så förtjust i då den saknar mjöl. Gick åtminstone ner men han ville inte ha så mycket att han blev mätt. Numera har han alltid egen mat med till oss (ett par liter sockrad jogurt, en limpa och ofta korv och kött och helmjölk och bregott. Han är inte fettskrämd men antagligen kraftigt sockerberoende). Till frukost lagade jag ägg och sidfläsk eller så har jag kokat ägg. Jag kan inte förändra någon annan men det skulle vara roligt att få honom riktigt glad över min mat. Och lättare för mig också då jag inte vill laga fler rätter. Nu gör vi så att jag lagar kött och grönsaker och han gör pulvermos till sig. Helt ok lösning men inte lika kul som att bjuda på något gott LCHF. Pizzan gick hem. Men han äter ofta två tre dagar hos oss så det kan inte vara pizza hela tiden. Idéer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tessfredriksson Posted January 24, 2013 Author Share Posted January 24, 2013 TACK FÖR ALLA SVAR!! Nu blir jag pepp att fortsätta!!! :* 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
knäckejäxan Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 Jag brukar steka vitkål eller små broccolibuketter, funkar bra till sås. Nya favoriten är finstrimlad vitkål, blandad med finhackad purjolök, blandad med majonnäs. Gott till många sorters kött o fisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Sedan kan man också leka med tanken att man kanske inte behöver så mycket grönsaker. Innan jag började med LCHF så åt jag rejält med grönsaker och periodvis sanlösa mängder. Vissa dagar kunde det bli tonfisksallad vid ett par tillfällen och varje sådan måltid vägde nog i runda slängar runt ett kg... Plus att jag alltid åt grönsaker till de andra måltiderna. Numera, och i synnerhet sedan jag råkade på magsjuka tidigare under året, så har jag tappat väldigt mycket av mitt tidigare sug efter grönsaker (för att inte tala om frukt som i princip är ett dött livsmedel för mig sett ur ett attraktionsperspektiv). Det känns på något märkligt sätt som att kroppen inte längre vill ha det. Ungefär som jag förr kunde äcklas av äta smör rakt av men nu inte har något emot det. Grönsaker har blivit det nya smöret ur det perspektivet. De grönsaker jag äter är i princip enbart sådana jag stoppar i diverse grädd- eller kokosmjölkbaserade köttgrytor. Ibland blir det någon sallad "som förr" men det är inte alls så ofta som tidigare. Men jag har bestämt mig för att jag inte tänker noja över det. Jag mår ju tveklöst så mycket bättre på den här kosten och alla värden som går att mäta är prima så kanske, kanske är det så enkelt att grönsaker är precis så överskattade som jag börjar misstänka att de är. Den som lever får se. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Automobilen Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Jag tänkte skjuta in en fråga eftersom att jag också är så att jag knappt äter grönsaker. Jag äter inte så många olika grönsaker, men av det som jag äter så gillar jag ärtor och morötter mest men efter att ha läst runt så verkar ärtor och morötter vara något som man helst ska hoppa över. För mig som i princip bara äter dom två grönsakerna, hur pass "förbjudet" är det egentligen? Skulle det vara hela världen om jag fortsätter äta dessa två grönsaker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 #15 Hur förbjudet det är kan du bara bestämma själv. Beror på hur kolhydratkänslig du är och hur mycket andra kolhydrater du äter den dagen. Och vilka mängder du har tänkt dig att du ska fortsätta äta dem i. Jag är själv mycket förtjust i morötter och brukar unna mig det en gång i veckan. Ärtor kan jag inte äta varje vecka, men det är ju för att jag väljer att inte offra något annat för att kunna äta det, t. ex. minska på mejerierna den dagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Automobilen Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Jag äter ju ärtor och morötter i princip varje dag till maten, skulle gissa på max 50 gram. Men om man jämför med hur jag åt för en vecka sen så är det ju extrem skillnad på kolhydratintaget, potatisen och framför allt pastan var i extrema mängder. Hur vet man hur pass kolhydratkänslig man är? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 #17 Antar att man kan mäta blodsockret efter att man ätit vissa livsmedel etc. Kanske finns någon som har ett bra sätt att ta reda på det? Jag märker det på om jag går upp eller ner i vikt. Och hur hungrig jag är. Äter jag morötter blir jag hungrigare och äter mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny J Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Jeanette, wow vilken kräsen släkting du har! Det är säkert ungefär lika för dig som för en "vanlig" som ska göra LCHF-kost åt någon av oss. Man vill ju så gärna, men det är ju så svårt! Jag försökte riktigt tänka igenom saken här nu och funderade, har du testat rättiksgratäng? Smakmässigt kommer det rätt nära potatisgratäng tycker jag och vad du räknade upp så verkar släktingen inte i alla fall uttalat tycka illa om rötter. Fast ett problem kan vara att man försöker ersätta något vanligt med en LCHF-variant. Då kommer han bara att jämföra de två och gilla det han är van med. Ugnsbakade kålrötter och morötter kunde också vara en idé ifall man kan tänka sig liberal LCHF. Fast lite undrar jag om det är någon vits...? Du verkar ha gjort allt du kan redan för att visa denna släkting något som släktingen inte vill se. Kanske med tiden kommer släktingen på andra tankar, när han ser hur bra du mår? Om inte annat kanske du kan köpa hem lite rödbeta, det är inte så jättemycket kolhydrater i dem. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Spenat!! Skitgott. Speciellt gräddstuvat (glöm inte att salta, annars blir det tråkigt och vattnigt). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Jeanette, tycker du har en lite konstig släkting som ställer sånna krav på maten han bjuds på. Det är ju en sak om man är allergisk, vegetarian eller lchf:are eller annat där man gjort ett val att utesluta vissa saker, men då får man räkna med att ta med sig eget ibland. I övrigt tycker jag att man äter det man bjuds, (har jag fått lära mig sedan barnsben iaf) så krusa inte så mycket. Ett supersmaskigt tips på grönsaker: tärna en zucchini och en aubergine (och en sötpotatis om du vill lyxa), krydda med salt, peppar och vad örtkryddor du har, färska är godare men torkade fungerar också. Brukar oftast bli timjan, oregano och rosmarin. Det här brukar jag steka i ugnen i massa smör, men det går nästan lika bra att steka under lock i en stekpanna. Ytterligare en variant på det är att hälla på lite grädde på slutet så blir de stuvade. Jag gör ofta broccoligratäng också, jag kokar broccolin först för jag vill ha den genommjuk, men annars kan man låta bli. Görs förstås också i ugn, men går snabbt och enkelt att göra i micro om du har en sån, annars borde stekpanna med lock funka även här. Brukar bara vispa ihop ägg, grädde och riven ost med lite kryddor som känns bra för dagen och hälla över. Grädda på ett eller annat sätt tills äggstanningen är fast. Det är enkelt att göra en stor laddning på en gång som räcker flera dagar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Tack Jenny och Labolina för svaren. Förr krusade jag mycket mera för denne släkting. Men nu lagar jag min mat och därför tar han med pulvermos, sirapslimpa och ett par liter bananJogurt när han kommer på besök någon helg. Jag är mycket glad i min släkting på alla andra punkter än just detta med maten som alltid varit jobbigt. Som barn klagade han alltid surt om maten inte passade men nu som vuxen är det mera det att han har svårt att få ner annat än det begränsade han äter och ser olycklig ut. Och hela iden är att få bjuda något lockande och gott. En tanke kunde vara att laga egen hemlagad rödbetssallad på hemlagad majonäs. Men risken finns att det inte duger då det är en ny smak som inte är exakt som butikens. En gång fick jag honom att smaka mos på kålrot men det gick inte heller. Och sen dess avböjer han kålrot. Tanken är ju att rädda hans liv. Dvs han vet att LCHF fungerar men han tror inte att han skulle klara att äta så antar jag. Han ser mina kokta broccolin och avfärdar kosten som en grönsakskost (ironiskt nog med tanke på vad "etablissemanget" tänker om LCHF) antar jag. Dessutom dricker han varken kaffe eller te så LCHFkaffe kan jag inte heller bjuda till morgonmål. Bacon och ägg fungerar förstås. Jag vill ha tio rätter som skulle funka. Rättikagratäng gjorde jag för första gången ett par veckor sedan. Skulle möjligen gå men då måste jag få honom att lova smaka. Det är inte det lättaste. Han avskyr uttryck som "det smakar nästan som...". Osttacos kunde fungera. Jag har fått honom smaka creme fraiche då jag sagt att det är fetare gräddfil. Gräddfil tycker han om. Och kött med creme fraiche kunde ju gå att fylla i dom. Och stekt svamp. Något tillbehör på skogssvamp kunde också fungera. Han och jag borde gå svampkurstillsammans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Sen kan jag tillägga att han älskar lever. Hemlagad leverpate med något LCHFbröd utan synliga frön skulle också kunna fungera. Just nu har jag köpt kokosmjöl. Jag kan prova laga något neutralt bröd som inte smakar kokos ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Gott recept med svamp, jag använder champinjoner plockade i grönsaksdisken... (Skala svampen om du har svårt för smuts... det gör jag) Ta av foten på svampen och ställ i en ugnsform Fyll hålet med en god färskost såsom bursin eller cremebonjour vitlök Lite grov svartpeppar över, och riven ost. Gratinera ca 20 minuter. ... Gudomligt gott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Tack Jenny och Labolina för svaren. Förr krusade jag mycket mera för denne släkting. Men nu lagar jag min mat och därför tar han med pulvermos, sirapslimpa och ett par liter bananJogurt när han kommer på besök någon helg. The cornerstone of any nutritious breakfast. Din släkting må vara lite besvärlig men av någon anledning fick han mig att dra rejält på smilbanden där. Snudd på hälsoeffekt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tryffel Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Jag har inget tips men har samma problem när en släkting med BMI kring eller över 40 kommer på besök. Jag skulle så gärna vilja laga något gott LCHF som skulle locka till att åtminstone testa kosten. Han äter inga andra växtdelar än spannmål, socker, riven morot, äppeljuice, potatis, egna äpplen, ris, tomatpure, ketschup, banan och inlagda rödbetor. Alltså inte tomat, lök, kålväxter, bönor osv. Lyckligtvis äter han svamp men troligen inte i alla former. Typ svamp i gräddsås torde gå. Han äter kött och fisk (utom strömming och sill och knappast makrill eller sardiner heller. Men gravad lax går hem.) Räkor och kräftor går inte. Nötter tror jag inte han skulle äta annat än salta cashew. Men mandelmjöl fungerar. Jag bjöd sist på fläskpannkaka på sidfläsk med riven morot och nästa måltid var LCHFpizza på maletkött och salsakryddad passerad tomat (får inte finnas bitar) och champinjoner. Men pannkakan är han inte så förtjust i då den saknar mjöl. Gick åtminstone ner men han ville inte ha så mycket att han blev mätt. Numera har han alltid egen mat med till oss (ett par liter sockrad jogurt, en limpa och ofta korv och kött och helmjölk och bregott. Han är inte fettskrämd men antagligen kraftigt sockerberoende). Till frukost lagade jag ägg och sidfläsk eller så har jag kokat ägg. Jag kan inte förändra någon annan men det skulle vara roligt att få honom riktigt glad över min mat. Och lättare för mig också då jag inte vill laga fler rätter. Nu gör vi så att jag lagar kött och grönsaker och han gör pulvermos till sig. Helt ok lösning men inte lika kul som att bjuda på något gott LCHF. Pizzan gick hem. Men han äter ofta två tre dagar hos oss så det kan inte vara pizza hela tiden. Idéer? Kära Jeanette! Det var svårt! Att råda något en människa som bara har egna idéer är inte lätt. Kött och fisk (8i alla fall vissa sorters), vad jag har förstår, går bra. Squashgratäng, auberginegratäng (med mycket smör i), ungsbakade tomater, köttfärsfyllda squash, valnötsgratinerad brysselkål (mums!!!) och en massa annat. Fast allt detta har du ju redan försökt. Man förstår fall varför din släkting har ett BMI på 40: med det han äter kan man inte bli annat än fet. Kämpa på! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 valnötsgratinerad brysselkål (mums!!!) Vågar man hoppas på ett litet recept? * * Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny J Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Ja, ifall släktingen egentligen vill LCHFa men bara inte fixar det är ju läget annorlunda. Bättre egentligen, för då är han ju i teorin i alla fall mottaglig. Du skrev att bacon och ägg går bra och att han gillar lever. Egentligen behöver han ju inte grönsaker i så fall. Eventuellt en bit paprika eller några blåbär... Gillar han bearnaise? Kanske han hör till gruppen som borde börja med fakir och sedan när han vant sig med alla dessa smaker av kött kan lägga till en och annan grönsak. Annars låter det nästan som någon typ av matfobi, a la dom man ser på dokumentär på TV från Storbritannien. Kanske han borde skaffa lite hjälp med KBT och jobba på varför han får sånt obehag av mat...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaix Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Jag har inget tips men har samma problem när en släkting med BMI kring eller över 40 kommer på besök. Jag skulle så gärna vilja laga något gott LCHF som skulle locka till att åtminstone testa kosten. Han äter inga andra växtdelar än spannmål, socker, riven morot, äppeljuice, potatis, egna äpplen, ris, tomatpure, ketschup, banan och inlagda rödbetor. Alltså inte tomat, lök, kålväxter, bönor osv. Lyckligtvis äter han svamp men troligen inte i alla former. Typ svamp i gräddsås torde gå. Jag kan inte förändra någon annan men det skulle vara roligt att få honom riktigt glad över min mat. Och lättare för mig också då jag inte vill laga fler rätter. Nu gör vi så att jag lagar kött och grönsaker och han gör pulvermos till sig. Helt ok lösning men inte lika kul som att bjuda på något gott LCHF. Pizzan gick hem. Men han äter ofta två tre dagar hos oss så det kan inte vara pizza hela tiden. Idéer? LCHF-pasta skulle väl iaf vara något man skulle kunna bjuda på som nyttigare komplement till maten, om han har svårt för nya saker:) Provade att göra det igår, och smakar väldigt bra! Babysteps liksom Följde det här receptet: http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=1672 Det som de glömmer nämna är att det ska vispas/röras om ordentligt Efter att det har svällt, samt att det är lättare att olja in själva bakkaveln istället för att krångla med ett inoljat smörpapper ovanpå när det ska kavlas ut! Tvivlar på att han skulle känna någon skillnad om man skulle göra lasagne på den pastan Lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
QueenMarion Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 Zucchiniplättar är något av det godaste som finns! Riv en zucchini grovt, salta lätt. Vispa ihop två ägg, rör i lite mandelmjöl och ännu mindre fiberhusk. Häll i en rejäl skvätt grädde. Vänd ner riven smakrik ost (västerbotten och cheddar är mina favoriter). Blanda ihop med zucchinin och smaka av med salt och peppar. Stek på medelvärme i plättlägg. Vanlig gjutjärnspanna går också fint. Fantastiskt goda till det mesta; handpillade räkor och creme fraiche, till fisk eller kött eller bara som de är. Kokt vitkål med smör är en favorit även hos barnen. Köttfärsfyllda ugnsgratinerade paprikor. Riven blomkål som doppas i kokande saltat vatten är ett smakneutralt tillbehör som passar till det mesta. Om du kokar för mycket kan du steka resterna tillsammans med paprika och hackad vitlök i en massa smör. Försiktigt så det inte bränner. Till helgen passar en rättikagratäng fint. Skala och skär i tunna skivor, ner med en hackad vitlök och koka i grädde. Slå över i en smord ugnsform. toppa med en massa riven ost (västerbotten & cheddar är fint här med!), gratinera i ugn och njut! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ida86an Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 Gör blomkålsris riv blomkål på den grövsta sidan av rivjärnet eller ta en matberedare sen tar du och steker detta i smör i ungefär 10 minuter jag brukqr krydda med vitpeppar och salt detga är så gott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 Jag gör gärna gratinerad purjo. Kok purjon i bitar några minuter, lägg sedan i ugnsform med nått fett (grädde, creme fraiche, riven ost, bernaise, bechamel etc). Servera till din kött- eller fiskbit! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny J Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 LCHF-pasta skulle väl iaf vara något man skulle kunna bjuda på som nyttigare komplement till maten, om han har svårt för nya saker:) Provade att göra det igår, och smakar väldigt bra! Babysteps liksom Följde det här receptet: http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=1672 Det som de glömmer nämna är att det ska vispas/röras om ordentligt Efter att det har svällt, samt att det är lättare att olja in själva bakkaveln istället för att krångla med ett inoljat smörpapper ovanpå när det ska kavlas ut! Tvivlar på att han skulle känna någon skillnad om man skulle göra lasagne på den pastan Lycka till! Måste testas! Ska se om jag inte får ihop en lasagne på den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaix Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 Måste testas! Ska se om jag inte får ihop en lasagne på den Gör det! Har inte gjort lasagne på den än, så du får gärna rapportera om hur det gick! Då pastan bara behöver värmas upp - och därför alltså inte behöver vara i ugnen lika länge som en vanlig lasagne, så kanske man får akta sig för att göra såserna till lasagnen lite "tjockare" än vanligt så att det inte kommer ut rinnig Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny J Posted February 24, 2013 Share Posted February 24, 2013 Det blev denna lasagne: http://56kilo.alltforforaldrar.se/en-god-lasagne-lchf/ Smakade helt bra, vet inte om jag borde ha låtit smeten ligga en stund innan jag körde in den i ugnen för den smakade pösigt brödig, men överlag bra substitut till pasta, speciellt ifall man gillar överkokt pasta gör inte jag tyvärr... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted February 24, 2013 Share Posted February 24, 2013 Det blev denna lasagne: http://56kilo.alltforforaldrar.se/en-god-lasagne-lchf/ Smakade helt bra, vet inte om jag borde ha låtit smeten ligga en stund innan jag körde in den i ugnen för den smakade pösigt brödig, men överlag bra substitut till pasta, speciellt ifall man gillar överkokt pasta gör inte jag tyvärr... Åh, ser gott ut. Kanske skulle du satsa på pastan i kombination med någon grönsak. Tex zucchini eller aubergine Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Att få folk med egna ideer äta hälsosamt är kanske egentligen inte så svårt ? Det gäller att tänka som de gör. Det är inte fel att äta monotont. Att äta variationsrikt, har nödvändigtvis inte med hälsosam mat att göra heller. Ägg och bacon kan lagas på femtioelva olika sätt och gillar personen i fråga det, så är det en mycket bra början. Frågan handlar mer om vilken annan LCHF-mat personen älskar ? Jag t.ex tycker om ölkorv över allt annat. Jag klassas nog litet knäpp i huvet garanterad av många beträffande mina matvanor, men jag bryr mig inte om det. Jag äter den maten jag älskar, oavsett om någon annan tycker det är monotont eller inte. Varierar jag sedan litet mellan mina LCHF-älsklingsrätter, så har jag fått tillräckligt av variation och är nöjd samt mår bra. Mitt fokus är inte goumet-mat och därför blir jag nöjd och glad med den lilla variationen jag äter. Ölkorven i mitt fall har blivit substitutet för andra destruktiva rätter och håller mig borta från dem. Kanske samma sak gäller för Jeanettes gäst ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annakarin Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Riv majrova grovt häll i en gryta salt . peppar lite grädde o låt det koka ihop o bli mjukt fräs lite lök o blanda i kanske lite vitlök o strö över persilja - gott . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny J Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Åh, ser gott ut. Kanske skulle du satsa på pastan i kombination med någon grönsak. Tex zucchini eller aubergine När jag kommer mig för så ska jag testa torka pastan innan jag använder den. Saknar liksom den där al dente grejen, annars tycker jag det var smakmässigt riktigt bra, även om jag personligen inte saknar pasta så mycket. Men jätteroligt att kunna ha en rätt att bjuda icke-LCHFare på som de ändå gillar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annakarin Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 LCHF-pasta skulle väl iaf vara något man skulle kunna bjuda på som nyttigare komplement till maten, om han har svårt för nya saker:) Provade att göra det igår, och smakar väldigt bra! Babysteps liksom Följde det här receptet: http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=1672 Det som de glömmer nämna är att det ska vispas/röras om ordentligt Efter att det har svällt, samt att det är lättare att olja in själva bakkaveln istället för att krångla med ett inoljat smörpapper ovanpå när det ska kavlas ut! Tvivlar på att han skulle känna någon skillnad om man skulle göra lasagne på den pastan Lycka till! hur länge ska den färdiga pastan kokas ? som färsk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 hur länge ska den färdiga pastan kokas ? som färsk? Man kokar inte den alls. Bara gör den i ugnen. Går bra att värma i mikron sen. Jättegod! Vill även tipsa om rättikagrantäng, som jag tycker smakar som potatisgratäng: http://56kilo.alltforforaldrar.se/rattikagratang/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u s Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 Kålrabbi kan jag rekommendera. Jag testade t.ex. att tärna den och steka tillsammans med bacon. Mmm. Smakar lite som en blandning av kolrot och palsternacka. Innehåller drygt 4g kolhydrater så man får inte äta för mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts