Jump to content

Lurat mig själv om Agave och torkade aprikoser ?

Dazzle

Recommended Posts

Såg Sockerfilmen på SVT play igår. Mycket bra och tänkvärd. Särskilt bra att se för dem som ännu inte har funnit ut sockrets och rådande kostråds påverkan på samhället. 

Där fick jag dock en annan syn på Agavesirap som jag använder i ganska små doser ibland. Jag sökte på nätet och hittade Kostdoktorns inlägg om det som ett mycket dåligt socker. Jag har verkligen lurats av att det har lågt GI och 90% är fruktos. Å andra sidan äter man ju så lite??? 

Mitt mål är att komma in i ketos för jag behöver få igång förbränningen ganska snabbt så då antar jag att det går helbort.

Mitt större dilemma och "livslögn" är att man kan äta fritt av torkade aprikoser för det höjer inte blodsockret. Sant eller falskt? Jag har fått för mig att jag läst det någonstans men hittar nu inget belägg för att det är så. 

Är dessa kanske bovarna i mitt liv ihop med mjölk som ger mersug (så sant när man tänker på vad han sa i filmen...). 

tacksam för info, särskilt om aprikoserna. 

D

Det stämmer ju att fruktos inte påverkar blodsockret i nån högre grad, däremot fuckar det ju upp levern.

All torkad frukt är full med socker. Jag vet inte hur det är med aprikoser men minns att min mor gärna åt dem för att hennes diabetessköterska hade sagt att det var OK, samma sköterska som fick mor att skala av skinnet på kyckling för att det innehöll fett.

• Like 7

Åh. Där jag jag sitta och mysa hur ofta som helst. 

Kycklinglever, stekt: jättenäringsrikt.

Rågbröd med mycket fibrer: mycket näringsfattigt

Smör; riktigt näringstätt

Margarin, typ Becel; mycket näringsfattigt.

Nästan allt som vi "ska" äta är näringsfattigt och allt som är livsfarligt och bör ätas med försiktigthet är näringstätt. 

:lol:

Det är som upp-och-ned-vända världen..

• Like 5

Åh. Där jag jag sitta och mysa hur ofta som helst. 

Kycklinglever, stekt: jättenäringsrikt.

Rågbröd med mycket fibrer: mycket näringsfattigt

Smör; riktigt näringstätt

Margarin, typ Becel; mycket näringsfattigt.

Nästan allt som vi "ska" äta är näringsfattigt och allt som är livsfarligt och bör ätas med försiktigthet är näringstätt. 

:lol:

Det är som upp-och-ned-vända världen..

Och som resultat. så har vi detta forum som åtminstone försöker att återställa det mesta till sunt förnuft!

Grejen är att i dietisternas heliga tempel så jämställs energi och andra essentiella näringsämnen!

Inom LCHF-sekten så har vi avvikande synpunkter.. tex om skillnaden mellan energi och essentiell näring!

• Like 2