Popular Post kvinna_79 Posted April 12, 2016 Popular Post Share Posted April 12, 2016 Hej! Jag är en sån person som är intresserad av hushållsekonomi. Det började med att jag tvingades dra ner på kostnaderna vid en sjukskrivning, och sedan har jag bara fortsatt. Det är roligt och lönande. Jag har under flera år bloggat om ämnet, även om bloggen för tillfället är nedtagen. Eftersom jag för noggrann kassabok ser jag att det faktiskt skjutit i höjden sedan jag började med LCHF. Det är klart att ovanjordsgrönsaker, kött och smör är dyrare än linser, pasta, potatis och korv. Men det går att komma runt! Så vitt jag kunde se finns det bara en bok på temat ute på marknaden (LCHF till vardags) så jag tänkte att det lätt finns utrymme för mer. Många som är i behov av att äta sundare kan inte ta till sig LCHF eftersom det helt enkelt blir för dyrt. Jag tänkte börja med en blogg i ämnet så får vi se vad det leder till sedan. Jag kommer att börja fylla på med saker som jag har liggande redan ikväll. Den blir en massa tips som verkligen funkar! Som hur man odlar egna ärtskott (mindre än 1 g kolhydrater / 100 g), hur man gör en egen svamplåda, hur man väljer billigt kött utan att det drabbar djuren och allt annat liknande som jag samlat på mig under åren! Bloggen heter www.billigarelchf.wordpress.com 18 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted April 12, 2016 Share Posted April 12, 2016 Yes, bra initiativ, jag kommer kika in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted April 12, 2016 Share Posted April 12, 2016 Jag hittar inte sidan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted April 13, 2016 Share Posted April 13, 2016 Jag hittar inte sidan https://billigarelchf.wordpress.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted April 13, 2016 Share Posted April 13, 2016 Läste ett blogginlägg på temat: http://annaslchf.se/2016/april/vad-kostar-lchf.html Nu tycker jag att den här tjejen äter ganska lite mat, men även om man ökar på mängderna är det förvånansvärt billigt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted April 13, 2016 Share Posted April 13, 2016 Man kan äta LCHF och hålla sig inom konsumentverkets riktlinjer eller socialbidragsnormen för livsmedelskostnader. Då köper man maten till ordinarie pris och behöver inte jaga extrapriser, samt har möjlighet att välja en del ekologiska produkter, även om man inte kan äta ekologiskt fullt ut. Jagar man extrapriser och väljer billigast möjliga råvaror samt väljer att laga enkla rätter, så går det att komma billigare undan, enligt min erfarenhet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kvinna_79 Posted April 13, 2016 Author Share Posted April 13, 2016 Jo, det går att göra mycket om man tänker lite. Idag ligger min matkostnad på bra precis 2400 (en vuxen och ett barn) mot vad KOV hävdar är rimligt (3060 kr). Jag hade kunnat komma ännu billigare undan om jag inte envisats med att köpa allt med animaliskt ursprung KRAV-märkt, men det gör man ju som man vill. För mig handlar det inte nödvändigtvis om att få en så låg kostnad som möjligt (det är lätt - bara att leva på linssoppa), utan att få ut så mycket som möjligt för de slantar jag lägger. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts