Popular Post Erik 2 Posted April 13, 2016 Popular Post Share Posted April 13, 2016 http://www.aftonbladet.se/debatt/article22615939.ab Ni sågar LCHF - men det räddade mitt liv My Westerdahl: LCHF hjälpte mig gå ner 94 kilo - 55 procent av min vikt 16 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Kostdemokraten Posted April 13, 2016 Popular Post Share Posted April 13, 2016 Visserligen kommer det gissningsvis avfärdas av forskare som "ännu en anekdot", men det gör detsamma. Tror det är både desto rimligare och desto viktigare att icke-forskare får en nyanserad bild. Således starkt jobbat av den gode ingenjören! 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post akewah Posted April 13, 2016 Popular Post Share Posted April 13, 2016 Ännu en och ännu en och ännu en.... kanske 1000 ggr. Man kan undra när det blir beprövad erfarenhet? 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post SGK Posted April 13, 2016 Popular Post Share Posted April 13, 2016 När "anekdoter" som Mys sprids så borde en sann forskare tänka "Åh, det där var intressant, det kanske finns mer/annat att veta än de traditionella råden från SLV, det vill jag kolla upp". Istället förväntar jag mig tyvärr något i stil med "rör inte min världsbild, för då blir jag arg och struntar i konstruktiv debatt". 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kostdemokraten Posted April 13, 2016 Share Posted April 13, 2016 När "anekdoter" som Mys sprids så borde en sann forskare tänka "Åh, det där var intressant, det kanske finns mer/annat att veta än de traditionella råden från SLV, det vill jag kolla upp". Istället förväntar jag mig tyvärr något i stil med "rör inte min världsbild, för då blir jag arg och struntar i konstruktiv debatt". Man tycker det måste bli jobbigt i längden;] 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post stoscha Posted April 13, 2016 Popular Post Share Posted April 13, 2016 Det är väl det som hänt... att det blivit jobbigt i längden. Det är väl därför de känner sej hotade 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
agnesb Posted April 13, 2016 Share Posted April 13, 2016 Det finns ju tyvärr en del lchf-are, som har ett dåligt språk ibland, vilket ju inte gör "andra sidan" mer benägen att lyssna och bli intresserade av att ta reda på mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Syster Posted April 13, 2016 Popular Post Share Posted April 13, 2016 Jag är nog benägen att tro att LCHF:are inte har något sämre språk än någon annan, vilken sida man än tillhör. 13 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kostdemokraten Posted April 13, 2016 Share Posted April 13, 2016 Jag är nog benägen att tro att LCHF:are inte har något sämre språk än någon annan, vilken sida man än tillhör. Håller med, finns alla sorter på båda sidor. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted April 14, 2016 Share Posted April 14, 2016 Det finns ju tyvärr en del lchf-are, som har ett dåligt språk ibland, vilket ju inte gör "andra sidan" mer benägen att lyssna och bli intresserade av att ta reda på mer. Kolla exempelvis Mys bloggpost idag. Där ger hon exempel på allt hån/mobbing som hon måste stå ut med. http://lchfingenjoren.se/2016/april/gardagens-debatt.html. Jag skulle gärna se några exempel på alla dessa hemska kommentarer som det påstås att LCHFare har bidragit med. Var är de? Personligen har jag inte sett en enda som jag skulle klassa som hat/hot/mobbing. Jag tycker att även LCHFare kan få föra fram det de tycker eller svara på dumma påhopp utan att klassas som näthatare. Tycker det är dumt av oss som "grupp" att bara svälja det som andra påstår utan att ha fått se vad de menar är så hemskt. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted April 14, 2016 Share Posted April 14, 2016 Kolla exempelvis Mys bloggpost idag. Där ger hon exempel på allt hån/mobbing som hon måste stå ut med. http://lchfingenjoren.se/2016/april/gardagens-debatt.html. Jag skulle gärna se några exempel på alla dessa hemska kommentarer som det påstås att LCHFare har bidragit med. Var är de? Personligen har jag inte sett en enda som jag skulle klassa som hat/hot/mobbing. Jag tycker att även LCHFare kan få föra fram det de tycker eller svara på dumma påhopp utan att klassas som näthatare. Tycker det är dumt av oss som "grupp" att bara svälja det som andra påstår utan att ha fått se vad de menar är så hemskt. Gudiols hån av My. http://traningslara.se/jag-blev-omnamnd-i-aftonbladet-debatt/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Traningslara+%28Tr%C3%A4ningsl%C3%A4ra%29 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 14, 2016 Share Posted April 14, 2016 Vissa saker som Gudiol skriver är vettiga, man får inte glömma bort det.Men jag lade en liten kommentar i hans kommentarsfält, vi får se om den blir publicerad. ;-) Jag gjort två citat från hans artikel "hån av My" enligt nedan:"För själva reglerna när det gäller LCHF är verkligen inte svåra, de lär du dig snabbt" "Lägg sen till att man gillar att hela tiden hålla begreppet LCHF väldigt luddigt och utan tydliga definitioner så blir det nästan omöjligt" 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted April 14, 2016 Share Posted April 14, 2016 http://ettsotareblod.se/ni-sagar-lchf-men-det-raddade-mitt-liv/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Effie Posted April 15, 2016 Popular Post Share Posted April 15, 2016 Det är manga griniga kommentarer från icke-lchfare på Mys bloggpost, som det refererades till ovan, och den tidigare...att hon tar på sig offerkoftan, att hon inte förstår sig på diabetes, att hon borde be om ursäkt, att det är självklart att bli kritiserad för det man påstår (när jag tycker att det borde stå "att bli kritiserad för det som kritikerna påstår att hon sager") och en massa mer; väldigt få skriver något konkret.. Det är inte alltid jag håller med om tonen på de lchf-fora jag laser på, t.ex. här - men det brukar handla om spydiga tillmälen typ pastaboxaren, eller ifrågasättande av "experternas" bevekelsegrunder (pengar). Hot har jag aldrig sett. Jag föredrar tydliga argument, från båda håll; de går att lära sig något av. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted April 15, 2016 Share Posted April 15, 2016 Jag tror många känner sig hotade av LCHF. Om de skulle följa kosten betyder det att de måste sluta äta sin älskade pasta, sitt nödvändiga lördagsgodis, pizzan på fredagen och hamburgaren med strips. Det är förståeligt hur dessa tankar kan vara jobbiga, för jag har varit där. Det är jättejobbigt och inte alls någon självklarhet. Inte förrän man upplever skillnaden då man varit utan ett tag. Sen är det väl alltid så, att frälsning kommer inifrån. Det hjälper inte att vi talar om hur andra ska äta för att må bättre om de inte vill. Då är det ofta bättre att bara vara tyst och visa hur mycket bättre man mår av kosten man äter. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kostdemokraten Posted April 15, 2016 Share Posted April 15, 2016 Jag tror också det, att man får försöka driva utvecklingen framåt med gott exempel istället för att tro att man ska ändra på någon som inte vill lyssna. Samma sak gäller egentigen besvarandet av påhopp på LCHF på sista tiden, problemet med att aktivt ifrågasätta många av anklagelserna som gjorts är att det tyvärr enkelt kan förvridas till bekräftande av dessa om det kommer från oss.. vilket nog även är vad man hoppas på från forskningssidan. Tycker för övrigt Mys artikel var ett utmärkt steg framåt, fokus på fördelarna med LCHF istället för på huruvida anklagelser stämmer eller inte. Om vi förblir sakliga och motståndaren insisterar på att inte vara det så är det nog snarare till dennes nackdel i det långa loppet. Se bara barometer-inslaget längst ner under Mys artikel, 87.73% av 7000+ läsare håller med debattören--och det trots alla utspel mot LCHF på sista tiden! Sen kan man ju alltid hoppas att andra parter börjar uppmärksamma och framhäva märkligheterna kring LCHF-motståndarna. Hoppas verkligen att det där tipset till Uppdrag Granskning som Björn Ekengren skickade går igenom! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted March 26, 2017 Share Posted March 26, 2017 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts