Jump to content

Sluta snusa och samtidigt gå ner i vikt?

NC-17
 Share

Recommended Posts

Hej alla! Jag har nu skjutit fram projektet med att sluta snusa hur länge som helst, men jag måste ta tag i det inom den

närmsta framtiden. Har ju hört att man kan gå upp antingen ett par kg (vätska) av det eller över 10 kg av att sluta.
Eftersom jag har sisådär 15 kg kvar att gå ner skulle det dra ner motivationen mycket av att gå upp flera kg när jag slutar.

Finns det några knep för att undvika viktguppgång eller är det skitmycket träning och mindre portioner som gäller under

avgiftningsperioden och tills ämnesomsättningen har återställt sig? Några som har erafenheter och kan berätta?
:)

Har hört att när man slutar röka så blir ämningsomsättningen tillfälligt långsammare, och att man pga det går upp 5% i vikt. Resten beror på att man äter mer för att ha nåt att göra med mun och händer, och det gäller nog när man slutar snusa också. Försök hitta något som distraherar dig och som du samtidigt tycker är roligt, så har du lättare för att lyckas. Undvik om möjligt situationer då du brukar lägga in en prilla, och om du ändå bara måste, försök skjuta på det åtminstone 5-10 minuter. Har du tur så går suget över under den tiden, annars så tar du nya tag. Lycka till, och hoppas att det blir en positiv upplevelse utan viktuppgång!

Jag slutade röka för 16 år sen, efter att ha försökt i 15 år. Ibland har jag känt mig sugen, men vet att för mig finns det inte "bara en".

Har hört att när man slutar röka så blir ämningsomsättningen tillfälligt långsammare, och att man pga det går upp 5% i vikt. Resten beror på att man äter mer för att ha nåt att göra med mun och händer, och det gäller nog när man slutar snusa också. Försök hitta något som distraherar dig och som du samtidigt tycker är roligt, så har du lättare för att lyckas. Undvik om möjligt situationer då du brukar lägga in en prilla, och om du ändå bara måste, försök skjuta på det åtminstone 5-10 minuter. Har du tur så går suget över under den tiden, annars så tar du nya tag. Lycka till, och hoppas att det blir en positiv upplevelse utan viktuppgång!

Jag slutade röka för 16 år sen, efter att ha försökt i 15 år. Ibland har jag känt mig sugen, men vet att för mig finns det inte "bara en".

Det är det jag har hört också. Jag har försökt sluta flera gånger förut och jag känner verkligen ett större behov av att äta mer och oftare då, för att döva abstinensen. Men jag får försöka vara medveten om det och förstå 

att det inte är JAG som vill äta hela tiden egentligen. Svårt att undvika, då jag har inne en snus konstant förutom när jag sover :P 

Tack och grattis själv till att du varit rökfri så länge! :)

Jag hat slutat snusa ett antal gånger själv men aldrig lyckats att sluta för alltid.

Nu kanske det är dags snart för mig (Jag tänkte dock förlägga slutandet till nin 2v semester i Egypten då får jag ju åka hem om jag vill tjyv-snusa :D .

Jag tror att det kan vara lite knepigt numera för man vill inte gå och tugga på samma saker nu som innan lchf.

Om jag ska ge tips, så säger jag.(Erfarenheter från tidigare försök)

1 sluta tvärt.

2 Försök undvika nikotin-hjälpmedel dessa drar bara ut på plågan och kostar pengar.

3 ta hjälp av nikotinfritt snus tex ONICO Det är alltid en liten tröst..

4 var stenhård mot dig själv kanske behöver du undvika vissa fester / kompisar /alkohol en tid om det medför att du kan frestas.

Det var väl allt jag kunde komma på lycka till ned snuset. :)