Jump to content

För smal av LCHF

Sjirka

Recommended Posts

Jag har tidigare ätit moderat LCHF men gick ned för mycket i vikt. Det gjorde att jag började unna mig "HCHF" (High Carb, High Fat). Så länge jag åt LCHF-måltider kunde jag äta obegränsat med choklad, glass och bakverk utan att det påverkade vikten. Jag insåg väl att det inte var så himla smart men lurade mig att det var ok eftersom jag höll vikten, Pga av hälsoskäl måste jag nu gå över till strikt LCHF (givetvis utan sötsaker av alla slag). Eftersom jag blev för mager av moderat LCHF kommer jag väl att bli ett benrangel av strikt LCHF. Finns det någon som har haft samma problem och hur löste ni det? Att äta moderat LCHF är helt uteslutet i mitt fall. 

Ps: Hoppas ingen tycker det är här är ett lyxproblem. Att vara för mager är inte bra för hälsan och personligen tycker jag inte att det är snyggt. 

• Like 4

Lider av samma problematik, äter strikt/måttligt moderat i vågor efter vad jag och familjen känner för att äta och kör periodisk fasta utöver det för att jag mår bra av det. Dock tenderar jag med mina 184 cm och en vikt som går upp och ner mellan 64-69 kg se lite undernärd ut. Fasta eller ej gör ingen uppenbar skillnad på vikten (!), men mellanmål utöver huvudmåltiderna har på sista tiden fått mig att åtminstone ligga stabilt på 68-69. Funderar i nuläget på om jag ska öka på ätfönstret och återgå till tre måltider om dagen + mellanmål för att lägga på mig ytterligare, dock vill jag ju inte gå miste om sagda välbefinnande från fastan.

• Like 3

Det kanske funkar att lägga till lite rotfrukter i kosten? Någon frukt då och då? Ej heller för restriktiv då det gäller mejeriprodukter om du tål det. Kanske lite större portioner? Borde inte göra någon skada för hälsan.

Problemet är att jag inte kan gå från strikt LCHF eftersom jag måste komma i ketos för hjärnans skull.. Rotfrukter, frukter och mejeriprodukter hade varit trevligt men det blir ju mer moderat LCHF. Tätare måltider kanske fungerar. Är det någon som vet hur det påverkar ketosen?

Tack för alla råd. Härligt med människor som engagerar sig  :)

• Like 3

Problemet är att jag inte kan gå från strikt LCHF eftersom jag måste komma i ketos för hjärnans skull..

Hmm... får man fråga om grundproblemet? Kanske finns fler verktyg att spåna på utöver ketos tänker jag. Lägger man till nåt kan man måhända tumma lite på ketosen för viktens skull?

• Like 1

Problemet är att jag under flera år fått allt sänre närminne. Min far fick Alzheimer tidigt och jag har gjort DNA-test och fått veta att jag har en kraftigt ökad risk. Dessutom har jag 90% risk att få diabetes typ 2 vilket i sin tur ökar risken för Alzheimer. Diabetes och Alzheimer har ju en stark korrelation. Jag har läst att ketogen kost och kokosolja kan förebygga eller bromsa förloppet. Det känns viktigare än något annat just nu.

• Like 6