Sjirka Posted April 14, 2016 Share Posted April 14, 2016 Jag har sedan 2-3 veckor gått över till strikt LCHF efter att ha fuskat i flera år. Jag känner mig redan piggare, gladare och klarare i hjärnan. Men jag har fått problem med blodtrycket, hög vilopuls och attackvisa hjärtklappningar med en puls upp till 140. Jag har börjat dricka mer, saltar mer och äter extra kalium. Det har gjort att hjärtat inte rusar så ofta. Vilopulsen har sjunkit men är fortfarande kring 90 och blodtrycket är högt ca 140/90. Jag har en blodtrycksmätare hemma (den Andreas rekommenderar) och brukar ha ett stabilt blodtryck på 120/80 och en puls på ca 70. Har aldrig haft problem med högt blodtryck tidigare, äter inga blodtrycksmediciner och har normala sköldkörtelvärden. Jag vet att hög puls kan bero på omläggningen av kosten men gäller samma sak för blodtrycket? Och är det övergående? Hur länge till får jag stå ut i så fall? I samband med att jag blev strikt i min LCHF ökade jag mitt intag av kokosolja från ca 1 msk/dag till 4 msk. Har för mig att jag läst någonstans att kokosolja kan höja pulsen men jag vill verkligen inte avstå från kokosoljans nyttiga effekter och förbyggande av Alzheimer. Är det någon som vet mer om kokosens inverkan på blodtryck och puls? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted April 14, 2016 Share Posted April 14, 2016 Vad använder du för salt? Du dricker mer säger du, antar att det är vatten ;-), hur mycket blir det på en dag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjirka Posted April 14, 2016 Author Share Posted April 14, 2016 Jag saltar dels med Seltin och dels med Himalayasalt och har dessutom tagit kapslar med Kalium och druckit ca 3 liter vatten per dag. Pulsen har sjunkit till ca 80 men blodtrycket har ökat något till omkring 145/90. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted April 15, 2016 Share Posted April 15, 2016 Bra salter. Tar du kalium för att minska högt blodtryck pga natrium? Blodtrycket är ju en del av kroppens försvarsmekanismer, har du någon infektion eller inflammation? Har du pollenallergi? Det har jag och det påverkar mitt blodtryck. Jag tycker du dricker för mycket vatten. Man ska dricka när man är törstig och inte bry sig om hur mycket det blir, det blir vad det blir, kroppen bestämmer. Lyssna tex på Agnes Wold. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjirka Posted April 15, 2016 Author Share Posted April 15, 2016 Tack för ditt engagemang! Till dina frågor: Jag har ätit kalium i några dagar. Anledningen till att jag köpte tillskottet var att jag gjort en hårmineral-analys. Både Kalium- och Natriumnivån var visserligen inom normalintervallet men Na/Ka ration var hög och de rekommenderade Kaliumtillskott. Kalium lär ju även vara bra för att sänka blodtrycket. (De rekommenderade inte att sänka intaget av natrium eftersom den nivån var lagom hög.) Seltin har jag nyligen börjat med. Tidigare var det himalayasalt men även Trocamare som har en mer balanserad salthalt. Magnesium har jag ätit under en längre tid men har nyligen ökat intaget eftersom Ca/Mg ration också var för hög. Jag är inte pollenallergiker och har mig veterligen inga infektioner eller inflammationer. Angående vätskeintaget och att bara dricka när man är törstig. Grejen är att jag var törstig hela tiden, munnen var så torr att jag knappt kunde prata om jag inte har fyllt på ordentligt. Om jag inte visste bättre hade jag trott att jag fått diabetes av LCHF-kosten. Normalt sett brukar jag dricka 1-2 liter vatten beroende på vad jag ätit, fysiskt aktivitet och värme. Har alltid varit extremt känslig för vätskebrist, blir mycket illa till mods och kan inte sova, behöver dricka i "förebyggande syfte". Ska väl också säga att min törst blivit mer normal de senaste dagarna vilket kan bero på det ökade saltintaget och kalium alternativt att kroppen har börjat anpassa sig till LCHF-kosten. Pulsen har förbättrats men är fortfarande förhöjd 80-90 och jag har inga hjärtklappningsattacker. Det verkar gå åt rätt håll med pulsen men blodtrycket tenderar att öka istället för att minska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted April 15, 2016 Share Posted April 15, 2016 Spännande. Hittade lite intressant info om kalium här: http://kurera.se/kalium-k/ Det verkar finnas ett intressant samspel med insulin, kalium, natrium och magnesium. Kan det vara så att en kost som ger väldigt lite insulin påverkar detta samspel? Kom besvären i samband med att du började med kaliumtabletter? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjirka Posted April 15, 2016 Author Share Posted April 15, 2016 Besvären debuterade innan jag började med Kalium-tillskottet. Jag gick över till strikt LCHF för 2-3 veckor sedan och rasade snabbt i vikt men hade inga andra symtom än törst och täta toalettbesök. Jag antar att kroppen kissade ut mycket mineraler då. För knappt en vecka sedan ökade törsten, pulsen började slå snabbare och jag fick hjärtklappningsattacker. Ungefär samtidigt fick jag svar från min hårmineralanalys och skickade efter kalium-kapslar (Holistic) och började med dessa för ca 3 dagar sedan. Det var ungefär samtidigt som hjärtat härjade som värst. Eftersom det blivit bättre de senaste dagarna är det rimligt att tro att Kalium förbättrat tillståndet men det kan ju också bero på att kroppen anpassat sig till LCHF-kosten. En annan intressant sak. I mitt förra inlägg skrev jag att jag inte hade några hjärtklappningsattacker längre men det dröjde inte länge förrän jag fick en ny, dock inte särskilt stark och pulsen gick bara upp till drygt 100 istället för 130-140 som tidigare. Det intressanta i detta är att jag bestämde mig för att kolla blodtrycket och då var det helt normalt 121/83. Jag tror det finns ett samband mellan puls och blodtryck: låg puls=högt blodtryck, hög puls=normalt blodtryck. Jag kan väl också tillägga att redan innan jag känner av hjärtklappningen blir jag alldeles kraftlös och måste lägga mig på golvet. Det känns ungefär som då jag var yngre och hade problem med lågt blodtryck. Tänker att det hela kanske startar med ett blodtrycksfall som hjärtat sedan försöker kompensera med att höja pulsen. Men det förklarar väl inte varför såväl blodtryck som puls är höga övrig tid. Har du några intressanta teorier? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted April 18, 2016 Share Posted April 18, 2016 Jag blir lite orolig för njurarna men det kan också vara så att du drabbats lite extra hårt av omställningsbesvär. Arrytmi och högt blodtryck kan förekomma. Besvären har olika namn: Keto flu: http://ketogeniclifestyle.com/keto-flu-symptoms-mitigation-and-getting-over-excess-carbohydrates/ Wheat withdrawal: http://www.wheatbellyblog.com/2013/09/surviving-wheat-withdrawal/ http://www.wheatbellyblog.com/2014/01/how-to-survive-wheat-withdrawal/ http://www.kostdoktorn.se/lchf/kostdoktorns-faq#omställning http://www.alltomlchf.se/grunder/omstallningsbesvar/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted April 18, 2016 Share Posted April 18, 2016 jag hade förhöjd puls den första tiden jag åt strikt. men det gick över! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjirka Posted April 18, 2016 Author Share Posted April 18, 2016 Tack för alla råd och länkar! Jag har inte haft några problem med övergången till LCHF frånsett blodtrycket och pulsen. Det var länge sedan jag mådde så bra som jag gör nu. Gladare, piggare. mer energi och min tidigare så dimmiga hjärna har fått tillbaka en hel del koncentrationsförmåga och minne. Jag hade hjärtklappningsattacker i början och det var därför jag började mäta blodtryck och puls. Jag känner inte av att hjärtat slår snabbt men jag ser det ju på min pulsmätare och blodtrycket är förhöjt varje gång jag testar. Jag mår som en prins men bekymrar mig över hur bra det är i längden att ha snabb puls och högt blodtryck. Har läst någonstans på forumet att det inte gått över för en del. Någon som har erfarenhet av detta? Vill också tipsa om att Jozo säljer ett mineralsalt som är gjort på natriumreducerat havssalt. Det ska jag köpa för Seltin är inte särskilt gott när man är van vid havssalt och Himalayasalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 18, 2016 Share Posted April 18, 2016 Om man säger som så.. puls och tryck fungerar i princip som kommunicerande kärl.. när det ena sjunker så stiger det andra! Allt för att bibehålla samma blodflöde! Mickla inte för mycket med kalium.. det är rätt kritiskt. Testa oxå magnesium.. det är viktigt och kroppen tar upp så mycket den behöver.. resten kissas ut eller om du tar för stora doser så får du lös avföring! Är det natriumvärdet du vill påverka så är det främst vanligt bordssalt du skall använda. Mineralsalter tar man av helt andra skäl än puls och blodtryck.. undantaget de få som har konstaterad salt överkänslighet! En av de vanligaste biverkningarna av LCHF är sänkt blodtryck! Bra för många, men för vissa kan det leda till högre puls! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjirka Posted April 18, 2016 Author Share Posted April 18, 2016 Tack för tipsen. Jag äter kaliumtillskott eftersom jag gjort en hårmineralanalys som visserligen gjordes innan jag la om kosten. Den visade att jag hade normala natrium och kaliumnivåer men att ration Na/K var alldeles för hög och jag rekommenderades kaliumtillskott. Natriumet behövde jag inte dra ned på. Äter sedan tidigare starka doser av magnesium eftersom ration Ca/Mg var skyhög. Jag tänker att dessa mineralobalanser kanske har förstärkts nu när jag dricker mer och kissar ut en massa mineraler. Angående hög puls och lågt blodtryck och vice versa. När jag hade mina hjärtklappningsattacker var blodtrycket någorlunda lågt men nu är både puls och blodtryck för högt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjirka Posted April 21, 2016 Author Share Posted April 21, 2016 Vill bara förmedla till alla er som följer tråden att mitt blodtryck och puls är på väg ned och jag har bara haft hjärtklappning ett par gånger och då var det inte särskilt starkt. Jag tror att symtomen berodde på saltbrist pga all vätska som lämnade kroppen via urinen. Har saltat extra på maten och tagit tillskott av kalium. Jag tror inte att det var omställningssymtom till fet kost eftersom jag inte haft några andra problem. Det har bara varit blodtryck och puls. Jag har faktiskt mått bra hela tiden och mår bara bättre och bättre. Kanske fick jag inte andra omställningssymtom eftersom jag har ätit fet kost de senaste 8 åren. Kroppen behövde inte ställa om sig till att förbränna fett. Skillnaden i min kost nu är att jag inte frossar i kolhydrater på kvällarna. Nu har jag inget sug längre. Min man köper hem kakor och godis och det frestar mig inte ett dugg. Tack alla för bra svar! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 21, 2016 Share Posted April 21, 2016 Som Fung pratar om i sin föreläsning.. det blir biverkningar om salthalten i blodet minskar för mycket.. för kroppen strävar att upprätthålla samma blodflöde.. till hjärnan bland annat! Det är ett fåtal som har problem med salt.. vi andra blir främst törstiga, dricker och kissar om vi skulle få i oss för mycket natriumklorid. Angiotensin, Renin och Noradrenalin reglerar salthalt/blodtryck/utsöndring av salt och blodvolym.. och som han pepåkar.. det är inte alltid man gör ett bra byte! Då de påverkar även annat.. och det är dessa man försöker påverka via mediciner, när man väl drabbas utav det problemet! Såå.. jag säger som som Fung.. "It make no sens"! Kroppen använder salt för att reglera blodvolymen.. salt återupptas eller utsöndras i njuren och vatten följer med via osmos! Mer vatten i blodet ökar volymen och därmed trycket.. med ökad volym/tryck så sjunker pulsen! Högt blodtryck är en av de vanligaste och en rätt allvarlig "riskfaktor", för framtida CVD! Och högt blodtryck är en av de viktiga symptomen för metabolt syndrom.. som i sin tur främst orsakas utav hyperglykemi.. som främst orsakas utav insulinresistens.. som i sin tur främst orsakas utav hyperinsulinemi.. som i sin tur främst orsakas utav fel kost/fel gener/fel livstil! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts