Skymning Posted April 14, 2016 Share Posted April 14, 2016 Ägg Hur många ägg skulle en man/kvinna, som inte tränar nämnvärt, behöva äta för att få i sig tillräckligt med proteiner? Vilka risker för näringsbrist finns det i att bara äta ägg? Bildkälla: www.jordbruksverket.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted April 14, 2016 Share Posted April 14, 2016 Ägg innehåller inget C-vitamin, om jag förstått saken rätt. Det torde vara den mest uppenbara risken för näringsbrist för den som uteslutande äter ägg. Men ägg som huvudsaklig proteinkälla, kompletterat med en variation av grönsaker, tror jag säkert kan fungera. Sju gram protein i ett genomsnittligt ägg, stämmer det? Då går det att räkna ut sitt proteinbehov och utgå ifrån det för att se hur många ägg en behöver. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted April 14, 2016 Share Posted April 14, 2016 Om vi utgår från att vi bör äta 1g protein per kg kroppsvikt, och ett ägg innehåller 6g protein, så kan jag som väger 84 kg äta 14 ägg per dag. 14 ägg är ungefär 1000 kcal. För att få tillräckligt med energi och inte vara hungrig måste jag därför lägga till en del fett (och gärna grönsaker också, för extra vitaminer och mineraler). Eller så måste jag äta dubbelt så många ägg, men då blir det för mycket protein... 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 14, 2016 Share Posted April 14, 2016 Äggulan innehåller ju en hel del fett 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Ethel Posted April 14, 2016 Popular Post Share Posted April 14, 2016 Jag fick den äran att överta en 4-kiloshink med konserverade, kokta skalade ägg från mitt jobb den 1 april. Utgångsdatumet var fyra dagar fram men sånt larv biter inte på mig så jag har nu i 14 dagar käkat 7 ägg varje dag tillsammans med varierande tillbehör. Ägg är lika neutralt i smaken som potatis så de platsar lika fint i en köttgryta med gräddsås som med matjessill och majonnäs. Enligt kostbevakningen så är 7 ägg, 50 gr. sill och majonnäs= Protein: 63 gr. Fett: 171 gr. och Kolhydrater: 2 gr. Men då ingår även morronens fetkaffe som består av 50 gr. smör och en msk. kokosolja mixat i stor mugg kaffe. Så har mitt käk sett ut i två veckor nu och ytterligare 3-4 dagar men sen är hinken tom.Jag menar, äggen går på 3 veckors övertid nu, de måste ju käkas opp. Numer lyxar jag till äggen med gräddstuvade nässlor. Mums! Loberg 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted April 15, 2016 Author Share Posted April 15, 2016 Tack! Var bara allmänt nyfiken. Tänkte på de "max 36 äggen om dagen". Detta fick mig att fundera vidare på hur många ägg som behövs för att må bra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts