AnnKi

Nybörjare som behöver hjälp med mängden fett...

Recommended Posts

Hej!

Jag har hållt på med LCHF en gång tidigare med hyfsad framgång men återföll i dåliga vanor efter en jobbig period i mitt liv. Nu försöker jag sedan några veckor att ta mig tillbaka på banan. Det jag kämpar mest med är väl mängden dagligt fett som ska intas Jag läser om personer som äter 150 gram fett per dygn och jag kan som mest få i mig runt 90. Har läst någonstans att man bör äta dubbelt antal gram fett som sin nuvarande vikt och gram protein den vikt man vill uppnå. Iså fall ska jag äta 160 gram fett per dygn!! Kan detta stämma?? 

Igår lade jag in all mat jag åt i matdagbken.se och fick följande E%-resultat: 75% fett, 22% protein och 3% kolhydrat.

Då hade jag ätit 95 gram fett, 64 gram protein och 8 gram kolhydrater. Dum fråga antagligen, men innebär det att det är viktigare att titta på energiresultatet snarare än grammen? 

Är som sagt ingen nybörjare men minnet sviktar.... :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag går ner bäst ligger jag nära 90E% fett, men sen blir det mindre och mindre igen tills jag stoppar upp i viktminskning och jag medvetet ökar på det igen. Av någon anledning gör mer fett än jag egentligen är bekväm med att jag går ner bättre i vikt. Förmodligen därför att jag är ett barn av Lätt & Lagom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Energiintag är det som styr vikten, antal gram fett är irrelevant samt antal kolhydrater. Tricket ligger i att få till mättnadskänsla trots att man ligger på kaloriunderskott, för vissa dödas aptiten av mer fett, för andra dödas aptiten av mer protein + lite mer kolhydrater (även potatis) och "mellan fett" (t ex Perfect Health Diet skriven av Paul Jaminet). Extrem lågfettkost med mycket processade kolhydrater brukar betyda hunger för många.

 

M a o kolhydrater gör dig inte fet och ger dig inte diabetes iaf inte om de är av bra kvallitet, men kan för vissa trigga igång överätning och -eller ätande av skräpmat. Detta behöver du känna efter själv.

 

Du minskar precis lika snabbt i fettmassa vid ett högre intag av kolhydrater som vid t ex "nollning" av dessa under förutsättning att eniergiintaget är det samma. Vikten däremot minskar snabbare i början vid lågt kolhydrat intag p g a minskade glykogenlager som binder vätska.

 

Ät inte mer fett än du tycker om är mitt tips, lyssna på din kropp, dina energinivåer och hur du allmänt känner dig. Ät ren mat av hög kvallitet och skippa godis, läsk och annan skräpmat som ställer till det med aptitcentrat i hjärnan.

 

Om detta inte ger de resultat du vill ha då är det dags att börja räkna på kalorier för att säkerställa att ett underskott verkligen finns.

 

Hoppas detta besvarar din fråga.

 

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har hållt på med LCHF en gång tidigare med hyfsad framgång men återföll i dåliga vanor efter en jobbig period i mitt liv. Nu försöker jag sedan några veckor att ta mig tillbaka på banan. Det jag kämpar mest med är väl mängden dagligt fett som ska intas Jag läser om personer som äter 150 gram fett per dygn och jag kan som mest få i mig runt 90. Har läst någonstans att man bör äta dubbelt antal gram fett som sin nuvarande vikt och gram protein den vikt man vill uppnå. Iså fall ska jag äta 160 gram fett per dygn!! Kan detta stämma??

Igår lade jag in all mat jag åt i matdagbken.se och fick följande E%-resultat: 75% fett, 22% protein och 3% kolhydrat.

Då hade jag ätit 95 gram fett, 64 gram protein och 8 gram kolhydrater. Dum fråga antagligen, men innebär det att det är viktigare att titta på energiresultatet snarare än grammen?

Är som sagt ingen nybörjare men minnet sviktar.... :D

Du ska äta fett så här? din målvikt tex 70 kg, då ska du dubbla det, 140 g alltså, så har jag fattat det iallafall?

 

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De råd I fråga om fettmängd jag har hört är

  1. Välj en lagom mängd kolhydrater (20?). Välj en lagom mängd protein (som vikten?). Fyll på med fett så du blir mätt.
  2. Mängden fett bör åtminstone vara = mängden kolhydrater+mängden protein (Skaldemanfaktor 1 eller över)
  3. Testa att öka andelen; obs alltså andelen; fett för att se om det hjälper till med viktnedgång.

Några exacta mängder har jag aldrig hört talas om.

Jag tycker inte att det är svårt att få I mig fett (trots att jag var fettvettskrämd tills jag fyllde femtio, ungefär). Omeletter suger upp fett. Jag tycker om kallt smör till varmt kött. Välj fett kött och fisk. så du slipper äta fettet bredvid.

Och sedan ska du förstås känna efter hur du mår och hur det fungerar.

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför mäta eller tänka i form av gram av det ena och gram av det andra överhuvudtaget? En av de stora fördelarna med LCHF är att man inte behöver räkna. Ät bra mat, med mycket grönsaker så att du blir lagom mätt varje mål. Var inte rädd för fett utan använd fett så att det blir gott. Olivolja kan du t ex använda i ganska stora mängder på grönsakerna. Stek i smör och lägg till smör i maten eller på grönsakerna så att det blir gott. Om du du äter bra mat och normala portioner och blir mätt på det så tycks det ha en tendens att bli rätt. Om du inte blir mätt kan du lägga till mer fett. Efter ett tag lär man sig hur ens egen kropp fungerar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag går ner bäst ligger jag nära 90E% fett, men sen blir det mindre och mindre igen tills jag stoppar upp i viktminskning och jag medvetet ökar på det igen. Av någon anledning gör mer fett än jag egentligen är bekväm med att jag går ner bättre i vikt. Förmodligen därför att jag är ett barn av Lätt & Lagom.

Oj, vad äter du för att komma upp i såna mängder fett? (är nyfiken...) tycker det är för lätt att komma upp i för höga proteinmängder och har svårt att bara häva på fett...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska äta fett så här din målvikt tex 70 kg, då ska du dubbla det, 140 g alltså, så har jag fattat det iallafall

 

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

ok...då ska jag äta 120 gram, blir ändå svårt...blir mätt alldeles för fort! 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför mäta eller tänka i form av gram av det ena och gram av det andra överhuvudtaget? En av de stora fördelarna med LCHF är att man inte behöver räkna. Ät bra mat, med mycket grönsaker så att du blir lagom mätt varje mål. Var inte rädd för fett utan använd fett så att det blir gott. Olivolja kan du t ex använda i ganska stora mängder på grönsakerna. Stek i smör och lägg till smör i maten eller på grönsakerna så att det blir gott. Om du du äter bra mat och normala portioner och blir mätt på det så tycks det ha en tendens att bli rätt. Om du inte blir mätt kan du lägga till mer fett. Efter ett tag lär man sig hur ens egen kropp fungerar.

Att jag tänker i gram just nu beror på att jag behöver lära känna min kropp, få ett hum om hur mycket som krävs så att säga för att bli mätt, för att lättare hitta bra recept som fungerar för mig. Inte alltid jag är sugen på att ta en klick smör eller skedar olja som "tillbehör" till maten. Men absolut, olivolja kan jag verkligen bli bättre på att använda så det tar jag till mig!  :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har oxå jätte svårt för och äta så mycket, som tur är så behöver man inte äta det i rent fett, utan försöker äta fullfeta produkter och steka i mycket smör, å sen tar jag en matsked kokosolja på morgonen?

 

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anna Hallin har kommit med ett tips för de som behöver lära sej skilja på hunger och sug och som inte har normala mättnadssignaler.

Kan det vara nåt?

 

Protein, en handflata med utsträckta fingrar. Fett 0,5-1 dl beroende på om det är gräddsås eller smör. Fyll på med bra grönsaker tills du blir mätt

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anna Hallin har kommit med ett tips för de som behöver lära sej skilja på hunger och sug och som inte har normala mättnadssignaler.

Kan det vara nåt?

 

Protein, en handflata med utsträckta fingrar. Fett 0,5-1 dl beroende på om det är gräddsås eller smör. Fyll på med bra grönsaker tills du blir mätt

 

Anna Hallens rekommendationer är riktigt bra! I alla fall för mig som mår illa och får halsbränna av för mycket fett på en gång... Fast som jag minns det sa hon "fet gegga" motsvarande en knytnäve eller sås motsvarande en skålad hand (avkapad vid handleden). Fast det blir nog 0,5-1dl... :) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anna Hallens rekommendationer är riktigt bra! I alla fall för mig som mår illa och får halsbränna av för mycket fett på en gång... Fast som jag minns det sa hon "fet gegga" motsvarande en knytnäve eller sås motsvarande en skålad hand (avkapad vid handleden). Fast det blir nog 0,5-1dl... :)

 

Jo du har rätt det är jag som minns fel. En knytnäve var det, men då kan hon imte menat smör. Det tror jag ingen klarar av

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla tumregler är bra för alla som behöver vänja sig vid ett nytt upplägg!

 

Skaldeman hade en massa olika upplägg för olika personer.. hans böcker går att låna på biblioteket.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, vad äter du för att komma upp i såna mängder fett? (är nyfiken...) tycker det är för lätt att komma upp i för höga proteinmängder och har svårt att bara häva på fett...

 

Äggröra på tre ägg och 60g smör.

Äggmjölk på två ägg och 50g smör.

Röra på 120g tonfisk i vatten, 2msk olivolja och 70g hemmagjord majonnäs.

75g kallrökt lax med 50g hemmagjord majonnäs.

Kokosolja i kaffet. (Ger 100E% fett.)  ;)

 

Detta är nog det vanligaste i ett par dagar när det går trögt. Inte så fantasifullt, men så behövs det inte någon längre tid heller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tävlar ni i vem som kan äta mest fett eller vem kan rekommendera hur man får i sig mest fett, ville ingen här gå ner snabbast möjligast i vikt utan "effort"?

 

Om så är fallet, ät inte mer fett än du känner för, fett är inte dåligt, men ger mycket energi och även bra och långvarig mättnad (i vettig mängd som är högst invididuelt).

 

Vad jag menar är:

 

energi in - energi ut = Ned/uppgång

 

Eller har jag missat nåt uppenbart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tävlar ni i vem som kan äta mest fett eller vem kan rekommendera hur man får i sig mest fett, ville ingen här gå ner snabbast möjligast i vikt utan "effort"?

 

Om så är fallet, ät inte mer fett än du känner för, fett är inte dåligt, men ger mycket energi och även bra och långvarig mättnad (i vettig mängd som är högst invididuelt).

 

Vad jag menar är:

 

energi in - energi ut = Ned/uppgång

 

Eller har jag missat nåt uppenbart?

 

Heh... Jag äter inte allt det där på en dag. Det var bara ett urval med hög E% från fett. Det får igång min viktminskning när den stannat upp ett tag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äggröra på tre ägg och 60g smör.

Äggmjölk på två ägg och 50g smör.

Röra på 120g tonfisk i vatten, 2msk olivolja och 70g hemmagjord majonnäs.

75g kallrökt lax med 50g hemmagjord majonnäs.

Kokosolja i kaffet. (Ger 100E% fett.)  ;)

 

Detta är nog det vanligaste i ett par dagar när det går trögt. Inte så fantasifullt, men så behövs det inte någon längre tid heller.

Tack för tipset även om jag i nuläget nog har svårt att få i mig de mängderna... :unsure:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar oftast äta först vid 14-på dagen, då ofta först en rejält stor matsked med smaklöst kokosfett (ekologiskt kallpressat såklart) som jag bara tuggar lite lätt och sen sväljet, därefter ett ägg och och några skedar riktig surkål (svingott och läskande).

 

Då har jag fått i mig massor fett. Sen äter jag en rejält fet middag med minst 50-100 gram smör i runt 18-19 tiden så jag blir ordentligt mätt.

 

Ibland är jag sugen på frukost och då äter jag den gudomligt goda och extra feta ryska yoghurten (17% fett) lite god ost och skinka och ett ägg.

 

Jag älskar kokt brocolli och blomkål med massor kylskåpskall bregott till. Det går att steka haricon verts i massor med smör, mmm..

 

Annars kan man också göra fett-choklad. Smälta smör och kokosfett, blanda i liiite kakao och tillsätt kokande vatten och mixa ordentligt med stavmixer - drick och NJUT!

 

Det går även äta bregott med sked vilket jag gör ibland när jag är lite sugen på nåt, det är gott och framför allt härligt provocerande för alla fettskrämda människor, :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tävlar ni i vem som kan äta mest fett eller vem kan rekommendera hur man får i sig mest fett, ville ingen här gå ner snabbast möjligast i vikt utan "effort"?

 

Om så är fallet, ät inte mer fett än du känner för, fett är inte dåligt, men ger mycket energi och även bra och långvarig mättnad (i vettig mängd som är högst invididuelt).

 

Vad jag menar är:

 

energi in - energi ut = Ned/uppgång

 

Eller har jag missat nåt uppenbart?

 

Näe du har inte missförstått men missat det vesäntliga!

 

Dvs om vi nu pratar om att minska i fettvikt.. då får man sätta en j*vla sprätt på lipolysen och bildandet av FFA!

 

energi in-energi ut är en tautologi.. det är självklart men förklarar över huvudtaget inget om viktnedgång förutom det självklara!

 

Såå.. för att öka lipolysen mellan måltiderna så krävs självklart att insulin är lågt.. för att detta skall inträffa så krävs så klart att blodsocker inte är förhöjdt.

 

Vilket då leder till att man kan/bör begränsa dels kolhydrater, dels antalet måltider man äter per dag.

 

Säg att en riktig fettig måltid tar cirka 4 timmar på sig att dels smältas dels tas upp och dels lagras, sen så vänder förloppet och då kan man minst vänta minst 4 timmar till innan man förbrukat det man lagrat.

 

Oså på det.. HF står för Hög andel Fett av ens energibehov.. dvs kaloribehov, det är detta man får undersöka på sikt.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte i alla fall, fast jag läst allas åsikter här. I en text här på Kostdoktorn läste jag att "ät inte för mycket fett, om du vill gå ner i vikt". Men hur ska jag veta hur för mycket är? Det stod det ingenting om. Ngn här skrev "känn av". Hur länge ska jag "känna av" om jag äter för mycket eller för lite fett - är det om jag inte minskat i vikt på en månad? Hur länge ska man testa om det är rätt, innan man ska göra en förändring?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ät bra mat, så ofta som möjligt lagad från grunden av råvaror. Undvik råvaror med mycket kolhydrater. Välj råvaror med hög andel fett.

 

Väg dig en gång i månaden. Får du ingen effekt efter tre månader, fundera på att krångla till det. (Väga, mäta, räkna, utesluta mejerier, periodisk fasta utöver det som faller sig naturligt etc...)

 

Nå, visst, jag inser att det kanske inte alltid är så enkelt. Men om man klarar av det, utan att bli alltför stressad, så tror jag på allvar att det är en ganska bra strategi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag göra ett försök att spä på förvirringen kring intag av fett. ;)

 

Jag är normalviktig (eventuellt underviktig). När jag äter rekommenderad mängd grönsaker (ca 500 g per dag) går jag upp i vikt. Om jag däremot kör en kolhydratfri dag eller några i rad så går jag ner i vikt. Kanske det beror på att jag inte har någon övervikt, men jag tänkte bara visa på att för vissa (mig alltså) är det tydligen alltid kolhydraterna som ställer till det.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte i alla fall, fast jag läst allas åsikter här. I en text här på Kostdoktorn läste jag att "ät inte för mycket fett, om du vill gå ner i vikt". Men hur ska jag veta hur för mycket är? Det stod det ingenting om. Ngn här skrev "känn av". Hur länge ska jag "känna av" om jag äter för mycket eller för lite fett - är det om jag inte minskat i vikt på en månad? Hur länge ska man testa om det är rätt, innan man ska göra en förändring?

 

Grejen är att vi utgår från att du har noll koll på varken kalorier eller macronutrientfördelning.. förmodligen en hel del annat oxå som vi andra slirar en del på!

 

Likt förbannat. checka dina kalorier.. javet, väga läsa, kolla och en massa jobb!

 

Iallafall.. om du äter cirka 500 Kcal per dag/vecka och går upp ett kilo per dag/vecka.. skynda dig till närmaste dugliga läkare!

 

Om vi vänder på det hela, du har koll på kalorier och macronutrienter.. litta annan näring oxå. samt går ner ett halvt kilo per vecka.. utan hunger och cravinngs.. då har du cirka 500 Kcal underskott per dag.

 

Det finns inga genvägar, det finns bara din kropp, ditt psyke, biokemi, homeostas, din förståelse utav näringslära!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.