magg Posted April 15, 2016 Share Posted April 15, 2016 Hej! Startar en ny tråd, då jag gärna vill dryfta lite olika saker med andra träningsglada som äter naturligt (LCHF, paleo..) Min fråga: Märker ni att ni inte är lika explosiva längre på lågkolhydratkost? Kan det vara en omställningsperiod? Orkar ni hålla på med rätt hög intensitet under längre tid MEN just det där lilla extra tar emot? Tränar just nu extra bra, 5-6 varierade pass i veckan, styrke, rehab, enstaka promenader (blir uttråkad av att promenera...), längdskidor, rodd. Kan ha att göra med att jag unnar mig en PT, men framför allt känner jag mig frisk och energifylld! Är uthållig både på jobbet och på träningen - GO LCHF!!! Märker dock skillnad genom att jag inte klarar att trycka på för ett högre tempo. Har blivit bättre nu då kroppen vant sig vid lågkolhydratkost men Är nästan lite rädd för det nu....hur ska jag komma över det?? Jag tränar för att orka vara aktiv länge! Vill vara stark, pigg och frisk långt upp i åren! Blir nedstämd då många i min ålder (och även unga människor!) lydigt följer strömmen av urusla kostråd, verkar sluta med att träna och vara aktiva och mest sitter stilla typ framför datorn/TV:n. Många blir orörliga oavsett vikt, har ont, utvecklar olika krämpor/sjukdomar. Många saknar energi och till och med livsglädje och verkar tro att det är normalt och ska vara så när man går in i livets andra hälft. Jag tycker att det är djupt tragiskt! Gör mig skitförbannad när våra myndigheter, mga kostrådgivare mm fortsätter att känna sig duktiga (jo de är allt överlägsna...) och menar att att de är smala för att de vräker i sig kolhydrater och processad mat och verkligen anser att tjockisar får skylla sig själva för att de har noll karaktär (ooops ett sidospår, sorry). Jag är kraftigt överviktig, men har varit mycket tyngre, dock aldrig "orörligt överviktig". Har ändå kämpat på för att orka vara fysiskt aktiv, alltid hållit igång regelbundet med träning osv. Det har varit en kamp bl a att ignorera mina egna känslor och andras kommentarer av att vara tjockisen som tränar men inte tillräckligt, om någon förstår vad jag menar. Jag förstår numera att jag varit alldeles för duktig på att lyda kostråd mm, eftersom jag var smal upp till då fettskrämda kostråd fick mig att lämna uppväxttidens mer naturliga kosthållning...(är uppvuxen på hemlagat/hembakat, kött, fisk, blodmat, fett, endast lördagsgodis och väldigt lite prefabbad mat) Tränar som sagt på, axeln börjar äntligen närma sig färdigrehabiliterad efter ett års envist nötande med sjukgymnastiken. Kan ääääntligen köra några ryggövningar, bänkpress (max 40-50 kg men kort "lyftbana" MYCKET MYCKET försiktigt. Armhävningar är förbjudna än, planka odyl likaså). Kan köra marklyft (uppemot 100 kg, mer törs jag inte prova) igen. Kan fortfarande inte köra benböj för jag får inte axeln bakåt så jag kan hålla i stången. Frontsquats belastar axeln då stången vilar på den, men kör lätta vikter och fler reps. Maskiner är jag lite skeptisk till men hellre det än ingen träning alls! Benpressen har räddat min benstyrka kan man ju säga... Ha en härlig helg och sköt om dig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kostdemokraten Posted April 15, 2016 Share Posted April 15, 2016 Jag tror det är ganska individuellt, tränar iofs inte i nuläget pga bebis utöver resten av vardagslivet men innan denne föddes var jag fortfarande igång, och jag tyckte nog att det var lättare även att lägga i en högre växel. Har ätit lågkolhydratskost länge så det kan handla om omställningsbesvär, men jag mådde också oerhört mycket sämre på högkolhydratskost så för min del skulle det även kunna handla om det. Träning och fasta fungerar för övrigt utmärkt med kortare fasteperioder, men jag har ingen aning om hur det känns under längre sådana. Prova och se! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
magg Posted April 15, 2016 Author Share Posted April 15, 2016 Jag tror det är ganska individuellt, tränar iofs inte i nuläget pga bebis utöver resten av vardagslivet men innan denne föddes var jag fortfarande igång, och jag tyckte nog att det var lättare även att lägga i en högre växel. Har ätit lågkolhydratskost länge så det kan handla om omställningsbesvär, men jag mådde också oerhört mycket sämre på högkolhydratskost så för min del skulle det även kunna handla om det. Träning och fasta fungerar för övrigt utmärkt med kortare fasteperioder, men jag har ingen aning om hur det känns under längre sådana. Prova och se! Grattis till Bebisen! Tack för svaret! (Redigerat lite i min text, ursäkta om vissa saker försvann, hann ej se att du svarat - klantigt av mig). Ska fasta i maj som jag skrev först- ska bli kul att testa igen med lite annat upplägg! Har inte kunnat träna lika tungt eller ens konditionsmässigt tills helt nyligen pga hög vikt och axeln, därför inte noterat detta med svårighet att få in högre växel innan. Mår också pyton då jag äter massor med kolhydrater, men har hållt på och falla dit om och om igen i tre år. Nu tror jag att jag närmar mig min hållbara lågkolhydratkost :-). Ha det gott Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts