Jump to content

Näringsbrist som inte ger sig...

Skatan

Recommended Posts

För 5 månader sedan fick jag en underbar liten bebis... Allt var frid och fröjd första månaden... Eftersom jag var kraftigt överviktig efter en tuff graviditet men absolut inte ville "banta" - för mig synonymt med att svälta mig - under tiden jag ammade så tyckte jag att LCHF var ett bra alternativ. Barnvagnspromisar och mumsig LCHF mat kändes som ett bra alternativ... Jag har käkat på bra och ca 2500kcal per dag (har gjort en check då och då hur mycket jag får i mig...)

Jag har nu i fem månader käkat LCHF - äter varierat med kött, fågel, fisk. Mycket fett: smör, grädde, majonäs osv och diverse olika grönsaker. Jag har fullständigt rasat i vikt -33kg under denna tid MEN.... Jag har varit så sjuk så det är helt galet... Det började efter 1 månad... Förkylning, svamp, ögoninfektion, grav lunginflammation, mina naglar är kraftigt missfärgade, knöliga och har gått av... Jag har eksem på händer och armar...För 2 månader sedan fick jag beskedet svår näringsbrist av läkaren på vårdcentralen. Jag blev ordinerad: B,C,D,E vitamin, mineraler samt magnesium och vi kom överens om att jag skulle sluta amma. För att bli av med lunginflammationen som fick jag en stark antibiotika också... Den gick över på 10 dagar...

Nu är jag frisk från allt förutom näringsbristen - naglar är fortfarande hemska och hår (bara rasar av...)

Äntligen är jag piggare och jag mår bra... Började träna lätt för en månad sedan men naglar och hår känns verkligen supertrista och det blir inte bättre.

Jag tror på LCHF konceptet, känns underbart att vara pigg, inte sockerberoende, inga blodsockerdippar, aldrig ha ont i magen, skönt att snart vara normalviktig men jag är livrädd för att tappa hår och naglar. Jag har återbesök hos läkaren om 4 veckor men jag börjar få panik...

Varför tar inte kroppen upp näring som den ska?

Jag har verkligen ingen aning... Det du beskriver låter verkligen märkligt! Men jag skulle fortsätta med LCHF kosten och hoppas på att kroppen reglerar obalansen själv, det är ju trots allt en hormonreglerande kosthållning. Men du får ju vara lyhörd och lyssna på dig själv och hur du mår och så, för efter det hemska som du beskriver så blir man ju chockad!

Hej,

När man är gravid så ger ju kroppen all näring och energi till bebisen, och oftast likadant när man sen ammar. Då är tillskott nästan ett måste.

Jag rekommenderar att du fortsätter äta dina kosttillskott. Men att du kanske ökar på några saker som zink, D-vitamin, C-vitamin och järn samt b-kombinforte. Även magnesium kan vara bra för dig. Naglar och hår kan ta LÅNG tid innan de återhämtar sig så där får du ha tålamod säkert 6-12 mån.

Det finns något som heter Zinkstatus, kan man köpa flytande och göra eget zink test. Jag köper det  och testar bara med det (det är ganska dyrt) och sen äter jag zinkkapslar TILL NATTEN; OBS till natten, äter man på fastande mage typ på morgonen kan man må mycket illa. Så natten rekommenderas. Jag har när jag hade grav zink brist ätit så mycket som 240 mg/dygn. Men om du tar säg 60 mg till natten så kan du göra zinktest varje vecka och se om det blir bättre.

D-vitamin, 2000-5000 IE behöver du MINST! Man kan ta lätt 5 000 IE i 2-4 veckor och sen minska om du känner att du vill. Att ta 1 000 IE/10 kg kroppsvikt skall visst vara ok. Jag tar så mycket som upp till 10 000 IE/dag i ett par veckor då och då när jag känner mig hängig.

B kombinforte finns på apoteket, ta 1/dag.

C-vitamin, kan du med fördel ta på morgonen, jag köper en som är på 1000 mg men utsöndras över hela dagen.

Järn, här kan du välja apotekets eller typ Blutsaft från hälsokosten som har lite av allt i sig.

Magnesium och kalcium preparat finns starka och bra på hälsokosten.

Börja äta dessa i några månader och se om du känner dig bättre. Men många av dessa preparat kan man få äta en lång tid, förmodligen till sommaren. Jag har svårt att tänka mig att du skulle ha fått sån extrem näringsbrist av LCHF utan att ha något underliggande tidigare.

Jo, mitt sista råd. Lactiplus från hälsokosten, 2 morgon och 2 kväll. För immunförsvaret bildas i tarmen, tjocktarmen för att vara exakt, för det behöver du goda baciller.

Sen kan du gå till läkare och ta nya prover efter typ 6 mån och då se vad skillnaden blir. Men tänk på att äta nyttig och ekologisk LCHF mat, gärna makrill i tomatsås om du kan till frukost så får du en del omega-3 i dig också. Glöm inte ge bebis alla d-droppar, omega-3 och magdroppar så inte bebis också får vitaminbrist. Men chansen är mycket liten.

• Like 2

Att gå ner över 1 kilo i veckan är naturligtvis inte bra när man ammar.

Det är svårt att täcka sitt näringsbehov med det låga intaget, ännu svårare när man har en liten rackare som snor en del av det.

Dock borde du inte få dom extrema besvären du beskriver.

Jag hade reggat allt jag åt några dagar på t.ex matkalkyl.se för att se vilka mineraler och vitaminer du specifikt får i dig för lite av och sen försökt åtgärda det, alternativt äta mer (gärna av väldigt näringsrika livsmedel)

Ett kilo i veckan blir i runda slängar 1000 Kcal underskott om dagen!!

Är det så att du äter väldigt lite?

Man bör hur som helst alltid äta en viss mängd mat om dagen.. just för övrig näring förutom energin.. annars får man knapra piller.. och de innehåller inte komplett av vad du behöver.

Att tappa hår efter graviditet behöver inte ha med näringsbrist att göra, så var inte så orolig för att just det fortsätter. Jag tappade tussar av hår fram till att dottern var 8 månader och hade samtidigt toppenfina blodvärden. Hormoner sa läkaren och det stämde nog.

Att vara gravid, föda barn och amma är slitsamt för kroppen, att samtidigt tappa så mycket vikt kanske fick din kropp helt ur balans. Ge kroppen ordentligt med tid att återhämta sig och ät det du vet är bra för dig. Vem vet hur du hade mått om du fortsatt äta spannmål och socker?