Jump to content

Socker krossa åderförkalkning ???

isch-sha

Recommended Posts

Tror inte det har något med det att göra, snarare är det ytterligare en tveksam medicinsk lösning på ett symptom som bekämpas bättre om man angriper själva källan till det (dvs ohälsosam kost). 

Ej heller låter det som en lösning utan biverkningar. Ökad utsöndring av fett? Minskning av kolesterolvärdet med 45%? Endera är bara önskvärt om man anser fett och kolesterol vara något uteslutande problematiskt, och därom tvista ju de lärde;]

• Like 5

Låter som om man igen vill åtgärda ett symptom utan att åtgärda orsaker. Artikeln gällde en studie på möss(?) som fick cyklodextrin, vilket sänkte deras kolesterol i blodet och löste upp åderförkalkningar - men det står inget om överlevnad, speciellt inte om överlevnad (eller hälsa) hos mänskor, eftersom det inte ens testats.

Frågan är vad man vill lösa. Åderförkalkningen är antagligen inte en orsak till någonting alls. Uffe Ravnskov skriver om studier där man ser att japaner är minst lika åderförkalkade som amerikaner och ändå har dom mycket mindre hjärtattacker i Japan. Åderförkalkning har ingen korrelation med kolesterolvärdet heller. Däremot korrelerar det med ålder :-)

Här finns artikeln av Uffe Ravnskov, islutet står det om japanerna kontra amerikanerna:

http://www.ravnskov.nu/2015/12/30/myt-2-aderforkalkning-har-inget-med-blodets-kolesterol-att-gora/

Jag tror inte att lösningen är mera socker! Cyklodextrin finns tydligen redan i godis.

• Like 3

Kan inte gilla era svar med "gillaknappen" Men tackar för svar och håller med. Försökte prata med en vän om detta men är insnöad på detta farliga med fett och inte socker trots att jag nämnde som jag såg i en artikel här? att socker lagras och förvandlas till fett i kroppen. Skickade även en länk till henne härifrån om just socker och åderförkalkning. Har dock inte fått ngt  svar ännu.

Jag har hela mitt liv varit fettskrämd. Farmor (som var diabetiker) lärde mej att om man strör lite socker i lättmjölkssåsen så smakar den godare :-P

Men lättprodukter och "nyttig" mat gjorde att det gick åt skogen.

... Skit också... ny dator. Jag tänkte klistra in länken till My story, men mitt nya antivirusprogram går nästan inte med på nånting... :-P

Sök på Björnör på Kostdoktorn.se. Kanske du får nåt argument. Det som är så tokigt är att även om man ser OK ut på utsidan vet man inte hur man ser ut på insidan. Innan mina kranskärl sade totalstopp var jag jättefit, gymade minst 3 gånger i veckan med både styrketräning och kondition, var jättenoga med kosten, åt VLCD på pulver till frukost och low fat till lunch och middag. Min enda last är och har alltid varit Rioja (och förut vit choklad som jag åt mycket sparsamt eftersom det var fett. Nu undviker jag det för att det är socker)

• Like 5

Jag har hela mitt liv varit fettskrämd. Farmor (som var diabetiker) lärde mej att om man strör lite socker i lättmjölkssåsen så smakar den godare :-P

Men lättprodukter och "nyttig" mat gjorde att det gick åt skogen.

... Skit också... ny dator. Jag tänkte klistra in länken till My story, men mitt nya antivirusprogram går nästan inte med på nånting... :-P

Sök på Björnör på Kostdoktorn.se. Kanske du får nåt argument. Det som är så tokigt är att även om man ser OK ut på utsidan vet man inte hur man ser ut på insidan. Innan mina kranskärl sade totalstopp var jag jättefit, gymade minst 3 gånger i veckan med både styrketräning och kondition, var jättenoga med kosten, åt VLCD på pulver till frukost och low fat till lunch och middag. Min enda last är och har alltid varit Rioja (och förut vit choklad som jag åt mycket sparsamt eftersom det var fett. Nu undviker jag det för att det är socker)

Tack, ska söka på det  :)  

Ja det är ju just det, man vet inte hur man ser ut på insidan  :( 

Min rygg small den 3 mars och jag är ff sängliggandes hemma efter 1 vecka sjukhusvistelse. Nu sen ca 1 vecka tillbaka vet jag att jag ha mkt långt gången artros i höfter, bäcken, rygg och axlar och en skadad SI led och förmodligen EDS. Tänk om man hade fått rätt hjälp från vården när man började söka för problemen så kanske jag hade sluppit ligga i sängen nu. Dessutom, anledningen till att jag skog näven i bordet och började med LCHF på riktigt var en propp i ögat som påstod bero på högt kolesterol och blev påtvingad statiner. Jag vägrade, läkare blev arg o otrevlig så jag bytte VC o läkare. Nya läkaren sa att mina värden var helt ok o att jag inte alls behöver statiner  :P

• Like 5

Tack, ska söka på det  :)  

Ja det är ju just det, man vet inte hur man ser ut på insidan  :( 

Min rygg small den 3 mars och jag är ff sängliggandes hemma efter 1 vecka sjukhusvistelse. Nu sen ca 1 vecka tillbaka vet jag att jag ha mkt långt gången artros i höfter, bäcken, rygg och axlar och en skadad SI led och förmodligen EDS. Tänk om man hade fått rätt hjälp från vården när man började söka för problemen så kanske jag hade sluppit ligga i sängen nu. Dessutom, anledningen till att jag skog näven i bordet och började med LCHF på riktigt var en propp i ögat som påstod bero på högt kolesterol och blev påtvingad statiner. Jag vägrade, läkare blev arg o otrevlig så jag bytte VC o läkare. Nya läkaren sa att mina värden var helt ok o att jag inte alls behöver statiner  :P

Fantastisk historia. Läste nyss. Grattis till dina framgångar  ;)  :D

• Like 1