Jump to content

Hur påverkar östrogentabletter vikten?

Helen14

Recommended Posts

Har ätit LCHF i snart 6 veckor men går inte ned i vikt. Äter enl vad som rekommenderas i strikt LCHF, 20 g kolhydrater. Lär mig hela tiden mer och mer och utesluter frukt, nötter och mörk choklad också. Åt lite av detta i början. Har dock mindre omfång kring magen ca 5 cm. Är 50 år och äter Novofem, östrogen tabletter, sedan drygt ett halvår tillbaka pga av vallningar. Har blivit av med dessa besvär. I bipacksedeln står att tabletterna kan medföra viktökning. Undrar om dessa tabletter gör det svårare att gå ned i vikt? Finns det någon med erfarenhet av detta?

Har ätit LCHF i snart 6 veckor men går inte ned i vikt. Äter enl vad som rekommenderas i strikt LCHF, 20 g kolhydrater. Lär mig hela tiden mer och mer och utesluter frukt, nötter och mörk choklad också. Åt lite av detta i början. Har dock mindre omfång kring magen ca 5 cm. Är 50 år och äter Novofem, östrogen tabletter, sedan drygt ett halvår tillbaka pga av vallningar. Har blivit av med dessa besvär. I bipacksedeln står att tabletterna kan medföra viktökning. Undrar om dessa tabletter gör det svårare att gå ned i vikt? Finns det någon med erfarenhet av det

Problemet med Novofem är att den innehåller Gestagen, vilket dom påstår är samma sak som vårt naturliga hormon Progesteron, men det är det absolut inte. Gestagen motverkar graviditet och Progesteron måste vi ha för att överhuvudtaget bli gravid.

Gestagen är kemiskt framställt, och inte bioidentiskt.

Det är ofta Gestagenet som ger viktuppgång som biverkan.

• Like 1

Problemet med Novofem är att den innehåller Gestagen, vilket dom påstår är samma sak som vårt naturliga hormon Progesteron, men det är det absolut inte. Gestagen motverkar graviditet och Progesteron måste vi ha för att överhuvudtaget bli gravid.

Gestagen är kemiskt framställt, och inte bioidentiskt.

Det är ofta Gestagenet som ger viktuppgång som biverkan.

Har du erfarenhet av bioidentiska hormoner?

Har du erfarenhet av bioidentiska hormoner?

Nej, jag har ingen egen erfarenhet av att medicinera med hormoner. Jag vet bara att icke bioidentiska hormoner kan ställa till det i kroppen. Tyvärr finns det inget (tror jag) alternativ i Sverige till naturligt Progesteron att få utskrivet på recept.

Då får man själv köpa Progesteronkräm och kombinera det med en ren Östrogen utan Gestagen.

• Like 2