alexandra_ekh Posted April 15, 2016 Share Posted April 15, 2016 Hej! Finns det möjligen någon med diabetes MODY som surfar runt här? Jag vet att vi är ett exklusivt släkte , men det skulle vara så trevligt med en MODY-kompis. MODY liknar på många sätt diabetes typ 2, men på flera sätt inte. MODY har till exempel inget med det metabola syndromet att göra och sjukdomen debuterar i unga år. Dessutom finns MODY i omkring sex olika varianter... MODY är starkt ärftligt (i min släkt drabbas 50% i varje generation). Ok, flera kommer nog att tycka att jag skriver i fel forum, men jag har försökt att hitta MODY-vänner i olika diabetesforum utan att lyckas. Självklart är jag för, och äter LCHF . 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted April 16, 2016 Share Posted April 16, 2016 Gå med i Smarta Diabetiker på Facebook! Kan inte garantera att det finns någon MODY där, men vi har över tre tusen medlemmar, så det är inte helt omöjligt :-)https://www.facebook.com/groups/SmartaDiabetiker/ 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kostdemokraten Posted April 16, 2016 Share Posted April 16, 2016 Hej! Finns det möjligen någon med diabetes MODY som surfar runt här? Jag vet att vi är ett exklusivt släkte , men det skulle vara så trevligt med en MODY-kompis. MODY liknar på många sätt diabetes typ 2, men på flera sätt inte. MODY har till exempel inget med det metabola syndromet att göra och sjukdomen debuterar i unga år. Dessutom finns MODY i omkring sex olika varianter... MODY är starkt ärftligt (i min släkt drabbas 50% i varje generation). Ok, flera kommer nog att tycka att jag skriver i fel forum, men jag har försökt att hitta MODY-vänner i olika diabetesforum utan att lyckas. Självklart är jag för, och äter LCHF . Vet ej, men börjar efter att ha läst på lite om MODY undra om det gäller min familj. Med mig blir det tre generationer nu med diabetes typ 2 med tidig debut, jag själv plus min pappa och farfar. Ingen annan av deras eller mina syskon har fått det hittils. Aldrig hört talas om MODY innan, men det kanske inte de som diagnosticerat oss heller har. Vore ju inte första gången sjukvårdspersonal har dålig koll;] 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alexandra_ekh Posted April 16, 2016 Author Share Posted April 16, 2016 Gå med i Smarta Diabetiker på Facebook! Kan inte garantera att det finns någon MODY där, men vi har över tre tusen medlemmar, så det är inte helt omöjligt :-) https://www.facebook.com/groups/SmartaDiabetiker/ Ok - tack för tipset! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alexandra_ekh Posted April 17, 2016 Author Share Posted April 17, 2016 Vet ej, men börjar efter att ha läst på lite om MODY undra om det gäller min familj. Med mig blir det tre generationer nu med diabetes typ 2 med tidig debut, jag själv plus min pappa och farfar. Ingen annan av deras eller mina syskon har fått det hittils. Aldrig hört talas om MODY innan, men det kanske inte de som diagnosticerat oss heller har. Vore ju inte första gången sjukvårdspersonal har dålig koll;] Ja tidig debut och stark ärftlighet utmärker ju MODY. Jag tror att jag har haft en hel del tur och träffat ett par läkare som varit väldigt engagerade, insatta och intresserade av diabetes. Jag har också träffat flera som inte är det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kostdemokraten Posted April 18, 2016 Share Posted April 18, 2016 Ja tidig debut och stark ärftlighet utmärker ju MODY. Jag tror att jag har haft en hel del tur och träffat ett par läkare som varit väldigt engagerade, insatta och intresserade av diabetes. Jag har också träffat flera som inte är det... Finns båda sorterna, såklart. Pga mina erfarenheter har jag ingen lust att ta reda på om jag är typ 2 eller MODY, hanterar det väl oavsett vad det är genom kosten. Har dock tipsat min farbror om det, för en av hans söner--dvs min kusin--tycks ha samma till synes oförklarliga viktproblem som jag hade i tonåren (diagnosticerades inte med typ 2 förrän jag var 24, men har så att säga goda skäl att tro att jag hade haft det ett bra tag). Klassas han som MODY så lär det ju gälla oss alla! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts