Peter B Posted April 16, 2016 Share Posted April 16, 2016 Jag köpte lite Superstarch på Succeder för att testa i samband med träning. Jag kan konstatera att produkten inte på något direkt mätbart sätt höjer blodsockret men sen om det gör någon nytta är otroligt svårt att bedöma. Teorin bakom detta är väl att man får glukostillförsel och påfyllnad av glykogen förråden utan att störa fettförbränningen. Det bästa av två världar ;-). Tydligen är det någon form av modifierad majsstärkelse som utgör själva produkten. Det intressanta är att det smakar ungefär som potatismjöl man rör ut i vatten (är det någon som håller på med detta fortfarande?). Hursomhelst är detta egentligen i princip samma sak, potatismjöl i vatten och Superstarch? I så fall skulle man ju kunna slippa undan med några ören per "portion" istället för några tior. Någon som har koll på detta? ;-) http://succeeder.se/varumarken/generation-ucan/ucan-superstarch-sports-drink-plain/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted April 17, 2016 Share Posted April 17, 2016 Resistent stärkelse ger väl i princip inget energitillskott i sig? Om jag fattar Suceeders text rätt så ger Ucan ett energitillskott? Poängen är kanske att det har väldigt lågt GI och också en del resistent stärkelse eller? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kostdemokraten Posted April 17, 2016 Share Posted April 17, 2016 Blir smått misstänksam då det inte verkar särskilt naturligt, men det kan mycket väl vara min inre konspirationsteoretiker som spökar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 17, 2016 Share Posted April 17, 2016 Resistent stärkelse ger väl i princip inget energitillskott i sig? Om jag fattar Suceeders text rätt så ger Ucan ett energitillskott? Poängen är kanske att det har väldigt lågt GI och också en del resistent stärkelse eller? Resistent stärkelse kan ge upp till 5% av dagligt energibehov i form utav SCFA. Gorillor som är bakjäsare tar betydligt större andelar av sitt energibehov den vägen.. en betydande andel faktiskt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 17, 2016 Share Posted April 17, 2016 Blir smått misstänksam då det inte verkar särskilt naturligt, men det kan mycket väl vara min inre konspirationsteoretiker som spökar. Superstarch är ursprungligen framtaget för de få som som lider av glycogenlagrings deffekter. De kan följdaktligen inte lagra större mängder glycogen.. då blir det rätt komplicerat med blodsockerregleringen.. hypoglykemi avlöses utav hyperglykemi. Japp det är majsmjöl som de micklat med.. dvs stärkelse, möjligen går det att göra liknade med andra sorters stärkelse.. men produkten kommer från USA. Sen så.. rå majsstärkelse har helt andra fysiologiska egenskaper än det kända exemplet rå potatismjöl. Där rätt ansenliga mängder rå majsstärkelse bryts ner redan i magen/tunntarmen så har potatisstärkelsekorn tätare/kompaktare uppbyggnad och väldig små och få porer. Sen så är det ju som så att det alltid i princip är mer lukrativt att sälja till friska iomed att de är fler.. än de med udda sjukdommar. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 17, 2016 Author Share Posted April 17, 2016 Jag gick rent på känsla när jag skrev detta...det smakar som utblandat potatismjöl...sonen sa samma sak. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts