Jump to content

Recommended Posts

• 11 months later...

Funderar på fördelarna med periodisk fasta när man inte ska gå ner i vikt. Jag har ätit 16:8 nu varje dag senaste 4 åren. Testade lite frukost nu några dagar och tyckte det kändes ganska bra i kroppen. Lite avstressande på något sätt. Annars har jag mått superbra på 16:8. Men jag började plötsligt undra hur stor positiv effekt man får av periodisk fasta om man inte viktminskar, inte har diabetes eler övervikt? Är det fortfarande så att pf då är att föredra och att det ger stora hälsofördelar, även när man inte ska ner i vikt?

• Like 2

Jaa du Angelico, det där kan jag nog inte svara på. Jag vet bara hur det är för mig själv. Jag ser inte 16:8 som fasta, även om det brukar kallas så. För mig är det ett ätmönster, som jag mår bra av. Jag går inte ner I vikt av det; jag går inte vare sig ner eller upp av att äta frukost heller. Men jag blir stressed, mår dåligt, tappar aptiten eller blir jättehungrig när jag testar att trycka I mig mat jag inte vill ha. Någon gang, på semester och hotellfrukost äter jag frukost för att det är got och bekvämt.

Men jag tror på att det är bra för magen att få vila mellan varven. Om det känns bra för den som gör det.

• Like 4

Ja, jag som verkligen varit hängiven 16:8 på grund av detta som du skriver Stoscha är just nu lite osäker på vad jag tror. För när jag testat lite frukost så har jag upplevt ett lugn i kroppen som jag inte brukar ha med 16:8 då jag ofta brukar känna mig lite som att jag kan uppleva förbränningen rusa  i kroppen :). Så kanske lite olika fördelar med fasta/frukost.

Jag tror jag ska gå över till någon sorts mellanperiod nu. 16:8 de tre dagar i veckan när jag har morgonträning, för det känns alltid bäst att träna på fastande mage. Sen äggfrukost de fyra dagar när jag har stressig morgon med resande.

• Like 3

Det mesta är ju teorier.. även om de har stark vetenskaplig grund.. men bör modereras för olika individer!

Nämner Gunde Svan här som en parantes.. den med svenskt rekord i syreupptag och en av våra främsta idrottsmän alla tider.

Han nämnde någon gång att den främsta fördelen med att lägga skidorna på hyllan var att man slapp att äta massor, långt över sin mättnad varje dag för att få i sig tillräckligt med kalorier!

Och då hamnar man på mellan 5000 och 10000 Kcal om dagen, det var vad han lyckades göra av med!

Då kan vi lixom glömma IF och annat, bara äta så mycket man kan och ofta!

16:8/IF, 5:2 andra liknade koncept är nog mer applicerbara för personer som är inaktiva eller obesa.. dvs det tar då tid att vända förloppet men framförallt att förbruka en del kalorier!

Är man en obes diabetiker så kan det vara fördel med en (1) måltid per dag.. iallafall att man äter minst en gång varannan dag.

• Like 1

On 2017-04-04 at 07:09, Angelico sade:

Funderar på fördelarna med periodisk fasta när man inte ska gå ner i vikt.

Jason Fung har skrivit mycket om fasta på Kostdoktorn, och skriver så här om just fasta under mindre än 24 timmar:

Citat

Huvudpunkten med alla dessa typer av fasta är samma. Det tillåter kroppen att sänka insulinnivåerna mycket under specifika och längre tidsperioder än vanligt. Detta är precis det som hjälper till att bryta, eller förhindra, utvecklandet av insulinresistens. Som tidigare nämnts är detta den fundamentala biologiska homeostasprincipen.

Kroppen vill gärna behålla status quo inom ett relativt smalt omfång. All långvarig stimulans leder till resistens då kroppen försöker motstå förändringen. I detta fall leder långa perioder av högt insulin till insulinresistens, vilket leder tillbaka till höga insulinnivåer – med andra ord, insulin orsakar insulinresistens.

Så genom att fasta dagligen, eller nästan dagliga tidsperioder av lågt insulin, kan vi förhindra utvecklingen av insulinresistens och till och med reversera relativt små resistensnivåer. För mer etablerad resistens krävs längre fasteperioder – 24 timmar eller mer.

Jonas Bergqvist skriver så här:

Citat

Grunden i Periodisk Fasta är att utöka tidsperioden för när kroppen befinner sig i tillståndet energiförbrukning i förhållande till energilagring. Det är ett sätt att efterlikna våra förfäders tidvisa brist på mat. Det är också ett sätt att återgå till kroppens ursprungliga och normala metabola balans.

• Like 2

OK, om vi nu ska ta sådant jag last.

Jag tanker på avsnittet om tunntarmen I Charmen med tarmen. Hur den jobbar hart för att hålla det rent och städat, för den gillar inte att det finns en massa mat där.

Och det där med att kroppen använder fasteperioder för att gå igenom cellerna; rensa ut trasiga proteiner och reparera I största allmänhet, för att förebygga cancer och möjligen annat...var har jag last det? Jason Fung kanske? Men det kanske krävs längre perioder än 16:8. Någon som vet?

Men jag tror ju fortfarande på att känna efter hur det känns I kroppen när man prövar olika ätmönster.

• Like 1

1 timme sedan, Effie sade:

Och det där med att kroppen använder fasteperioder för att gå igenom cellerna; rensa ut trasiga proteiner och reparera I största allmänhet, för att förebygga cancer och möjligen annat...var har jag last det? Jason Fung kanske? Men det kanske krävs längre perioder än 16:8. Någon som vet?

Återigen bara ett citat från Jason Fung:

Citat

Det finns några teoretiska fördelar med att stimulera autofagi, en städningsprocess på cellnivå som ofta kräver 48 timmar av fasta eller mer. För att komma i ketos krävs ofta mer än 36 timmar av fasta. Det finns många teoretiska fördelar, inklusive minskad aptit och större mental skärpa. För att förhindra cancer rekommenderar en del 7-dagarsfasta. Många av dessa fördelar är dock teoretiska eller obevisade. Dock upplever många att en 7-dagarsfasta är mycket lättare än man hade förväntat sig.

• Like 1

Ja, några 48 timmars eller 7 dagars fastor är jag inte sugen på. Men jag upplever ju många bra effekter på 16:8 också, även om jag just nu vill äta frukost en period. När jag äter 16:8 så blir jag hungrig innan det är dags för mat, vilket jag tycker är bra och jag tolkar det som att kroppen förbränner fett mellan målen.

Det är också mkt tillfredställande att känna att magen är tom och kroppen känns lätt när man inte äter så ofta. Småätande är den typ av ätmönster som jag upplever ger sämst välbefinnande. Det ger mig mer uppblåst mage, känsla av att kroppen alltid jobbar med något.

• Like 2