Oltrix

Provat LCHF tre ggr, nu strikt. viktminskning - 0. hjälp!!!

Recommended Posts

Hej, ännu en tråd från någon som inte lyckas...

44 år, man, 1,86 lång, 100kg. Stillasittande arbete.

Har kört, vad jag trodde var, strikt LCHF i tre omgångar med ett par års mellanrum. Har inte gått ner så mycket men mått bättre. Dock har jag fallit tillbak i dåliga vanor eftersom det inte gett något resultat på vikten någon av gångerna.

Denna gången är jag mer enveten. Jag började den 17 Mars i år. Återigen vad jag trodde var strikt LCHF, återigen utan direkt viktminskning. Den 30:e mars funderade jag på varför det inte fungerade och började förra bok på vad jag åt.

Insåg då att jag inte alls varit speciellt strikt och styrde upp mina kostvanor ganska radikalt.

Sedan dess har jag hållit mig mellan 6-10g KH per dag. Fettkaffe, ägg, kött och fet ost är basen i min kost, mycket lite mejerivaror och absolut inget fusk. Inget med mer än 2-3 gr KH slinker ner. Dricker jag alkohol så är det antingen Dry Martini, vodka, eller whisky. men inte i stora mängder.

Jag levers ett aktivt liv och rör mig normalt förutom när jag arbetar och är inlåst i en flygplanscockpit men jag motionerar inte specifikt.

Jag började på dryga 100kg droppade ner till 97, är nu på 98,5 igen. Detta trots att vi haft gäster och barnkalas med princesstortor som jag bakat men inte stoppat i mig en smula av...

Jag behöver nog både tips idéer och motivation.  :)

Bifogar en PDF med några exempel på dagsintag.

LCHF kostexempel.pdf

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dels har du ju inte hållit på så länge. Din kropp är väl fortfarande lite förvirrad eftersom du varit fram och tillbaka ett tag. Dels är ju inte vikten allt. När du kör LCHF - förändras inte kroppen då? Jag tappade inte ett gram på 3 år men gick ner 2 storlekar. Viktminskningen kom när jag också började med periodisk fasta (av medicinska skäl - jag har accepterat att jag är en rultig kärring).

Fast jag tycker det är lite för tidigt än att lägga till flera metoder... det som händer då är att du får en ännu otryggare kropp som håller ännu hårdare i sina kilon.

Fortsätt med strikt LCHF ett par månader till och vänj din kropp med att den ska känna sej trygg i att få bra mat. Efter typ 3 månader totalt kan du börja experimentera lite. Som sagt är det många som får bra resultat av periodisk fasta.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svårt att se hur mycket fett du får i dig. Har du provat att registrera maten du äter i kostbevakningen.se?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du verkar vara ordentligt engagerad i detta. :) Jag skulle skaffa mig en blodketonmätare och göra vad som krävs för att värdena ska ligga på 1+ mmol/L  (på morgonen) under ca två månaders tid. Gör detta ingen skillnad på vikten kan du försöka att kombinera med Intermittent fasta...om det inte heller fungerar är antagligen inte LCHF rätt väg att gå för dig.

(Egentligen samma råd som Stoscha ovan ...med skillnaden att blodketonmätaren blir ett facit på hur strikt du verkligen  äter)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar och engagemang.

Speciellt förvirrad, som stocha antyder, kan väl ändå inte min kropp vara efter tre försök på 6 år, typ 2 år mellan varje? I övrigt har jag inte försökt gå ner i vikt alls.

Min plan var egentligen att köra superstrikt tills jag tappat 5-10 kg och sedan gå över till mer medelhavsliknande diet med mer grönsaker och frukt. Det passar min personlighet bättre än att köra långsam viktnedgång, det kommer jag att ge upp om jag inte ser hyfsat resultat inom rimlig tid.

Är just nu ute med familjen och går i en upplevelsepark och känner mig fullständigt slagen bara jag leker med barnen lite. Kan det vara så att jag får i mig för lite fett? Fast å andra sidan borde inte kroppen ta av fettreserverna om så är fallet? Just det jag egentligen är ute efter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova om lite salt i ett glas vatten hjälper upp orken. F ö drabbas ganska många av dålig ork nån gång under omställningen innan kroppen fått igång fettdriften ordentligt.

Som Stoscha är inne på, fram med måttbandet istället för vågen!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testa lite olika saker men jag skulle börjat med en dag utan mat alls, dvs 24 timmars fasta. Sen skulle jag levt på en köttbit och smör en gång om dagen samt något liknande en andra gång om dagen och kört periodisk fasta 16:8 i två veckor. Tillsammans med detta hade jag lagt till 1-2 timmars promenad fem dagar i veckan (så ökar förbränningen över dygnet dessutom).

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kanske ska ta hjälp av en kostrådgivare tänker jag, som kan hjälpa dig att bena ut problemen. Googla!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir lite missvisande med enbart viktkontroll då du samtidigt kan lägga på muskelmassa. Optimalt så gör man en kroppsfett mätning.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God idé med kostrådgivare, mycket god. Det är bara det att jag bor i Tyskland... Kostrådgivare här har inte mycket koll på LCHF enligt VAF jag erfarit. Det är ingen stor grej här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir lite missvisande med enbart viktkontroll då du samtidigt kan lägga på muskelmassa. Optimalt så gör man en kroppsfett mätning.

Hur mkt menar du att muskelmassan skulle kunna öka i vikt om TS enbart rör sig normalt och inte specifikt bygger muskler? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God idé med kostrådgivare, mycket god. Det är bara det att jag bor i Tyskland... Kostrådgivare här har inte mycket koll på LCHF enligt VAF jag erfarit. Det är ingen stor grej här.

Jag tror nog många kan ta klienter via skype, mejl eller tfn. Kolla!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur mkt menar du att muskelmassan skulle kunna öka i vikt om TS enbart rör sig normalt och inte specifikt bygger muskler?

Kan inte allt de tekniska men finns bra videos på KD som förklarar det. Förenklat så ställer kroppen om sig och kan bygga muskler utan hård träning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Återkopplar till min trådstart.

94 kg nu, alltså runt 6 kg ner. Detta tack vare periodisk fasta, det var då det började hända saker. Äter inte mellan 2000-1200.

Har funderat över något märkligt. Under semestern fuskade jag en del, helt planlagt och överlagt. Märkte inte någon viktuppgång alls men däremot blev det ett rejält kliv ner när jag återgick till strikt LCHF och periodisk fasta igen.

Är det någon annan som noterat liknande? Att "chocka" kroppen kan kicka igång förbränningen, typ...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kanske stressade av under semestern? Det ger lägre kortisol och det sägs hjälpa med att bli av med i synnerhet bukfett. Säkert fler fenomen i kroppen som ger positiv effekt när du stressar av, t ex sköldkörtelrelaterat.

Du kanske får i dig så lite kalorier utanför semestern att kroppen drar ner på ämnesomsättningen?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg