ketorunner

Provresultat efter 3 mån Ketogen kost

Recommended Posts

Nedan ser ni mina resultat från Werlabs XL- kontroll.

 

Bakgrund: 25- årig frisk kvinna, 170 cm, 59 kg, tränar 3 gånger i veckan. Tidigare ätit liberal LCHF/kolhydratreducerad kost de senaste åren. Bestämde mig efter att ha läst "The Art and Science of Low Carbohydrate Performance" att prova ketogen kost för optimal prestation.

Har mätt blodketoner och ligger oftast på 1.5-3 i blodketoner.

Tyvärr har jag inga tidigare provresultat att jämföra med...

 

De fetmarkerade är såna resultat som jag själv är förvånad över och gärna vill ha extra input på. Men kommentera gärna på allt ni kommer på. 

 

P-glukos        4.6          (ref 4,0-6,0) 

B-Hb              132 g/L   (ref 117-153) 

B- HbA1c       32mmol/mol  (ref 27-42)

B-SR              5 (ref <20mm)

P-kolesterol   8.5 (ref 2.9-6.1)

fP-Triglycerider 1.7 (ref 0.45- 2.6) 

P-LDL                5.24 (ref 1.2-4.3)

P-HDL               1.68 (ref 1-2.7)

P-Apo A1           1.69 (ref >1,15)

P-Apo B             1.32 (ref <1,5)

S-Apo B/Apo A1  0.78 (ref <0,8) 

 

P-Tyreotropin (TSH) 0.77 (ref 0,2-4,0)

P-Tyroxin, fri (fT4)    13    (ref 10-22)

P-Trijodtyr fri (fT3)    2.8   (ref 3,3-6,) 

 

P-Natrium          134 (ref 137-145)

P-Kalium            3.5 (ref 3.5-4.4)

P-Magnesium    0.89 (ref 0.7-0.95)  (äter 375 mg i tillskott de senaste 3 månaderna)

S-Vit D25           75    (ref 50-178)   ( äter 50 ug/dag 5ggr/v senaste halvåret)

P-Homocystein  14    (ref <15)

P-järn                  20   (ref 9-34)

P-ferritin              112  (ref 7-120)

P-kobalamin        303  (ref 180-700)

S-zink                 11    (ref 10-16)

 

 

Läkaren som kommenterade proverna rekommenderar att jag inom 3-5 veckor kollar upp natrium och LDL. 

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då gör jag en liten check här och nu;

 

8,5/1,68= 5

 

Bör vara 6 eller lägre. helst 5 eller lägre, superbra om det ligger på 4 eller lägre!

 

Trg ligger på övre gränsen!

 

Likaså APO-kvoten.

 

HBA1c ligger bra till.

 

fT3 påverkas neråt av ketogen diet.. och uppåt av sockerkost!

 

Skit i att kolla upp LDL.. det räcker så gott med APO-kvoten!

 

Grejen är.. att lipidpanelen och APO-panelen säger lite samma sak.. triglyceriderna ligger lixom utan för detta och är en tredje sak!

 

Du får salta betydligt mer.. antagligen gör du av med massor iomed din träning?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då gör jag en liten check här och nu;

 

8,5/1,68= 5

 

Bör vara 6 eller lägre. helst 5 eller lägre, superbra om det ligger på 4 eller lägre!

 

Trg ligger på övre gränsen!

 

Likaså APO-kvoten.

 

HBA1c ligger bra till.

 

fT3 påverkas neråt av ketogen diet.. och uppåt av sockerkost!

 

Skit i att kolla upp LDL.. det räcker så gott med APO-kvoten!

 

Grejen är.. att lipidpanelen och APO-panelen säger lite samma sak.. triglyceriderna ligger lixom utan för detta och är en tredje sak!

 

Du får salta betydligt mer.. antagligen gör du av med massor iomed din träning?

Tack så mycket för svaret!

 

Ja jag trodde jag var bra på att salta extra men får bli ännu bättre. Och kanske även mer kalium? 

Kan gärna äta lite mer avokado tex =)

 

fT3 påverkas neråt av ketogen diet.. och uppåt av sockerkost! Detta visste jag inte. Intressant. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer förresten fortsättningen på provsvar. Jag tyckte inte att de var lika intressanta men de kanske kan roa någon?

 

B-Erytrocyter  4.2  (ref 3,9-5,2)

B-EVF            0.39 (ref 0,35-0,46)

B-Leukocyter 4.0   (ref 3,5-8,8)

B-Trombocyter 185 (ref 165-387)

Erc (- MCH    32 (ref 27-33)

Erc (- MCHC  338 (ref 317-357)

Erc (- MCV     94   (ref 82-98)

 

P-ALAT            0.28   (ref 0,15-0,75)

P-ASAT             0.31  (ref 0,25-0,60)

P-Calcium         2.48  (ref 2,15-2,5)

P-Kreatinin        57     (ref 50-90)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seltin innehåller både kalium, natrium, magnesium samt jod. Kan rekommenderas!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag äter ketogen kost. Mina blodketoner brukar ligga mellan 2-4.

 

I april förra året var totalkolesterol 20. LDL 16. HDL 1,8. Tric. 2,0. Apokvot 1,8.

I februari i år var totalkolesterol 6,5. LDL 3,3. HDL 3,0. Tric. 0,56. Apokvot 0,47.

 

Jag har gjort många förändringar, framförallt med olika tillskott. Det jag tror har haft störst betydelse är tillskott av omega 3. Tar ca 3 gram EPA, DHA varje dag. Är också noga med att undvika omega 6 i största möjliga utsträckning.

Senast var kvoten omega 6/omega 3 1,63.

 

Ketogen kost ger lägre värden på fritt T3. Senast hade jag 2,6. Ketogenförespråkare brukar dock hävda att kroppens känslighet för fritt T3 ökar så att lägre värden inte ger negativ effekt. I mitt fall har jag dock tydligt kallare händer och fötter.

 

Själv har jag också fått sämre blodvärden. Hemoglobin var senast 125. Misstänker att detta har med kopparförgiftning att göra. Kopparförgiftning som är mycket vanligt – och som kan konstateras via hårmineralanalys – påverkar järnets omsättning i kroppen.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag äter ketogen kost. Mina blodketoner brukar ligga mellan 2-4.

 

I april förra året var totalkolesterol 20. LDL 16. HDL 1,8. Tric. 2,0. Apokvot 1,8.

I februari i år var totalkolesterol 6,5. LDL 3,3. HDL 3,0. Tric. 0,56. Apokvot 0,47.

 

Jag har gjort många förändringar, framförallt med olika tillskott. Det jag tror har haft störst betydelse är tillskott av omega 3. Tar ca 3 gram EPA, DHA varje dag. Är också noga med att undvika omega 6 i största möjliga utsträckning.

Senast var kvoten omega 6/omega 3 1,63.

 

Ketogen kost ger lägre värden på fritt T3. Senast hade jag 2,6. Ketogenförespråkare brukar dock hävda att kroppens känslighet för fritt T3 ökar så att lägre värden inte ger negativ effekt. I mitt fall har jag dock tydligt kallare händer och fötter.

 

Själv har jag också fått sämre blodvärden. Hemoglobin var senast 125. Misstänker att detta har med kopparförgiftning att göra. Kopparförgiftning som är mycket vanligt – och som kan konstateras via hårmineralanalys – påverkar järnets omsättning i kroppen.

 

Du förefaller iallafall ha bytt upp dig, från ditt förra tillstånd!

 

Sen det där med fT3 är lixom inte det samma som ämnesomsättning.. utan det varierar bland annat på vad man äter och ens metabola tillstånd.

 

Det där att dina händer blir kallare är i princip en bättre indikator på lägre ämnesomsättning.. än fT3/rT3!

 

Nu kan det tex oxå vara som så att dina kalla händer ligger mer inom ditt rätta spann.. än förut som då har vissa tendenser att peka på prediabetes!

 

Prediabetiker har rätt höga halter fT3 och låga rT3.. iomed att kroppen febrilt försöker förbränna ett högt blodsocker via Futlile Cycles.. då blir man varm!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag äter ketogen kost. Mina blodketoner brukar ligga mellan 2-4.

 

I april förra året var totalkolesterol 20. LDL 16. HDL 1,8. Tric. 2,0. Apokvot 1,8.

I februari i år var totalkolesterol 6,5. LDL 3,3. HDL 3,0. Tric. 0,56. Apokvot 0,47.

 

Jag har gjort många förändringar, framförallt med olika tillskott. Det jag tror har haft störst betydelse är tillskott av omega 3. Tar ca 3 gram EPA, DHA varje dag. Är också noga med att undvika omega 6 i största möjliga utsträckning.

Senast var kvoten omega 6/omega 3 1,63.

 

Ketogen kost ger lägre värden på fritt T3. Senast hade jag 2,6. Ketogenförespråkare brukar dock hävda att kroppens känslighet för fritt T3 ökar så att lägre värden inte ger negativ effekt. I mitt fall har jag dock tydligt kallare händer och fötter.

 

Själv har jag också fått sämre blodvärden. Hemoglobin var senast 125. Misstänker att detta har med kopparförgiftning att göra. Kopparförgiftning som är mycket vanligt – och som kan konstateras via hårmineralanalys – påverkar järnets omsättning i kroppen.

wow vilken skillnad på blodfetterna! 

Jag har funderat över Omega-3 tillskott men det är inget jag tar i dagsläget. 

 

Hur länge har du ätit ketogen kost?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har du ett referensvärde...så om du testar dig igen om 1/2 -1 år kanske man kan dra några vettiga slutsatser. :)

Det förvånar mig att TG värdet ligger så högt...normalt så hamnar det lågt när man äter LCHF.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

wow vilken skillnad på blodfetterna! 

Jag har funderat över Omega-3 tillskott men det är inget jag tar i dagsläget. 

 

Hur länge har du ätit ketogen kost?

Ja, blodfetterna var enligt skolmedicinskt synsätt ovanligt dåliga. Så stora förändringar av blodfetterna på relativt kort tid är också ovanlig. Om man är orolig för sina blodfetter verkar det finnas mycket man kan göra utan att ta statiner.

 

Enligt hjärtspecialist på centralsjukhuset var min statistiska risk för hjärtattack med de blodfetter jag hade 17 år. Hur många skulle inte i onödan bli oroliga över ett sådant besked?

 

Jag har ätit ketogen kost i 10 månader efter en hel del ändringar i kosten. Innan jag började mäta trodde jag att jag var i ketos. Men så visade det sig inte vara fallet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.