Sjirka Posted April 18, 2016 Share Posted April 18, 2016 Jag har skrivit ett tidigare inlägg om förhöjd puls och blodtryck i samband med övergång till strikt LCHF. Har fått massor av användbara råd men ännu inget om kokosen. Har läst någonstans att kokosolja kan ge högt blodtryck och puls men hittar inte tillbaka till den sidan. Någon som vet något om detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted April 18, 2016 Share Posted April 18, 2016 Det är säkert någon fettskrämd stackare som tror det eftersom kokosfettet är mättat. Själv äter jag några matskedar per dag sedan några år tillbaka. Har 100/63 i blodtryck . . . 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted April 18, 2016 Share Posted April 18, 2016 Kokosfett brukar bilda en del ketoner. Om kroppen har både ketoner och glukos att köra på blir det lite dubbelt. En del får högre puls av detta. Men det brukar vara övergående och försvinna efter några veckor/månader. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjirka Posted April 19, 2016 Author Share Posted April 19, 2016 Tack för svaret! Då gäller det att hålla koll på glykosen även om ketosstickan visar på mycket ketoner. Har beställt en blodsockermätare och då får jag veta om blodsockret är högt eller inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 19, 2016 Share Posted April 19, 2016 Tack för svaret! Då gäller det att hålla koll på glykosen även om ketosstickan visar på mycket ketoner. Har beställt en blodsockermätare och då får jag veta om blodsockret är högt eller inte. I början.. (början är lite olika lång för olika personer) så är kroppen inte up to date för sitt nya bränsle! Om man säger som så, utan att vara allt för exakt.. så krävs det lite olika ensymer för att använda olika macronutrienter som bränsle! Nu lämnar vi detta och koncentrerar oss på ketoner.. där krävs ketolysensymer.. för att omvandla dessa till användbar energi för cellerna.. litta olika för olika celler! Hjärnan förefaller att vara en överlevnadsexpert, (tack och lov) den grejar som regel uppregleringen av ketolysensymer på tre veckor om man kör hyfsat strikt.. no pain, no gain.. dvs de vanligaste omställningsbesvären. Sen så ligger inte hjärtat långt efter.. tack och lov.. andra muskelceller är och förblir rätt dåliga även i det längre loppet.. de föredrar fett! Hur som helst.. i början är det kul att kissa på ketostix, de brukar visa högt utslag.. det är sådant som kroppen lixom inte hunnit ställa om till att ta emot/använda. Iallafall.. kroppen känner av ketonhalten och försöker reglera denna, (tack och lov).. grejen ligger lite i att den samtidigt skall reglera blodsocker.. både upp och ned. Såå, det är lite som så att kroppen både gasar och bromsar samtidigt.. det är en teknik som används inom rally.. och det krävs träning för att behärska till fulländning! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjirka Posted April 19, 2016 Author Share Posted April 19, 2016 Tack för informationen. Jag är imponerad av dina kunskaper. Du skriver att Ketostixen visar högt utslag i början. Betyder det att det är helt otillförlitligt? Vad tror du om blodketonmätare och Ketonix? Är de också missvisande i början? Ska väl tillägga att jag inte haft några omställningsbesvär frånsett blodtryck och puls. Har mått bra från dag 1 och blir piggare, gladare och klarare i huvudet för var dag som går. Det är bara blodtryck och puls som bekymrar mig men det verkar ju som det kan vara övergående besvär så jag får väl ha lite tålamod. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 19, 2016 Share Posted April 19, 2016 Tack för informationen. Jag är imponerad av dina kunskaper. Du skriver att Ketostixen visar högt utslag i början. Betyder det att det är helt otillförlitligt? Vad tror du om blodketonmätare och Ketonix? Är de också missvisande i början? Ska väl tillägga att jag inte haft några omställningsbesvär frånsett blodtryck och puls. Har mått bra från dag 1 och blir piggare, gladare och klarare i huvudet för var dag som går. Det är bara blodtryck och puls som bekymrar mig men det verkar ju som det kan vara övergående besvär så jag får väl ha lite tålamod. Näe otillförlitliga är de inte.. de är lika exakta som vågen som visar vilket tryck du utövar mot jordskorpan! Dvs de mäter/indikerar inget annat.. varken din hälsa eller hur du mår/trivs med ditt liv osv! Ketostix mäter en sak, blodketoner är en annan grej och ketonix mäter en tredje! Grejen är att de alla mäter vad som händer i din kropp.. fast då bara ketoner.. allt annat mäter de inte! Men.. grejen är ju att man tänker sig att en ketogen diet skall greja ens problem.. vad detta problem nu är, (inte säkert man har koll på detta)! Hur som helst.. 90% av de som försöker sig på en ketogen diet vill som regel gå ner i vikt i första hand. Själv har jag problem med både vikt och blodfetter.. vikten har det gått lite si o så med, den varierar, blodfetterna har blivit nästan bra! Slutsatsen blir således att förutom vissa genetiska påbrå och en bättre kost så borde jag byta liv/livsstil.. lättare sagt än gjort! Iallafall så har per se inte LCHF ställt till det, tvärt om.. det är en delingrediens.. oså handlar det sen om att ta tag i resten. Du kan mäta och ha dig till förbanelse.. kan du inte reda ut resten och lägga om ditt liv därefter så är det bara ett delsteg! Men maten är god.. så jag fortsätter nog ett tag till? De som fixade allt genom LCHF drog nog vinstlotten.. dvs de prickade in den delbiten som felades? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjirka Posted April 19, 2016 Author Share Posted April 19, 2016 Anledningen till att jag vill gå in i ketos är att jag har starkt ärftligt påbrå för Alzheimer och 90 % risk att få diabetes typ 2 vilket jag fått veta genom DNA-test. Alzheimer kallas av en del forskare för diabetes typ 3, Att minska glykos och öka ketoner i blodet kan få hjärnan att återhämta sig eller iallafall bromsa förloppet. Därför är det viktigt för mig att mäta ketonerna och inte bara lita på hur jag mår. Hjärnan kan ju fortsätta degenerera trots att jag mår bra för övrigt. Vikten är inget problem för mig och blodfetterna är bra. Kokosfett är också en viktig del av kosten i mitt fall och därför vill jag inte minska intaget även om blodtryck och puls krånglar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 19, 2016 Share Posted April 19, 2016 Anledningen till att jag vill gå in i ketos är att jag har starkt ärftligt påbrå för Alzheimer och 90 % risk att få diabetes typ 2 vilket jag fått veta genom DNA-test. Alzheimer kallas av en del forskare för diabetes typ 3, Att minska glykos och öka ketoner i blodet kan få hjärnan att återhämta sig eller iallafall bromsa förloppet. Därför är det viktigt för mig att mäta ketonerna och inte bara lita på hur jag mår. Hjärnan kan ju fortsätta degenerera trots att jag mår bra för övrigt. Vikten är inget problem för mig och blodfetterna är bra. Kokosfett är också en viktig del av kosten i mitt fall och därför vill jag inte minska intaget även om blodtryck och puls krånglar. Då hampar det sig som så att jag kan bidra med några råd! Strunta i ketonerna och håll dig under 100 gram kolisar om dagen i snitt.. lägg dig gärna lite under detta och ta sen dessa enbart från bra råvaror som tillför massor andra näringsämnen! Grejen är mest troligt att det är DMT2 som ställer till det.. den är väldigt genetiskt beroende.. och därmed på kost såklart! Du har iallafall enligt test 10% bättre chans att undvika DT2 och därmed Altshiemer iomed att alla mäniskor för övrigt har en risk på 100%! Hjärnan degenererar hur som helst av åldersskäl.. grejen är att undvika att påskynda förloppet. Oså får man skilja på hur synapser bildas/tillbakabildas, de beror till stor del utav hur intressant liv man lever.. det andra är rent fysiologiskt och handlar om blodtillförsel/näring och reparationsprocesser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post The Biochemist Posted April 19, 2016 Popular Post Share Posted April 19, 2016 Anledningen till att jag vill gå in i ketos är att jag har starkt ärftligt påbrå för Alzheimer och 90 % risk att få diabetes typ 2 vilket jag fått veta genom DNA-test. Alzheimer kallas av en del forskare för diabetes typ 3, Att minska glykos och öka ketoner i blodet kan få hjärnan att återhämta sig eller iallafall bromsa förloppet. Därför är det viktigt för mig att mäta ketonerna och inte bara lita på hur jag mår. Hjärnan kan ju fortsätta degenerera trots att jag mår bra för övrigt. Vikten är inget problem för mig och blodfetterna är bra. Kokosfett är också en viktig del av kosten i mitt fall och därför vill jag inte minska intaget även om blodtryck och puls krånglar. Det finns två ketoner i blodet, acetoacetat (AcAc) och betahydroxybutyrat (BHB). När det gäller Alzheimer är det den keton som heter beta-hydroxybutyrat (BHB) du vill åt. Denna mäter du via blodet. Urinstickor visar endast AcAc. Utandningsluftmätare visar också AcAc men det är en indirekt metod då den mäter aceton. AcAc är inte helt stabil och den tappar hela tiden en viss del av sin svans vilket är aceton. Om du mäter blodglukos och BHB vår du en väldigt bra bild av hur din risk för diabetes förändras över tid. Det är nämligen så att det första som normalt händer är att kroppen ökar mängden insulin för att hålla blodsockret normalt. Och när väl insulinresistens satt in börjar blodsockret stiga. Insulin kan du inte mäta hemma, knappt på sjukhus, men relationen mellan glukos och BHB är viktig då BHB går ned då insulin ökar. AcAc påverkas dock inte. Alzhemier och T2D - ketogen diet till och från - Fasta, 16-20h minst en gång i veckan och 2-3 dygn fasta ett par gånger per år Om du vill höra på mer bio-kemi om ketoner kan du lyssna på denna pod med Dr Richard Veech https://www.bulletproofexec.com/exclusive-interview-with-ketone-expert-dr-richard-veech-299/ 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjirka Posted April 20, 2016 Author Share Posted April 20, 2016 Tusen tack. Väldigt bra information. Nu slipper jag kasta ut pengar på en dyr Ketonix. Du är väldigt kunnig. Är du biokemist? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted April 21, 2016 Share Posted April 21, 2016 Tusen tack. Väldigt bra information. Nu slipper jag kasta ut pengar på en dyr Ketonix. Du är väldigt kunnig. Är du biokemist? Jo jag är biokemist på "riktigt" och inte bara på Internet så att säga :-) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts