Gå till innehåll

alternativ till blomkålsris ?


Recommended Posts

hej ! 

Köpte grytbitar av nötkött idag och tänkte jag skulle variera maten lite och göra en mustig gryta med lite grädde morötter lök paprika buljong osv.

Någon som har ett förslag på vad man kan ta till , gärna något som likt ris suger upp vätskan/smaken litegrann. Det hade ju vart perfekt med ris eller pressad potatis till det för icke lchf..

Problemet är att jag verkligen avskyr smaken , lukten samt konsistensen av både blomkålsris och blomkålsmos.
Blomkålsris kan jag äta men jag gör det gärna inte och mos gör jag nog aldrig igen, tyvärr....

enda jag kan komma på är broccoli eller kanske lite strimlad stekt vitkål men jag äter dessa tillbehör flera gånger i veckan och dom suger inte direkt upp smaken av grytan ?

jättetacksam för svar och idéer alla svar uppskattas smile-smiley.gif

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske kålrot i någon form? Om du kan tänka dig lite mer kolhydrater, cirka 6,4 gram. Ibland när vi festar till det råsteker jag kålrot och morot i små tärningar. 20 - 30 minuter på ganska låg värme i mycket smör som jag saltar och pepprar. Funkar som såsuppsugare.

 

Man kan ju också äta det som en gryta/soppa med sked utan speciella tillbehör.

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kålrotspommes är grymt gott tycker jag. Jag brukar skära kålroten i pommes frites-stora bitar och koka den ca 20 min i lättsaltat vatten. Sen ugnssteker jag den ca 20 min vid 225 grader så den får lite färg och har rejält med smör i ugnsformen. Tror även att man kan steka den i stekpanna om man vill att det ska gå lite fortare.

 

Gillar du rotselleri, så kanske det här receptet fungerar.  http://www.ica.se/recept/rotselleripure-686093/

 

Rättika eller majrova kanske också kan vara tänkbara. 

 

Vitkålsmos är gott och enkelt. Dela vitkålen i små bitar och koka den ätmjuk i lättsaltat vatten. Mixa med smör till mos.

 

Squash är ett suveränt tillbehör tycker jag. Skriva den med t ex osthyvel och lägg i ett durkslag. Salta lite grand och krama in saltet i squashskivorna. Häll över kokande vatten. Klart att äta. 

Råvarorna jag tipsat om har en kolhydratshalt på 2-6 % beroende på sort, om man är noga med sådant. 

  • Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 6 months later...

Jag kör ofta med zuccinipasta (strimla zuccini och koka cirka 3 min, på samma sätt som traditionell pasta, med salt)

 

Kålrot är ju en rotfrukt och såledels för söt för LCHF.

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...