jaegarn93 Posted April 19, 2016 Share Posted April 19, 2016 hej ! Köpte grytbitar av nötkött idag och tänkte jag skulle variera maten lite och göra en mustig gryta med lite grädde morötter lök paprika buljong osv.Någon som har ett förslag på vad man kan ta till , gärna något som likt ris suger upp vätskan/smaken litegrann. Det hade ju vart perfekt med ris eller pressad potatis till det för icke lchf..Problemet är att jag verkligen avskyr smaken , lukten samt konsistensen av både blomkålsris och blomkålsmos.Blomkålsris kan jag äta men jag gör det gärna inte och mos gör jag nog aldrig igen, tyvärr....enda jag kan komma på är broccoli eller kanske lite strimlad stekt vitkål men jag äter dessa tillbehör flera gånger i veckan och dom suger inte direkt upp smaken av grytan ?jättetacksam för svar och idéer alla svar uppskattas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 19, 2016 Share Posted April 19, 2016 Aubergine suger upp såsen och squash använder vi ofta också 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted April 19, 2016 Share Posted April 19, 2016 Kanske kålrot i någon form? Om du kan tänka dig lite mer kolhydrater, cirka 6,4 gram. Ibland när vi festar till det råsteker jag kålrot och morot i små tärningar. 20 - 30 minuter på ganska låg värme i mycket smör som jag saltar och pepprar. Funkar som såsuppsugare. Man kan ju också äta det som en gryta/soppa med sked utan speciella tillbehör. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Little Redhead Posted April 19, 2016 Share Posted April 19, 2016 Testa butternutpumpa, lite mer kolisar men väääldigt god! Testa också spagettipumpa, super. Scrolla ner lite i länken så hittar du båda sorterna: https://www.landleyskok.se/recept/host-halloween-och-pumpor.html/ Skickat från min iPhone med Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted April 19, 2016 Share Posted April 19, 2016 Kålrotspommes är grymt gott tycker jag. Jag brukar skära kålroten i pommes frites-stora bitar och koka den ca 20 min i lättsaltat vatten. Sen ugnssteker jag den ca 20 min vid 225 grader så den får lite färg och har rejält med smör i ugnsformen. Tror även att man kan steka den i stekpanna om man vill att det ska gå lite fortare. Gillar du rotselleri, så kanske det här receptet fungerar. http://www.ica.se/recept/rotselleripure-686093/ Rättika eller majrova kanske också kan vara tänkbara. Vitkålsmos är gott och enkelt. Dela vitkålen i små bitar och koka den ätmjuk i lättsaltat vatten. Mixa med smör till mos. Squash är ett suveränt tillbehör tycker jag. Skriva den med t ex osthyvel och lägg i ett durkslag. Salta lite grand och krama in saltet i squashskivorna. Häll över kokande vatten. Klart att äta. Råvarorna jag tipsat om har en kolhydratshalt på 2-6 % beroende på sort, om man är noga med sådant. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ahamren@yahoo.se Posted April 20, 2016 Share Posted April 20, 2016 Vi har gjort vitkåls- och kålrotsmos (blanda de båda). Det blev faktiskt riktigt gott och borde passa utmärkt till köttgryta. Skickat från min Xperia Z5 via tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 20, 2016 Share Posted April 20, 2016 Jag tycker att om man tar majonnäs i blomkålsmoset i stället för smör så försvinner blomkålssmaken. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted April 21, 2016 Share Posted April 21, 2016 Är man diabetoler så ska man se upp med sönderfördelat det höjer blodsockret jag reagerar på mos. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 21, 2016 Share Posted April 21, 2016 Mm.. antingen blir det kokt blomkål med vitlökssmör eller så blir det vit/röd-kål på längden och tvären! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AGF Posted November 14, 2016 Share Posted November 14, 2016 Jag kör ofta med zuccinipasta (strimla zuccini och koka cirka 3 min, på samma sätt som traditionell pasta, med salt) Kålrot är ju en rotfrukt och såledels för söt för LCHF. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekofilosophie Posted December 19, 2016 Share Posted December 19, 2016 olika mos suger ju upp sås rätt bra också Är du trött på blomkål så testa rotselleri eller broccolimos eller en blandning. Det går ju att göra mos på det mesta 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts