Recommended Posts

Hej!

Jag har "aldrig" haft konkreta mål med min hälsa - alltid "träna mer", "orka mer", "få snyggare figur" osv. Inser nu att det inte är några riktiga konkreta mål. Bara jag tränar en gång i månaden så tränar jag ju mer än när jag inte tränar alls.. Nu förstår jag att det också är därför jag aldrig lyckats - jag har ju inget mål att sträva efter. Nu tänker jag sätta målet "Hälsosamt midjemått" dvs. komma under 80 cm. Är det rimligt med 1 år när jag har 35 kg övervikt? Har ett mått nu på 110 cm... 

Jag vill veta utifrån S.M.A.R.T-målsättning och då ska man ju sätta en tid då det är tänkt att man ska nått sitt mål... 

 

tack för era tankar.. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att sätta upp konkreta och mätbara mål är jättebra! 30 cm minus på ett år är högst rimligt det blir ca en halv centimeter i veckan. 

Nästa steg som jag ser det är att du utarbetar en strategi för att uppnå målet. Du är färdig att dra igång när du är villig att göra det som krävs för att nå det mål du satt på den utsatta tiden.

Som du redan har konstaterat ger ett mediokert mål med en påföljande medioker satsning ett påtagligt mediokert resultat.

 

Du vet ju vart du kan vända dig för stöd och peppning under resans gång  :)

 

Lycka till!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att hitta något mätbart att använda till SMARTa mål; det är inte alltid det lättaste. Men det är väldigt bra.

Jag skulle föreslå att sätta upp ett par mål till. Viktnedgång och midjemått är inte alltid helt påverkbara, även om man gör helt rätt - så sätt upp ett par mål till, typ "antal veckor som jag tränat tre ganger" och "antal dagar som jag ätit rätt" - eller vad du nu vill hitta på.

Det är tråkigt om man har ett mål och inte fixar det. Har man flera mål, fixar några av dem och nästan det sista, så känns det bättre. Tycker jag.

Jo, en sak till. SMARTa mål ska innebära en ansträngning - då man ska inte välja något som är alltför enkelt heller.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips och pepp! Tack...

Jag är glad jag lyckats få till ett konkret mål och att minska 40 cm är inte ett enkelt mål enligt mig [emoji6] men ska absolut jobba för att hitta fler mål. Bra tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej i din ålder är det ett tufft mål med 40 cm. Ska du sätta upp delmål? Det kan vara roligare att fira nåt på vägen. Köp dej en riktigt snygg sommardress när du nått storlek xx t ex

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man är kvinna och har uppnått en viss ålder så kan det vara svårt att går ner i vikt. Det är inte alltid man har full kontroll över kroppen. Jag har formulerat mina SMARTa mål så här:

 

Specifikt = jag ska äta LCHF dagligen, möjligen med vissa undantag för restaurangmat och större helger
Mätbart = om jag registrerar kosten i t ex kostbevakningen.se, så ska jag äta mindre än 20 gram kolhydrater per dag
Accepterade = jag accepterar att äta LCHF och att avstå från vissa livsmedel. Byter man ut accepterade mot ambitiösa, så kan man lägga till olika former av fasta. 
Realistiska = det är realistiskt för mig att äta LCHF. Det är en kosthållning som fungerar i vardagen.
Tidsbegränsade = jag försöker iofs se LCHF som ett långsiktigt sätt att äta, men om man är ny så kanske det fungerar att tidsbegränsa till t ex den här dagen, veckan eller månaden ska jag äta LCHF, utan avsteg. 

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

40 cm I midjan är definitivt ett ambitiöst mål. Men som även Petra183 sager; det är inte något man helt rår over. Det är därför jag föreslår andra.

Jag läste igenom Petra183s förslag, och vill kommentera. Att äta LCHF ser inte jag som ett mål. Det är ett medel, med målsättningen att må bra, gå ner I vikt (för att må bra)... Så mål kan man göra tidsbegränsade även här, och har man ingen tidsbegränsning är det inget mål. "Fram till den 31/12 2016 ska jag äta LCHF enligt min definition 210 dagar, från nu". Vill jag träna, eller fasta, så lägger jag upp ett mål för det också. Sedan kollar jag resultatet vid nyår, funderar på vad som var bra resp dåligt (reflektera är viktigt), och sätter upp nya mål för nästa år. Jag måste ju kunna uppnå målen, eller misslyckas.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.