stoscha

Curcumin/gurkmeja

Recommended Posts

http://kurera.se/gurkmeja-minskar-inflammation-nu-30-ganger-effektivare/

Ska man tro på det där? Jag har alltid trott att kroppen visst kan ta upp gurkmeja, i synnerhet tillsammans med peperin (svartpeppar) och att det är jättebra.

Men nu måste man visst köra den ihop med fosfolipider för att den ska funka?

Räcker det att man äter ägg i stället?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och saa reklam till produkten direkt bredvid.. lite flummigt om forskare och kliniska tester utan laenk och information vilka studier. nej, jag tror det kan man ta med en nypa...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte men skulle inte blir förvånad om gurkmejan blir behäftad med biverkningar om man manipulerar den för mycket. En kompis påstår att gurkmeja i kombo med blodförtunnande medicin kan ge sår i kärlväggarna. Jag har ingen aning om var han fått det ifrån och om det är sant.

Vanligt gurkmejepulver i kombo med svartpeppar funkar i alla fall alldeles utmärkt på min son mot växtvärk.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det patenterade preparatet ens att köpa? Jag googlade, men hittade bara begagnade Oplar. Tar den där sortens banbrytande forskning utan källor med en nypa salt. Jag har testat vanlig gurkmeja i kryddburk + svartpeppar och har en stark känsla av att det fungerar, oavsett upptag.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det var nån svensk sida som sålde det med 3 dagars leverans över 500 spänn för 2 månader. Det fanns flera sidor med engeksk text

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men alltså?!  :o

Gurkmeja är en krydda från Långtbortistan som passar utmärkt att krydda sin goda mat med, gärna tillsammans med svartpeppar och lite annat gott.

Tror inte att Gud menade att vi skulle äta det i koncentrerad form.  :blink:

Det som håller oss friska beror knappast på gurkmejan, snarare allt annat vi äter - och inte äter.  :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Men alltså?!  :o

Gurkmeja är en krydda från Långtbortistan som passar utmärkt att krydda sin goda mat med, gärna tillsammans med svartpeppar och lite annat gott.

Tror inte att Gud menade att vi skulle äta det i koncentrerad form.  :blink:

Det som håller oss friska beror knappast på gurkmejan, snarare allt annat vi äter - och inte äter.  :)

Äntligen någon med lite sunt förnuft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hittade också massa gamla oplar till dess att jag sökte på Meriva och gurkmeja. Då hittade jag http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21194249. Den visar effekt på osteoartrit i alla fall om studien är korrekt redovisad (har inte hunnit granska den). Denna pekar på en längre studie som också visar effekt http://www.altmedrev.com/publications/15/4/337.pdf

Visst ska man ta slika artiklar med en nypa salt men man får samtidigt inte glömma bort att många av våra moderna mediciner är utvecklade från koncentrat ur medicinalväxter t ex alla acetylsyrepreparat ur kamomill och hjärtmedicin ur digitalis.

Gurkmejans antiinflammatoriska egenskaper är tämligen väl dokumenterade och vilar även på beprövad erfarenhet. Men allt är ju en doseringsfråga. För att få terapeutisk effekt av gurkmeja behövs orimligt stora mängder just för att har dålig tillgänglighet om man tar det via munnen eftersom den inte löser sig bra i varken vatten eller fett. Om man har tittat ett sätt att öka biotillgängligheten så kan ju mindre mängd administreras och fortfarande få bra effekt.

Det hindrar ingen från att dricka en kopp kamomillte vid värk eller krydda maten med gurkmeja osv om man hellre vill. Antiinflammatorisk kost bör ju utgöra grunden för ett hälsosamt leverne oavsett tillskott eller ej som jag ser det. Bäst är väl att se till att skada aldrig uppkommer.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

iherb.com har organisk gurkmeja, 453g för ca 95 kr. Stor skillnad mot vanliga kryddburkar. 

Jag köper också extra virgin kokosolja 1,530g för 230 kr på iherb.com plus vitaminer och mineraler.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hittade också massa gamla oplar till dess att jag sökte på Meriva och gurkmeja. Då hittade jag http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21194249. Den visar effekt på osteoartrit i alla fall om studien är korrekt redovisad (har inte hunnit granska den). Denna pekar på en längre studie som också visar effekt http://www.altmedrev.com/publications/15/4/337.pdf

Visst ska man ta slika artiklar med en nypa salt men man får samtidigt inte glömma bort att många av våra moderna mediciner är utvecklade från koncentrat ur medicinalväxter t ex alla acetylsyrepreparat ur kamomill och hjärtmedicin ur digitalis.

Gurkmejans antiinflammatoriska egenskaper är tämligen väl dokumenterade och vilar även på beprövad erfarenhet. Men allt är ju en doseringsfråga. För att få terapeutisk effekt av gurkmeja behövs orimligt stora mängder just för att har dålig tillgänglighet om man tar det via munnen eftersom den inte löser sig bra i varken vatten eller fett. Om man har tittat ett sätt att öka biotillgängligheten så kan ju mindre mängd administreras och fortfarande få bra effekt.

Det hindrar ingen från att dricka en kopp kamomillte vid värk eller krydda maten med gurkmeja osv om man hellre vill. Antiinflammatorisk kost bör ju utgöra grunden för ett hälsosamt leverne oavsett tillskott eller ej som jag ser det. Bäst är väl att se till att skada aldrig uppkommer.

Intressant! Dessutom är det verkligen inte välsmakande samt att den gula färgen är galet svår att tvätta bort om det färgat av sig .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En större mängd påverkar magen också. Jag köpte curcumintabletter en gång och tog maxdos. Det tyckte inte min mage om

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittat Meriva som Thorne tillverkar. Finns på Female balance shop. Ej testat själv, men skulle kunna tänka mig att testa om jag får inflammation i en muskel, tex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och jag hittade igår en spännande produkt som jag inte visste att det fanns; en ekologisk gurkmeja juice! Färsk pressad rotstam. Smaken skulle påminna om ingefära och morot... :wacko: Jag har lite svårt för gurkmejan, tycker att den smakar lite mindre bra och tänkte att den kanske är godare som juice.(?) Men nej, väldigt stark smak! Tar den som en liten shot. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tar gurkmeja (sväljer ner två teskedar med en skvätt svartpeppar per sked, och mycket vatten) varje dag och har mätt mina värden, då jag inte ville ta tillskott i onödan. Det visade sig att jag sänkte ner autoimmuniteten ner till icke-antiinflammatoriska egenskaper. Har Hashimotos och Celiaki så det är högst relevant att inflammatioinen inte händer. Slarvade också rejält med gurmejan en månad och tog därefter prover igen, och då hade inflammationen stigit till mätbara nivåer.

Är inte någon forskare, men det funkar fint för mig och proverna bekräftar läget. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft nån konstig värk i ena foten en längre tid. Vet inte var det kom ifrån men gjorde ont på morgonen och släppte fram till lunch. Började ta gurkmeja med peppar för två veckor sedan ungefär. Värken verkar nu vara borta. Kan det vart nån inflammation kanske?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg