MatsWard Posted April 22, 2016 Share Posted April 22, 2016 Hej och tack för ett underbart forum. Jag är 34 år och diabetiker typ 1 sedan 12 år och jag är inne på min tredje vecka med strikt LCHF och det har varit väldigt givande, sänkt insulin och stabilare bs värden. Problemet jag har är att sedan slutet av vecka 2 så har blodsockret ökat och blivit svårare att justera, även efter syrketräning så får jag en våldsam ökning i bs upp till 15,5. Hur lång tid tar det för kroppen att göra sig av med kolhydratslagren? eller är det helt enkelt så att fysiskt stress ökar bs oavsett diet? ligger inte över 20gram kolydrater per dag och runt 140 gram protein per dag. Vad är det som höjer mitt blodsocker undrar jag, måste få en förklaring för att lättare kunna justera och parera dessa toppar. Tack på förhand. MVH Mats 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 22, 2016 Share Posted April 22, 2016 Hej och tack för ett underbart forum. Jag är 34 år och diabetiker typ 1 sedan 12 år och jag är inne på min tredje vecka med strikt LCHF och det har varit väldigt givande, sänkt insulin och stabilare bs värden. Problemet jag har är att sedan slutet av vecka 2 så har blodsockret ökat och blivit svårare att justera, även efter syrketräning så får jag en våldsam ökning i bs upp till 15,5. Hur lång tid tar det för kroppen att göra sig av med kolhydratslagren? eller är det helt enkelt så att fysiskt stress ökar bs oavsett diet? ligger inte över 20gram kolydrater per dag och runt 140 gram protein per dag. Vad är det som höjer mitt blodsocker undrar jag, måste få en förklaring för att lättare kunna justera och parera dessa toppar. Tack på förhand. MVH Mats Du tangerar problemets kärna! Glykogenlagret tar slut på 1-2 dygn.. men lugn i realiteten så har kroppen mekanismer för att dels hindra dig från att tömma det helt, dels att tillverka nytt! För det första.. Typ 1 är inte samma som Typ2.. detta visste du såklart redan men det tarvar oxå ett annorlunda upplägg! Typ 2 kan gärna plocka bort alla kolhydrater de kan.. riktigt så enkelt funkar det inte för typ1! För det andra om Typ1 inte hunnit bli insulinresistent ännu så kan de använda glukos som bränsle på ett helt annat sätt än typ2! Sikta hellre på 50-100 gram kolisar per dag.. då får du en lagom och avvägd dosering av insulinet. Sen nästa grej.. när man drar ner drastiskt på kolisarna så blir det helt plötsligt mycket viktigare att oxå beräkna insulinmängd för proteinet! Jag vet inte men jag tror du startat för drastiskt.. speciellt om du tränar oxå? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatsWard Posted April 22, 2016 Author Share Posted April 22, 2016 Tack för svar! Jag talade med min diabetes sköterska och hon menade att jag skulle ha is i magen och under längre tid utvärdera läget. Jag hade tänkt köra på strikt LCHF och samtidigt träna 4 dagar i veckan. Det tar ju klart lite tid för kroppen att ställa om sig så det vore inte helt otroligt om det tar upp till en månad innan jag kan korrigera insulinmängden riktigt. Eller ska jag köra en mer liberal LCHF kanske? Om nu mängen kolhydrater inte får bli för låg för mig med typ 1 diabetes. Sen kan ju dom höga värdena på bs efter träning bero på hög stress under omställningen plus att jag trycker min kropp extra mycket för ökad muskelmassa. Ska nog utvärdera lite längre. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 22, 2016 Share Posted April 22, 2016 Tack för svar! Jag talade med min diabetes sköterska och hon menade att jag skulle ha is i magen och under längre tid utvärdera läget. Jag hade tänkt köra på strikt LCHF och samtidigt träna 4 dagar i veckan. Det tar ju klart lite tid för kroppen att ställa om sig så det vore inte helt otroligt om det tar upp till en månad innan jag kan korrigera insulinmängden riktigt. Eller ska jag köra en mer liberal LCHF kanske? Om nu mängen kolhydrater inte får bli för låg för mig med typ 1 diabetes. Sen kan ju dom höga värdena på bs efter träning bero på hög stress under omställningen plus att jag trycker min kropp extra mycket för ökad muskelmassa. Ska nog utvärdera lite längre. Att träna hårt är en "stress" för kroppen och då kan levern släppa en del glukos...ta det lite lugnare på träningen så kan sannolikt effekten bli den motsatta att sockret går ner...jag antar att detta kan vara lite vanskligt att ställa in medicineringen efter? Lycka till! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ultrajunkie Posted April 23, 2016 Share Posted April 23, 2016 Jag är också typ-1 diabetiker och har märkt av samma sak vid träning. Innan jag åt LCHF så sjönk blodsockret ganska rejält av träning. Efter jag övergått till LCHF nu sedan 2år så ligger blodsockret ofta stabilt under själva träningen. Dock de närmsta timmarna efter träning så stiger blodsockret och det får jag parera med att höja basinsulinet på pumpen 3-4h med ca 50% så får jag inte stigningen. Sen tycker jag att jag blir mer insulinkänslig efter dessa initiala timmar. Kan ju kännas lite otillfredsställande att man får blodsockerhöjning efter träning men jag har själv gissat att det beror på glukoneogenesen och att levern vill fylla på glykogenlagrerna? Skickat från min iPad med Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 24, 2016 Share Posted April 24, 2016 Tack för svar! Jag talade med min diabetes sköterska och hon menade att jag skulle ha is i magen och under längre tid utvärdera läget. Jag hade tänkt köra på strikt LCHF och samtidigt träna 4 dagar i veckan. Det tar ju klart lite tid för kroppen att ställa om sig så det vore inte helt otroligt om det tar upp till en månad innan jag kan korrigera insulinmängden riktigt. Eller ska jag köra en mer liberal LCHF kanske? Om nu mängen kolhydrater inte får bli för låg för mig med typ 1 diabetes. Sen kan ju dom höga värdena på bs efter träning bero på hög stress under omställningen plus att jag trycker min kropp extra mycket för ökad muskelmassa. Ska nog utvärdera lite längre. Som jag tidigare antydde.. näe, jag anser inte att du skall köra strikt LCHF, utan mer liberal! Om man säger som så.. typ2 kan gärna löpa som dårar i timmar för att bränna av stora delar av sitt intracellulära glukos.. de blir inte dåliga utav detta utan snarare friska för deras problem är för mycket glukos.. så mycket att de blivit insulinresistenta! För dig är problemet mer att få in glukosen i muskelcellerna. Men så länge du inte bulkar kolhydrater så kommer GLUT1 sköta en stor del av den transporten,, de är inte insulinberoende som GLUT4 är! Och det är detta som är en del av micklet för en typ1 i början.. dvs vid lågt intag av kolhydrater så krävs allt mindre insulin. Sen som redan nämnts så är träning en form av stress, bland annat frigörs hormoner som höjer blodsockret, adrenalin, kortisol, tillväxthormon och något annat. De höjs för att du skall ha tillgång till energi, för kroppen tror att du slåss mot en sabeltandad tiger! Många typ 1 rapprterar samma sak som dig.. man får tänka om lite där oxå för till stora delar handlar det om en fördröjning av energi regleringen. Dvs du får trappa ner träningen mot slutet.. för att inte alla blodsockerhöjande hormoner sprutar ut för fullt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonasJ Posted May 8, 2016 Share Posted May 8, 2016 Tyvärr lite sen med svar/kommentar men jag är också typ1 diabetiker som ätit liberal LCHF i drygt 2 år nu (i början strikt)! Jag tränar ca 4-5 ggr/vecka blandat löpning, simning och styrketräning (med egen kroppsvikt). För mig är det viktigt att jag tar insulin ca 1 timme innan högintensiv träning (styrketräning eller över 80% av maxpuls) annars upplever jag samma symptom som du, mäter bs med CGM och ser att blodsockret stiger rejält i början av passen för att börja sjunka igen efter ca 30 minuter. Det gäller alltså att ta reda på hur mycket insulin du behöver för att täcka muskelansträngningen och ligga på "rätt" bs nivå innan passet så du inte blir låg under passet (det är en otäck känsla tro mig, ta med druvsocker!). Efter passet brukar jag äta en del "långsamma" kolhydrater för att inte bli "låg" efter 1 - 1,5 timmar. A och O är att föra statistik och test blodsockret ofta. Hoppas det var till någon hjälp! /Jonas 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted May 17, 2016 Share Posted May 17, 2016 Att träna hårt är en "stress" för kroppen och då kan levern släppa en del glukos...ta det lite lugnare på träningen så kan sannolikt effekten bli den motsatta att sockret går ner...jag antar att detta kan vara lite vanskligt att ställa in medicineringen efter? Lycka till! Peter, du gjorde ju ett (av flera) spännande experiment med blodsocker och träning. Om jag kommer ihåg rätt så var det en blodsickerspik efter träning även för ickediabetiker. Pga dels seghet i reglersystemet men även att nedbrytningsprodukter ombildad till nytt blodsocker. Intressant tråd som kan innehålla ledtrådar: http://forum.kostdoktorn.se/topic/6457-experiment-blodsocker-och-träning/page-1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts