Jump to content

Hur ska ketosstickor tolkas?

Sjirka

Recommended Posts

Jag har köpt ketostix. Jag vet att det inte är optimalt att mäta ketos i urinen men det får duga tills vidare. Planerar att köpa blodketosmätare när kassan tillåter.

Till frågan: jag trodde att ju mörkare färg desto högre var ketosen. Nu har jag läst att i Perlmutters bok, Hotet mot din Hjärna, att det ska vara tvärtom. "Ketosnivån ska vara låg ..... De flesta testremsor använder färgkoder och ljusrosa står vanligtvis för liten mängd ketoner. Det betyder att kroppen använder ketoner som energi."

Jag blir jätteförvirrad. När jag ätit strikt lchf är ketosnivån hög på stickan. Om jag ätit mindre strikt hamnar det i mitten. Är det någon som vet hur det förhåller sig?

(För den som inte känner till Perlmutters bok kan jag berätta att han förordar att man ska äta mycket lite kolhydrater, mycket fett och helst gå in i ketos. lchf-tänk med andra ord.)

Jag har köpt ketostix. Jag vet att det inte är optimalt att mäta ketos i urinen men det får duga tills vidare. Planerar att köpa blodketosmätare när kassan tillåter.

Till frågan: jag trodde att ju mörkare färg desto högre var ketosen. Nu har jag läst att i Perlmutters bok, Hotet mot din Hjärna, att det ska vara tvärtom. "Ketosnivån ska vara låg ..... De flesta testremsor använder färgkoder och ljusrosa står vanligtvis för liten mängd ketoner. Det betyder att kroppen använder ketoner som energi."

Jag blir jätteförvirrad. När jag ätit strikt lchf är ketosnivån hög på stickan. Om jag ätit mindre strikt hamnar det i mitten. Är det någon som vet hur det förhåller sig?

(För den som inte känner till Perlmutters bok kan jag berätta att han förordar att man ska äta mycket lite kolhydrater, mycket fett och helst gå in i ketos. lchf-tänk med andra ord.)

I början får gärna indikationen vara hög.. senare så skall kroppen vara inställd på fett/ketoner och då skall du inte kissa ut dessa.

Den ska visa högt :)

Zepp: Vi skriver ju alltid att ketonerna i urinen minskar efter ett tag.. vart finns egentligen referenser till detta?
Jag tänker så här :)  att när cellerna ställer om till fettoxidation så minskas ju behovet av ketoner och då kanske det inte heller produceras lika mycket...det avspeglar sig då i att ketonerna i urinen minskar. Jag har  känslan av att om man äter så strikt att ketonproduktion är nödvändig för den huvudsakliga energiförsörjbingen av hjärnans celler så kommer "urinketonerna" fortsätta visa högt för evigt?

• Like 3

Är det samma sak när man mäter i blodet dvs att en låg ketosnivå kan tyda på att kroppen använder sig av ketoner. Jag vet inte om jag tänker fel men kan inte en låg ketosnivå även tyda på att kroppen inte bildar ketoner eftersom den har gott om glykosbränsle?

• Like 1

Jäkla förvirrande detta. Jag har också köpt urinstickor som visar både ketoner och Glukos.

Igår hade jag stor mängd >8 och negativt på glykos. Ätit strikt.

Idag hade jag 0.5 och negativt på glukos. Kan tillägga att jag bara hunnit äta 7 skivor bacon och lite smör samt svart kaffe. Närmare fasta med andra ord.

:wacko:

• Like 1

"In god we trust, all others need to bring data" Dr W. Edwards Deming

Det du ser korrekt. Ju striktare LCHF ju mer ketoner i urinen (rödare färg på dina stickor). I praktiken har jag aldirg sett någon som har hög ketos i blodet men inte visar röda urinstickor. Det är för all del så att efter en tid i ketos (dagar/veckor) kommer det minska något då kroppen använder mindre av den keton som syns i urinen (acetoacetat) och mer av den som mäts i blodet (BHB). Men även denna "lägre" nivå verkar vara tillräckligt hög för att vara helröd på ketosstickorn som säljs i Sverige i alla fall. 

En sak att tänka på dock är att urinstickor möte koncentrationen i urinen. Så det betyder att om du en dag har typ 12 på stickan och nästa 6 så betyder det antingen att du har halverat AcAc i blodet eller att du helt hade dubbelt så mycket vätska i den nyss tömda urinblåsan. Dvs ditt vätskeintag påverkar också, mer vätska späder ut urinet. 

• Like 3

• 3 months later...

"In god we trust, all others need to bring data" Dr W. Edwards Deming

Det du ser korrekt. Ju striktare LCHF ju mer ketoner i urinen (rödare färg på dina stickor). I praktiken har jag aldirg sett någon som har hög ketos i blodet men inte visar röda urinstickor. Det är för all del så att efter en tid i ketos (dagar/veckor) kommer det minska något då kroppen använder mindre av den keton som syns i urinen (acetoacetat) och mer av den som mäts i blodet (BHB). Men även denna "lägre" nivå verkar vara tillräckligt hög för att vara helröd på ketosstickorn som säljs i Sverige i alla fall. 

En sak att tänka på dock är att urinstickor möte koncentrationen i urinen. Så det betyder att om du en dag har typ 12 på stickan och nästa 6 så betyder det antingen att du har halverat AcAc i blodet eller att du helt hade dubbelt så mycket vätska i den nyss tömda urinblåsan. Dvs ditt vätskeintag påverkar också, mer vätska späder ut urinet. 

Jag har också köpt ketostix och undrar, ska man testa urin ketoner endast på morgonurin eller spelar det ingen roll?

Det kan vara bra att testa olika tider för att se om det är någon skillnad. En del har mer ketoner på morgonen en del mindre (Finns lite olika orsaker till det).

Ett tillfälle det kan vara "missvisande" är om du äter kokosfett (eller MCT olja) för då bildas ketoner även om du äter kolhydrater. Det du förmodligen vill veta är om kroppen använder kroppsfettet för att göra ketoner och då är det bäst att testa när man inte ätit på några timmar.

• Like 1

Jag har ätit lchf sedan q5 september 2015 och har gått ner 20 kg tills mars 2016. Sedan dess står vikten stilla. Så jag vill veta om jag äter för många kolhydrater eller om det det kan vara något annat som gör det. På morgonurinen visades inga ketoner men om jag testar några timmar efter matintag blir det 5 mmol/L. Jag använder kokosfett i matlagningen.

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk

Ok, det låter inte som du är i ketos då. Kroppen använder inte "vanligt" fett för att göra ketoner, bara de kortare fettsyrorna i kokosfett. Hur har det sett ut tidigare när du gått ned i vikt med ketonerna? Inte för att man måste ha ketoner för att minska i vikt med LCHF.

Har du provat fasta?

Ok, det låter inte som du är i ketos då. Kroppen använder inte "vanligt" fett för att göra ketoner, bara de kortare fettsyrorna i kokosfett. Hur har det sett ut tidigare när du gått ned i vikt med ketonerna? Inte för att man måste ha ketoner för att minska i vikt med LCHF.

Har du provat fasta?

"Kroppen använder inte "vanligt" fett för att göra ketoner, bara de kortare fettsyrorna i kokosfett.". Va? Gör inte kroppen ketoner av kroppsfett då heller? Vad är det då för vits med ketosen?

Då skulle den ju endast kunna upprätthållas genom att käka mängder med kokosfett..... det låter inte rimligt. 

Har du provat fasta?

Nu blir jag förvirrad i bipacksedeln står följande "Ketoner (acetoacetat,aceton) uppkommer i urinen när större mängder KROPPSFETT brutits ned än normalt under bantning eller p.g.a. dåligt glukosutnyttjande, vilket i sin tur beror på brist på insulin. Vid bantning är ketoner i urinen ett positivt tecken.".

Sedan står det "Normalvärden: För friska personer ligger koncentrationen av ketoner i urinen under testremsans analysgräns". Min testremsa visar näst sista färgen och under färgen står det ++ 50 mg/dl (5) mmol/L. Så jag trodde att jag är i ketos. Men det är jag då inte menar du ?

Glömde skriva att jag fastar 16:8. Det har tyvärr inte hjälpt med viktnedgången. Fast jag dricker kaffe med grädde i på morgonen och i senaste videon som handlar om viktplatåer med läkaren Eric C Westman tycker han att det är lite fusk fasta. Så jag ska efter semestern sluta med det och så ska jag sluta äta grekiskt yoghurt med nötter i. Hoppas att det ger resultat. Jag behöver gå ner mer i vikt för en endometrios operation.

Det finns en del begreppsförvirringen runt begreppet ketos. ;)

Men om vi med ketos menar att kroppen dygnet om skall ha tillgång till en ganska stor mängd ketonkroppar då måste alla mättillfällen ge tydliga utslag för ketoner.

Tack så mycket för era svar jag kanske inte ska bry mig så mycket om keton mätning. Det är bara det att jag behöver gå ner mer innan planerad endometrios operation. Men tyvärr så står vikten stilla sedan mars 2016

Har du provat att utesluta mjölkprodukter?

För många kan det vara något som bromsar, på grund av både kasern och kolhydrater...

Kroppen använder kroppsfettet för att göra ketoner. Men i det här fallet om stickorna bara är röda vid kokosfettintag och inte annars så verkar den inte använda kroppsfettet.

Detta är supervanligt då det är ganska svårt att komma i riktig ketos. Dessutom när väl stickorna är röda betyder det att acetoacetat bildas. Nästa steg för kroppen är då att omvandla denna till beta hydroxybutyrat vilket är den primära ketonen. Denna ser du bar på blodprov.

• Like 1

För att förklara vidare.. ketos är lika komplext som allt annat!

MCT, dvs koksfett är en sak, det har andra metabola vägar än andra fettsyror!

Men.. grejen är väl att folk gement vill kolla om det är kroppsfetts som omvandlas till ketoner.. det är lurigare!

Enklaste och förmodligen den mest tillförlitligaste metoden är att räkna kolisar?

Nu blir det komplexa förklaringar.. ketos uppstår främst när det är kraftig brist på glukos, dvs för detta krävs lågt insulin och högt glukagon.. dvs glukoneogenesen går på högvarv!

"Under fasta eller omständigheter med låga glukosnivåer i blodet kommer levern att fyllas av fria fettsyror som mobiliserats från fettvävnaderna. När fettsyrorna bryts ner av levern ökar nivåerna av acetyl-CoA, vilket hämmar pyruvatdehydrogenaskomplexet, och aktiverar istället pyruvatkarboxylasenzymer, som behövs för att bilda oxaloacetat. Detta oxaloacetat används främst i glukoneogenes och inte i citronsyracykeln eftersom kroppen vill kompensera för de låga blodsockernivåerna och därför bilda glukos."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ketos_(metabolt_tillst%C3%A5nd)

Vet inte om det är då komplext egentligen, mest att det är svårt att hitta information för de flesta.

Visar ett test att du har ketoner i urinen så har du acetoacetat i blodet.

Visar ett blodprov ketone har du beta hydroxybutyrat i blodet.

Har du inte ätit något innan kommer dessa från ditt kroppsfett. Även om du har ätit är det nästan bara kokosfett/MCT som kan ge "falska" positiva värden även om du äter för mycket kolhydrater (eller protein). Annan mat luras inte så att säga.

Lite kuriosa i sammanhanget är att sjukvården startade en utredning på vår dotter för ett år sedan (hon var då 3 år). De sa att det var "rutin prover" men jag fattade ju att de hade hittat nåt som var fel och inte ville oroa oss förrän de visste mer. På uppföljningen frågade jag vad som var fel eftersom de tog massa prover. Ja, hon hade något som heter ketonkroppar i urinen sa läkaren. De kan förekomma vid diabetes och lite olika sjukdommar förklarade läkaren. Och var något annat avvikande undrade jag. Nej, allt vi testatat var normalt villet är märkligt tyckte han. Inte så konstigt sa jag, vi hade ätit thai mat med kokosfett innan besöket sa jag. Och.... Undrade läkaren. Då bildas ketoner förklarade jag. Han såg lite skeptiskt ut så jag frågade om jag fick visa på hans dator (gick in på pubmed). Oj herre himmel sa läkaren, vi som har fullt med sådana här fall på metabola enheten för utredning och vi hittar inget fel på nån av dem. Tänk om alla bara ätit kokosfett?

• Like 3
  • Haha 1

Så gott att din dotter inte var sjuk och att det var kokosfettet som gjorde det. En bra läkare också för att han eller hon kunde anta det du sa och kunde påvisa om kokosfettet.

Du har lärt mig otroligt mycket om just ämnet ketoner och kokosfett. Jag har bara en violett urinstick för att jag använder kokosfett till nästan all stekning. Jag ska utesluta mjölkprodukter igen för det åt jag inte när jag gick ner de 20 kg. Men jag fick mycket spröda naglar och tappade mycket hår och då tänkte jag att det var för att jag inte åt mjölkprodukter. Naglarna är bättre nu men vikten står stilla. Jag ska köpa silica tabletter och så hoppas jag att vikten börjar gå ner igen så jag kan bli opererad.

Ett stort tack för ditt engagemang ?

Tack så mycket för ditt utvecklade svarVerkligen komplext som allt annat. Jag förstår din poäng, jag måste fortsätta räkna kolisar

Egentligen är det som bio skriver.. inte så jättekomplext.. oandrasidan så är han biokemist! <_<

Utan det är förklaringarna som är komplexa, dvs beskrivningen utav de olika ensymerna/intermeditärerna och annat som är såpass komplexa att jag väljer att länka.. i stället för att skriva fel. :ph34r:

På det så har vi tre olika ketonkroppar som mäts på olika sätt, samt minst två sätt att få dessa att öka;

1, brist på intag av glukos.

2, intag av cocosfett, (MCT).

En helt annan grej är att man kan förbränna kroppseget fett via vanlig betaoxidation.. utan särskildt mycket indikerbara ketoner.

Den tredje grejen är att bantare på olika dieter oftast kan mäta ketoner. :wacko:

Vem sade att detta var lätt att begripa?

Har du provat att utesluta mjölkprodukter?

För många kan det vara något som bromsar, på grund av både kasern och kolhydrater...

Har nu uteslutit mjölkprodukter i 4 dagar och redan går vikten ner igen  :) Tusen tack för ditt tips! 

• Like 1

Hur mycket kokosfett måste man äta för att få dessa "falska" utslag på stickorna?

Dvs kan jag få falska utslag även om jag bara äter lite kokosfett?

Det varierar en del från person till person. Bäst är att testa. För mig ser det ut ungefär så här:

10g kokosfett - Efter 60 min glukos ned 0.8 mmol/l, blodketon 0.4 mmol/l

30g kokosfett - Efter 120 min glukos ned 1.2 mmol/l, blodketon 0.7 mmol/l

• Like 2